تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820440731




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رضايي: رمز پيروزي‌هاي دفاع مقدس، صداقت بود


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: رضايي: رمز پيروزي‌هاي دفاع مقدس، صداقت بود
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام حاكميت تفكر جهادي، انقلابي و بسيجي در جنگ را عامل پيروزي‌هاي ايران در جنگ تحليل و خاطر نشان كرد: مكتب و تفكر بسيجي مي‌تواند بن مايه و ريشه نيروهاي مسلح شود.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در يادواره سرداران و هشت هزار شهيد استان گيلان با تبريك سالگرد پيام تاريخي امام(ره) مبني بر تشكيل ارتش ‌٢٠ ميليوني و هفته بسيج، گفت: حق شما نسل جديد است كه ما از جنگ و شهدا ياد كنيم هرچند كه لياقت همسفر شدن با آن عزيزان را نداشتيم.

به گزارش ايسنا، دكتر محسن رضايي، رسالت بازماندگان دوران دفاع مقدس را تبيين مبتني بر واقعيت و به دور از بي‌صداقتي دانست و تاكيد كرد: بايد با حادثه‌اي ارتباط برقرار كنيد كه هر كسي درباره آن صحبت مي‌كند سخنانش شبيه قصه‌هاست. بنده هميشه بنا داشته‌ام واقعيات جنگ را بيان كنم چرا كه در برابر هر سخني كه بيان مي‌كنيم مسووليم ولو اينكه بخواهيم حق را بيان كنيم نمي‌توان خلاف واقع را بيان كرد به عبارت ديگر حق را بايد با حق بيان كرد و با خلاف حق نمي‌توان از حق دفاع كرد. رمز و راز پيروزي‌هاي دفاع مقدس، صداقت كار در جبهه‌هاي جنگ بود.

وي با تأكيد بر اينكه در خصوص جنگ، شهدا و حوادث دوران دفاع مقدس بايد با صداقت سخن گفت، افزود: رضايت شهدا در اين است كه با صداقت درباره‌ آنها صحبت شود.فرماندهان و شهداي دفاع مقدس نيز به حكم انسان بودن اشتباهات هم داشتند ولي خداوند متعال دست آنها را گرفت و به راههايي برد كه امروز جاماندگان از آن قافله به آن دوران غبطه مي‌خورند.

رضايي با اشاره به پيش‌بيني امام (ره) از جنگ تحميلي، گفت: امام (ره) در ماه نهم پيروزي انقلاب يعني در سال آذر ‌١٣٥٨ در يكي از سخنراني‌هايشان فرمودند كه "كشوري كه ‌٢٠ ميليون جوان دارد بايد ‌٢٠ ميليون نفر هم تفنگدار داشته باشد" در آن مقطع افراد بسيار محدودي بودند كه متوجه كلام امام(ره) شدند، ‌١٠ ماه بعد كه ارتش عراق به ‌٥ استان كشور حمله كرد براي خيلي‌ها سوال شد كه امام(ره) از كجا جنگ را ديده بودند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: اگر جنگ هم اتفاق نمي‌افتاد كشور نياز به بنيه دفاعي داشت كه جز مردم كسي نمي‌توانست آن بنيه‌ دفاعي را شكل دهد و امام (ره) خيلي خوب آن را تشخيص دادند زماني كه حمايتهاي دفاعي امريكا از ايران قطع شده بود و ارتش ايران تا قبل از انقلاب با كمك ارتش آمريكا در منطقه مي‌توانست به حياتش ادمه دهد، و پس از آن پشتوانه خود را از دست داد زيرا كه ايران استقلال سياسي پيدا كرده بايد استقلال دفاعي هم پيدا كند و اين خلاء دفاعي تنها به پشتوانه ‌٢٠ ميليون تفنگدار بسيجي استوار مي شد.

وي افزود: اما دنيا متوجه اين مساله نشد و به ايران حمله كرد، تصورش هم اين بود كه ارتش ايران از هم پاشيده است اولا ارتش ايران از سرهنگ به بالا فرار كرده‌اند و يا بازنشسته شده‌اند، اكثريت قريب به اتفاق نيروهاي نظامي كه تاكتيك، عمليات و استراتژي بلد بودند از ايران رفتند. مساله دوم اين بود كه ‌٥٠ هزار مستشار آمريكايي در ايران بودند كه سلاح‌هاي حساس ايران مثل موشك‌هاي «فونيكس» و «هارپون» و هواپيماهاي «اف ‌١٤‌» كه قدرت دفاعي ايران را مي‌ساختند را هدايت مي‌كردند، از ايران رفتند. مساله سوم اين بود كه سلاح‌هايي كه از غرب به ايران مي‌آمد با پيروزي انقلاب قطع شد.

فرمانده اسبق سپاه قدرت‌ دفاعي ايران را به اعتقاد مستشاران آمريكايي ببر و پلنگ دانست و اظهار كرد:‌ به اعتقاد مستشاران آمريكايي، حمله به ببر و پلنگي كه سرش قطع و ناخن‌هايش كشيده شده است قطعا با موفقيت مواجه مي‌شد از اين رو به ايران حمله كردند و ‌٥ استان ايران را اشغال كردند كه بيش از ‌٢/٥ ميليون نفر آواره شدند. شهرهاي خرمشهر، سوسنگرد، بستان، قصرشيرين، مهران، دهلران و استان‌هاي خوزستان، ايلام ،‌كرمانشاه، كردستان و آذربايجان‌غربي به طول ‌١٣٠٠ كيلومتر به اشغال ارتش عراق درآمد.

رضايي با بيان اينكه هيچ مرزي نتوانست بيش از ‌٦-5 ساعت مقاومت كند، گفت: مرزهاي كشور خيلي زود شكست و خيلي زود به شهرها كشيده شد. سرعت حمله ارتش عراق به حدي بود كه برخي مردم فرصت برداشتن لوازم اوليه زندگي و ترك محل جنگ را نداشتند. در همان هفته اول جنگ، غوغايي بود، تنهايي و غربت ايران را فرا گرفت. خيلي‌ها دستشان به آسمان بلند شد كه خدايا چرا اين طور شد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: البته ارتش و سپاه و بسيج حضور پيدا كردند ولي دشمن مرزها را شكسته بود و خيلي از مناطق را اشغال كرده بود. بعدا اين زمزمه از سوي تحليل‌گران شروع شد كه اگر ايران نابود نشود و مقاومت كند جنگ ‌٢٠ سال طول مي‌كشد در همين مقطع بود كه امام (ره) فرمودند "اگر اين جنگ ‌٢٠ سال هم طول بكشد ما ايستاده‌ايم".

وي سال اول جنگ را شكست‌هاي تئوريسن‌هاي دفاعي دانست و افزود: در سال اول جنگ عده‌اي اعتقاد به جنگ كلاسيك، عده‌اي اعتقاد به جنگ نامنظم وعده‌اي اعتقاد به جنگ شبانه داشتند، يكسال گذشت و كليه تئوري‌ها آزمايش شد. آنان كه طرفدار جنگ كلاسيك بودند چهار عمليات بزرگ انجام دادند و در هر چهار عمليات شكست خوردند، در يك عمليات ‌٤٨ دستگاه و در عمليات ديگر ‌٩٠ دستگاه تانك از دست رفت. در عمليات هويزه تعداد زيادي از دانشجويان پيرو خط امام در هويزه اسير و شهيد شدند.

فرمانده اسبق سپاه با يادآوري نااميدي و نارضايتي همگاني از جنگ در سال اول، گفت: سال اول جنگ كه تمام شد همه گفتند كه مقاومت فايده ندارد هيات‌هاي مذاكرات صلح از كشورهاي آفريقا و آسيايي راه افتادند كه مي‌گفتند آتش‌بس بدهيد تا ببينيم آينده چه مي‌شود. ولي در سال دوم جنگ به يكباره تحولي معجزه‌آسا در جبهه‌هاي جنگ اتفاق افتاد. سپاه در سال اول جنگ فاقد تيپ ولشكر بود ،حداكثر سلاحي كه داشت خمپاره ‌١٢٠ بود آن هم به تعداد محدود. سال دوم جنگ، سال شكل‌گيري سپاه و عمليان‌هاي بزرگي بود.

رضايي افزود: در مقاله «روش توسعه تجربي شهيد حسن باقري» به چگونگي احياي قدرت رزمي ايران پرداخته‌ام درحقيقت نيروهاي رزمي ايران علاوه بر برادران ارتش شامل اقشار مردمي و سلاح‌هاي ژ-3 و كلاشينكف بود از سوي عده‌اي كارگر،دانشجو و كشاورز پرداخته‌ام. سلاح‌هاي ما در سال اول جنگ برنو و ام‌- ‌١ بود؛ علاوه بر آن نيروهاي مردمي اعزامي به جبهه هيچگونه آموزش نظامي نديده بودند حتي آنهايي كه قدرت كار با سلاح‌هاي ساده اوليه را هم داشتند با جنگ‌هاي جديد آشنا نبودند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با ناعادلانه دانستن جنگ‌افزار نيروهاي انساني و روش‌هاي جنگي دوران دفاع مقدس، تحليل‌هاي تحليل‌گران مبني بر شكست ايران در جنگ را طبيعي ارزيابي و تصريح كرد: عمليات ثامن‌الائمه (ع) اولين عمليات موفقيت‌آميز ايران پس از يكسال شكست بود. در اين عمليات ايران با ‌٥-4 هزار رزمنده ‌١٩٠٠ اسير مي‌گيرد و ‌٥٠٠ كيلومتر مربع زمين آزاد مي‌كند و تعدادي تانك و نفربر غنيمت مي‌گيرد، دو سه ماه بعد در عمليات طريق‌القدس، ايران با ‌١٠ هزار رزمنده، هزار كيلومترمربع زمين آزاد كرده و ‌١٢٠٠ اسير گرفت.‌ حدود سه ماه بعد در فروردين ‌١٣٦١ علميات فتح‌المبين با ‌٣٠ هزار رزمنده آغاز مي‌شود كه منجر به آزادسازي ‌٢٧٠٠ كيلومتر زمين و حدود ‌٩ هزار نفر اسير مي‌شود، ‌٤٠ شبانه روز بعد در عمليات بيت‌المقدس با ‌٦٠ هزار رزمنده حمله و بيش از ‌٢٠ هزار اسير مي‌گيرد و به جز هزار كيلومتر مابقي سرزمين‌هاي اشغالي را آزاد مي‌كند.

وي در بخش ديگري از سخنانش خاطرنشان كرد: سپاه در سال اول جنگ با سپاه سال دوم جنگ به لحاظ نيروي انساني و ارتقا توان هدايت نيروها به هيچ وجه قابل مقايسه نيست. شهيدان املاكي،‌باقري، مهدي باكري،‌مهدي زين‌الدين، همت، خرازي و احمد كاظمي در سال اول جنگ حداكثر افرادي را كه اداره مي‌كردند در حد يك گروهان بود ولي در پايان سال دوم جنگ مبدل به فرمانده لشكر شده بودند، چه تحول و اتفاقي افتاد كه شرايط اين گونه شد؟ چه عاملي موجب تحول اين انسانها شد؟

رضايي،تكيه توأمان شهدا و نيروهاي نظامي بر عقلانيت و معنويت را از تحول معجزه‌آساي موفقيت‌ها و پيروزي‌هاي رزمندگان اسلام در سال دوم جنگ دانست و اظهار كرد: به عنوان برادر بزرگتر، از شما مي‌خواهم كه در پي يافتن چرايي تحول معجزه‌آسا و عميق پيروزي‌هاي پي در پي سال دوم جنگ تعميق كنيد. ممكن است برخي رمز پيروزي‌ها را به شهادت طلبي و غنيمت‌هاي جنگي نسبت دهند البته اين حرف درست است ولي تنها محدود به اين موضوعات نبود. پاسخ به سوال فوق يك پاسخ و دو پاسخ ندارد اما پاسخ هرچه باشد، اين موضوع مسلم و روشن است كه تفكر و بينشي در سال دوم جنگ جايگزين تفكر و بينش سال ابتدايي مي‌شود، افرادي در سال دوم ميدان‌دار مي‌شوند كه در سال اول اين امكان را نداشتند، در يك كلام مديريت ، فرماندهي، ادبيات، رهبري، فرهنگ و نگرش‌ها تغيير كرد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام حاكميت تفكر جهادي، انقلابي و بسيجي در جنگ را عامل پيروزي‌هاي ايران در جنگ تحليل و خاطر نشان كرد: مكتب و تفكر بسيجي مي‌تواند بن مايه و ريشه نيروهاي مسلح شود.

فرمانده اسبق سپاه با برشمردن ويژگي‌هاي مكتب بسيجي، گفت: رزمندگان حاضر در جبهه به دنبال "خود" مي‌گشتند، آنان در صحراي جبهه چيزهايي پيدا كرده بودند كه انسان را به معراج مي‌برد. آنان در پي صداقت، برادري،‌ايثار و فداكاري بودند و آنها را در جبهه‌ها پيدا كرده بودند، رزمندگان با پيدا كردن گمشده‌شان خود را در بهشت مي‌يافتند و آرام آرام تغيير مي‌كردند و بزرگ مي‌شدند. اولين ويژگي بسيجي اين است كه قبل ازانديشيدن به ديگران به خود مي‌انديشد كه رها شود، قبل از اينكه ديگران را متهم كند، خود را متهم مي‌كند. قبل از اينكه از ديگران ايراد بگيرد از خودش ايران مي‌گيرد.

رضايي تأكيد كرد: خودسازي مقدم بر ديگران‌سازي و حتي مبارزه با دشمن است. رزمندگان در جبهه دليل تاكيد پيامبر اكرم (ص) بر جهاد اكبر را مشاهده و درك مي‌كردند كه براي چه چيز مي‌جنگند. اين آدم‌ها وراي بمباران‌ها، ‌توپ باران‌ها و ميادين مين چيزهاي ديگري مي‌ديدند كه آن طور داوطلبانه براي شهادت پا در جبهه مي‌گذاشتند.

وي عقلانيت و مسؤوليت‌پذيري را ويژگي ديگر تفكر بسيجي برشمرد و تصريح كرد: بالاترين درجه بنده در زمان جنگ درجه "آقامحسن" بود كه امام به بنده داد بودند و من نيز با اين واژه بسيار راضي‌ترم تا "دكتر" و القاب ديگر. در كنار معنويت يك نظم خودجوش دروني و يك احساس مسووليت و تدبير، فرماندهي و عقلانيت نيمه ديگر ويژگي فرد بسيجي را تشكيل مي‌داد هيچ عملياتي نبود كه ساعتي درباره آنها صحبت نشود. فرماندهان گروهان و گردان‌ها در جلسات لشكر شركت مي‌كردند و فرماندهان لشكرها در جلسات بالاتر بحث و صحبت مي‌كردند و چيزهاي زيادي ياد مي‌گرفتند و ياد مي‌دادند. به همين دليل جبهه به دانشگاه مبدل شده بود. در جبهه فرمول چگونه پيمودن راه ده ساله در يك سال از طريق دانش تجربي در عمل آموزش داده مي‌شد.

رضايي يادآور شد: رزمندگان نماز شب مي‌خواندند ولي ازكوچكترين اشتباه، مشورت و اطلاعات نيز به سادگي عبور نمي‌كردند. فرماندهان آينده سپاه از ميان شما دانشجويان دانشگاه امام حسين(ع) انتخاب مي‌شوند پس بر ماست كه به شما بياموزيم كه مراقب باشيد شما را به يكي از دو بعد عقلانيت يا معنويت محدودتان نكنند. مراقب باشيد به بهانه عقلانيت، شما را از معنويت يا به بهانه معنويت شما را از عقلانيت جدا نكنند. همراهي معنويت و تدبير و توكل و تعقل در جبهه عملا به اثبات رسيد.

وي با تأكيد بر اينكه كشور كماكان به اين دو تفكر نيازمند است، گفت: در نيروهاي مسلح و خارج از آن همچنان به معنويت و تدبير نيازمنديم در شرايطي قرار داريم كه با فرصت‌ها و تهديدهايي مواجهيم . طي سه چهار ماه گذشته قيمت نفت از بشكه‌اي ‌١٤٧ دلار به زير ‌٥٠ دلار سقوط كرد، اين اتفاق يك تهديد است ولي از سوي ديگر فرصت خوبي براي جذب ‌٥٠٠ تا ‌٦٠٠ ميليارد دلار سرمايه ايرانيان خارج از ايران به دليل ناامني بانك‌هاي دنيا به وجودآمده است. مساله دوم اين است كه در دورن جامعه آمريكا كه تاكنون مانع اصلي انقلاب ايران در منطقه و دنيا بوده يك تحول عظيم و يك جنبش اجتماعي جدي به وجود آمده است و آن اين است كه براي اولين بار يك سياه‌پوست در كاخ سفيد مستقر مي‌شود.

رضايي درعين حال با تاكيد بر اينكه نبايد عده‌اي در تحليل انتخاب يك سياه‌پوست عجله كنند، هشدار داد: انتخاب اوباما يك بحث است و جنبش اجتماعي داخلي آمريكا بحث ديگري است. اين درست است كه اوباما در اين جنبش اجتماعي موثر بوده است ولي معلوم نيست اين جنبش وفادار بماند. گذشته از آن معلوم نيست كه اوباما بتواند اين جنبش را اداره كند، علاوه بر آن معلوم نيست وي از قدرت جنبش اجتماعي به وجود آمده به نفع منافع شخصي به دست آمده بهره‌برداري نكند. چه اوباما به جنبش اجتماعي وفادار باشد چه نباشد واقعيت اين است كه تحولاتي در جامعه آمريكا اتفاق افتاده و دير يا زود در جوامع غربي اثراتي بجا خواهد گذاشت.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، مهمترين دستاورد جنبش اجتماعي آمريكا را زير سوال رفتن ارزش‌هاي آمريكايي ارزيابي كرد و افزود: وقتي بوش به افغانستان و عراق حمله كرد حدود ‌٧٠ نفر از دانشمندان آمريكايي در قالب نامه‌اي حمايتشان به دليل انتشار ارزش‌هاي آمريكايي‌ را از روي اعلام كردند ولي در سال آخر دولت بوش اين ارزش‌ها زير سوال رفته است اين ارزش‌هاي آمريكايي نشان مي‌دهد كه نتوانسته مردم آمريكا را قانع نگهدارد.

رضايي بحران سياست خارجي آمريكا طي سه چهار سال آينده را پيش‌بيني كرد و افزود: هيچ علامتي از بحران سياست خارجي آمريكا قابل مشاهده نيست ولي طي سه چهار سال آينده اين بحران بر چالش‌هاي فعلي اين كشور مي‌افزايد. آمريكا براي اولين بار دست به ريسك خطرناكي زد و اصل مهم سياست خارجي‌اش را زير پا گذاشت است. آمريكا طي يكصد سال اخير به اين نتيجه رسيده بودند هيچ گاه در خارج آمريكا در دو جبهه همزمان وارد نشود بوش براي آمريكايي‌ها ‌٨ جبهه همزمان گشوده است.

وي در ادامه تصريح كرد: افغانستان، عراق،‌ كره شمالي، گرجستان و اروپا و سپر موشكي از جمله آنهاست. تايوان و فلسطين هم از قبل بود. با ايران هم به چالش رسيد. اوباما نمي‌داند با اين وضعيت چه كند، نمي‌داند از كجا عقب‌نشيني كند و بعد اگر در افغانستان عقب‌نشيني كند،‌طالبان بر سر كار باز مي‌گردد از عراق عقب‌نشيني كند دوستداران جمهوري اسلامي صاحب قدرت مي‌شوند. از سپر موشكي نيز نمي‌تواند عقب بكشد در عين حال وضعيت فعلي را نيز نمي‌تواند ادامه دهد. به اين ترتيب دير يا زود سياست خارجي آمريكا نيز دچار بحران مي‌شود.

فرمانده اسبق سپاه، بحران اقتصادي، و منش اجتماعي سياست خارجي آمريكا را براي ايران هم فرصت و هم تهديد دانست و با اشاره به فرصت‌ها و تهديدهاي داخلي، گفت: خداي متعال براي اولين بار پس از ‌٣٠٠ سال به ما ايرانيان امكان ساختن دولت-ملت را داده است و توانستيم استقلال، آزادي ، جمهوري اسلامي و مردم سالاري ديني را در جامعه مستقر سازيم. نعمتي كه طي اين سالها از آنها محروم بوديم. اما چطور مي‌توانيم از فرصت‌ها بهره‌برداري كرده و موانع را برطرف كنيم؟ آيا بدون تفكر بسيجي مي‌توانيم موفق شويم؟ آيا بدون برادري وحدت، تخريب نكردن يكديگر، اهانت نكردن به يكديگر، كمك به رهبري،‌مجلس و دولت مي توانيم موفق شويم؟

رضايي تفكر، مشورت و برنامه‌ريزي در همه ابعاد نظام و دولت و مجلس را مورد تاكيد قرار داد و اظهار كرد: تفكر بسيجي بايد به بيرون از نيروهاي نظامي نيز تسري پيدا كند چرا كه بسيار موردنياز است. با تكيه بر اين تفكر است كه مي‌توان در شرايط داخلي و بين المللي معجزه بيافرينيم.

دبير مجمع تشخيص با تاكيد بر ويژگي عقلانيت و معنويت شهداي جنگ تحميلي به ويژه سرداران و ‌٨ هزار شهيد استان گيلان گفت:‌ توكل بزرگ و تعقل بي‌سابقه ويژگي بارز رزمندگان و شهداي جنگ تحميلي به ويژه سرداران و ‌٨ هزار شهيد استان گيلان بود، آنان اهل مطالعه و بيدار بودند خودرا آماده روزهايي كنيد كه بار ديگر فضاي معنوي و عطر روح بخش بسيجيان صدر اسلام و صدر دفاع مقدس را داشته باشيم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام پس از ابراز تمايل به پرسش‌هاي دانشجويان دانشگاه امام حسين (ع) در پاسخ به اين سوال كه در خصوص اهمال‌كاري بني‌صدر در مقطعي از جنگ، گفت: اهمال‌كاري بني‌صدر روشن است ولي به عقيده بنده او خيانت هم كرد. دليل خيانت وي اين است كه در اواخر اسفند ‌٥٩ كه شش‌ماه از شروع جنگ گذشته بود با منافقين و دموكرات‌ها در حالي كه رييس‌جمهور و فرمانده نيروهاي مسلح بود، هم‌جبهه شد و اين كار وي در حقيقت قرار گرفتن در سنگر مخالف جمهوري اسلامي بود.

رضايي با اشاره به اظهارات دو تن از فرماندهان نيروهاي مسلح درخصوص اهمال‌كاري بني‌صدر اظهار كرد: منظور اين دو برادر اين بود كه بني‌صدر در پي كسب موفقيت بود كه اگر موفق مي‌شد موجب رييس‌جمهور ماندن وي مي‌شد. اين سخن، سخن درستي است. بني‌صدر به دنبال اين بود كه با كسب موفقيت خودش را تثبيت كند.
 يکشنبه 10 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن