تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806934886




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برگزاري همايش بزرگداشت روز محيط‌بان با 3 روز تاخير؛ مديركل محيط زيست خراسان رضوي: چرا با وجود اهميت محيط زيست، مصوبات قانوني و امكانات موجود ايده‌آل نيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: برگزاري همايش بزرگداشت روز محيط‌بان با 3 روز تاخير؛ مديركل محيط زيست خراسان رضوي: چرا با وجود اهميت محيط زيست، مصوبات قانوني و امكانات موجود ايده‌آل نيست؟


خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: شهرستان‌ها

روز ميلاد امام رضا(ع) به خاطر شكوه نام "ضامن آهو"، روز محيط‌بان نام گرفته ‌است. اين در حالي است كه روز محيط‌بان ساده و بي سر و صدا آمد و خيلي‌ها متوجه آن نشدند، حتي كساني كه وظيفه‌شان بود!

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خراسان، همايش بزرگداشت اين روز با 3 روز تاخير از 24 تا 26 آبان در مشهد برگزار شد. در زير به وقايع اين همايش اشاره شده است:

روز اول همايش: افتتاحيه

افتتاحيه اين مراسم 24 آبان با حضور مديركل محيط زيست خراسان رضوي و سرپرست گارد و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست كشور در هتل سحاب مشهد برگزار شد.

روز دوم همايش: السلام عليك يا ضامن آهو

امام مهرباني‌ها، ميزبان محيط‌بان‌ها بود. 200 محيط‌بان از 30 استان كشور آمدند و به نيابت از همه محيط‌بان‌ها زلال و پاك رو به حرم اشك ريختند.

شايد تعداد تمام كساني كه راز ضامن آهو را مي‌فهمند، خيلي زياد نباشد، اما بي‌شك قلب انسان‌هاي پاك و ساده‌اي كه امروز رو به حرم ايستادند و عاشقانه سلام دادند و گريه كردند از اين راز بي خبر نيست. مردان سبزپوش حافظ طبيعت، تنها، ساده و بي ادعا.

پرچم‌هاي سبز كه رويش نوشته‌ شده بود "يا ضامن آهو" در باد تكان مي‌خورد، مردم هم اين صحنه براي‌شان جالب بود و سلام آشنا به آشنا را تماشا مي‌كردند، گريه‌ها زيبا بود، طبيعت در سبزي لباس محيط‌بان‌ها و سبزي پرچم‌ها و فيروزه گنبد امام رضا(ع) نمود يافته ‌بود. چشم‌ها مي‌درخشيد و پست و مقام در پس سادگي دل‌ها فراموش شده‌ بود.

اغلب مردمي كه اينجا هستند نمي‌دانند كار اين مردان سبزپوش چيست و وقتي براي دو سه نفرشان توضيح مي‌دهم همه‌شان عقيده دارند محيط باني و ارزش‌هاي كار محيط‌بان‌ها فراموش شده و آن طوركه بايد به مردم معرفي نشده‌ است.

خانم دانشجويي مي‌گويد: هم رسانه‌ها و هم سازمان محيط زيست در اين زمينه كوتاهي كرده‌اند.

مرد ميانسالي عقيده دارد آن طور كه شايسته محيط‌بان‌هاست از آن‌ها تقدير نمي‌شود و ادامه مي‌دهد كسي كه كاري را از صميم قلب انجام مي‌دهد و به آن اعتقاد دارد، منتظر اين نيست كه ديگران از او تشكر كنند؛ اما دولت هم بايد قدر آن‌ها را بداند و به مشكلاتشان رسيدگي كند.

از يكي از آن‌ها مي‌خواهم يك پيام به محيط‌بان‌ها بدهد كه مي‌گويد: فقط مي‌توانم يك خسته نباشيد ساده به همه محيط‌بان‌ها بگويم.

مرد ميانسال ديگري هم از محيط‌بان‌ها به خاطر تلاش مقدسي كه در راه حفظ طبيعت دارند، تشكر مي‌كند.

محيط‌بان‌ها در رژه منظمي با 60 دستگاه خودروي سازماني و 10 موتورسيكلت آمدند و نرسيده به حرم پياده شدند و بعد از عرض ادب و سلام به پيشگاه امام رضا(ع)، وارد حرم شدند؛ بعد از آن هر كس با خودش و خدا و امام رضا(ع) دنيايي داشت.

روز آخر همايش: پاي درد دل محيط‌بان‌ها

ابتداي مراسم اختتاميه سخنراني كوتاه دكتر جوادي، رييس سازمان محيط زيست كشور بود كه از تمام محيط‌بان‌ها حلاليت طلبيد؛ سپس از 50 محيط بان نمونه كشور قدرداني شد.

سيد حسين آقاميري، مديركل محيط زيست خراسان رضوي طي سخناني در اين مراسم گفت: محيط‌بان‌ها تنها كساني هستند كه دلشان براي محيط زيست و تنوع زيستي كشور مي‌سوزد و محيط زيست تنها سازماني است كه براي حفظ اين ارزش‌ها تلاش مي‌كند.

وي با بيان اينكه حفاظت مناطق تحت مديريت سازمان بنا به دلايل متعدد كارآمدي لازم را ندارد و كاركرد آن به عنوان مناطق تحت حفاظت چندان ملموس نيست، افزود: فقط افزايش سلاح و بي‌سيم و ساخت پاسگاه نمي‌تواند رويكرد حفاظتي را بهبود ببخشد، چون در چند سال گذشته كار زيادي در اين زمينه شده و نتيجه چندان رضايت بخش نبوده ‌است.

وي افزود: اگر حضور محيط‌بان‌ها نبود شرايط‌مان قطعا بدتر از اين بود.

آقاميري خاطرنشان كرد: بايد پاسخ اين سوال را دريابيم كه چرا با وجود اهميت محيط زيست، مصوبات قانوني و تجهيزات و امكانات موجود روند حفاظت از مناطق ايده‌آل نيست.

وي كاستي‌ها و تفاوت‌ها درخصوص پرداخت‌هاي پرسنلي، نقصان برنامه‌هاي كاري و به روز نبودن دستورالعمل خدمتي گارد را از ضعف‌هاي سازمان محيط زيست در حوزه كار محيط‌باني برشمرد و گفت: حقوق كمتر از 250 هزار تومان با وجود سختي شرايط كار يك دغدغه معيشتي مهم براي محيط‌بان‌هاست. سازمان بايد رويكرد تامين نياز معيشتي نيروي انساني خود را تغيير دهد و حقوقي غير از حكم كارگزيني براي محيط‌بان در نظر بگيرد.

آقاميري با تاكيد بر لزوم بازنگري در شرايط استخدامي، حقوق و مزاياي محيط‌بان و فعال شده آموزشكده محيط زيست گفت: طبق استانداردهاي جهاني براي هر 1500 تا 3 هزار هكتار عرصه طبيعي يك محيط‌بان تعريف مي‌شود در حالي‌كه در ايران براي حفاظت از هر 10 هزار هكتار يك محيط‌بان داريم و اين رقم در استان خراسان رضوي 13 هزار هكتار است.

وي ادامه داد: ما درك مي‌كنيم كه دولت بايد كوچك شود ولي متوليان بايد براي حل اين مشكل فكري بكنند و قطعا راهكارهايي براي حل آن هست.

مديركل محيط زيست خراسان رضوي افزود: عادلانه نيست يك نيروي انساني در يك حوزه سازماني يا دستگاه اجرايي شرايط حضوري و كاري متفاوتي با دستگاه‌هاي ديگر داشته باشد، لذا لازم است زمان حضور محيط‌بان در عرصه تحت حفاظت دقيقا مشخص شود.

آقاميري با اشاره به اين‌ كه تجهيزات شكارچيان به مراتب بيشتر از محيط‌بان‌هاست، گفت: با همه اين كاستي‌ها محيط‌بان‌ها تلاش خودشان را مي‌كنند و مهم‌ترين دليل بر اين حرف اين است كه در طول زمان كوتاه گذشته نزديك به 100 محيط‌بان و جنگل‌بان شهيد شده‌اند.

اين محيط‌بان قديمي ادامه داد: بعد از نيروي انتظامي به عنوان يك واحد عمل كننده در سطح شهر، بيشترين تعداد شهيد در بين دستگاه‌هاي اجرايي مربوط به سازمان حفاظت محيط زيست است كه بايد به اين موضوع پرداخته ‌شود.

وي بر لزوم بهره‌گيري از جوامع محلي حاشيه مناطق و تقويت نهاد مردمي براي برخورداري از يك حفاظت كامل تاكيد كرد و گفت: براي حفاظت از محيط زيست دو مشكل عمده داريم يكي دست‌اندازي مردم به مناطق است كه اثر اندكي بر تنوع زيستي دارد و چندان قابل توجه نيست ضمن اينكه نهادهاي دولت به مراتب بيشتر از مردم به مناطق، منابع طبيعي و محيط زيست آسيب مي‌زند.

آقاميري توضيح داد: محيط زيست در سبد اولويت‌هاي راهبردي دولت قرار ندارد و معمولا ملاحظات زيست محيطي به دليل ساير ملاحظات مثل راهسازي، ملاحظات اجتماعي، اقتصادي، اشتغال‌زايي و غيره كنار گذاشته مي‌شود.

وي با تاكيد بر لزوم تغيير رويكرد دولت در توجه به مسايل و مشكلات زيست محيطي افزود: نمونه‌هاي زيادي از راه‌سازي، خطوط انتقال گاز، پالايشگاه و موارد بي‌شمار ديگري از اين دست نشان مي‌دهد ملاحظات ديگري غير از محيط زيست بر دولت حاكم است.

پاي صحبت‌هاي حافظان طبيعت

در ادامه مي‌روم سراغ مردان سبزپوش و از چند نفر درباره مشكلاتي كه دارند مي‌پرسم، باورم مي‌شود محيط باني يك شغل و هزار مشكل است.

افسر شكاربان قديمي اصفهان كه 31 سال سابق كار دارد، گفت: سازمان حفاظت محيط زيست چندين سال است استخدام رسمي محيط‌بان ندارد و همه محيط‌بان‌هاي جديد قراردادي و شركتي هستند.

وي ادامه داد: در دهه 70 به كليه تشكيلات دولتي اعلام كردند كه نيازهاي نيروي انساني خود را اعلام كنند اما سازمان حفاظت محيط زيست در آن مقطع خواب بود و كاري در اين رابطه انجام نداد؛ بعد از آن هم بحث كوچك شدن دولت مطرح و مجوز استخدام رسمي به سازمان داده نشد. سازمان هم براي حل مشكل كمبود نيرو از شركت‌هاي خدماتي و نيروهاي قراردادي كمك گرفت.

وي افزود: سازمان عملا نمي‌تواند نيروهاي قراردادي و شركتي را به سلاح مجهز كند يا حمايت قانوني از آن‌ها داشته ‌باشد، لذا اين نيروها بسيار آسيب پذيرند ضمن اينكه حقوق چنداني ندارند، هيچ جا دوره نديده‌اند و بي‌انگيزه وارد اين كار مي‌شوند، خود سازمان هم در قبال نيروهاي شركتي مسووليتي را نمي‌پذيرد.

وي ادامه داد: اگر سازمان نيروي انساني خود را در آن مقطع استخدام مي‌كرد و آن را در كنار سيستم با تجربه قبلي قرار مي‌داد شايد خيلي از اتفاقات ناخوشايند براي محيط زيست كشور نمي‌افتاد اما سازمان با اين وضع يكباره با بحران مديريتي در كليه حوزه‌هاي محيط زيست روبه‌رو شد.

وي بكارگيري محيط‌بان‌هايي با مدرك فوق ديپلم را يكي از اشتباهات سازمان محيط زيست دانست و به ايسنا گفت: اين محيط‌بان‌ها بعد از گرفتن مدرك كارشناسي توقع پشت ميزنشيني داشتند و از كادر محيط‌باني خارج مي‌شدند. امكان ادامه تحصيل محيط‌بان‌ها در واقع يك جور كلاس گذاشتن بود كه در دوره قبل افتاد و همچنان ادامه دارد.

وي با بيان اينكه آن طوري كه شايسته محيط‌بان‌هاست از آن‌ها تقدير نمي‌شود، افزود: اگر جايي ادارات محيط زيست با اين همه مشكل در امر حفاظت موفق‌اند، تنها دليل آن عشقي است كه محيط‌بان‌ها به كارشان دارند و اگرنه در خيلي از استان‌ها برغم استعداد بالقوه‌اي كه وجود دارد محيط زيست سير نزولي دارد و به شدت در حال تخريب است.

محيط‌بان خوزستاني هم با اشاره به اينكه محيط‌بان‌ها حق تير ندارند، افزود: با اين تجهيزات در برابر شكارچيان امنيت جاني نداريم.

يك محيط‌بان مازندراني با بيان اين‌كه نيروهاي قديمي بازنشست شده و جايگزين نشده‌اند، گفت: در مازندران براي هر 2 هزار هكتار يك نيرو لازم است، اين در حالي ا‌ست كه براي حفاظت از هر 20 هزار هكتار عرصه طبيعي تنها يك نيروي محيط بان داريم.

اين محيط‌بان خاطرنشان كرد: سازمان محيط زيست از نظر كارايي و عمليات اجرايي روز به روز پس‌رفت مي‌كند.

وي با بيان اينكه اين لباس‌ها برازنده يك مامور محيط زيست نيست و قدرت استتار در طبيعت ندارد، افزود: دريافت حقوق محيط‌بان‌ها كمتر از 250 تومان است و خيلي از نيروهاي قديمي با 30 سال سابقه كار هنوز يك خانه ندارند.

وي افزود: 20 تا 30 درصد محيط‌بان‌ها خصوصا نيروهاي جديد تحت اين شرايط سخت به سمت خلاف و كوتاهي در برخورد با شكارچيان كشيده مي‌شوند، اما 80 درصد نيروهاي محيط زيست با عشق كار مي‌كنند.

همسر يكي از محيط‌بان‌هاي قوچان حجم بالاي كار، درگيري، تيراندازي و خطرات جاني را از مشكلات كار محيط‌باني دانست و به ايسنا گفت: كل زندگي‌ام را با استرس و اضطراب مي‌گذرانم، محيط‌بان‌ها برخلاف تمام مردان متوجه تولد فرزندانشان نمي‌شوند چون وقتي بچه‌هاي‌شان به دنيا مي‌آيند اصلا نيستند.

وي ادامه داد: تنها خوبي كار محيط‌باني استفاده از طبيعت و موهبت‌هاي الهي است.

رييس اداره محيط زيست قوچان قوچان نيز گفت: بيشتر وقت‌ها حتي وقتي بنا بر قانون با شكارچي برخورد مي‌كنيم، حق محيط‌بان‌ها در دادگاه‌ها ضايع مي‌شود و اثيات حقانيت محيط بان‌ در دادگاه بسيار دشوار است.

محيط‌بان‌ها كه لباسي به رنگ درختان دارند، پايان مراسم را با يك نام بلند عاشقانه همراهي مي‌كنند: يا علي.

انتهاي پيام
 دوشنبه 27 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن