تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820653216




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وحدت حوزه و دانشگاه / مجالي براي تركيب علم و اخلاق


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: وحدت حوزه و دانشگاه / مجالي براي تركيب علم و اخلاق
كرج - ممنوعيت تبادل فكري بين دو قشر روحاني و دانشجو قبل از انقلاب اسلامي و نبود تعامل كافي ميان اين دو قشر پس از پيروزي انقلاب، جايگاه و ضرورت وحدت بين حوزه و دانشگاه را در جامعه اسلامي امروز بيش از پيش آشكار مي سازد.


اينكه روز 27 آذر ماه سالروز شهادت آيت الله دكتر محمد مفتح به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاري شده، خود نمونه شاخصي از اهميت همدلي اين دو قشر تاثير گذار در جامعه است.
طي چند سال اخير تلاشهايي براي نزديكتر شدن اين دو قشر فرهيخته صورت گرفته و موجب شده تبادل فكري و مسايل معنوي بين حوزه و دانشگاه بيش از گذشته گسترش يابد.
راهكارهاي عملي وحدت حوزه و دانشگاه، عوامل حفظ وحدت حوزه و دانشگاه و آسيب شناسي وحدت حوزه و دانشگاه از جمله مسايلي است كه صاحب نظران طي چند سال اخير به آنها دقت زيادي داشته اند.
مسوول دفتر نهاد مقام معظم رهبري پرديس كشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران درباره وحدت حوزه و دانشگاه به خبرنگار ايرنا مي گويد: هنگامي كه سخن از وحدت حوزه و دانشگاه به ميان مي آيد، عموما ذهنها به اين سو معطوف مي شود كه اين وحدت به اين معناست كه حوزه را دانشگاه" و "دانشگاه را "حوزه" كنيم، درحالي كه اين امر اصلا به اين معنا نيست.
حجت الاسلام و المسلمين محمد روحي افزود: حوزه و دانشگاه در بسياري از ابعاد با يكديگر وجوه مشترك دارند كه هردو بايد از اين موارد مشترك بهره مند شوند.
وي خاطرنشان كرد: اسلامي كردن دانشگاهها ربطي به حوزوي كردن دانشگاه ندارد، حتي اگر دانشگاه هيچ وجه مشتركي در برخي رشته ها با حوزه نداشته باشد، با اين حال بايد براي اسلامي شدن دانشگاه تلاش شود، چون كسي كه مي خواهد تربيت شود از دانشجو تا استاد، بايد يك فرد متدين باشد.
روحي گفت: وحدت حوزه و دانشگاه در اين قسمت موجب تسريع روند اسلامي شدن دانشگاهها مي شود، بنابراين بايد روي آن سرمايه گذاري كرد.
اين استاد حوزه علميه قم افزود: گاه پيش مي آيد كه دانشگاهها از نظر درسي وجه مشتركي با حوزه علميه ندارند كه البته منظور از وحدت هم اين نيست كه حوزه در اين درسها سياست گذاري و دخالت كند، بلكه اينجا منظور تعامل فرهنگي، اخلاقي و تربيتي مورد نظر است.
روحي ادامه داد: اكنون در مساله وحدت بين حوزه و دانشگاه به گنجاندن درس معارف در واحدهاي دانشگاهي بسنده شده است كه اين كافي نيست بلكه بايد فضا و مديران دانشگاه ، ويژگي اسلامي پيدا كنند و تمام دانشگاهيان از مكارم اخلاقي برخوردار باشند.
وي گفت: دانشگاه كه فقط جاي درس خواندن نيست بلكه محل پرورش شخصيت افراد نيز هست و بنابراين سيره اهل بيت به همه اقشار دانشجو و استادان بايد تعميم يابد.
اين استاد دانشگاه تهران اضافه كرد: حوزه و دانشگاه در برخي رشته هاي درسي مانند علوم انساني، الهيات و فقه با يكديگر همخواني دارند و در اين زمينه ها بيشتر مي توانند تعامل داشته باشند، هرچند بسياري، وحدت حوزه و دانشگاه را در تعامل بين اين رشته ها محدود كردند.
مسوول دفتر مقام معظم رهبري در پرديس كشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران اظهار داشت:هرچند مركز ثقل حوزه و دانشگاه به لحاظ يادگيري درس نيز در اين قسمت است اما برخي ها افراطي برخورد مي كنند و مثلا معتقدند كه كل علوم انساني و جامعه شناسي دانشگاهي كه تعارض زيادي با علوم حوزوي دارد بايد حذف شود و يك رشته حوزوي ايجاد شود، يا برعكس معتقدند علومي كه در حوزه تدريس مي شود قديمي است.
روحي گفت: راه حل رفع اين سوء تفاهمها، تعامل و نزديك شدن دانشگاه و حوزه است نه وحدت بي چون و چراي آنها، و آنچه كه از وحدت حوزه و دانشگاه مد نظر بوده است بيشتر جنبه اتحاد، همدلي و همكاري دارد.
وي افزود: اتحاد حوزه و دانشگاه كاربري زيادي دارد وبه سياستگذاري و استادان خبره حوزه و دانشگاه نيازمند است تا براي مواد درسي مشترك، كتابهاي ويژه تهيه شده و براي اين كارها بايد سازمان بزرگي تشكيل شود.
وي يادآور شد: وحدت عملي حوزه و دانشگاه درگرو تشكيل نهادهاي بزرگ، تعامل، سرمايه گذاري هنگفت، وجود افراد متبحر و متخصص و سياستگذاري طولاني مدت است.
به هرحال براي رفع مسائل مطرح در زمينه وحدت حوزه و دانشگاه و تحكيم اين وحدت بايد مسوولان ذيربط بطور جدي و تخصصي تر در اين مقوله ورود كنند و صرفا به وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان يك مساله جنبي نگريسته نشود.
ازسوي ديگر بسياري صاحب نظران براين نظر تاكيد دارند كه دانشجويان ودانشگاهيان ما بايد به اين باور و يقين برسند كه علم بدون تقيد به دين و اخلاق به درد بشريت نمي خورد. ك/4
/ 561/7419/ 684
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 186]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن