تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هيچ شفيعى براى زن نزد پروردگارش نجات بخش تر از رضايت شوهرش نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820594639




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنایی با مناره ساوه - مرکزی


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: مناره ساوه در سال 504 قمری و در دوره سلجوقیان ساخته شد ه و در مرکز شهر ساوه قرار دارد





میل ساوه
مناره ساوه - مرکز شهر ساوه













مناره ساوه یکی از زیباترین مناره.های دوره سلجوقی است. این مناره زیباترین اثر تاریخی ساوه می.باشد که بعدها در کنار آن مسجدی ساخته شد و بیرون از محوطه مسجد ایستاده و زیبایی.اش را به.رخ می.کشد.
قسمت پایین این مناره ساده و قسمت.های بالایی آن با نقوش آجری مزین شده و بر اساس شواهد و قراین، به مرور زمان قسمتی از آن تخریب یا ریزش کرده است و ارتفاع فعلی آن 14 متر و با قطر 5/3 متر می باشد. راه پله.ای مارپیچ که به نقوش متنوع و برجسته مزین شده نیز در داخل آن وجود دارد.
روى بدنه این مناره کتیبه‏اى به خط کوفى و تزییناتى از آجرکارى نمایان است. مسجد کنونى جنب آن باستثناء قسمتى از شبستان و محراب بقیه از بناهاى قرن‏دهم هجرى است، که در زمان شاه اسماعیل اول صفوى به تاریخ 924 هجرى ساخته و یا مرمت‏شده است‏.
تزئینات آجری منار هیچ رنگ و لعابی ندارد اما متنوع و زیبا به نظر می.رسد. سازندگان این بنا با کمی پس و پیش کردن آجرها، نقش و نگار و حجم و تحرک ایجاد کرده.اند.
بازی نور و سایه از ساعتی به ساعتی دیگر، باعث می.شود تزئینات منار مسجد جامع ساوه اصلا ساده و یکدست به.نظر نرسد. این نوع مناره.ها یادآور میل.های باستانی در ایران هستند.
چند ردیف کتیبه با اشکال گوناگون خط بنایی و آجرکاری.های هندسی جذاب، از ویژگی.های این مناره است.
در گوشه شمال شرقی و بیرون از چهار دیواری مسجد جامع ساوه، مناره ای رفیع و آجری مربوط به دوره سلجوقی واقع شده است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 484]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن