تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812797487




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس مركز اقيانوس شناسي هشدار داد: مخاطرات جدي غفلت از سونامي


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: رييس مركز اقيانوس شناسي هشدار داد: مخاطرات جدي غفلت از سونامي
جام جم آنلاين: دكتر چگيني رييس مركز ملي اقيانوس شناسي با ابراز تاسف از عدم حمايت و تخصيص بودجه كافي به مركز اعلام كرد: در حالي كه شناسايي مخاطره‌آميز بودن منطقه مكران بين ايران و عمان به عنوان كانون‌ بروز سونامي از سوي محققان كشورمان انجام و ايران به عضويت كارگروه هماهنگ كننده ايجاد مراكز هشدار سونامي در كشورهاي حاشيه اقيانوس هند درآمده، به دليل عدم اختصاص بودجه كافي و كندي فعاليت‌ها، عمان در حال مذاكره است تا به جاي ايران به عضويت كارگروه درآيد.


به گزارش ايسنا ، دكتر چگيني كه در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت با اشاره به پديده سونامي عنوان كرد: در حال حاضر كارگروه ملي سونامي با قوت كار خود را ادامه مي‌دهد و علاوه بر سازمان هواشناسي، سازمان زمين شناسي، دانشگاه تهران، سازمان نقشه برداري، پژوهشكده زلزله شناسي، ستاد حوادث غير مترقبه و مركز ملي اقيانوس شناسي، دو عضو جديد يعني موسسه ژئوفيزيك و سازمان بنادر و دريانوردي نيز اضافه شده‌اند كه بتوانيم با امكانات بيشتري اين بحث را دنبال كنيم.

وي با بيان اين كه ايران عضو كارگروه 5 سونامي است، تصريح كرد: اين كارگروه، هماهنگ كننده ايجاد مراكز هشدار سونامي در كشورهاي حاشيه اقيانوس هند است كه شش كشور استراليا، هند، اندونزي، مالزي، تايلند و ايران عضو آن هستند كه دليل انتخاب ايران آن است كه دو منبع توليد سونامي وجود دارد كه يكي در سوماترا است و ديگري در مكران بين ايران و كشور عمان است كه اين ناحيه با تلاش ايران شناسايي شد و به اين دليل است كه ايران هم در كارگروه حضور دارد.

چگيني اظهار داشت: شايد به اين دليل كه مسوولان احساس خطر كمتري درباره اين پديده مي‌كنند؛ لذا بودجه‌اي كه بايد در اين راستا تخصيص داده مي‌شد در اختيار مركز قرار نگرفته و لذا تا حدودي اقدامات عملي به كندي پيش مي‌رود؛ به همين دليل، اكنون عمان جلو آمده و در حال مذاكره است و اگر وضع به همين منوال پيش رود احتمال دارد كه عمان به جاي ايران در كارگروه عضو شود.

رييس مركز ملي اقيانوس شناسي خاطر نشان كرد: با توجه به پتانسيل قوي كه در ايران وجود دارد،‌ از لحاظ شناخت پديده، مباني نظري، زلزله شناسي ، علوم زمين و اقيانوس شناسي و پتانسيل نيروي انساني ايران قويترين و بهترين است، اما همه چيز كه نيروي انساني نيست، اعتبار و كمك مالي،‌ عزم ملي نيز مي‌خواهد.

وي با بيان اين كه هند 40 ميليون دلار در زمينه افزايش آمادگي مواجهه با سونامي هزينه كرده است، يادآورشد: استراليا نيز در آستانه راه‌اندازي مركز هشدار سونامي است و پس از آن اندونزي و تايلند و در آخر نيز ايران است كه ضروري است مسوولان كشور بيش از اين به مخاطرات دريايي و سونامي اهميت دهند.

به گفته دكتر چگيني، سونامي در صورت وقوع طي مدت 15 تا 30 دقيقه به آبهاي ايران مي‌رسد از اين رو بايد هم يك مركز هشدار مجهز داشته باشيم و هم به موقع عمل كنيم.

وي ابراز داشت: امواجي كه در اثر اين سونامي ايجاد شوند ارتفاعي بين 8 تا 9 متر خواهند داشت كه مناطق قابل توجهي از سواحل را در بر مي‌گيرد و احتمال تخريب اماكن و از دست رفتن جان انسانها وجود دارد؛ بنابراين هر چه زودتر بايد آماده شد و بيش از اين وقت را تلف نكرد.

رييس مركز ملي اقيانوس شناسي تصريح كرد: هدف ما ايجاد نگراني كاذب در مردم نيست، ‌هدف اين است كه كشور به يك آمادگي لازم برسد و بتواند در مقابل اين پديده‌ها دفاع كند.

وي با تاكيد بر اين كه درباره بالا آمدن آب درياي خزر، پديده جريان شكافنده كه هر ساله باعث غرق شدن تعداد زيادي از هموطنان مي‌شود، كشند قرمز و... به طور كلي در رابطه با مخاطرات دريايي آمادگي لازم و مطالعه كافي را نداريم ، بيان كرد: اقليم جهان در حال تغيير است و ما انتظار وقوع توفان‌هاي دريايي و آلودگي زيست محيطي را بايد بيشتر داشته باشيم، چرا كه جمعيت سواحل در حال افزايش است و در آينده با كشند قرمز نيز مواجه خواهيم بود.

به گفته دكتر چگيني ، بدون شك هزينه‌هايي كه براي مطالعه بايد شود خيلي كمتر از خسارتهايي است كه وارد مي‌شود.

وي از تشكيل كارگروه مخاطرات دريايي خبر داد و تاكيد كرد: نزديك دو سال است كه با وزارت كشور در حال مكاتبه هستيم و موافقت نيز شده است، همين طور آيين‌نامه كار گروه نيز نوشته شده است و پيش‌بيني مي‌شود كه دبيرخانه آن در مركز ملي اقيانوس شناسي باشد كه اين فقد در حد پيشنهاد‌ است.

رييس مركز ملي اقيانوس شناسي افزود: در تلاش هستيم كه با مجموعه سازمانهايي كه دستگاهها و تجهيزات را دارند به صورت شبكه‌اي پديده‌ها را رديابي و شناسايي كنيم و‌ همين طور با استفاده از ابزاري مثل نوسان سنج سطح آب، لرزه نگار خشكي و كف دريا و ماهواره‌ها و رادارها بتوانيم به صورت شبكه‌ اي ارتباط برقرار كرده و اطلاعات را به صورت بلادرنگ منتقل كنيم.

وي با بيان اين كه در شمال احتمال وقوع سونامي كمتر از حوزه جنوبي است، اظهار داشت: در صدد هستيم كه با ايجاد كارگروه هشدار مخاطرات سونامي و نيز با تكميل مجموعه سامانه‌هايي كه وجود دارد، دستگاههايي را در كف دريا نصب و زمين لرزه‌هاي گسل را رديابي كنيم.

دكتر چگيني يادآورشد: ايجاد كارگروه مخاطرات دريايي، تكميل شبكه اندازه‌گيري و انجام گشتهاي منظم با استفاده از كشتي‌هاي مجهز بايد در اولويت كار قرار گيرد.
 دوشنبه 4 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن