تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ذكر زبان حمد و ثناء، ذكر نفس سختكوشى و تحمل رنج، ذكر روح بيم و اميد، ذكر دل صدق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819968559




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك كارشناس ارشد تئاتر در گفتگو با ايسنا: جشنواره تئاتر فجر، شهرستاني ها را نمي بيندفضاي عمومي تئاتر استان در برابر هرگونه تغييري مقاومت مي كندبه غلط تصور مي شود كه در هر سالن سكودار،ميشود تئاتر اجرا كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: يك كارشناس ارشد تئاتر در گفتگو با ايسنا: جشنواره تئاتر فجر، شهرستاني ها را نمي بيندفضاي عمومي تئاتر استان در برابر هرگونه تغييري مقاومت مي كندبه غلط تصور مي شود كه در هر سالن سكودار،ميشود تئاتر اجرا كرد


خبرگزاري دانشجويان ايران - زنجانگنجاندن آثار برگزيده جشنواره هاي منطقه اي در بخش غير رقابتي مروري بر آثار يكسال گذشته تئاتر كشور، به توان تاثير گذاري اين جشنواره ها لطمه زده است. زهرا خسروي در گفتگو با خبرنگار سرويس فرهنگ و هنر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه زنجان، به بررسي روند انتخاب آثار شهرستاني در جشنواره تئاتر فجر پرداخت و خاطر نشان كرد: مركز هنرهاي نمايشي با تغيير رويه در اجراي جشنواره تئاتر فجر، ابتدا داشتن گواهي اجراي عمومي را كه عملا محقق نمي شود، به شرط راهيابي آثار به جشنواره تبديل كرد و در حركتي ديگر با ادغام بخش منتخبان جشنواره مناطق در بخش مروري بر آثار يكسال گذشته كه خود غير رقابتي بود، جشنواره تئاتر مناطق رااز جايگاه شايسته خود دور كرده است. وي افزود: سياست جديد، اجرا در پايتخت را خواسته يا ناخواسته چون موهبتي در اختيار شهرستاني ها قرار داد و ناگفته پيداست كه اين امر خود منجر به ايجاد تقابل مركز- پيرامون مي شود . به گفته اين دانش آموخته تئاتر تغيير مديريتها، عدم ثبات در سياست گذاري فرهنگي و نداشتن برنامه بلند مدت و عزم جدي براي گسترش تئاتر در استان را از عوامل لا ينحل ماندن مشكلات اهالي تئاتر زنجان بر شمرد. دبير بخش پژوهش دهمين جشنواره تئاتر تجربه هزينه هاي مالي و زماني صرف شده براي تربيت كارشناسان تحصيلكرده تئاتر در زنجان را نيز بي فايده خواند و تاكيد كرد: فضاي عمومي تئاتر استان در برابر هرگونه تغييري مقاومت مي كند و حضور تحصيلكرده هاي تئاتر در اين فضا ملموس نيست. اين گروه كه تعدادشان هم كم نيست يا به استان بر نمي گردند و يا اگر هم بر مي گردند به هر دليلي پذيرفته نمي شوند. تئاتري كه سالن ندارد اين مدرس نمايشنامه نويسي ضمن مرور مصائب اهالي تئاتر زنجان به عدم وجود سالن مناسب تئاتر اشاره كرد و گفت: به غلط تصور مي شود در هر سالن سكو دار موسوم به آمفي تئاتر مي شود تئاتر اجرا كرد. دو سالن فعلي آمفي تئاتر سهروردي و تالار هنر فرهنگسراي امام خميني (ره) از نظر پوشش صوتي، سيستم نور و ميدان ديد تماشاگر براي اجراي تئاتر مناسب نيستند . خسروي به متوليان تئاتر استان پيشنهاد كرد: بد نيست مسئولان در رديف آخر تالار هنر بنشينند و سعي كنند ديالوگهاي بازيگران را در حين اجراي يك تئاتر، البته آنچه را كه مي شنوند روي كاغذ بياورند بدون اينكه گناه نشنيدن را به گردن بازيگران بيندازند بنابراين از اين طريق خواهند ديد كه چيزي براي شنيدن وجود ندارد. وي وجود سالن و امكانات مطلوب آن در كار كارگرداني، طراحي صحنه، بازيگري، ارتباط تماشاگران و حتي فرآيند نوشته شدن نمايشنامه، به خصوص متن هاي تجربي را مهم دانست و گفت: البته اين اهالي تئاتر زنجان هستند كه بايد به ضرورت داشتن سالنهاي مناسب تئاتر پي ببرند و براي ايجاد آن تلاش كنند. طي ساليان گذشته خلاقيت بسياري از اهالي تئاتر زنجان قرباني همين سالنها شده است. دبير بخش پژوهش دهمين جشنواره تئاتر تجربه طراحي و ساخت سالنهاي تئاتر را فرآيندي زمان بر توصيف كرد و افزود: طي دهه گذشته و در گير و دار تغيير مديريتهاي ارشاد استان، بارها وعده هايي مبني بر احداث سالنهاي مخصوص تئاتر در زنجان داده شده است كه در صورت داشتن برنامه مشخص مي بايست تا كنون به بهره برداري رسيده باشند. خسروي از پاركينگ، لابي و يكي از نور گيرهاي پشت اتاق گريم فرهنگسراي امام خميني (ره) را به عنوان فضاهايي نام برد كه چند سال پيش براي ساختن سالنهاي كوچك تئاتر مطرح و بي حاصل رها شدند. اين مدرس نمايشنامه نويسي سالنهاي مزين به سنهايي با پرده هاي مجلل قرمز و آبي را از برآورده كردن نيازهاي تئاتر امروز عاجز دانست و يادآور شد: چند سال پيش تئاتري اكسپرسيونيستي با موضوع اعتياد به كارگرداني علي آقاجانلو در فرهنگسراي امام خميني (ره) به صحنه رفت كه سن نا مناسب سالن، به برقراي ارتباط مطلوب تماشاگر و اثر لطمه زد. منطق تئاتر بر مدار گفتگو مي چرخد به گفته خسروي عدم اجراي عمومي تئاتر ريشه در مشكلات چندي داشته و دارد و بخشي از آن به نبود امكانات و ضعف در برنامه ريزي بر مي گردد.عدم وجود سالنهاي مناسب تئاتر و كمبود بازيگران حرفه اي در شهرستانها و كمبود متون ايراني دست اول از اين جمله اند. اين دانش آموخته تئاتر تصريح كرد: مشكل اصلي اما در پس همه اين عوامل قرار گرفته است و به تعبيري مشكلي فرهنگي است. تئاتر كه به عنوان كالايي فرهنگي در 150 سال گذشته وارد كشورمان شده، از فرهنگي نشات گرفته كه بر منطق گفتگو استوار است. تئاتر در جامعه اي رشد مي كند كه در آن فرهنگ گفتگو نهادينه شده باشد. به رغم اعتقاد برخي از صاحبنظران كه از جشنواره زدگي در تئاتر كشور صحبت مي كنند، وجود و رونق جشنواره هاي تئاتري در كشور در شرايط فعلي در جهت بسط فرهنگ گفتگو ضروري است. انتهاي پيام نظرسنجي نظر شما در مورد اين خبر نام پست الكترونيكي عنوان خبر پيام شما
 يکشنبه 26 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 354]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن