تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم، و حق با ما است و باكى نداريم كه كسى از...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820673058




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نخستين همايش ملي نوسازي بافتهاي فرسوده در مشهد مورد تأكيد قرار گرفت؛ ضرورت تدوين قوانين بهسازي و نوسازي بافتهاي فرسوده


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: در نخستين همايش ملي نوسازي بافتهاي فرسوده در مشهد مورد تأكيد قرار گرفت؛ ضرورت تدوين قوانين بهسازي و نوسازي بافتهاي فرسوده
ميهن- عرب : اولين همايش ملي بهسازي و نوسازي بافتهاي فرسوده شهري در مشهد صبح ديروز با حضور دست اندركاران بهسازي بافتهاي فرسوده كشور در مشهد آغاز به كار كرد.

اين همايش براي نخستين بار در كشور در سطح ملي به بررسي مسايل و مشكلات بهسازي و نوسازي بافتهاي فرسوده با حضور 600 صاحب نظر و دست اندركار بهسازي بافتهاي فرسوده، شامل استادان ايراني دانشگاههاي داخل و خارج از كشور مي پردازد.
وي اظهار داشت: 322 مقاله به اين همايش ارسال شده است كه 53 مقاله به صورت سخنراني و 20 مقاله نيز به صورت پوستر ارائه مي شود.
دبير كل همايش توضيح داد: بررسي شيوه هاي توانمندسازي و مشاركت مالكان، ساكنان و صاحبان حقوق و سرمايه گذاران در بافتها، بررسي شيوه هاي تأمين منابع جهت بهسازي و نوسازي بافتهاي فرسوده، بررسي ضرورت تشكيل و تبيين نقش نهادهاي غير دولتي محلي، منطقه اي و ملي از محورهاي اين همايش مي باشد.
وي ادامه داد: بانك اطلاعاتي و سايت تخصصي در اين خصوص به زودي افتتاح مي شود تا دستاوردهاي مستند دسته بندي شود.
نو شدن خانه به معني اصلاح بافت فرسوده نيست
شهردار مشهد نيز در اين مراسم گفت: بيش از 57 هزار هكتار بافت فرسوده در كشور شناسايي و هدف گذاري شده است ولي اقدامهاي در حال انجام با نيازهاي روز هماهنگي و هم خواني ندارد.
مهندس سيدمحمد پژمان با طرح اين پرسش كه علت ناكامي و عدم موفقيت بهسازي و نوسازي بافتهاي فرسوده چيست؟ افزود: شايد دليل اين امر تسامح مسؤولان امر در بازسازي بافتهاي فرسوده باشد.
وي افزود: از سالهاي گذشته تمامي برنامه ريزيها، سياستگذاريها و مشوقها به سمت بحث بافتهاي فرسوده حركت كرده است.
مهندس محمدپژمان افزود: اين سياستگذاريها بيشتر به نو شدن ساختمانها انجاميده و با كاركرد ضعيفي كه داشته استحكام زير ساختها، مناسب سازي روبناها و حل مسايل ايمني، بهداشتي و اجتماعي مورد غفلت واقع شده و با نو شدن ساختمان و مناسب سازي معابر اتفاق نمي افتد و در عمل عملكرد ساختمانها دچار اختلال است.
وي تصريح كرد: آنچه در باره عرصه بافت فرسوده مطرح مي شود مربوط به توسعه شهرها در 4 تا 5 دهه اخير بوده بنابراين بسياري از ساختمانها كهنه و فرسوده نبوده بلكه غير مقاوم است.وي با بيان اينكه يكي از مشكلات بافتهاي شهري و روستايي باريك بودن شبكه معابر است، گفت: براي اجراي طرحهاي بازسازي و نو سازي به مديريت قوي، منسجم و كارآمد با پشتوانه قانوني نيازمند هستيم.
به گفته وي، تاكنون دولت و مجلس قوانين مناسب، روشن، قطعي و منطقي را كه به مديران دست اندركار امور شهري قوت دهد و همه ابعاد را ببيند، تدارك نديده و قوانين از لابلاي لوايح و قوانين مربوط به نوسازي شهرداريها، مسكن و شهرسازي و ... استخراج شده كه هزار و يك تشكيك دارد.
شهردار مشهد تأكيد كرد: اصلاً با نوشدن خانه ها، اصلاح بافت صورت نمي گيرد و با قوانين موجود هم اصلاح 50 هزار هكتار بافت فرسوده امكان پذير نيست.
مهندس پژمان تأكيد كرد: دستگاههايي كه بايستي زيرساختها را اصلاح كنند، كوچكترين احساس مسؤوليتي براي تحول زيرساختها ندارند و ساز و كار مناسبي وجود ندارد و كارها بايد با خواهش و تمنا انجام شود.
وي به مشكل زيردانه اي واحدهاي مسكوني پيرامون حرم مطهر حضرت رضا(ع) اشاره كرد و گفت: در اين بافت بسياري از قطعات زير 100 مترمربع مساحت دارد كه براي بازسازي با قطعات حدود 40 متري و رعايت اصول شهرسازي اين امر محقق نمي شود.
شهردار مشهد همچنين به مشكلات متعدد تصميم گيري و انجام كارهاي موازي توسط چند سازمان از جمله مسكن و شهرسازي و ميراث فرهنگي اشاره و تصريح كرد: با اين همه پراكندگي در مديريت، در ساخت و سازها و اصلاح بافتهاي فرسوده به جز استهلاك، فشار و هزينه كار مؤثري اتفاق نخواهد افتاد.
پژمان تأكيد كرد: براي اصلاح بافتهاي فرسوده، مشاركت مردم را به طور اصولي بايد داشته باشيم و راه نوسازي را هموار كنيم، كه فردا دير است.

40 درصد بافتهاي شهري كشور فرسوده است
عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي گفت: 40 درصد بافتهاي شهري كشور فرسوده است.
محمدرضا حسين نژاد افزود: در حال حاضر 58 هزار هكتار بافت فرسوده در سطح شهرهاي كشور شناسايي شده است.
وي با بيان اينكه در آغاز راه بهسازي و نوسازي بافتهاي فرسوده در كشور هستيم، خاطر نشان كرد: بازسازي اين ميزان بافت فرسوده با وجود اينكه با رشد بسيار كندي آغاز شده، بسيار ارزشمند است.
حسين نژاد با بيان اينكه دولت نمي تواند احياي بافتهاي فرسوده را به تنهايي انجام دهد، گفت: در اين راستا ابتدا شركتهايي براي نوسازي و بهسازي بافتهاي فرسوده با سهم 20 درصدي وزارت مسكن و شهرسازي تشكيل شد كه در بلند مدت اين سهم به بخش خصوصي واگذار مي شود و بقيه فعاليتها در اين موضوع توسط شركتهاي بخش خصوصي انجام شد.وي ادامه داد: بايد قوانيني در زمينه رفع موانع مالكيتي و مالي توسط مجلس به تصويب برسد.
وي افزود: اخيراً طرحي در مجلس در راستاي اصل 44 براي روان سازي بهسازي بافتهاي فرسوده در حال گذراندن مراحل نهايي است كه اميدواريم با تصويب نهايي آن اين روند در كشور تسريع گردد.

مجلس به دنبال رفع موانع باشد
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور نيز گفت: مجلس بايد در روند بهسازي بافتهاي فرسوده به دنبال برطرف كردن مشكلات و موانع آن باشد.
سيدمحمد غرضي افزود: در حال حاضر قوانين موجود نياز به اصلاحاتي دارد كه بهسازي اين بافتها سرعت گيرد.
غرضي اذعان داشت: با اين حال، حتي قوانين موجود در زمينه بهسازي بافتهاي فرسوده كشور نيز به خوبي اجرايي نمي شود و با اين روند، اين مقوله به نتيجه اي نخواهد رسيد.
وي توصيه كرد: به مبحث 19 مقررات ملي ساختمان توجه كافي نموده و در كنار آن به ساير موارد از جمله مقاوم سازي ساختمانها نيز توجه داشته باشند.
غرضي ادامه داد: انبوه سازاني كه اين مبحث را در ساخت و سازها رعايت كنند از مزايايي همچون شناسنامه دار شدن فني و ملكي ساختمان بهره مند خواهند شد.
وي با اشاره به اينكه هم اكنون 17 ميليون واحد مسكوني در كشور وجود دارد، اظهار داشت: در صورتي كه ساخت و سازهاي جديد در بافتهاي فرسوده انجام شود، علاوه بر اختصاص تسهيلات بيشتر از سوي دولت به اين دسته از افراد، معضلات اجتماعي موجود در اين بافتها نيز به حداقل كاهش مي يابد.

فرسودگي 15 درصد بافت شهري شيراز
شهردار شيراز گفت: بافتهاي فرسوده 15 درصد مساحت اين شهر را تشكيل مي دهد.
مهران اعتمادي در اولين همايش ملي بهسازي و نوسازي بافتهاي فرسوده شهري افزود: بافتهاي فرسوده شناسايي شده شيراز شامل دو بخش بافت فرسوده تاريخي محدوده شاه چراغ به مساحت 400 هكتار و ساير نقاط شيراز به وسعت 1400 هكتار است كه مطالعات اوليه آن آغاز شده و براي بازسازي آنها برنامه اي در دست تدوين داريم.
وي خاطر نشان كرد: هم اكنون 150 هكتار از اين بافتها در حال بهسازي و نوسازي است كه توسط شهرداري و شركت عمران و مسكن سازان اجرا مي شود.
اين مسؤول شهري يادآور شد: بالغ بر 70 درصد بافتهاي فرسوده شهر شيراز در حال شناسنامه دار شدن و آماده كردن طرح مي باشد.
وي درباره كند بودن روند اجرايي نوسازي و بهسازي بافتهاي فرسوده شيراز، خاطر نشان كرد: نبود ثبات اقتصادي در كشور، ريزدانه بودن واحدهاي موجود در بافتهاي فرسوده، ترك بعضي از واحدهاي اين بافتها توسط مالكان آن، مهمترين موانع در احيا و نوسازي بافتهاي فرسوده شهر شيراز است.

بهسازي سالانه 200 هزار واحد مسكوني روستايي
عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي هم گفت: طبق ماده 30 برنامه چهارم توسعه بايد بافتهاي فرسوده در طول 10 سال بهسازي و نوسازي شود.نماينده مردم خمين در مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر ضرورت توانمندسازي در بافتهاي فرسوده افزود: بايد در جريان نوسازي بافتهاي فرسوده توانمندسازي به گونه اي انجام شود كه حيات و خصوصيات يك شهر مدرن در آن برقرار شود.
محمد حسين مقيمي افزود: در صورت هماهنگي بين شوراي عالي احياي بافتهاي فرسوده و سازمان ميراث فرهنگي مشكلاتي در زمينه نگراني در زمينه حفظ و نگهداري ميراث تاريخي نداريم.
وي گفت: با احتساب بافتهاي تاريخي كشور مجموع بافتهاي فرسوده كشور 70 هزار هكتار خواهد بود.
وي همچنين نوسازي و مقاوم سازي بافتهاي فرسوده روستايي را مناسب ارزيابي كرد و گفت: سالانه 200 تا 300 هزار واحد مسكوني روستايي در كشور بهسازي و مقاوم سازي مي شود.
اين همايش امروز نيز ادامه دارد.
 چهارشنبه 20 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن