تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812707874




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گل گشت


واضح آرشیو وب فارسی:آفرينش: گل گشت
بوشهر
بوشهر از استان هاي جنوبي ايران است كه در حاشيه خليج فارس قرار دارد. اين استان با مساحتي حدود 27653كيلومتر مربع; از شمال به استان خوزستان و كهكيلويه و بويراحمد، از جنوب به خليج فارس و استان هرمزگان، از شرق به استان فارس و از غرب به خليج فارس محدود است. استان بوشهر با خليج فارس بيش از ششصد كيلومتر مرز دريايي دارد و از اهميت راهبردي و اقتصادي قابل توجهي برخوردار است. استان بوشهر داراي 9 شهرستان به نام هاي: بوشهر (مركز استان)، تنگستان، دشتستان، دشتي، دير، كنگان، گناوه و جم مي باشد.
منطقه بوشهر به لحاظ موقعيت سوق الجيشي و وجود شركت هاي بزرگ نفتي و اجراي طرح هاي صنعتي بزرگ مانند نيروگاه اتمي، كشتي سازي، نيروي انساني فعال استان هاي مجاور و مناطق ديگر را به خود جذب كرده است. مردم اين استان به زبان فارسي و با گويش محلي تكلم مي كنند. لهجه ها در روستا ها بيشتر از شهرها تنوع دارد. برخي از اهالي "جزيره شيف" و بنادر كنگان و عسلويه نيز به زبان عربي صحبت مي كنند. لهجه هاي فارسي به گويش بردستاني، دشتي، تنگستاني و كازروني در استان بوشهر رواج دارد
اين منطقه به دليل نزديكي به خط استوا و كمي ارتفاع به طور كلي داراي آب و هواي گرم است كه در داخل استان گرم و خشك و در سواحل گرم و مرطوب مي باشد. حداكثر مطلق دماي استان بالاتر از 50 درجه سانتيگراد و حداقل مطلق درجه حرارت به كمي كمتر از 0 درجه سانتيگراد مي رسد. ميانگين دماي سالانه بوشهر حدود 25 درجه سانتيگراد است.
ميانگين بارش سالانه استان بوشهر 220 ميليمتر است كه بيشتر در فصول پاييز و زمستان روي مي دهد. به طور كلي استان بوشهر 6 ماه از سال گرم، دو ماه تقريبا معتدل تا سرد و حدود چهار ماه از سال معتدل تا گرم مي باشد. نم موجود در ساحل دما را تا حدودي متعادل مي كند اما درصد رطوبت در برخي از ماه ها چنان بالا مي رود كه به حد اشباع مي رسد. در اين حالت هوا از فعل انفعال مي افتد و هواي دم كرده و كم تحركي به وجود مي آيد كه اصطلاحا به آن شرجي مي گويند.
اين شهرستان داراي حدود 1771 كيلومتر مربع وسعت، و از دو بخش مركزي وخارك تشكيل شده است. ديرينگي بافت تاريخي بوشهر، به دوره حكومت نادرشاه افشار برمي گردد. در آن هنگام با تاسيس پايگاه دريايي نادرشاه در خور شرقي بوشهر موسوم به خور نادري ، بندر بوشهر از يك روستاي كوچك ماهيگيري به يك بندر مهم تبديل گرديد. "مادام ديولافوا" در سفر اول خود به بوشهر به كشتي هايي اشاره مي كند كه به احتمال قوي بازمانده كشتي هاي نادرشاه بوده اند. از آن تاريخ رونق و آباداني آن ادامه يافت و در دوره زنديه به دليل نزديكي به پايتخت ايران (شيراز)، اهميت اين بندر دوچندان شد.

آثار باستاني استان بوشهر
قبرستان شغاب: اين قبرستان در جنوب شهر بوشهر واقع است و چند سال پيش, توسط اداره حفظ ميراث فرهنگي بوشهر كشف شده است. در اين قبرستان, اسكلت اموات در داخل خمره هاي بزرگ و كوچك نخودي رنگ مدفون شده اند. اشياي كشف شده ديگر در اين قبرستان, در خمره هاي سفالي بزرگ و كوچك قير اندود شده قرار گرفته اندكه تابوتهاي سنگي مكعب شكل و مهره هاي عقيق تزئيني مي باشند.
ويرانه هاي ريشهر: گنجينه اي از آثار و تمدن دوران ايلامي و ساساني است كه سفالهاي رنگين مربوط به عهد كال كولتيك kalcultisalamu در آن پيدا شده است.
خانه قاضي: اين بنا واقع در مرز محله بهبهاني و شنبدي بوشهر, كوچه طاق خوني, داراي تزئينات گچبري به شكل گل و بوته, در ورودي مقرنس كاري شده و داراي در و پنجره هاي نفيس منبت كاري شده و پنجره هاييبا شيشه هاي رنگين است.
بقعه امامزاده عبدالمهيمن: اين بنا» مقبره يكي از اعقاب حضرت عباس بن علي(ع) است كه ساختمان قديمي آن در اثر زلزله ويران شده و ساختمان فعلي آن حدود يك قرن پيش تجديد بنا شده است.
آتشكده كوه مند: در 20 كيلومتري خورموج واقع شده است. اين آتشكده در دل كوه مند تراشيده شده است. داراي تالار چهار گوش و مربع شكل است كه در وسط آن آتشدان مدوري قرار گرفته است.
سيراف(بندر طاهري): در240 كيلومتري جنوب بوشهر قرار گرفته كه اوايل قرن پنجم بندر بزرگ بازرگاني ايران بوده است. احتمالا در دوران شاپور ساساني ساخته شده است و متشكل از حمام كاروانسرا, كوره سفالپزي, قبرهاي سنگي, آرامگاههاي گروهي و مسجدي از قرن هفتم با قلعه هاي مربوط به قرن سوم و چهارم هجري است.
آثار باستاني كوههاي تنگ ارم: در مرتفعترين قسمت اين كوهها, بقاياي چهار اتاق مستطيل و مربع شكل متعلق به دوره ساساني, كه با قلوه سنگ و ساروجساخته شده است, مشاهده مي شود.در پايين اين مجموعه, چهارآب انبار بيضي شكل قرار دارد.
آثار باستاني بزدك سياه : در نزديكي دهكده درودگاه, پنج تپه باستاني در داخل نخلستانهاي پر آب قرار گرفته اند كه به فواصل مختلف و در ابعاد گوناگون از هم واقع شده اند. در نتيجه حفاري مركز باستان شناسي ايران 160 قاعده ستون سنگي مربوط به دوره هخامنشي نمايان شده است.
آثار باستاني بوشهر: در اين شهر, آثار تاريخي متعددي وجود دارد كه مهمترين و معروفترين آنها, عبارتند از: بازار قديم, تل ارامنه نزديك بازار قديم, ساختمان مدرسه سعادت, كليساي ارامنه گريكوري, كليساي مسيح مقدس, ساختمان اميريه سابق (شهرداري سابق) آب انبار قوام, مسجد جامع, ساختمان استانداري سابق (و پيش از آن مقر ژنرال كنسول انگليس), ساختمان گمرك(چهار برج), ساختمان عظيم و نيمه مخروبه ملك (ملك التجار) در بهمني, عمارت دريابيگي (محل سابق كارخانه يخسازي و برق) نزديك جفره و عمارت ژرمني (مقر سابق فرماندهي انگليس كه اشتباها آن را ژرمني مينامند) و عمارت سبز آباد.
انواع ماهيهاي استان بوشهر :
ماهيهاي خوراكي كه در سواحل وجزاير استان بوشهر صيد ميشوند عبارتند از: ماهي حلوا سفيد, شوريده, راشگو, سنگسر, هامور, قباد, سرخو, شعري, شئوم, سه بيتي, خارو, گواف, ميد, صبور انگز و دهها نوع ديگر.
مناطق حفاظت شده :
- منطقه حفاظت شده تالاب حله: اين منطقه محل تلاقي دو رودخانه شاپور و دالكي قرار گرفته و محل زيست انواع پرنده آبزي مهاجر است. اين تالاب يكي از تالابهاي نمونه در سراسر جنوب ايران است.
- منطقه حفاظت شده مند: اين منطقه در اطراف رودخانه مند قرار دارد و داراي گونه هاي منحصر به فرد جانوري است.
- منطقه حفاظت شده نايبند: اين منطقه از نظر تنوع جانوران وحشي منحصر به فرد است و داراي ميش, قوچ, كل, بزوحشي, آهو, جبر و پلنگ است. جبر را آهوي هندي يا آهوي كويري نيز مي نامند. اين منطقه داراي زيباترين چشم اندازهاي ساحلي در خليج فارس مي باشد.
 چهارشنبه 29 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفرينش]
[مشاهده در: www.afarineshdaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 251]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن