تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805646086




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صنعت خودروسازي اروپا در گرداب بحران اقتصادي جهان فرو مي‌رود


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: صنعت خودروسازي اروپا در گرداب بحران اقتصادي جهان فرو مي‌رود
با كاهش روزافزون سقف توليد و سود پيش بيني شده صنايع خودروسازي اروپا، زنگ‌هاي خطر براي خودروسازان اين قاره به صدا درآمده است و در اين ميان تامين كننده‌هاي قطعات خودرو نيز از تبعات بحران مالي جهان بي نصيب نخواهند ماند.


به گزارش دويچه‌وله (Deutsche Welle) دايملر كمتر از يك هفته پس از اعلام كاهش درآمد خود، روز دوشنبه 27 اكتبر(6 آبان) از طرح تعطيلي 4 هفته‌اي كارخانه‌هاي مادر از جمله كارخانه توليده كنند خودروهاي تشريفاتي مرسدس بنز در كريسمس خبر داد.به نقل از اتحاديه خودروسازان اروپا (ACEA) بروكسل، بحران اقتصادي جهان باعث كاهش 2/8‌درصدي ميزان فروش خودروهاي اروپايي در ماه سپتامبر شده است. اتحاديه خودروسازان اروپا اعلام كرد: «از آنجا كه بحران مالي به شدت خودروسازان را متضرر كرده است، افت شديد ميزان فروش نيز كه از سپتامبر 1998 تاكنون بي‌سابقه بوده، حاكي از وخيم‌تر شدن شرايط بازار است.» ACEA در ادامه افزود: «كاهش اخير فروش خودروهاي اروپاي غيرمعمول است، زيرا پس از روند كند ماه‌هاي تابستان، به طور طبيعي روند فروش خودروها بايد سريع‌تر شود. از تبعات بحران اقتصادي اين است كه مشتري‌ها تصميم مي‌گيرند كمتر خرج و بيشتر پس‌انداز كنند و در نتيجه براي آنها كار آساني نيست كه‌اندوخته‌هاي خود را كه با زحمت پس‌انداز كرده‌اند، صرف خريد خودرو كنند.»
كاهش تقاضا براي خودروهاي جديد، دايملر را بر آن داشت كه از سقف توليدات خود بكاهد، در نتيجه مرخصي كريسمس 150هزار كارگر اين كارخانه طولاني تر از حد معمول خواهد شد و كاركنان بايد به مرخصي اجباري بروند.اين شرايط شامل اكثر خودروسازان اروپا از جمله جنرال‌موتورز آمريكا، مالك واحد اروپايي اپل نيز مي‌شود. جنرال موتورزاعلام كرده است اين شركت نيز براي تحمل بحران مالي كه به شدت بر صنايع خودروسازي ضربه وارد كرده و افزايش بهاي سوخت و نگراني‌هاي روزافزون جامعه، مجبور به كاهش توليداتش شده است.در حالي كه انتظار مي‌رود مسوولان كارخانه خودروسازي بي‌ام‌و مونيخ از يك كاهش سود و درآمد ديگر اين كارخانه خبر دهند، پيش‌بيني مي‌شود روز پنجشنبه فولكس واگن، يكي از بزرگ‌ترين كارخانه‌هاي خودروسازي جهان به دليل عملكرد خوب و ثابت شعبه مدل VW اعلام كند، درآمد اين كارخانه به ميزان نسبتا كمي ‌افزايش نشان داده است.
اثرات زنجيروار بر صنايع قطعات خودرو را متضرر مي‌كند
به نظر مي‌رسد كسادي بازار خودروسازان به بخش صنايع قطعات خودرو نيز سرايت كرده است و بوش، بزرگ‌ترين كارخانه قطعات‌سازي خودرو، كارخانه اصلي خود را تعطيل و 400 كارگر را نيز اخراج كرده است.فرديناند دودن هوفر (Ferdinand Dudenhoeffer)، مدير مركز تحقيقات صنايع خودروسازي گلشنكركن (Gelsenkirchen) در مصاحبه با سايت دويچه وله گفت: «قرار است شغل‌هاي بسياري حذف شود.» در حقيقت به علاوه كاهش درآمد سه ماه سوم خودروسازان، عملكرد ضعيف برخي از خودروسازان كه از اين صنعت چهره ناخوشايند ساخته نيز موجب كاهش ارزش سهام اروپا طي هفته اخير شده است.فيات ايتاليا ضمن اعلام آخرين وضعيت سه ماه سوم اين كارخانه هشدار داد كه در سال 2009 با بدترين شرايط ممكن روبه‌رو خواهد شد و با توجه به سرمايه 4/3بيليون دلاري امسال، سود اين كارخانه در سال 2009 به 400‌ميليون يورو (معادل 513ميليون دلار) تقليل پيدا خواهد كرد.
درآمد هفته گذشته كارخانه‌هاي خودروسازي پي‌اس‌اي سيتروئن و رنو اس‌اي فرانسه نيز به دنبال يك كاهش فروش، به شدت تنزل كرده است. مسوولان كارخانه هوندا موتور ژاپن نيز هشدار دادند كه به دليل تشديد بحران مالي جهان و افزايش بهاي ين، تقاضا براي خريد خودرو كاهش يافته و در نتيجه ميزان سود سالانه اين كارخانه نيز بسيار كمتر از ميزان انتظار شده است. اين در حالي است كه خودروسازان آمريكايي به دنبال گرفتن كمك‌هاي مالي دولتي هستند تا ضمن ادغام، خود را از اين بازار كساد نجات دهند. كارلسون گوسن، رييس رنو فرانسه و مدير اجرايي نيسان موتور نيز گفت، صنعت خودروسازي ديگر قابل پيش بيني نيست و به سمت نامعلومي‌ در حركت است. بر همين اساس بايد تغييرات اساسي در اولويت‌ها داده شود تا طي چند سال آينده اين صنايع به جايگاه سابق خود بازگردند.گوسن در يك سمينار تجاري كه در توكيو برگزار شد، اظهار كرد: «اين بحران، يك بحران كوتاه‌مدت و گذرا نيست. فكر نمي‌كنم ما سال آينده يا حتي تا سال 2010 بتوانيم از اين شرايط بحراني خلاص شويم.»هوندا به علت انعطاف‌پذيري مراحل ساختش و همچنين روي آوردن به ساخت خودروهاي كم‌مصرف‌تر تا حدودي توانسته مشكل كاهش تقاضا و ديگر تبعات بحران اقتصادي را تحمل كند. بر همين اساس در مقايسه با ديگر خودروسازهاي جهان از شرايط بهتري برخوردار است.
با اين حال دومين كارخانه خودروسازي ژاپن نيز به علت كسادي و بحران دور از انتظار بازار آمريكا، كاهش ميزان فروش خودروهاي اروپا و تاثير آن بر بازارهاي چين، هند و ديگر بازارهاي صنايع خودرو كه به نظر مي‌رسد دست كم تا سال آينده نيز به قوت خود باقي خواهد ماند با مشكل روبه‌رو شده است. اين در حالي است كه ديگر صاحبان كارخانه ژاپن نيز از جمله ساني با كاهش تقاضا و تغيير ناگهاني بهاي ين، در هفته گذشته بيش از نيمي ‌از سود خالص سالانه پيش‌بيني شده خود كاسته‌اند. اكثر تحليل‌گران انتظار داشتند، هوندا درست تا هفته قبل، وقتي به طور ناگهاني بهاي ين در مقابل تقريبا همه ارزهاي معتبر افزايش يافت، تا حد زيادي طبق پيش بيني‌هايش پيش برود اما افزايش بهاي ين موجب كاهش درآمدهاي خارجي ژاپن شد.هوندا كه از كاهش تقاضا در اروپا شاكي است، در سال جاري فروش خودروهاي خود را از 65000 دستگاه به 015/4‌ميليون دستگاه تقليل داده است.
در سراسر اقيانوس آرام، تنها آينده كارخانه‌هاي متضرر شده جنرال موتورز، كرايسلر و فورد موتور ديترويت است كه به دليل تحليل رفتن فزاينده نقدينگي، روز به روز مبهم تر مي‌شود. اين در حالي است كه اكثر همتايان اروپايي آنها نيز خود را براي شرايط وخيم‌تر آماده مي‌كنند.منابع آگاه در مصاحبه با رويترز گفتند، جنرال موتورزو مديريت سرمايه سربروس (Cerberus Capital Management) كه مالك 80‌درصد از كرايسلر است از دولت آمريكا تقاضاي تقريبا 10ميليارد دلار كمك مالي بي سابقه كرده است تا با اجراي طرح ادغام از خطر ورشكستگي نجات يابد.اين تقاضاي سربروس، مازاد بر وام 25ميليارد دلاري دولت با نرخ بهره پايين است كه قرار است براي كمك به ادغام صنايع خودروسازي به آنها اختصاص داده شود.گوسن با بيان اينكه مديريت گردش وجوه نقد، اولويت نخست اكثر خودروسازان است در ادامه عنوان كرد: «بايد نقدينگي از خارج به يك شركت در آستانه ورشكستگي تزريق شود تا آن شركت بتواند مشكلات مالي‌اش را حل كند در غير اين صورت اين امكان ميسر نخواهد شد. بازارهاي بي‌ثبات، كاهش شديد تقاضا در سراسر جهان و رقابت‌هاي تنگاتنگ احتمالا به ادغام تعدادي از صنايع خواهد انجاميد.»هفته گذشته نيكلا ساركوزي، رييس جمهور فرانسه و رييس دوره‌اي اتحاديه اروپا خواستار دولتي‌كردن صنعت خودروسازي شد. او كه نگران فروش ارزان بخش‌هايي از صنايع سنگين اروپا به كشورهاي آسيايي است، پيشنهاد كرد، دولت‌هاي اروپايي وارد عمل شوند و سهام كارخانه‌هاي متضرر شده را بخرند و پس از رفع بحران، دوباره آنها را به بخش‌هاي خصوصي واگذار كنند. اين پيشنهاد ساركوزي از جانب بسياري از سياستمداران اروپايي، از جمله مقامات دولت آلمان رد شد.
محيط زيست،‌ يكي از عوامل بحران صنعت خودروسازي
در اتحاديه اروپا بحث بر سر تعيين حد مجاز اكسيد دوكربن به ميزان ۱۳۰ گرم در هر كيلومتر ادامه دارد. بيش از همه، توليدكنندگان خودروهاي بزرگ، از جمله شركت‌هاي آلماني، با اين حد مجاز مخالفند. در حال حاضر صنايع خودروسازي اروپاي غربي زير فشار دو بحران موازي قرار دارند. بحران نخست، از سال ۲۰۰۷ ميلادي، با كاهش فروش خودروها آغاز شد. در اين سال، نسبت به سال ۲۰۰۶ ميلادي يك‌ميليون خودرو كمتر به فروش رسيد و اين موضوع سبب كاهش درآمد بيشتر كارخانه‌هاي خودروسازي شد. بحران دوم، بحران اقتصادي جهان است كه مزيد بر علت شده و مشكل پيشين را تشديد كرده است.
 پنجشنبه 30 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن