تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819663595




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سيكلمن با برگ‌هاي مرمري


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: سيكلمن با برگ‌هاي مرمري


سيكلمن از خانواده پريمولاسه و داراي زيبايي خاص است كه مورد توجه پرورش‌دهندگان گل قرار مي‌گيرد. اگرچه در طبيعت در خاك‌هاي آهكي پرورش مي‌يابد، ولي گلدان آن به آهك چنداني نياز ندارد.

همه واريته‌هاي آن از گياهان بومي خاورميانه از گونه‌اي به نام سيكلمن ايراني به دست آمده‌اند. پرورش اين گل همانند گياهان غده‌اي است، ولي غده آن را خشك نمي‌كنند، زيرا مدت زيادي به طول مي‌انجامد تا رشد خود را از سر گيرد.

غدة آن را در عمق 7-10 سانتيمتري خاك هموس مغذي مي‌كارند و نوع سيكلمن ائوروپيوم به وسيلة بذر تكثير مي‌يابد و داراي برگ‌هاي مرمري و گل‌هاي صورتي معطر است كه در تابستان گل مي‌دهد. سيكلمن نيپوليتان داراي برگ‌هاي علامت‌دار و رنگ صورتي پررنگ و كاهي سفيد است كه گل‌هاي آن در پاييز ظاهر مي‌شود.

نوع ديگر به نام سيكلمن رپاندوم كه داراي برگ‌هاي سبز تيره با لبه مرمري و گلهايي با گلبرگ‌هاي بلند به رنگ صورتي و سرخ است كه گل آن در اوائل بهار ظاهر مي‌شود.

درجه حرارت مناسب براي اين گياه 12-13 درجه است، ولي كوران هواي سرد و يا نزديك بودن به بخاري و رادياتور شوفاژ موجب ضايع شدن آن مي‌شود.

كاشت انواع خانوادة پريمولاسه در مواقع مختلف سال (بهار و پاييز) انجام مي‌گيرد. چنانچه قبل از سرد شدن خاك و بروز هواي سرد موفق به كاشت بذر نشويم، بايد كاشت بذر را به اوائل بهار موكول كنيم. پس از رشد گياه، بايد آنها را از صدمه تابش مستقيم خورشيد محفوظ نگهداشت تا ريشه به حد كافي رشد كرده و بتواند مواد غذايي خود را بدست آورد.

اين گياه را در مدت رشد بايد در خاك مغذي نگهداري كرد و به هنگام شكوفايي گل‌ها كه 15-18 ماه به طول مي‌انجامد، به داخل ساختمان آورد. نيازي به كود نخواهد داشت و فقط احتياج به نور فراوان دارد و بايد دور از اشعه مستقيم آفتاب نگه داشته شود.در بسياري از خانه‌ها به علت بي‌توجهي در مدتي كمتر از چند هفته، گلدان را راهي سطل زباله مي‌كنند. در صورتي كه با دقت و مراقبت بيشتر مي‌توان آن را چندين ماه نگهداري كرد و بعداً هم براي استفاده بعدي به كار برد.

بهتر است گلدان سيكلمن را در پاييز كه داراي غنچه‌هاي زيادي است، خريداري كرده و آن را در دريچه شمالي قرار داد. اتاق بايد نسبتاً سرد باشد. پس از اتمام گل، مقدار آب آن را كم كرده و در محل خنكي قرار مي‌دهند. تا ماه تير گل را به همين وضع نگهداري كرده و در اين هنگام موقع تغيير گلدان است.

پس از خارج كردن از گلدان اوليه، ريشه‌ها به طور توپ مانندي سفت و سخت هستند. بدون آنكه به ريشه صدمه‌اي وارد آيد، آن را قدري فشار مي‌دهند تا نرم شود و خاك گلدان جديدي را كه تركيبي از خاك برگ و خاك خلنگ و كود پوسيده است، بايد مرطوب كرد و مقداري از آن را روي ريگ‌هاي ته گلدان ريخت و به وسيله انگشت آن را يكنواخت كرده پس از گذاشتن بوته، اطراف آن را خاك داده و به وسيلة انگشت سطح خاك را مي‌فشرند تا كاملاً يكنواخت شود. همان طور كه گفته شد، بايد از بكار بردن خاك خشك خودداري شود.

مشكلات پرورشي

-‌ برگ‌ها زرد شده، ولي تاج گل كاملاً سالم است؛ علت آن خشكي و گرمي هواست و علل ديگر كم‌آبي و اشعة مستقيم آفتاب است.

- گياه از بين رفته و تاج آن نرم و قارچي است؛ علت آن آبياري بيش از اندازه است و هرگز نبايد روي تاج گل آب داد.

- دوره گل‌دهي كوتاه مي‌شود؛ علل آن گرمي هوا، آبياري نامرتب و خشكي هوا است و بايد در تمام مدت رشد آن را با كود مايع تقويت كرد.

- قارچ خاكستري روي برگ‌ها و تاج گل‌؛ علت آن بوتريديس يا قارچ خاكستري است كه بايد با محلول بنليت سمپاشي كرد و برگ‌هاي آلوده را با پيچ دادن و كشيدن قطع كرد. نبايد آن را قيچي كرد.




 پنجشنبه 7 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن