تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خاطر خداى سبحان از چيزى بگذرد، خداوند بهتر از آن را به او عوض خواهد داد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820426457




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بزرگترين مجتمع اتيلن جهان فردا در عسلويه افتتاح مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: بزرگترين مجتمع اتيلن جهان فردا در عسلويه افتتاح مي شود
معاون وزير نفت در امور پتروشيمي از بهره برداري رسمي مجتمع پتروشيمي جم (الفين دهم ) روز دوشنبه (فردا) با حضور رئيس جمهوري خبر داد.
مهندس عادل نژادسليم روز گذشته در نخستين كنفرانس مطبوعاتي خود در جمع خبرنگاران اظهار داشت : مجتمع پتروشيمي جم به عنوان بزرگترين واحد اتيلني جهان به ظرفيت يك ميليون و 320 هزار تن اتيلن و 306 هزار تن پروپيلن افتتاح مي شود .
وي گفت : اين مجتمع مشكل خوراك نداشته و تا كنون 350 هزار تن محصول توليد كرده كه 100 هزار تن آن نيز به بازارهاي جهاني صادر شده است فاز اول واحد اتيلن مجتمع پتروشيمي جم با سرمايه گذاري 1 4 ميليارد يورو و 600 ميليارد تومان در اسفند ماه سال گذشته به توليد تجاري رسيده است .
گفتني است : براي ساخت اين مجتمع پتروشيمي به عنوان بزرگ ترين واحد الفين دنيا 2 2 ميليارد دلار سرمايه گذاري شده است و تنها يك مجتمع 1 1 ميليون تني در كانادا و يك مجتمع ديگر با همين ظرفيت در قطر به بهره برداري رسيده است .
عمليات ساخت مجتمع پتروشيمي جم به عنوان بزرگترين واحد الفين جهان در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس (عسلويه ) از سال 1381 آغاز و براي ساخت اين واحد تاكنون حدود 41 هكتار از 77 هكتار زمين طرح از دريا استحصال شده است .
معاون وزير نفت در امور پتروشيمي گفت : تا پايان آبان ماه سال جاري 17 ميليون و 500 هزار تن انواع محصولات پتروشيمي توليد شده كه از اين ميان 6 ميليون و 700 هزار تن آن به كشورهاي گوناگون جهان صادر شده است .
نژاد سليم اظهار داشت : ارزش محصولات صادراتي پتروشيمي تا پايان آبان ماه 5 3 ميليارد دلار و ارزش محصولات فروخته شده در داخل كشور 24 هزار و 188 ميليارد ريال بوده كه به اين ترتيب كل فروش شركت ملي صنايع پتروشيمي 10 ميليون و 700 هزار تن به ارزش 8 ميليارد دلار برآورد شده است .
وي افزود : طبق برنامه مدون صنعت توليد محصولات نهايي پتروشيمي تا پايان سال بايد به 25 ميليون تن برسد كه تاكنون نزديك به 84 درصد آن تحقق يافته است .
معاون وزير نفت در امور پتروشيمي با بيان اينكه طبق توافق با سازمان خصوصي سازي شركت ملي صنايع پتروشيمي به صورت هلدينگ و يكجا واگذار مي شود تصريح كرد : در اين مجموعه 14 شركت زيرمجموعه صنايع پتروشيمي واگذار خواهد شد و 18 مجتمع پتروشيمي كه در نقاط گوناگون كشور احداث شده اند به صورت مستقل واگذار مي شوند.
معاون وزير نفت گفت : بحران اقتصاد جهاني از آمريكا شروع شد و در اين ميان كشورهايي متضرر شدند كه به آمريكا و اقتصاد آن وابسته بوده اند از اين رو صنعت پتروشيمي براي فروش محصولات خود با مشكلات چنداني مواجه نشده است .
وي در همين حال افزود : البته بخشي از افت قيمت ها طبيعي و ممكن است در ارزش نهايي فروش محصولات تاثيرات اندكي داشته باشد كه براي رفع آن قيمت هاي خريد محصولات را براي خريداران داخلي منطقي كرده ايم و در بخش صادرات نيز مشكلي نداريم .
نژادسليم ادامه داد : در چنين شرايطي براي توسعه صنعت پتروشيمي قيمت خوراك مجتمع هاي پتروشيمي را كه سالانه نزديك به 4 ميليارد دلار برآورد شده است با توافق وزير نفت به جاي پرداخت هفتگي به چهار ماه آينده موكول كرده ايم تا آن را در طرح ها هزينه كنيم .
وي گفت : براي توسعه و اجراي طرح هاي جديد صنعت پتروشيمي نيز از وزارت نفت خواسته ايم تا سالانه حدود يك درصد از درآمدهاي نفتي را به پتروشيمي اختصاص دهند.
نژادسليم تاكيد كرد : كاهش قيمت محصولات پتروشيمي تنها مربوط به فروش نبوده و در خريد نيز تاثير داشته است به نحوي كه قيمت كاتاليست از 13 ميليون دلار به 3 ميليون دلار رسيده است . بنابراين چنين شرايطي بهترين فرصت است تا ما پروژه هايمان را با قيمت پايين به اتمام برسانيم .
وي درباره كمبود خوراك گاز مجتمع هاي پتروشيمي در زمستان اظهار داشت : با تمهيدات انديشيده شده انتظار داريم در زمستان امسال خوراك گاز مجتمع ها قطع نشود.
نژادسليم بدهي شركت ملي صنايع پتروشيمي به بانك هاي داخلي را 4 هزار ميليارد ريال اعلام كرد و گفت : اين ميزان بدهي به صورت قسطي پرداخت و پيش بيني مي شود تا پايان سال 1393 مجموع بدهي ياد شده پرداخت شود .
وي افزود : بدهي هاي اين شركت به بانك هاي خارجي نيز نزديك به 10 ميليارد دلار برآورد شده است اما نبايد فراموش كرد كه اگر ما وام مي گيريم و صرف سرمايه گذاري مي كنيم در واقع برنده هستيم و اين بدهكاري ارزشمند است .
مدير عامل شركت ملي صنايع پتروشيمي خاطر نشان كرد : عربستان به عنوان رقيب ايران در توليد محصولات پتروشيمي نزديك به 129 ميليارد دلار در طرح هاي پتروشيمي سرمايه گذاري كرده است اين در حالي است كه اين رقم در ايران به 55 ميليارد دلار مي رسد; بنابر اين اگر مي خواهيم صنعت پتروشيمي را توسعه دهيم و در پايان سال 1404 نخستين توليد كننده محصولات پتروشيمي در منطقه باشيم بايد با اخذ وام طرح هاي اين صنعت را پيش ببريم .
نژادسليم درباره افتتاح 12 طرح پتروشيمي در سالجاري نيز اظهار داشت : از اين تعداد حدود 8 طرح در مدار توليد قرار دارند و تا پايان سال جاري به بهره برداري خواهند رسيد و مابقي طرح ها مانند پتروشيمي اروند و كارون در بهار سال آينده افتتاح خواهند شد.
وي افزود : شركت ملي صنايع پتروشيمي در طول برنامه هاي چهارم و پنجم توسعه كشور در مجموع بايد 70 طرح را راه اندازي مي كرد كه از اين تعداد 23 طرح در برنامه چهارم توسعه محقق شده است و 47 طرح نيز در قالب برنامه پنجم توسعه در مراحل گوناگون ساخت قرار دارد .
 شنبه 16 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن