تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مى كند و باعث پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819900506




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خـودت را بـاور كـن!


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: خـودت را بـاور كـن!


آيا تا به حال به ارزش واقعي خود فكر كرده‌ايد؟ چه اندازه به خود احترام مي‌گذاريد؟ در رويارويي با مشكلات چگونه برخورد مي‌كنيد؟ با قدرت و قوت يا ضعف و انفعال؟اصولاً با شكست چگونه روبرو مي‌شويد؟ خود را مقصر مي‌دانيد و به سرزنش و ملامت خود مي‌پردازيد يا شكست را به عنوان واقعيتي از زندگي مي‌پذيريد؟ در مقايسه خود با ديگران چه حالتي به شما دست مي‌دهد؟خانواده، مدرسه و دوستان چه تصوري از شما دارند؟ شما را فردي موفق مي‌دانند يا سست و بي‌اراده! حتماً مي‌پرسيد طرح اين سؤال‌ها بيانگر چه موضوعي است؟

طرح اين پرسش‌ها بيانگر موضوع اعتماد به نفس است، مسئله‌اي كه هر روز با آن مراجهيم و فردي كه اعتماد به نفس دارد، خود را شايسته مي‌داند و شايستگي، ويژگي‌ عام شخصيت اوست، اين نگرش مقطعي و زودگذر نيست.

احساس خودباوري،‌ توانايي و نگرش واقع‌بينانه از خويش، از امتيازات شخصي محسوب مي‌شود كه داراي اعتماد به نفس است، اين حس از بروز حالت نااميدي و يأس و همچنين داشتن تصورنادرست از قابليت‌ها جلوگيري مي‌كند. وي هرگز مدعي نيست كه تمام قابليت‌هاي بالفعل را داراست، بلكه راه وصول را براي خود هموار و باز مي‌بيند.

به راستي چگونه مي‌توان خودباوري را در خود افزايش داد و از احترام به نفس بالايي برخوردار بود؟ راههاي زير مي‌تواند در اين زمينه شما را ياري دهد:

به وجود آوردن تصاوير مثبت ذهني

با استفاده از تكنيك تلقين‌هاي مثبت مي‌توان خود را در مسير خويشتن‌پذيري واقعي، خودباوري واقعي و اعتماد به نفس بالا قرار داد.

چند نمونه تلقين مثبت: من خودم را دوست دارم، با خودم در صلح و آشتي هستم، من همه را مي‌بخشم، از تحقير و سرزنش خود و ديگران به خاطر اشتباه‌هاي گذشته، خودداري مي‌كنم، اين حقيقت را مي‌دانم كه هيچ انساني كامل نيست و همة انسان‌ها اشتباه مي‌كنند، انساني كه اشتباه نكند به دنيا نيامده و هرگز هم به وجود نخواهد آمد، بنابراين اشتباه‌هاي گذشته مادر، پدر، خود و ديگران را مي‌بخشم و از فشار منفي آنها خود را آزاد مي‌سازم، خود را در مسير مثبت، شادابي، سلامتي و آرامش قرار مي‌دهم.

عشق به خود

عشق به خود شايد، جالب‌ترين و زيباترين موهبتي باشد كه در نهاد هر انساني قراردارد. كساني كه خود را از زندان و اسارت خودخواهي، آزمندي، كينه، تنفر، حسادت، زياده طلبي و... رها سازند به آزادي و عشق مي‌رسند. پيام عشق اين است: «عاشق خود و ديگران باش» در واقع وقتي خود و ديگران را دوست داشته باشيم، ذهن و جسم ما نيز سالم‌تر و بانشاط‌تر مي‌شود.

تهيه فهرست

فهرستي از جمله‌هاي مثبت تهيه و هر روز تكرار كنيد مثل اين جمله‌ها: «من خودم را دوست دارم و براي خود ارزش قائل هستم»، «من شخص فوق‌العاده و خلاقي هستم»، «من لياقت بهترين‌ها را در زندگي دارم».

اين فهرست را به آينه اتاق خود بچسبانيد، آن را بخوانيد و مرتب به روز كنيد. يافتن نكاتي مثبت و فوق‌العاده در وجود خود آن هم هر روز اصلاً كاري غيرممكن نيست، با دقت نگاهي به فهرست خود بيندازيد و تصور كنيد فرد ديگري از همة اين ويژگيها برخوردار است، آيا شما از آن فرد خوشتان مي‌آيد؟ آيا دلتان مي‌خواهد با او دوست شويد؟

ارتباط با خدا

مهمترين روش در كسب اعتماد به نفس، ارتباط با خداوند است. توكل به خداوند باعث ايجاد حس بي‌نيازي، استقلال و عزت‌نفس فرد مي‌شود، در واقع انسان در اعتماد به خدا از هر چيزي كه رنگ تعلق و وابستگي به غير خدا داشته باشد، آزاد مي شود.

خودباوري

خودباوري مثبت يعني قبول كنيم در درون ما قدرت نامحدود و بي‌كراني قرار دارد كه به كمك آن مي‌توانيم به آرمان و اهداف خود برسيم و قادر هستيم با تكنيك‌ها و آگاهي‌هاي لازم،‌تصميم‌هاي درست و شايسته بگيريم خودباوري يعني اينكه بپذيريم توانمندي‌هايمان خيلي بيشترا ز ضعف‌ها و مشكل‌هايمان است.

جدول چهارستوني

براي بهبود تصوري كه از خودتان داريد چه كارهايي مي‌توانيد انجام دهيد؟

اولين گام در مسير حل مشكل كمبود اعتماد به نفس، درك اين نكته است كه شما برخي چيزها را مي‌توانيد تغيير بدهيد و برخي ديگر را نمي‌توانيد. كاغذ بزرگي را ابتدا به چهار ستون تقسيم كنيد و سپس بالاي دو تا از ستون‌ها بنويسيد: «چيزهايي كه من مي‌توانم تغيير بدهم. و «چيزهايي كه من نمي‌توانم تغيير بدهم» ستون اول را پر كنيد و مشخص كنيد كه آيا آن چيز قابل تغيير است يا نه؟ اگر از وزن خود بيزاريد، مي‌توانيد آن را تغيير بدهيد. اگر از اين واقعيت كه قد كوتاه هستيد متنفريد،‌ بدانيد كه نمي‌توانيد آن را عوض كنيد. حالا در ستون سوم دلايل خود را براي ايجاد تغييرات بنويسيد. نام ستون چهارم را بگذاريد «واردعمل شدن» زير اين عنوان مي‌توانيد راه‌هاي پيشنهادي خود را براي پرداختن به چيزهاي تغييرپذير بنويسيد، چيزهايي كه تغييرناپذيرند جزء بخش‌هاي بنيادي وجودتان هستند، شما مي‌توانيد بنا به انتصاب و اختيار خود يا آنها را بپذيريد يا اين كه با نپذيرفتن آنها خود را حسابي گرفتار كنيد.

پذيرش ناكامي‌ها

آگاهي از محدوديت‌ها و واقعيت‌هاي موجود مي‌تواند تصويري واقع‌بينانه به انسان ارائه كند، اگرچه با شناخت توانايي‌ها مي‌توان در كسب موفقيت روزافزون گام برداشت اما قبول شكست و ناكامي به‌عنوان يك واقعيت در زندگي به كسب تجربه براي نيل به پيروزي كمك مي‌كند.

استفاده از عبارت‌هاي تأييدي

عبارت‌هاي تأييدي را روي نوار ضبط كنيد، يك آهنگ ملايم و آرام‌بخش به آن اضافه كنيد و در طول روز بارها به آن گوش دهيد. عبارت‌هاي تأييدي را به صورت شعر يا ترانه براي خود بخوانيد. عبارت‌هاي تأييدي را مي‌توان با خطي خوش نوشت يا اطراف آن را نقاشي و رنگ‌آميزي كرد و آن را بالاي تخت گذاشت تا هر صبح موقع بيدار شدن اولين چيزي باشد كه مي‌بينيم و آخرين چيزي كه پيش از خواب به آنها نگاه مـي‌كنيم.

عبارت‌‌هاي تأييدي را مي‌توانيم روي ورق يا كارتي نوشته در كيفمان بگذاريم يا به در يخچال يا آينه بچسبانيم.

افسر ايماني




 سه شنبه 12 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن