تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819848472




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهارتهاي زندگي؛ چرا زنان نق مي زنند؟


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: مهارتهاي زندگي؛ چرا زنان نق مي زنند؟
* جواد ابراهيمي - مشاور خانواده

«چرا ديشب زباله ها رو بيرون نبردي، يادت باشه اونا رو امشب بيرون بذاري. فردا بچه را بايد ببري مدرسه، مادرم مي خواد بياد اينجا و تازه هيچي هم توي خونه نداريم و...»

نق زدن رفتاري است كه افراد و از جمله زنان انجام مي دهند. رفتارهايي آشنا كه مي تواند سردي روابط، دوري، كينه، نفرت و جدايي را موجب شود. زناني كه غر مي زنند معمولاً طرف مقابل خود را با بمباراني از كلمات و جملات مربوط يا نامربوط مواجه مي سازند به طوري كه وي حوصله اش سر مي رود و حتي ممكن است به مرحله اي برسد كه توان شنيدن آنها را نداشته باشد و به صورت پرخاشگري، كناره گيري و يا حتي دعوا واكنش نشان دهد.
بسياري از مردان در مراجعه به مراكز مشاوره، علل مشكلات خود را رفتارهايي مثل نق زدن همسر بيان مي كنند. به نظر مي رسد اين مسأله يكي از دغدغه هاي زندگي خيلي از خانواده ها باشد. به راستي چرا زنان نق مي زنند؟ شايد دليل اين رفتار در بسياري از موارد «نياز به توجه» داشته باشد.
تحقيقات نشان داده است كه زنان خانه دار بيش از زنان شاغل اين رفتار را از خود نشان مي دهند زيرا اكثر آنها صبح تا شب درگير كارهايي نظير مراقبت از فرزندان، پخت و پز، نظافت خانه، خريد و رسيدن به درس و مشق بچه ها هستند تا بتوانند اسباب آسايش همسر و فرزندان را فراهم كنند و رضايت آنان را به دست آورند. در نتيجه يك زن خانه دار براي كاري كه انجام مي دهد نياز به دريافت دستمزدي دارد كه فقط مادي نيست. به عنوان مثال يك تشكر ساده، يك شاخه گل و يا يك كمك جزيي از جانب همسر يا فرزندان - امري كه بيشتر مردان از آن غافلند - مي تواند تأثير بسزايي داشته باشد.
شايد به نظرتان اين كار بسيار ساده و پيش پا افتاده به نظر رسد اما مطمئن باشيد كه نتايج بسيار خوبي به دنبال دارد.
جالب است بدانيد يكي از ويژگيهاي مردان، علاقه به چيزهاي پيچيده است. آنها هميشه به دنبال حل كردن مشكلات خود و ديگران هستند. به نظر مي رسد اين امر سبب مي شود تا بسياري از آنها از روشهاي ساده غافل شوند و در زندگي خانوادگي نيز بسياري از رفتارها و كارهاي ساده اي كه مي تواند به بهبود روابط زناشويي و خانوادگي كمك كنند را درك نكنند.

* مردان بدانند كه...
مردان بايد بدانند كه در نق زدن زنها، آنها نيز مقصرند. درك اين امر به آنها كمك خواهد كرد تا در قبال اين رفتار زنان همواره حق را به جانب خودشان نداده بلكه رفتاري مناسب از خود بروز دهند.
از طرفي نق زدن زن مي تواند مؤيد اين مسأله باشد كه موضوعي وي را آزار مي دهد. مرد بايد اين را نشانه اي بداند كه يك جاي كار مي لنگد و احتمالاً اتفاقي افتاده كه باعث ناراحتي زن شده است. پس اگر اين مسأله شناسايي نشود مي تواند تداوم رفتار زن و در نهايت دلسردي در روابط، احساس كينه و نفرت و دوري هر چه بيشتر را به دنبال داشته باشد. بنابراين مرد به جاي اينكه از نق زدن زن فرار كند بهتر است با صبر و حوصله و به دور از ناراحتي و عصبانيت منشأ و دليل رفتار زن را بيابد. گاهي نيز ممكن است اين امر ناشي از نياز به صحبت كردن، مورد توجه و قدرداني قرار گرفتن، خستگي از كار خانه و اذيت فرزندان و يا يك سوء تفاهم ساده باشد.

* سر نخ كجاست؟
كارشناسان معتقدند؛ نق زدن، به يك تفاوت مهم و اساسي بين زن و مرد بر مي گردد يعني تفاوت در تكلم و ارتباط كلامي كه ناشي از تفاوت در مغز آنهاست.
بافت عصبي كه ارتباط بين دو نيمكره مغز را ايجاد مي كند در مردان به طور متوسط حدود 10 درصد نازكتر است و حدود 30 درصد ارتباط كمتري را بين دو نيمكره برقرار مي كند. اين امر سبب مي شود كه زنان بتوانند از هر دو نيمكره مغز خود استفاده بيشتري ببرند و به اين دليل نسبت به مردان حاضر جوابترند، زودتر تكلم را فرا مي گيرند و يا همراه با آن مي توانند كارهاي ديگري را انجام دهند. مثلاً هم با تلفن حرف بزنند، هم تلويزيون تماشا كنند، همزمان مراقب فرزند خردسال خود باشند و حتي آشپزي كنند. اما مردان ديرتر تكلم را فرا مي گيرند، كلمات كمتري بر زبان مي رانند و در صورت انجام چند كار اغلب يك كار را به درستي انجام مي دهند. به عبارتي زنان چند كاناله و مردان يك كاناله هستند. زنان روزانه حدود 6 تا 8 هزار كلمه و مردان 2 تا 4 هزار كلمه سخن مي گويند. آگاهي از اين تفاوتها مي تواند در برقراري ارتباط صحيح ياري بخش باشد. چگونه؟ چنانچه شما (زنان) مي خواهيد به نق نقو بودن متهم نشويد و كانون گرم خانواده خود را با جروبحثهاي بي فايده و نامربوط به زمستاني سرد تبديل نكنيد و شما مردان نيز مي خواهيد از اين رفتار زنان رهايي يابيد بهتر است به اين نكات توجه كنيد:
1- هنگام صحبت با مردان از يك كانال وارد شويد. به عنوان مثال در صورتي كه از يك رفتار همسرتان ناراحت هستيد فقط در مورد يك رفتارش سخن بگوييد نه چند رفتار. زيرا انتقاد همزمان در مورد چند رفتار، سبب بروز حالت دفاعي در مردان مي شود. در نتيجه همسرتان كل شخصيت خود را در معرض تهديد و زير سؤال رفتن مي بيند. از طرف ديگر با توجه به طبيعت مردانه همسرتان دوست دارد فردي مفيد باشد و با كارهايي كه انجام مي دهد احساس ارزش و قدرت كند. به همين دليل با انتقادتان از چند رفتار وي،احساس حقارت و بي ارزشي كرده و شما را به قدرناشناسي متهم مي كند. پس صحبت شما نه تنها براي خودتان سودي ندارد بلكه اسباب رنجش شوهرتان نيز مي شود.
2- همزمان با صحبت يا انتقاد كردن كار ديگري انجام ندهيد، مثلاً هنگام ظرف شستن و يا جارو كردن از مرد انتقاد نكنيد. به خاطر داشته باشيد كه مردان قدرت تمركز بر چند كار را ندارند، پس بهتر است به جاي نق زدن و پيچيدن به پر و پاي همسرتان، منظور خود را به صراحت بيان كنيد. اين كار به برآورده شدن خواسته هايتان كمك مي كند. ضمن اينكه به ياد داشته باشيد مردان متوجه بهانه جويي هاي غيرمستقيم و كنايه هاي زنان نمي شوند.
3- زمان و موقعيت مرد و زن براي آغاز گفتگو نيز بسيار مهم است. به طور حتم انتقاد كردن از مردي كه تازه از سر كار برگشته و خسته به نظر مي رسد امري اشتباه است و زن را به خواسته اش، هر چند منطقي باشد نمي رساند.
4- اكثر مردان گمان مي كنند كه نق زدن زنها به دليل كمبودهاي مادي است به همين دليل هم هر چه زن بيشتر شكوه و شكايت كند مرد وقت بيشتري را به كار در بيرون براي دستيابي به درآمد اختصاص مي دهد و زن هم بيشتر احساس تنهايي، نبود حمايت روحي و كمبود عاطفي مي كند. در نتيجه اين زنجيره اشتباه همچنان ادامه مي يابد.
راه حل رسيدن به يك تفاهم منطقي و اصولي در اين زمينه، آن است كه زن، همسرش را بعد از آمدن به خانه، مدتي تنها بگذارد و اسباب راحتي او را فراهم آورد تا مرد بتواند نيروي از دست رفته را باز يابد. مردان نيز بايد نياز زن را به درد دل كردن و طرح مسايل يا مشكلات روزانه درك كنند و زماني را پس از استراحت به گفتگوي دوجانبه اختصاص دهند. در صورتي كه به دليلي نمي توانند به صحبتهاي همسر گوش كنند، با لحني صريح ولي مؤدبانه و همراه با محبت بگويند كه فعلاً نمي توانند به صحبتهايش گوش دهند ولي در اولين فرصت اين كار را خواهند كرد. يادمان نرود كه زنها با صحبت كردن همه غمها و اضطرابهايشان را فراموش مي كنند و سبك مي شوند. اين نكته اي است كه مردان كمتر به آن توجه مي كنند.
5- زنان براي تأثيرگذاري بيشتر بر مردان، بهتر است به جاي «تو» از كلمه «من» استفاده كنند.
به عنوان مثال به جاي اينكه بگويند «تو به من بي توجهي» يا «تو منو درك نمي كني» و يا «تو همه مسؤوليتها را به دوش من گذاشتي» بگويند «احساس مي كنم مثل قبل به من توجه نمي كني»، «من احساس مي كنم منو درك نمي كني»، «من حس مي كنم در انجام كارها تنها مانده ام» ... اين نوع گويش حالت دفاعي كمتري را در مرد ايجاد كرده، زمينه را براي صحبت صميمانه تر براي رفع مشكلات آماده مي كند.
6- گاهي زنان از غر زدن به عنوان ابزاري براي رفع دلواپسي هاي خود استفاده مي كنند. به عنوان مثال مي گويند: «ببين، يادت نره امروز حتماً خريد كني اين چندمين باره كه دارم مي گم!» در حالي كه ممكن است قبلاً فقط يك بار اين مسأله را با همسرشان مطرح كرده باشند همين اغراق كردن مي تواند موجب اختلاف شود. در حالي كه بهتر است بگويند: «مي دونم سرت خيلي شلوغه، اما اگه آمدي سر راهت يكي دو قلم جنس رو هم بگير. مطمئنم كه فراموش نمي كني».
7- زنان اغلب دوست دارند به حرفهاي آنها گوش داده شود نه اينكه راه حلي ارايه شود. در حالي كه مردان به حكم طبيعت خود، براي همه مشكلات و مسايل درصدد پيدا كردن راه حل هستند. در نتيجه براي مسايل مطرح شده توسط همسرشان فوراً راه حل مي دهند و انتظار دارند به آن عمل و از آنها قدرداني و تشكر شود.
البته گاهي مقصود زنان از طرح موضوعي با شوهر، دريافت همفكري و راه حل مناسب است نه گوش كردن يا همدردي. به همين دليل هم زنان بايد قبل از صحبت كردن با همسرشان به او بگويند كه فقط از او انتظار شنيدن دارند يا راه حل مي خواهند.
8- يادمان باشد كه نق زدن نه تنها به ايجاد رابطه بهتر و تفاهم عميق تر در زندگي هيچ كمكي نمي كند، بلكه آرامش را از همه سلب و لحظه هاي شاد و شيرين را به كامشان تلخ مي كند پس بهتر است راههاي رسيدن به درك متقابل توسط هر دو نفر (زن و شوهر) آموخته و به آن عمل شود.
 يکشنبه 3 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن