تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه دیدید که مردی باکی ندارد که چه می گوید و چه درباره اش گفته می شود،چنین ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804003666




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به بازار فاركس


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: نگاهي به بازار فاركس


گردش مالي يك روز در بازار فاركس معادل گردش مبادلات سهام در 2 تا 3 ماه تجاري در مركز وال استريت است. در اين بازار، معامله‌گران مبلغ مشخصي ارز رايج يك كشور را به ارز رايج كشور ديگر بر اساس نرخ تعيين شده و به توافق رسيده در تاريخي معين مبادله مي‌كنند. گردش مالي در فاركس تنها از طريق كامپيوتر، خط تلفن و فاكس مي‌باشد و نياز به گفت‌وگوي رو در رو يا اصطلاحا چهره به چهره نيست. امروزه با استفاده از اينترنت سفرهاي كاري به حداقل رسيده است بر خلاف گذشته كه تجار و بازرگانان براي هر گونه خريد و فروش و يا نقد كردن سرمايه دائما در سفر بودند.

نگاهي به بازار فاركس
نوشين هژبرنژاد- دنياي كامپيوتر و ارتباطات
شايد براي شما هم پيش آمده باشد كه در هنگام گذر از خيابان در ميان انبوهي از تبليغاتي كه روي ديوارها نصب شده است ناگهان يك آگهي تبليغاتي توجه شما را جلب كند و گاهي آنقدر مجذوب آن مي‌شويد كه سعي مي‌كنيد مطالب جانبي آن را بخوانيد و در صورتي كه مورد نظر شما باشد شماره تماس يا آدرسي از آن را يادداشت مي‌كنيد. اين مقاله حاصل كنجكاوي ذهني من در رابطه با واژه فاركس است كه مدت‌ها در طول مسير گذرم مي‌ديدم و به هيچ عنوان جنبه تبليغاتي ندارد. فاركس يا foreign exchange market يا forex به بازار معاملات ارزي بين‌المللي گفته مي‌شود.

بازاري كه نياز به مكان و زمان خاصي ندارد. تنها با داشتن يك كامپيوتر و ارتباط با شبكه جهاني اينترنت و فراگيري يك نرم‌افزار ويژه، هر شخص در هر نقطه از دنيا در هر ساعاتي از شبانه روز مي‌تواند وارد بازار مالي فاركس شود و با فرد يا موسسه ديگري در نقطه ديگري از دنيا به معامله بپردازد. در واقع بازار جهاني فاركس مكان خاصي ندارد و تنها از طريق اينترنت اعضاي آن با هم ارتباط مي‌يابند. فاركس در سال 1971 زماني كه تجارت جهاني از قيمت‌هاي ثابت به قيمت‌هاي شناورتغيير كرد پايه‌گذاري شد. امروزه فاركس را بزرگ‌ترين بازار سرمايه‌گذاري جهان مي‌دانند زيرا حجم معاملات روزانه آن تقريباً بين 5/1 الي 2 تريليون دلار در نوسان است كه 30 برابر حجم معاملات روزانه وال استريت، بازار سهام و اوراق قرضه و خزانه‌داري امريكا مي‌باشد.

در واقع گردش مالي يك روز در بازار فاركس معادل گردش مبادلات سهام در 2 تا 3 ماه تجاري در مركز وال استريت است. در اين بازار، معامله‌گران مبلغ مشخصي ارز رايج يك كشور را به ارز رايج كشور ديگر بر اساس نرخ تعيين شده و به توافق رسيده در تاريخي معين مبادله مي‌كنند. گردش مالي در فاركس تنها از طريق كامپيوتر، خط تلفن و فاكس مي‌باشد و نياز به گفت‌وگوي رو در رو يا اصطلاحا چهره به چهره نيست. امروزه با استفاده از اينترنت سفرهاي كاري به حداقل رسيده است بر خلاف گذشته كه تجار و بازرگانان براي هر گونه خريد و فروش و يا نقد كردن سرمايه دائما در سفر بودند.

طبق آمار به دست آمده جابجايي پول در اين سيستم از مجموع پول‌هاي جابجا شده در تمامي بازارهاي بورس دنيا بيشتر است. ارزهايي كه بيشتر در بازار فاركس معامله مي‌شوند يورو، دلار، پوند انگليس، ين ژاپن و فرانك سوئيس است. فاركس در قيد و بند مكان و زمان نيست جابجايي و تبادل سرمايه در اين بازار مالي به مكان، زمان و امكانات پيشرفته و حتي به دانش تخصصي نياز ندارد. افراد با هر تخصصي مي‌توانند تنها با فراگيري نرم‌افزاري به نام «متاتريدركه» بدين منظور تعبيه شده است و نيز دسترسي به اينترنت بدون نياز به مكان خاص و اختصاص زماني مشخص از شبانه روز به تجارت اقدام كنند. به دليل اختلاف ساعت كاري بين مراكز مهم اقتصادي دنيا زمان كاري در فاركس 24 ساعته است. بازار فاركس از روز دوشنبه ساعت 2:30 بامداد (به وقت ايران) هر هفته شروع به فعاليت مي‌كند و تا روز شنبه ساعت 1:30 بامداد ادامه مي‌يابد و بدون حتي يك ثانيه وقفه گردش مالي در آن انجام مي‌شود.

آغاز كار اين بازار هر دوشنبه با باز شدن بانك‌هاي استراليا است. بانك‌هاي اين قاره شروع به معامله ارز و دادن قيمت به مشتريان در كليه نقاط دنيا مي‌كنند، سپس وقتي اين بانك‌ها تعطيل مي‌شود بانك‌هاي كشورهاي آسيايي كه صبح را آغاز كرده اند همين روند را ادامه مي‌دهند تا به بانك هاي اروپا و آمريكا برسد. اين چرخه در طول هفته بدون يك ثانيه توقف ادامه مي‌يابد. به عبارتي بزرگ‌ترين بازار معاملاتي در سراسر زمين گسترده شده است و يك لحظه هم از معامله باز نمي‌ايستند تا عده‌اي سود و عده‌اي هم متضرر شوند. نكته مهم در تجارت فاركس كار انفرادي آن است افراد مي‌توانند به طور موقتي يا به صورت دائم به تجارت در فاركس بپردازند و از طرفي به دليل وجود شبكه بانكي به هم پيوسته در سراسر دنيا افراد مي‌توانند بدون وقفه و در تمامي ساعات شبانه‌روز به اطلاعات موردنياز دسترسي داشته باشد. فاركس از محدوديت‌هاي بازارهاي تجاري مانند فصل خريد، تعطيلات، جلب نظر مشتريان و مواردي از اين دست مبراست.

بازار مالي فاركس در تمام طول سال جريان دارد و حضور مشتري در آن دائمي است. يكي از ويژگي‌‌هاي برجسته در رابطه با فاركس به روز بودن اطلاعات در آن است و همچنين اطلاعات به طور پيوسته و دائم در دسترس اعضا مي‌باشد. از شرايط وارد شدن به بازار فاركس، داشتن حداقل 15 سال سن و حداقل سرمايه‌گذاري در آن 300 دلار است. البته احتمال ريسك انجام معامله‌اي كه منجر به ضرر مالي شود در اين بازار الكترونيكي كم نيست و واضح است كه براي افراد مبتدي احتمال آن بسيار بالاست. كارشناسان معتقدند كه براي افراد تازه كار 90 درصد احتمال ضرر و 10 درصد احتمال سود وجود دارد و براي افراد حرفه‌اي حدود 20 تا 30 درصد احتمال ضرر و 70 تا 80 درصد احتمال سود از يك معامله وجود خواهد داشت. گردش مالي در بازار فاركس بين بانك‌ها، موسسات، شركت‌هاي بين‌المللي به ويژه شركت‌هاي وارداتي و صادراتي مي‌باشد.

به عبارتي معاملات و تجارت در فاركس بين صدها بانك بزرگ انجام مي‌شود كه آنها خود در ارتباط با معاملات شركت‌هاي بزرگ تجاري خصوصي يا دولتي هستند. نرخ ارزهاي در گردش بين موسسات و شركت‌ها و بانك‌ها دائما تغيير مي‌كند، آخرين نرخ اعلام شده از طرف يكي از بانك‌ها، آخرين نرخ بازار براي آن ارز خواهد بود و بر اساس نرخ نهايي تعيين شده، معاملات از طريق كامپيوترهاي متصل به اينترنت در صدها نقطه از جهان صورت مي‌گيرد. در واقع افراد بدون وابستگي به مكان خاص و تنها با داشتن حداقل شرايط مي‌توانند در اين بازار مالي سرمايه‌گذاري نمايند. از ويژگي‌هاي مهم فاركس اين است كه در صورت منصرف شدن فرد از ادامه معامله مي‌تواند به راحتي آن را لغو كند.

ناگفته نماند كه احتمال ضرر در معامله و نيز از دست دادن سرمايه در مبتدياني كه خود معامله مي‌كنند بسيار بالاست ولي در مورد معامله‌گران حرفه‌اي اين احتمال پايين است. انجام معاملات در فاركس بر عهده عامل واسط مي‌باشد كه اصطلاحاً به آن كارگزار يا بروكر مي‌گويند. نقش كارگزار در معاملات فاركس برقراري ارتباط بين افراد و بازارهاي جهاني است در واقع واسطي بين بازرگانان و بازار هدف مي‌باشند. بديهي است كارگزاران در ازاي ايفاي اين نقش يعني برقراري تجارت الكترونيك يا ايجاد امكان خريد و فروش اينترنتي پولي دريافت مي‌كنند كه درصدي از مبلغ كل معامله است. اين مبلغ با نام كارمزد محاسبه مي‌شود و از مبلغ كل فروش كسر شده و به حساب كارگزار واريز مي‌شود در واقع كارگزاران با امكان ايجاد يك معامله، بدون درنظر گرفتن سود و زيان، مبلغ توافقي را مطالبه مي‌كنند.

يكي از امكاناتي كه فاركس براي اعضاي خود قائل مي‌شود اعطا وام‌هاي مالي به ميزان‌هاي متفاوت است. شركت‌هاي كارگزار يا واسطه، به مشتركان خود اعتبار معاملاتي مي‌دهد. اين اعتبار مي‌تواند چندين برابر سرمايه سپرده‌گذار باشد. در واقع شرايطي ويژه براي افراد ايجاد مي‌شود تا با توان مالي كم و سرمايه‌هاي كوچك، البته با وساطت شركت‌هاي كارگزاري، اقدام به انجام معاملات بزرگ در بازار بين‌المللي نمايند. كارگزاراني كه خدمات معامله با بودجه احتياطي را انجام مي‌دهند مستلزم هستند كه به مبلغ سپرده شده اعتبار دهند و همچنين براي مشتري فرصتي ايجاد كنند تا سپرده‌گذار بتوانند معاملات خود را با مبلغي تقريبا 50 ، 100 و يا گاهي 200 برابر مبلغ سپرده خود انجام دهد. سپرده‌گذار كسي است كه ريسك ضرر را تحمل مي‌كند در واقع امنيت كارگزار بر اساس مبلغي كه سپرده‌گذار به عنوان سپرده گذاشته است، تامين مي‌شود.

در فاركس معامله با بودجه احتياطي، معامله‌اي است كه از طريق يك شركت كارگزار يا واسطه با درنظر گرفتن اعتبار معاملاتي ويژه انجام مي شود. در بازار فاركس اعتبار معاملاتي ميزان اعتباري است كه بر اساس توافق‌نامه‌اي، بين سپرده‌گذار و كارگزار تعيين مي‌شود و معمولا مبلغ آن 1 به 100 است، بدين معنا كه سپرده‌گذار مي‌تواند با سپرده 1000 دلار معامله 100.000 دلاري را انجام دهد. در شرايطي ويژه كه نرخ‌هاي متغير براي ارز اعلام مي‌شود هم سطح سوددهي افزايش مي‌يابد و هم ريسك انجام معاملات به شدت بالا مي‌رود. گفته شده است كه اگر در بازار جهاني فاركس نرخ تبديل دو ارز بيش از دو درصد تغيير كند به ندرت پيش مي‌آيد كه سپرده‌گذار، سپرده خود را از دست بدهد. سپرده‌گذار در اولين گام براي ورود به بازار فاركس، قراردادي را به نام خود يا شركت واسطه منعقد مي‌كند، سپس سپرده‌گذار مبلغ مشخصي را به عنوان سپرده تضميني به بانك واريز مي‌كند.

مقدار اين سپرده متناسب با ميزان معامله بانك و نيز اعتبار معاملاتي كه به سپرده‌گذار داده شده، تعيين مي‌گردد. اگر شركت واسطه از اين معامله متحمل ضرري شود، سرمايه‌گذار مسئول اين ضرر خواهد بود و با سپرده خود اين ضرر را جبران خواهد كرد. اگر شركت واسطه از معامله موردنظر سودي حاصل كرده باشد نسبت به اين سود در مقابل سرمايه‌گذار مسئول خواهد بود. بدينگونه كه سود اصلي معامله با احتساب كسر مبلغ مورد توافق براي شركت واسط يا كارگزار، به حساب سپرده سرمايه‌گذار واريز مي‌شود. كساني كه در بازار فاركس تجارت مي‌كنند بايد با اصطلاحاتي كه در آن متداول است آشنا باشند. به عنوان نمونه چند اصطلاح رايج در فاركس در اينجا آمده است:Bid يعني بالاترين نرخي كه فروشنده براي يك ارز خاص پيشنهاد مي‌كند. Ask پايين‌ترين نرخ قابل قبول براي خريدار است.

اختلاف بين اين دو Spread است، يعني اختلاف نرخي كه به منظور فروش چيزي پيشنهاد مي‌شود و نرخي كه براي خريد، نهايي مي گردد. امروزه روش‌هايي تعبيه شده است تا احتمال ريسك هر معامله به طور دقيق محاسبه شود هر چند كه اين روش‌ها از خطا و اشتباه مبرا نمي‌باشد ولي افرادي كه با سرمايه‌هاي هنگفت وارد بازارهاي معاملاتي مي‌شود اغلب از اين روش‌ها در كنار مشاوره‌هاي تخصصي جهت برآورد ريسك معامله استفاده مي‌كنند. در بازار فاركس نيز افراد مي‌توانند قبل از انجام هر معامله ريسك آن را از طريق روش‌هاي موجود محاسبه نمايند و در صورت صلاحديد اقدام به انجام معامله كنند و چنانچه ريسك معامله را در بازار مناسب نيافتند، منتظر موقعيت بعدي بماند.

لازم به ذكر است كه در بازار فاركس تغيير قيمت تقريبا به 18 هزار بار در روز مي رسد، بنابراين سرمايه‌گذار با انبوهي از فرصت‌ها مواجه است كه مي‌بايست براي استفاده بهينه از شرايط موجود، از روش‌ها و ابزارهاي نرم‌افزاري به منظور آناليز ريسك معامله بهره گيرد. نرم‌افزارهاي هوشمند خاصي براي انجام معاملات فاركس وجود دارد. اين نرم‌افزارها با گرفتن دستورات لازم در زمان مشخص، حتي در زماني كه فرد پشت سيستم نباشد يا حتي سيستم خاموش باشد نرم افزار به طور خودكار معامله را انجام مي‌دهد. مثلاً اگر قيمت ارز خريداري شده سقوط كند و از مرز معيني كه براي سيستم تعريف شده است، كمتر شود، به طور خودكار عمليات فروش انجام مي‌گيرد. استفاده از اين نرم‌افزارها، به خصوص برنامه‌نويسي آنها سبب كاهش شديد ريسك معاملاتي خواهد شد.

يكي از مهمترين مزاياي فاركس كسب سود از بالا رفتن و هم از پايين آمدن قيمت‌هاست. بر خلاف بازار سهام كه معامله با خريد آغاز و با فروش پايان مي‌يابد، در بازار ارز جهاني، معامله را هم با فروش و هم با خريد مي‌توان آغاز كرد. بدين مفهوم كه مي‌توان يك ارز را در قيمت بالاتر فروخت و پس از كاهش قيمت، همان ارز را خريد. هدف از طراحي بازار فاركس، كسب درآمد آسان و راحت براي افراد نيست. بعضي افراد با تصور اينكه كار در اين بازار سهل و آسان است و كسب درآمد در آن به راحتي انجام مي‌گيرد وارد اين بازار مي‌شوند، ولي به گفته كارشناسان اين افراد خيلي زود از ادامه راه خسته شده و آن را كنار مي‌گذارند.

ناگفته نماند كه افراد زيادي در بازار فاركس موفق شده‌اند البته نه به دليل زياد بودن سرمايه بلكه به دليل توانايي تمركز و مطالعه مستمر قيمت‌ها، درك صحيح از موقعيت‌ها و نيز تجزيه و تحليل درست شرايط و از همه مهم‌تر علاقه وافر به تجارت. كارشناسان معتقدند افرادي در فاركس موفق مي‌شوند كه باهوش، زيرك، داراي پشتكار و خستگي‌ناپذير باشند، زيرا در يك چنين بازار بين‌المللي، تعداد رقبا بسيار زياد است پس براي موفقيت عزم راسخ و تلاشي پيگير نياز است.
 چهارشنبه 13 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن