واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: گزارش ايسكانيوز از همايش هنرهاي صناعي مكتب شيراز؛ مكتب شيراز كانون رشد و شكوفايي هنر ايران
عضو هيئت علميدانشكده هنر و معماري دانشگاه شيراز گفت: فارس و شيراز به عنوان كانون هنر شاهد دوران رشد و شكوفايي بوده اند و جنبش هنري شيراز تأثير زيادي در فنون و هنرهاي مرتبط با هنرهاي صناعي ايراني-اسلاميايجاد كرده است.
به گزارش خبرنگار تجسمي باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز" در نخستين نشست از همايش هنرهاي صناعي مكتب شيراز ابتدا هادي سيف، محقق نگارگري، مقاله خود را در خصوص «تجلي مكتب شيراز در نهضت نقاشي روي كاشي در قرن چهاردهم شيراز» ارائه داد.
وي در خصوص عظمت نگارگري مكتب شيراز گفت: در نهضت نقاشي روي كاشي به همت گمنام هنرمندان برخاسته از مردم كوچه و بازار همچون ميرزا عبدالرزاق شيرازي، از اواسط نيمه دوم قرن سيزدهم تا به اواخر نيمه دوم قرن چهاردهم، نشان از استمرار اصول و قواعد ديرپاي نگارگري مكتب شيراز در خلاقيت كاشي نگاران شيرازي دارد.
سيف عنايت به تجديد حيات نقش گل و مرغ در عصر زنديه و احياي نگارگري مكتب شيراز با نقش طبيعت و جلوههاي گل و گياه را مهم ترين عامل تأثيرگذار در الهام گرفتن كاشي نگاران در ايجاد نهضت نقاشي روي كاشي دانست و افزود: كاشي نگاران مخلص با رواج شاهنامه نگاري و از ديگر سوي، الهام از مباني نظم و نثر كهن فارسي، گام سزاوار تأملي در پيروي از شيوه و نگاه نقاشان مكتب شيراز برداشتند.
وي در ادامه از آقا بزرگ ،فرصت الدوله ي شيرازي و صدرالدين شايسته به عنوان نقاشان كاشي نگار شيراز نام برد.
در ادامه يعقوب طالبي، كارشناس روابط عموميسازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي، درباره «تجلي ماهيت بر فرم در شمعدانها و پيه سوزهاي قرون هفتم و هشتم هجري، متأثر از آراي شيخ اشراق و شارحان او در مكتب شيراز»، صحبت كرد.
وي به اهميت نور و جايگاه آن در زندگي انسان و هنرمندان اشاره كرد و خاطر نشان كرد : هنرمندان همواره سعي كردهاند تعلقات خاطر خويش و درك خود از ماهيت نور را در ساخت ابزار روشنايي دخيل كنندو با توجه به ظاهر شمعدانها و پيه سوزهاي در قرون 7 و 8 هجري و نقش پرنده بر روي پيه سوزها،ميتوان حركت صعودي جزئيات تشكيل دهنده آن را استنباط كرد. چرا كه انسان نوراني كه در اصل با نور آغاز ميشود، سالك و عارف كاملي است كه سير صعودي خود را از پست ترين عالم (يعني عالم ماده) آغاز و به عالي ترين عوالم به انجام ميرساند.
او در ادامه به تشريح جايگاه نور در زندگي مادي و معنوي انسان با استفاده از آراي فيلسوفان بزرگ از جمله شيخ اشراق و تفسير علماي اسلام از آيه نور و مشكوه و همچنين بررسي ساختاري فرم چند شمعدان و پيه سوز فلزي از قرون 7 و 8 هجري قمري پرداخت و فرم و ساختار آن ها را تابعي از ماهيت وجودي شان دانست.
در پايان پانل اول بخش نخست اولين روز همايش هنرهاي صناعي مكتب شيراز ، مريم فدايي، دانشجوي كارشناسي ارشد صنايع دستي دانشگاه الزهرا، به بررسي تطبيقي هنر فلزكاري شيراز و مماليك قرن 8 هجري قمري (در صورت و محتوا) پرداخت.
وي با اشاره به سابقه كهن استفاده از صنايع فلزي در ايران و بهره گيري از آن تا دورههاي اسلامي گفت :در ابتدا ممنوعيت شرعي در استفاده از آثار نفيس باعث شد تا هنرمندان ايراني اشياي فلزي خود را از مس و مفرغ بسازند و روي آن را ترصيع كنند. شيوه و سبك ساخت در 4 قرن اول اسلامي بر اساس هنر ساساني بود تا اين كه در قرن 8 ه.ق به درجه بالايي از شكوه رسيد.
فدايي افزود:هنرمندان در فارس و آذربايجان و مصر و موصل و سوريه به آفرينش هنري پرداختند و در اين ميان آن چه نقوش فلزي شيراز قرن 8 ه.ق را از ديگر مناطق همسايه خود متمايز كرد استفاده از نقش مايههاي نسخ خطي همان دوره در شيراز است و بيشترين تفاوت آن در نحوه ي طراحي البسه ي افراد و نوع پلان بندي زمينه و اجراي خوشنويسي بدنه ظروف فلزي اين دوره است.
بنابراين گزارش در نشست دوم همايش هنرهاي صناعي مكتب شيراز كه عصر روز چهارشنبه سيزدهم آذرماه برگزار شد ،ايوان سانتو (مدرس هنر و محقق) مقاله خود با عنوان «جامهاي برنجي از فارس در بوداپست» را ارائه داد.
وي گفت:در داراييهاي موزه هنرهاي شرقي «فرنس هوپ» در بوداپست، دو نمونه گمنام از جام برنجي قالبي موجود است كه در اصل متعلق به استان فارس است. در بدنه بيروني يكي از اين دو، چهار مجلس همانند از دو مراسم تاج گذاري را ميتوان مشاهده كرد كه حكمراني را باهاله گرد سر و همچنين دو ملازم نشان ميدهد. در عين حال خط ثلث منقوش مابين مجالس، نمود دارد. جام ديگر، چهار تصوير يكسان ولي نه چندان مناسب از نقش نوشتهها و يك شاهزاده را به تصوير ميكشد. براي هيچ كدام از دو جام، تاريخي متصور نيست، ولي نمونه ارزندهتر شباهتي به مجموعههاي بين المللي از سالهاي 1338، 1347 و 1351 ميلادي دارد. از همين رو بايد در اين سالها ساخته شده باشد.
همچنين سيدعلي اكبر سيدي، عضو هيئت علميدانشكده هنر و معماري دانشگاه شيراز، در خصوص«مدرسه غياثيه خرگرد، آخرين شاهكار استاد قوام الدين شيرازي» گفت: به دستور خواجه غياث الدين مدرسه غياثيه خردگرد در سال 848 ساخته شد. اين مدرسه را بسياري از محققان، نمونه بارز مدارس دوره تيموري دانستهاند و آن را سمبل معماري خاص دوران تيموري ميدانند.
وي پس از معرفي بناي مدرسه به جنبه هاي هنري آن اشاره نمود و آن را چكيده ي هنر نمايي معمار معروف قرن نهم،قوام الدين شيرازي دانست.
لازم به ذكر است ،اين مدرسه چهار ايواني داراي صحن و حجرات دو طبقه در سال 1310 ه.ش در فهرست بناهاي تاريخي و اماكن مذهبي به ثبت رسيده است.
در ادامه، بهمن فيزابي عضو هيئت علميدانشكده هنر و معماري دانشگاه شيراز، به عنوان آخرين سخنران اين بخش به بررسي «جستاري پيرامون هنرهاي صناعي مكتب شيراز؛ قرون هفتم تا نهم هجري قمري» پرداخت و گفت: «يورش وحشيانه مغول و امواج ويرانگر آن، خطه فارس و جنوب ايران را به نسبت ديگر قسمتهاي كشورمان، دچار آسيب جدي نكرد. جاي تأمل بسيار دارد كه در اين بي نظمي و آشوب،فارس و شيراز به عنوان كانون هنر شاهد دوران رشد و شكوفايي شد. بررسي هنرهاي صناعي مكتب شيراز از جمله فرش، كاري بسيار مشكل است، چون اسناد و مدارك مربوط به اين دوران خصوصاً در حوزههاي فوق اندك و حتي در بعضي زمينهها كاملاً ناياب است. بي گمان جنبش هنري شيراز تأثير زيادي در فنون و هنرهاي مرتبط با هنرهاي صناعي ايراني-اسلاميايجاد كرده است.
وي در ادامه به بررسي اين دوران و هنرهاي صناعي اين مقطع پرداخت و آن را مورد بررسي قرار داد.
بخش نخست همايش هنرهاي صناعي مكتب شيراز، عصر روز چهارشنبه، سيزدهم آذرماه، با مديريت حسين ياوري، در مجموعه آسمان فرهنگستان هنر برگزار و با جلسه پرسش و پاسخ ميان حاضران و استادان پايان يافت .
همايش مكتب شيراز در هشت بخش، نگارگري، خوشنويسي، نسخه شناسي، موسيقي، ادبيات و زبان شناسي، حكمت و عرفان هنري و هنرهاي صناعي ومعماري 13 تا 17 آذر، به همت فرهنگستان هنر در تهران و شيراز برگزار مي شود./110
اخبار مرتبط
• اولين نشست «ادبيات و زبان شناسي» برگزار شد
• نقش نگاره هاي مكتب شيراز آسمان را در بر مي گيرند
• هنرهاي صناعي مكتب شيراز بررسي مي شود
• مكتب شيراز تاثيرگذارترين مكتب در هنر و فرهنگ ايران
• شعر فارسي در نقش جهان بررسي مي شود
• موسيقي شيراز در نقش جهان بررسي مي شود
• همايش موسيقي و ادبيات و زبان شناسي مكتب شيراز در نقش جهان
• همايش هنرهاي صناعي و نگارگري مكتب شيراز در آسمان
• همايش نسخه شناسي و خوشنويسي شيراز در صبا
• همايش موسيقي شيراز برگزار مي شود
• نواي موسيقي فولكلور قشقايي شيراز طنين انداز ميشود
• حضور16 شرق شناس جهان در همايش مكتب شيراز
• مكتب شيراز مركز ثقل و پيوستگي مكاتب هنري ايران است
• يازده عنوان مقاله در بخش همايش نسخه شناسي مكتب شيراز
• مجموعه 1589 كتابخانه فاضل احمد تركيه بررسي مي شود؛
• پژوهش كافي در زمينه نگارگري انجام نشده است
• گردهمايي مكتب شيراز قابليت هاي امروزي خط ملي را آشكار مي سازد
• انديشمندان بزرگ حوزه حكمت و عرفان در گردهمايي مكتب شيراز سخنراني مي كنند
• كتابي درباره تأثير شاعران كرد از حافظ منتشر ميشود
• 10 عنوان كتاب در بخش ادبيات و زبانشناسي گردهمايي مكتب شيراز به چاپ خواهد رسيد
• دانشمندان مكتب شيراز بنيان گذاران علم موسيقي در دوره اسلامي بوده اند
• نگارگري هنري تكراري ، معمولي و سنتي نيست
• حكمت و عرفان مكتب شيراز را همزمان با همايش در هند و آسياي ميانه برگزار خواهيم كرد
• مسعود ناصري: مكتب شيراز حلقه گمشده زنجيره هنر ايراني است
• كتابچه دست نوشته ملاصدرا رونمايي شد
• مهلت ارسال چكيده مقالات جهت شركت در همايش مكتب شيراز تمديد شد
• وب سايت مكتب شيراز راه اندازي شد
• گردهمايي مكتب شيراز برگزار ميشود
• بررسي قبرستان دارالسلام در گردهمايي مكتب شيراز
پنجشنبه 14 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]