تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820522019




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پايان سكوت هافبك اوساسونا :شجاعي: در فوتبال ايران هيچ.چيز سر جايش نيست؛ يك تصميم خشن گرفته.ام


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:




مسعود شجاعي دومين بازيكن ايراني بود كه به لاليگاي اسپانيا رفت. بازيكن بي.حاشيه و تكنيكي كه خيلي زود توانست در فوتبال ملي جاي خود را باز كند.

شجاعي سه فصل است كه در تيم اوساسوناي اسپانيا و در يكي از معتبرترين ليگ هاي جهان توپ مي زند. او از حاشيه ها فراري است و خواهان آرامش در فوتبال است شايد به همين دليل از مصاحبه با رسانه ها نيز فراري است.

بعد از جام ملت هاي آسيا كه با ناكامي ايران همراه بود، مسعود شجاعي نيز از فوتبال ايران دورتر شد و بيشتر فاصله گرفت زيرا نمي خواست وارد حاشيه شود و به همين دليل كمتر حرف زد و رفت در جايي كه به متن فوتبال بيش از حاشيه هايش بها داده مي شود اما مصدوميت شديد باعث شد مدتي از ميادين به دور باشد و اكنون نيز در تهران به سر مي برد و كمتر در محافل ورزشي حاضر مي شود تا مجبور نباشد آنچه در دل دارد را بر زبان بياورد.








ساعتي به همراه آرش كوشا، مديرعامل باشگاه سايپا و مجتبي تقوي در منزل شجاعي ميهمان بوديم و او درددل كرد و حرف زد. از دست هاي پشت پرده در اين فوتبال گفت كه در زمان بازيگري اش در ايران آنها را ديده بود، دست هايي كه مي خواستند به هر شكل ممكن از زحمت ساق جوانان فوتباليست به ثروت بادآورده برسند. از زماني گفت كه در فوتبال ايران به بازيكنان به جاي پاداش هاي نقدي امروزي برنج و مرغ دريافت مي كردند.

اي كاش اجازه مي داد تمام حرف هايش را بنويسم و ناگفته هايش را به رشته تحرير در آوريم كه در آن صورت چهره واقعي برخي از اهالي مشهور فوتبال عيان مي شد اما شجاعي در بيرون از ميدان مسابقه پسر آرامي است كه جنگيدن را دوست ندارد. او مي گويد آرامش مي خواهد و از حاشيه ها فراري است با اين حال همين حرف هايي نيز كه با انتشارش مخالفتي نكرد دنياي حرف دارد.

او اكنون سفره دلش براي فوتبال ايران باز كرده است. پسر بچه اي كه به قول خودش پابرهنه در كوچه هاي داغ جنوب مي دويد و اكنون نيز كه سه سالي است در اروپا حضور دارد فراموش نكرده از كجا آمده و به كجا رسيده است. به همين دليل ميهمان نواز و خونگرم است و زندگي اروپايي خونگرمي جنوبي شجاعي را از او نگرفته است.











وضعيت پاي مصدومت چطور است؟
روزهاي سختي بود اما خوشبختانه همه چيز دارد تمام مي شود. 5 روز ديگر گچ پايم را باز و تمرينات سبك خود را در اوساسونا آغاز خواهم كرد. سختي و درد زيادي كشيدم. كمي هم بدشانسي آوردم اما در نهايت تمام شد.

آرش كوشا به عيادتت آمد، مديرعامل باشگاهي كه در گذشته در آن تيم بازي مي كردي. چه حسي داري؟ به غير از كوشا و تقوي فرد ديگري از فوتبال احوالت را پرسيده است؟

از كوشا ممنونم كه چنين حركت ارزنده اي انجام داد. اين حركات در فوتبال ايران ارزشمند است و بايد آنها را برجسته كرد. عكسي هم كه از بازي ام در تيم سايپا به من هديه دادند مرا به سال هاي دور برد، زماني كه در تيم سايپا بازي مي كردم. چقدر اين كفش هاي سفيدم را دوست داشتم. در فوتبال ايران فقط من، تيموريان و مجتبي جباري از اين نوع كفش مي پوشيديم. من با ماهي 100 هزار تومان از نفت آبادان به طور قرضي به سايپا آمدم.
درباره بخش دوم سؤالتان بايد بگويم شخص ديگري از اهالي فوتبال سراغي از من نگرفت. اين رسم فوتبال است كه فقط به بازيكن زنده و سرپا بها مي دهند.
از سايپا چه خاطره اي داري؟
خاطرات فوتبالي خوب زيادي دارم. تمام خاطرات خوشم در اين تيم بود و بعد از سايپا در اوساسونا و تيم ملي دوران تجربه اندوزي ام بود اما خاطرات شيرين فوتبالم از سايپاست. آن زماني كه به جاي پاداش به ما مرغ و گوني برنج مي دادند. يادش بخير مهدي هاشمي نسب به برادرش مي گفت اينها را بذار روي كولت ببريم براي ننه جان ببيند خيلي خوشحال مي شود. يادش بخير، اين عكس من را به سال هاي دور برد. راستي قدمت من در سايپا از خودروي ريو هم بيشتر است. آن زمان تازه تبليغ ريو بر روي پيراهن سايپا آمده بود.

امكان دارد روزي دوباره به سايپا برگردي؟
واقعيت اين است كه سايپا را تيم و خانه خودم مي دانم ولي اكنون مي خواهم فوتبالم را در اروپا ادامه بدهم و تا زماني هم كه باشگاه هاي خارجي مرا بخواهند حاضر نيستم به فوتبال ايران برگردم. اگر روزي فوتبال اروپا و خارج از ايران من را نخواهد مطمئن باشيد در فوتبال ايران فقط در سايپا بازي مي كنم.

چرا اينقدر از فوتبال ايران آزرده خاطر شده اي و اين فوتبال دلت را زده است؟
نمي خواهم به هيچ.كس بي احترامي كنم و براي همه ارزش و احترام قائلم. در اين فوتبال باشگاه هاي خوبي مثل سايپا و سپاهان و چند تيم ديگر وجود دارد اما واقعيت اين است كه شرايط جالبي در فوتبال ايران حاكم نيست. در فوتبال امروز ايران حاشيه به جاي متن قرار گرفته و همه اصل كار كه فوتبال است را فراموش كرده اند. من حاشيه را دوست ندارم و مي خواهم آرامش داشته باشم. چنين فضا و شرايطي را دوست ندارم. در اين فوتبال هيچ.كس سرجاي خودش نيست. جو كنوني فوتبال ناراحتم مي كند.







شايد براي اين است كه از تيمي مثل سايپا به اروپا رفتي و در استقلال و پرسپوليس بازي نكردي؟
ديگر مدت هاست كه بازي در استقلال و پرسپوليس براي حضور در اروپا ملاك نيست. من با تيم ملي به جام جهاني رفتم و حدود 40 دقيقه در جام جهاني بازي كردم. بعد به الشارجه رفتم و اكنون هم در اوساسونا بازي مي كنم. همان سال اولي كه از فوتبال ايران به فوتبال خارج رفتم به مديربرنامه هايم گفتم ديگر دوست ندارم در ايران بازي كنم. گفتم قصد بي احترامي به هيچ شخص و يا تيم و باشگاهي ندارم اما ديگر اين فوتبال را دوست ندارم.

چرا؟ شجاعي از فوتبال ايران به فوتبال اروپا رسيده است...
بله اما جو كنوني فوتبال ايران من را ناراحت مي كند. هيچ چيز و هيچ.كس سرجاي خودش نيست. من فوتبال و ليگ برتر ايران را از بازيكنان شاغل در ايران بيشتر و مشتاقانه تر دنبال مي كنم. بازي هاي ليگ برتر را در صورتي كه وقت داشته باشم از شبكه جام جم مي بينم و اخبارش را دنبال مي كنم اما اين فوتبال اكنون دلخواه من نيست. شايد مشكل من باشم اما جو كنوني فوتبال ايران را دوست ندارم. دوست ندارم به مطبوعات، رسانه هاي گروهي و يا بازيكنان و مربيان و مديران بي احترامي كنم و هرگز چنين قصد و نيتي ندارم.

چه چيز اين فوتبال ناراحتت مي كند؟
در فوتبال ايران اكنون بحث سقف قرارداد مطرح مي شود و بحث منشور اخلاقي بحث روز فوتبال ايران است. فدارسيون مي خواهد براي بازيكنان سقف قرارداد تعيين و اخلاق و رفتار بازيكنان را درست كند. اين در حالي است كه بازيكنان اگر خودشان حرفه اي باشند و حرفه اي فكر كنند ديگر نيازي نيست كه حتي باشگاه ها به اين مسايل بپردازند چه برسد به فدارسيون فوتبال. نبايد در زندگي شخصي بازيكنان پرس و جو كرد.

اما فدراسيون و سازمان ليگ مي خواهد فوتبال ايران پاك باشد چرا كه بازيكنان الگوهاي جوانان ما هستند؟
درست است اما نبايد در زندگي شخصي بازيكنان پرس و جو كرد. مثلا شنيده ام مسئولان يكي از باشگاه ها اوايل شب حتي به خانه بازيكنانشان سر مي زند تا ببيند بازيكن به موقع خوابيده يا نه. اين مسايل خوب نيست بازيكن، خودش بايد تفكر حرفه اي داشته باشد و حرفه اي رفتار كند و بتواند سالم زندگي كند. اين حرف من به معناي اين نيست كه بازيكنان را به حال خود رها كنيم بلكه مي گويم نكات اصلي و مهم را به آنها آموزش بدهيم تا خود بازيكن بداند بايد چطور رفتار كند. اگر بازيكني هم الگوست باشد خودش بايد بداند كه درست رفتار كند و اگر درست رفتار نكند دودش به چشم خودش مي رود و خودش ضرر مي كند.

چرا با سقف قرارداد بازيكنان مخالف هستي؟
شايد عزيز محمدي رئيس محترم سازمان ليگ از اين حرف من خوشش نياد و ناراحت شود اما من كه در فوتبال ايران بازي نمي كنم كه بخواهم سنگ خودم را به سينه بزنم. در فوتبال دنيا هر بازيكني براساس توانايي هايي كه دارد درآمد كسب مي كند. هر بازيكني يك قيمتي دارد. نمي توان به همه گفت يك اندازه پول بگيرند. در رئال مادريد بازيكني به نام گرانرو از ختافه با دستمزد دو ميليون يورويي جذب شده و در كنار اين بازيكن، كريس رونالدو حضور دارد كه 93 ميليون يورو دستمزدش است. يعني رونالدو در حدود 100 برابر بيشتر از همبازي اش دستمزد مي گيرد بنابراين نبايد انتظار داشت كه همه بازيكنان يك اندازه دستمزد بگيرند. رقابت در فوتبال وجود دارد و معنايش اين است كه هركس توانايي بيشتري دارد پول بيشتري هم مي گيرد.

اين مسايلي كه تو را از فوتبال ايران آزرده خاطر كرده مي تواند دليل ناكامي فوتبال ما در آسيا هم باشد؟
بله، ماحصل اين برآيند در فوتبال ملي ديده مي شود. ما به خيلي جزئيات در فوتبال بي اعتنا هستيم و اگر همين مسايل جزيي را درست انجام بدهيم خيلي مسايل فوتبال ما حل مي شود و اجراي دقيق اين جزئيات خيلي بهتر از انجام يك كار بزرگ ولي بدون مطالعه است.

مثلا چه جزئياتي؟
ببينيد حدود 10 سال پيش علي دايي در تلويزيون مي گفت ما در اروپا لباس هايمان را خودمان نمي شوييم و باشگاه خودش لباس هاي بازيكنان را مي شويد ولي هنوز در فوتبال ايران بازيكنان خودشان لباس ها را به خانه مي برند و مي شويند و مي آورند. گاهي بازيكني فراموش مي كند و رنگ ديگر لباس خود را مي آورد و ... اين جزيي ترين مسئله است. در فوتبال امارات كه ما اكنون اين فوتبال را قبول نداريم هم ديگر چنين مسايلي ديده نمي شود.
آرش كوشا و مجتبي تقوي به اسپانيا آمدند و با برخي باشگاه هاي اسپانيا و مديرانشان ديدار داشتند. به نظر من اين اتفاق خوبي است. فقط نبايد بازيكن ترانسفر كنيم مديران و مربيان باشگاهي ما نيز بايد به اروپا بيايند و از نزديك با فوتبال روز دنيا آشنا شوند و از آنها الگو برداري كنند. ديگر فوتبال وسيع شده و ما هم بايد ديد خود را وسيع كنيم. نبايد فقط دو متري خود را ببينيم.

نظرت در مورد كارلوس كي.روش سرمربي تيم ملي ايران چيست؟
كي.روش مربي كارنامه دار و شناخته شده اي است اما به دليل اينكه با او كار نكرده ام شناختي ندارم. با اين حال كارنامه اش نشان مي دهد كه مربي بزرگي است.

فكر مي كني كي.روش در فوتبال ايران موفق شود؟
در فوتبال نمي توان يك نفره موفق شد. بايد سيستم درست شود.

در مورد تيم ملي بي انگيزه حرف مي زني. نكند مي خواهي از فوتبال ملي خداحافظي كني؟
نه چنين قصدي ندارم. من تازه 27 سالم است و مي توانم همچنان به تيم ملي كمك كنم اما اكنون كه مصدوم هستم و حداقل تا دو سه ماه ديگر بعيد است بتوانم به تيم ملي كمك كنم. قصد حداحافظي از فوتبال ملي را هم ندارم.

كي.روش براي آناليز مالديو به اين كشور سفر كرده است. برخي به اين خاطر از او نتقاد مي كنند كه مگر مالديو هم بايد آناليز شود. نظرت در اين مورد چيست؟
او يك مربي حرفه اي است و حرفه اي كار مي كند. مالديو حريف ايران است و مي خواهد شيوه بازي اش را بشناسد و آن را به بازيكنان ايران بگويد و اينكه بداند حريف با چه روش و سيستمي بازي مي كند. كي.روش كار حرفه اي انجام داده است.
فكر مي كني ايران به جام جهاني 2014 برزيل صعود مي كند؟
شرايط سخت است. در جام ملت هاي آسيا ديديد كه ما با 9 امتياز از مرحله گروهي صعود كرديم اما نتوانستيم به موفقيت برسيم. اميدوارم اين اتفاق رخ بدهد اما كار سختي پيش رو داريم.

آينده فوتبال ايران را چطور پيش بيني مي كني؟
واقعيت اين است كه اگر با همين روند پيش برويم فوتبال ما آينده درخشاني ندارد. مگر اينكه همه راه هاي باشگاه هايي مانند سايپا را در پيش بگيرند و شيوه اي درست و اصولي داشته باشند.

قصد داري بعد از پايان بازيگري ات مربي شوي؟
هرگز. اكنون يك تصميم خشن گرفته ام و آن هم اينكه در پايان بازيگري ام ديگر در اطراف فوتبال نباشم. البته شايد يكباره نظرم عوض شد اما در فوتبال ايران كه با يك حرف و يك باخت مربي عوض مي شود خيلي درست نيست كه مربي شوم. با اين حال در نهايت بايد ديد در آينده چه شرايطي پيش مي آيد.








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن