تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين شما كسى است كه براى زنان خود بهتر باشد و من بهترين شما براى زن خود هستم....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820425403




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

؛حاشيه هاي دردسرساز يك دعوت سينمايي


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛حاشيه هاي دردسرساز يك دعوت سينمايي
مرور اخبار حاشيه اي كه در كنار توليد و اكران يك فيلم شكل مي گيرد، جذاب و هيجان انگيز است. اين گونه اخبار نشان دهنده آن است كه فيلم مورد نظر، اثري خنثي و بي خاصيت نبوده و توانسته است به يك اتفاق فرهنگي بحث برانگيز بدل شود. منتها مسئله اين است كه گاه آش بيش از حد شور مي شود و حاشيه سازان، آن قدر در معرض توجه قرار مي گيرند كه اصل موضوع فراموش مي شود. اين حاشيه هاي پررنگ تر از متن، مي تواند سرنوشت يك فيلم را در گيشه عوض كند و معادله را به نفع يا ضرر تهيه كننده تغيير دهد.فيلم هاي پاييزي سينماها، اكران خبرساز و پرسر و صدايي داشت .فيلم هايي كه روي پرده رفتند، رقابت سر سختي را، براي تصاحب صدر گيشه پشت سرگذاشتند. به گونه اي كه در اين مدت، اخبار جنجالي و حاشيه اي زيادي شكل گرفت. بررسي كامل تمامي اخبار حاشيه اي كه در اين مدت درباره فيلم ها منتشر شده است، در اين مطلب امكان پذير نيست. اين حاشيه ها شامل حرف و حديث هاي فيلم سازان بر سر ناعادلانه بودن مدت زمان اكران، توقيف تبليغات تلويزيوني فيلم «سه زن»، حذف نام ترانه عليدوستي از تبليغات تلويزيوني فيلم «كنعان» و اصلاح آن، مصاحبه هاي خبرساز كارگردانان، اعتراض منتقدان به بيلبوردهاي فيلم «آواز گنجشك ها»، جمع آوري بيلبوردهاي فيلم «سه زن» و... مي شود. اين مطلب مروري است بر اخبار حاشيه اي فيلم «دعوت» كه توليد و اكران پر سر و صدايي داشت.

تو را به جان «حاج كاظم» بي خيال ستارگان شو
نطفه حاشيه هاي فيلم «دعوت»، چند ماه پيش از ساخته شدنش بسته شد. سال گذشته همين روزها بود كه خبر پيش توليد چهاردهمين فيلم حاتمي كيا، در فضاي مجازي اينترنت، هياهويي به پا كرد. درست زماني كه خبر رسيد اين كارگردان مي خواهد از بازيگراني چون هديه تهراني، مهناز افشار، محمدرضا گلزار، ليلا اوتادي و... در فيلمش استفاده كند، مرزبندي ها شروع شد و گروه موافقان و مخالفان در برابر اين اقدام حاتمي كيا، موضع گيري كردند. اين اختلاف نظرها تا حدي شديد بود كه خبرگزاري «ايرنا» در گزارشي اختصاصي، واكنش هاي تند و تيز مخالفان را منعكس كرد؛ واكنش هايي كه بيشترشان بوي قهر و گلايه داشت. منتقدان اين اقدام حاتمي كيا را، براي تضمين گيشه و روآوردن به سينماي تجاري ارزيابي كرده بودند. در مرور اين واكنش ها گاه به جملات شاعرانه اي برمي خوريم كه خواندن آن خالي از لطف نيست؛« ابراهيم تو را به جان «حاج كاظم» و «اصغر» بي خيال ستارگان سينماي تجاري شو. آقاي حاتمي كيا به ما رحم كن. به تمامي آن لحظاتي كه براي حاج كاظم و اصغر گريه كرديم رحم كن».در برابر اين مخالفان تعداد كمي هم بودند كه از اقدام حاتمي كيا حمايت كرده و معتقد بودند نبايد با «قصاص قبل از جنايت»، فيلمي را كه هنوز ساخته نشده است متهم كرد.كارگردان فيلم «دعوت» چند هفته گذشته در گفت وگو با روزنامه كارگزاران، اعتراف كرد كه آن زمان اين مجادله ها را دنبال مي كرده است. وي گفت: من آن زمان لذت مي بردم كه جوان ها اين قدر با هم بحث مي كنند. اگر ديگران در اين مورد حرفي مي زدند، زياد مسئله نبود. اما چون جوان ها وارد شده بودند، ماجرا برايم مهم شده بود. او با بيان اين مطلب كه هدفش از انتخاب سوپراستارها، بالا بردن تعداد مخاطبان فيلمش بوده است، اظهار داشت: من مي خواهم تماشاگر به سينما بيايد.

چه كسي فيلم نامه «دعوت» را نوشته است؟
اتفاق ديگري كه موجب شد «دعوت» در رديف اخبار جنجالي قرار گيرد، زمزمه هايي بود كه درباره اختلافات شديد حاتمي كيا (كارگردان) و چيستا يثربي (فيلم نامه نويس) به گوش مي رسيد. ماجرا از اين قرار بود كه حاتمي كيا برخلاف دفعات پيشين كه خودش فيلم نامه هايش را مي نوشت، اين بار نوشتن فيلم نامه اش را به فرد ديگري واگذار كرده بود. بسياري از منتقدان، كارگردان فيلم «دعوت» را براي اين اقدام زير سوال بردند و نوشتند كه فيلم جديد حاتمي كيا به اين دليل كه وي نقش كمرنگي در نوشتن آن داشته است، حال و هواي آثار پيشينش را ندارد.چيستا يثربي هم در مقام دفاع از خود با نشريات مختلف مصاحبه و ادعا كرد در برخي موارد، با حاتمي كيا اختلاف سليقه داشته است و برخي از ضعف هاي فيلم به همين نكته برمي گردد.اوج اختلاف اين دو نفر زماني بود كه حاتمي كيا در يك مصاحبه راديويي اعلام كرد كه چيستا يثربي، فقط قصه هاي «دعوت» را نوشته و هيچ فيلم نامه اي توسط او تنظيم نشده است.چيستا يثربي در پاسخ به اين ادعا در گفت وگو با روزنامه اعتماد گفت: من اين برنامه و حرف هاي جناب حاتمي كيا را شنيدم. اما ايشان در مقابل اين سوال كه پس چرا اسم من در تيتراژ آمده است، جواب قانع كننده اي نداد.همه اين حرف و حديث ها به منتفي شدن همكاري اين دو نفر، براي فيلم جديد حاتمي كيا (قبل از دعوت) انجاميد. پيش از اين قرار بود چيستا يثربي در نوشتن قصه جديد اين فيلم مشاركت داشته باشد.

يثربي: اين روزها مدام چهره تان خشمگين است
با اين كه پرونده همكاري اين دو با فيلم «دعوت» بسته شد، اما رويارويي لفظي آن ها، همچنان ادامه داشت. يثربي با بيان اين كه: «خيلي ها دلشان مي خواست ارتباط كاري من با «حاتمي كيا» خراب شود»، خطاب به حاتمي كيا گفت: شما ابراهيم حاتمي كياي كارگردان هستيد و من يثربي نويسنده. اما نمي دانم چطور اين روزها مدام چهره تان خشمگين است. ادبياتتان تغيير كرده است. چند جا خواندم كه گفته ايد به كوري چشم منتقدان كور يا ديكتاتورهاي مهربان. با اين حال هنوز هم برايتان احترام قائلم.چيستا يثربي در گفت وگو با نشريه «رويش» ماجراي قطع همكاري قهرآميزش با فيلم دعوت را اين گونه تعريف مي كند: من فقط تا فيلم برداري اپيزود فروتن و جوزاني بودم. بعد كه رفتند «كلك چال» من از پروژه بيرون آمدم. فاصله من و حاتمي كيا كه مثل دوتا شريك بود، شد مثل فاصله دو تا كوه! اختلافات ما شروع شد ديدم نمانم بهتر است.

يثربي: من و حاتمي كيا فرصت اس ام اس بازي نداشتيم
شايعه مربوط به افشاي «اس ام اس هاي حاتمي كيا» هم در نوع خودش، جالب توجه بود. يكي از سايت هاي سينمايي از قول يثربي خبري را منتشر كرد مبني بر اين كه اگر دامنه اختلافات بالا بگيرد، او ١٥٠ پيامكي را كه حاتمي كيا برايش فرستاده است، در مطبوعات منتشر مي كند. يثربي با تكذيب اين خبر در وبلاگ شخصي اش نوشت: اولا اين كه نه من و نه آقاي حاتمي كيا هرگز فرصت اس ام اس بازي نداشته و نداريم. چون فيلم «دعوت» در شرايط بسيار فشرده اي نوشته و كار شد. ضمن اين كه من در حافظه تلفن همراهم به جز چند اس ام اس كوتاه چيزي نمي بينم!

يك منتقد: «دعوت »به سفارش يك پيشگو ساخته شده است
هيچ كس فكر نمي كرد آوردن نام يك فرد، در عنوان بندي پاياني فيلم «دعوت» هم مناقشه برانگيز باشد. ماجرا از آن جا آغاز شد كه جلالي فخر (منتقد) در وبلاگش درباره آمدن نام فردي به نام دكتر شمشيري در تيتراژ پاياني چنين توضيح داد: گفته مي شود كه ايشان علم طبابت خوانده اند و همه او را «دكتر» صدا مي كنند و يكي از دو همسرشان هم متخصص زنان و زايمان است. اما شهرت ايشان به دليل احاطه شان بر برخي علوم قرآني و پيش گويي و سفارش هاي خاص است. توانايي هاي خاصي دارند و البته مراجعان زيادي هم دارند كه بيشتر تلفني هستند. براي رفع مشكل و استخاره و توصيه و شناسايي علت گرفتاري و چنين موضوعاتي.اين منتقد مدعي شد كه فيلم «دعوت»، به سفارش دكتر شمشيري ساخته شده و نوشته است: از جمله كساني كه ارتباط مداومي با دكتر شمشيري دارد، ابراهيم حاتمي كياست.اين ادعا، واكنش حاتمي كيا را در پي داشت. وي در گفت وگو با «كارگزاران» گفت: به چيزهايي استناد مي كنند كه از حوزه نقد خارج است. آقاي «مصطفي جلالي فخر» كه هم دكتر است، هم روشنفكر و هم منتقد نوشته اند كه من، عضو يك گروه عجيب و غريب و مخفي ام و آقاي «شمشيري» درباره آينده برايم پيش گويي مي كند و ايده فيلم را ايشان به من داده است. واقعا منتقد بايد اين طور باشد؟اما ماجرا به همين جا ختم نشد. جلالي فخر در وبلاگش براي بار دوم بر ادعايش پافشاري كرد و خطاب به حاتمي كيا نوشت: نگاه من در آن نوشته، با احترام به ايشان و نوع رابطه شما بود و خودم هم كنجكاو شده ام تا چنين ارتباطي را تجربه كنم. اين كه ايشان پيشنهاد داده باشد كه درباره سقط يا ريا فيلمي بسازي، رابطه بدي نيست. ضمن اين كه آقاي شمشيري نه مخفي اند و نه گروه و دسته و فرقه اي دارند.

حاتمي كيا: برخي منتقدان رسما توهين و هتاكي مي كنند
به جرأت مي توان گفت كه «دعوت»، فاصله بين حاتمي كيا و منتقدان را بيشتر كرد. واقعيت اين است كه بيشتر منتقدان دعوت را نپسنديدند و اين فيلم نتوانست به انتظارات نويسندگان سينمايي پاسخ دهد. فاصله منتقدان و «دعوت» زماني بيشتر شد كه كارگردانش از عباراتي چون: «به كوري منتقدان كور» و «برخي منتقدان كور به سالن مي روند» استفاده كرد.رضا درستكار (منتقد سينما) با انتقاد شديد از اظهارات حاتمي كيا گفت: فيلم سازان ما هر وقت منتقدان از فيلم هايشان تعريف مي كنند به منتقدان اهميت مي دهند ولي وقتي با نقدي كه با طعم خوشي همراه نيست مواجه مي شوند، در مقابل منتقدان گارد مي گيرند.درستكار در گفت وگو با ايلنا گفت: فيلم سازي مثل حاتمي كيا جايگاه فعلي خود را مديون منتقدان، روزنامه نگاران و خبرنگاران است.وي خطاب به حاتمي كيا گفت: بگذاريد باد تاريخ، به فيلم دعوت بخورد بعد جايگاه اين فيلم مشخص خواهد شد.حاتمي كيا نيز در گفت وگوهاي مختلفش به نقدهاي نوشته شده درباره «دعوت» اشاره كرد و در گفت وگو با هفته نامه «چلچراغ» گفت: اعتقادم اين است كه حضور منتقدان لازمه سينماست. اما هيچ گاه به آن ها نزديك نشده ام. خواسته ام رهايي خودم را حفظ كنم. الان احساس مي كنم بعضي چشم ها بسته شده است. بعضي از دوستان منتقد جلوي آينه مي نويسند. خودشان را مي بينند. بيشتر دنبال خودنمايي هستند تا باز كردن پيچيدگي هاي فيلم. بعضي از آن ها رسما توهين مي كنند. هتاكي مي كنند. مي گويند در اين فيلم صداقت ندارم. به تماشاگر كلك زده ام و به زنان ايران توهين كرده ام.
 جمعه 8 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن