واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: نظر مراجع درباره تغييرات در صفا و مروه آيتالله خامنهاي: "با توجه به اعلام و اخبار ثقه و قرائن و شواهد ديگر «مسعي جديد» ميان دو كوه صفا و مروه واقع است و سعي در آن مجزي است انشاءالله." ایسنا: بهدنبال ايجاد تغييرات و فضاي جديد در سعي صفا و مروه در عربستان به منظور جلوگيري از ازدحام جمعيت در اين منطقه، علما، مراجع و آيات عظام «سعي در مسعاي جديد را مجزي دانستند». استفتائي كه از سوي بعثه مقام معظم رهبري انجام شده و پاسخ چند تن از آيات عظام، به اين شرح است: "بدين وسيله به استحضار ميرساند: بر اساس اظهارنظر افراد مورد اطمينان اعزامي از سوي سازمان حج و زيارت به مكه مكرمه و مدينه منوره، شرايط مسعاي جديد به گونهاي است كه در قسمت صفا، قبل از رسيدن به ديوار سابق (همانجا كه كوه صفا واقع است) ديوار كاذبي گذاشتهاند كه زائران از آنجا بايد نيت كرده سعي را آغاز كنند. طبق نظر جناب آقاي عمري [يكي از مسوولان شيعيان در عربستان] كه به هيات اعزامي ابراز كردهاند، از آنجا كوه صفا تا قسمت جديد قبلا امتداد داشته است لذا سعي بين صفا و مروه در وضعيت كنوني صدق ميكند، آنچه را نيز كه مرحوم نراقي در مناسك خود ذكر كردهاند ميتوان مويد اين مطلب تلقي كرد. از سوي ديگر طبق كروكي پيوست، ديوار نهايي مسعي در قسمت جديد، موازي با قسمت شيبدار صفا در مسعاي قبلي است و برخي از روحانيان سابقهدار حج نيز بر اين امر صحه ميگذارند. حال با توجه به نگراني برخي از عمرهگزاران، خواهشمند است بفرماييد كه سعي در مسعاي جديد با شرايط فوق مجزي است يا خير؟" پاسخها: آيتالله خامنهاي: "با توجه به اعلام و اخبار ثقه و قرائن و شواهد ديگر «مسعي جديد» ميان دو كوه صفا و مروه واقع است و سعي در آن مجزي است انشاءالله." آيتالله بهجت: "اگر ثابت شود كه عرض مسعاي جديد، در بين كوه صفا و مروه است، مانعي ندارد وگرنه با رعايت اقرب به مسعاي قديم، مجزي است." آيتالله سبحاني: "صفا جزئي از كوه ابوقبيس چنانچه مروه جزئي از كوه قعيقعان است. با در نظر گرفتن قرائن موجود در قسمت مروه و شواهد تاريخي و شهادت گروهي از معمرين مورد وثوق مكه و مدينه، مسعي گستردهتر از وضع فعلي بوده است بنابراين سعي در مسعاي جديد سعي بين صفا و مروه است هرچند ادامهي اين دو كوه در اين بخش به خاطر ايجاد راه و عوامل ديگر از بين رفته است. و ما شواهد تاريخي و علايم مفيد اطمينان بر وسيع بودن مسعي را در رسالهي مستقلي نوشتهايم و در آخر جزء پنجم از كتاب حج چاپ شده است؛ علاقهمندان براي آگاهي از مدارك وسيع بودن مسعي ميتوانند به آن رساله مراجعه كنند." آيتالله شبيري زنجاني: "سعي در مسعاي جديد مجزي است." آيتالله صافي گلپايگاني: "به نظر حقير مكلف بايد وقوع سعي را بين صفا و مروه احراز نمايد و اعتماد بر قول اهل خبره مورد وثوق كه مستند به حس باشد كافي است." آيتالله شاهرودي: "بسمه تعالي، سعي بايد بين صفا و مروه باشد و نسبت به مسعاي جديد عده از مومنين اهل خبره و ثقات اهل خبره شهادت دادهاند كه بينالجبلين ميباشد. لكن جهت احتياط و حصول اطمينان مقداري بيشتر از علامات موجود به طرف مروه بالا رفته و همچنين به طرف صفا، و انشاءالله مجزي خواهد بود." آيتالله سيستاني: "سعي در طبقهي دوم مجزي نيست و سعي در مسعاي جديد، چنانچه مكلف اطمينان پيدا كند كه كوه صفا و مروه، تا آنجا امتداد داشته و يا براي او ثابت شود كه شهادت ثقه از اهل خبره، كه معارض ندارد، بر آن وجود دارد، سعي از آنجا مانعي ندارد و در غير اين صورت، كساني كه ميدانند نبايد مكه بروند و اگر بروند، خروجشان از احرام، با اجراي احكام مصدود، مشكل ميشود. ولي اگر نميدانستند و محرم شدند، بايد بين اعمال عمرهي مفرده و احكام مصدود، جمع نمايند، يعني هم از مسعاي جديد سعي كنند و هم قبل از تقصير، يك گوسفند، به عنوان احكام مصدود ذبح كنند." آيتالله نوري همداني: "در فرض سوال، سعي در مسعي جديد كه بين دو كوه صفا و مروه قرار دارد، مجزي است." آيتالله مكارم شيرازي: "استفاده از مسعاي جديد شرعا اشكال ندارد و به طوري كه مطلعين ميگويند كوه صفا و مروه، تنها به مقداري كه الان مشاهده ميشود نيست بلكه از دو طرف ادامه دارد كه قسمت فوقاني كوه را كه در مسعاي جديد قرار داشته و در تعميرات گذشته برداشتهاند، بنابراين سعي در مسعاي جديد نيز سعي بين صفا و مروه محسوب ميشود. اضافه بر اين زيارت خانهي خدا در هيچ زماني نبايد تعطيل شود و به فرض كه مسعاي جديد بين جبلين نباشد، ميسور مسعاي قديم است، والميسور لا يترك بالمعسور."
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 388]