تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):مؤمن، خاموشى اختيار مى‏كند تا سالم بماند و سخن مى‏گويد تا سودى ببرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820005876




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امامزاده سيد اسماعيل (ع)(14)


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: امامزاده سيد اسماعيل (ع)(14)
تهران - خبرگزاري ايسكانيوز: طبق تاريخ هاي ثبت شده بر روي آثار عتيقه موجود در اماكن و زيارتگاه هاي متبركه تهران، بقعه سيداسماعيل قديمي ترين زيارتگاه استان تهران است.
طبق زيارتنامه نسب شريف امامزاده سيد اسماعيل (ع) به امام علي النقي (ع) مي رسد اما نسب شناسان نظرات ديگري نيز درباره نسب ايشان دارند كه ضعيف تر به نظر مي رسد. از جمله اينكه برخي ايشان را از فرزندان امام كاظم (ع) مي دانند.
اما اين بزرگوار اسماعيل بن امام كاظم (ع) نيست چون او يا در حجاز و يا در عراق مدفون است. بعضي ديگر وي را حسني و از عموزادگان حضرت عبدالعظيم الحسني (ع) مي دانند و نسب شريفش را چنين ذكر مي كنند: اسماعيل بن ابوالقاسم احمد بن علي الزانكي بن اسماعيل جالب الحجاره بن حسن الايه بن زيد بن امام حسن مجتبي (ع).
طبق تاريخ هاي ثبت شده بر روي آثار عتيقه موجود در اماكن و زيارتگاه هاي متبركه تهران، بقعه امامزاده سيد اسماعيل قديمي ترين زيارتگاه مي باشد و بنا بر تاريخ موجود در آن حتي پيش از دوران سلطنت سلسله صفويه نيز داير بوده است.
بناي كنوني بقعه طبق كتيبه موجود در ايوان و داخل حرم در زمان محمد شاه قاجار به سال 1262 هجري قمري ساخته شده كه باني آن عيسي خان بيگلربيگي بوده است. اثر بسيار قديمي تر آن درب نسب عتيقه است كه در ضلع غربي حرم يعني در قسمت بالاي مرقد نصب است و به مسجد كوچكي باز مي شود.
اندازه اين در به قامت انساني متوسط و با طول 26/1 متر و عرض 66/0 متر است كه با افزودن 15/0 متر در چهار طرف آن را بزرگ تر كرده اند. بر روي اين در كتيبه اي به خط خوش نستعليق بر روي ترنج هاي منبت كاري، در بالا و پايين هر دو لنگه به طور برجسته به چشم مي خورد كه به موجب آن اين درب در زمان محمدشاه قاجار تعمير و مرمت شده است.
اما بر روي لوحه هاي كوچكي در بالا و پايين اصلي و قديمي درب، كتيبه هاي ديگري به خط نسخ به طور برجسته وجود دارد كه تاريخ آن اول ماه جمادي الاول سال 886 هجري قمري است كه مربوط به زمان آق قوينلوها مي شود و همانطور كه ذكر شده اين قديمي ترين تاريخي است كه در بناهاي قديمي تهران ديده مي شود.
 پنجشنبه 7 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن