تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803972737




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يادآوري دستورات رئيس جمهوري به خودروسازان گازسوز كنيد، ارزان بفروشيد، اول شويد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: يادآوري دستورات رئيس جمهوري به خودروسازان گازسوز كنيد، ارزان بفروشيد، اول شويد
عليرضا بهداد

سفر استاني هيات دولت به مازندران با دستور جديد رئيس جمهوري به پايان يافت تا نشان دهد دولت هنوز به سرمايه گذاري در صنعت خودرو اصرار دارد. احمدي نژاد خطاب به ايران خودرو گفته است عقب ماندگي خود را در احداث كارخانه خودرو بابل جبران كند و به مردم مازندران وعده داده دولت ساخت اين كارخانه را با جديت دنبال خواهد كرد. ايجاد صنعت خودرو در مازندران جدا از بحث هاي زيست محيطي و شرايط خاص جغرافيايي در حالي صورت مي گيرد كه ايران خودرو علاوه بر اينكه نتوانسته نقدينگي مورد نياز براي ايجاد اين كارخانه را تامين كند تاكنون نوع خودرويي كه بايد در بابل توليد كند را مشخص نكرده است. اگرچه در دور اول سفرهاي استاني رئيس جمهوري به مازندران با پيش شرط ورود چري،ايران خودرو موافقت كرد كارخانه خودرو را در اين استان ايجاد كند اما همين كه چند صد ميليون تومان براي آماده سازي آن هزينه و پاي وزير صنايع و معادن به آن باز شد، محرابيان رسماً اعلام كرد وارد بابل مي شود اما كلنگي كه به زمين مي زند براي ساخت خط مونتاژ يك خودرو خارجي در ايران نيست. اين شد كه ايران خودرو در اين ميان كه نه راه پس و نه راه پيش را به خود مي ديد، سرعت ساخت اين كارخانه را پايين آورد تا به فكر محصول جايگزين چري در بابل باشد. شنيده مي شود نوعي وانت قرار است در اين كارخانه به توليد برسد كه البته هنوز تصميم قطعي در رابطه با توليد اين محصول از سوي مسوولان صنعت خودرو گرفته نشده است.

ايران خودرو علاوه بر بابل درگير پروژه يي ديگر در استان آذربايجان شرقي است تا خط توليد پژو 206 كه يكي از سودده ترين محصولات براي ايران خودرو به شمار مي رود به تبريز انتقال يابد اما ظاهراً مسوولان اين شركت از وعده اوليه خود عقب نشيني كرده و قول داده اند وانت پيكان و روآ دوگانه سوز را در تبريز به توليد برسانند. البته اگر كمبود نقدينگي اجازه اتمام اين پروژه را به ايران خودرو بدهد، چرا كه اين شركت خودروساز امروز به علت كمبود منابع مالي در اوضاع مناسب به سر نمي برد. عقب ماندگي در اجراي برنامه ازپيش تعيين شده، كاهش محسوس توليد خودرو نسبت به سال گذشته، كمبود قطعات و تنش در رابطه با پژو تنها بخشي از مشكلاتي است كه ايران خودرو در حال دست و پنجه نرم كردن با آنهاست. حال اين شركت بايد در كنار مشكلات موجود به كمك دولت هم بيايد تا به عنوان يك بنگاه بزرگ اقتصادي ماموريت تحقق بخشي از وعده هاي رئيس جمهوري به مردم را برعهده گيرد.

بررسي چند دستور رئيس جمهوري به خودروسازها

اولين دستور احمدي نژاد در پاييز 84 به خودروسازها داده شد. او در جريان بازديد از ايران خودرو به منوچهر منطقي مديرعامل اين شركت دستور داد براي اقشار كم درآمد خودرويي ارزان توليد كند. هنوز چند ماه از اين دستور نگذشته بود كه دومين آن نيز صادر شد. اين بار خودروسازان بايد خود را براي توليد خودروهاي دوگانه سوز آماده مي كردند تا سهم اين خودرو را در سبد محصولات خود بالاتر ببرند. در آن روزها دور اول سفرهاي استاني هيات دولت شروع شده بود. احمدي نژاد در چند استان (كرمانشاه، همدان، مازندران و آذربايجان شرقي) به مردم وعده ساخت كارخانه خودرو را داد تا تكليفي ديگر به تكاليف خودروسازها افزوده شود. رئيس جمهوري بهمن ماه سال 85 نيز هنگام رونمايي از موتور ملي در ايران خودرو از مديران اين شركت خواست سالانه دو اتاق خودرو را طراحي كرده و روانه بازار كنند.حدود يك سال و نيم گذشت تا اينكه احمدي نژاد بهار امسال در جمع كاركنان ايران خودرو خراسان رضوي درخواستي را مطرح كرد كه براساس آن كشورمان بايد تا پنج سال آينده بزرگ ترين خودروساز آسيا و تا 10 سال بعد نخستين خودروساز جهان شود،

كاهش توليد سواري در كشور

در اين گزارش قصد كالبدشكافي دستورات رئيس جمهور نيست، بلكه بررسي آمار توليد خودرو در كشور است كه خود گوياي وضعيت خودروسازان در اين برهه از تاريخ است.

آخرين آمار توليد خودرو در كشور نشان مي دهد تا پايان مهرماه سال جاري 550 هزار دستگاه خودرو سواري در كشور به توليد رسيده كه از اين تعداد 246 هزار دستگاه سهم ايران خودرو و 304 هزار دستگاه سهم سايپا بوده است. به عبارت ديگر 3/55 درصد از توليد خودرو كشور طي هفت ماهه امسال در اختيار سايپا بوده و 7/44 درصد به ايران خودرو تعلق داشته است. براساس اين آمار در مدت يادشده حدود 268 هزار دستگاه پرايد در كارخانه سايپا و پارس خودرو به توليد رسيده تا اين خودرو 6/48 درصد توليد خودروي سواري كشور را به اختيار خود درآورد.

اين آمار نشان مي دهد ايران خودرو سمند را 14 درصد كمتر از سال گذشته توليد كرده تا علاوه بر 19 درصد در توليد روآ، 3 درصد در پژو 405 و 6 درصد در پژو 206 نسبت به سال 86 كاهش توليد را تجربه كند.همچنين ايران خودرو در هفت ماه گذشته به طور ميانگين 90 درصد برنامه هاي از پيش تعيين شده را محقق كرده تا 10 درصد از برنامه توليد خود عقب بماند. اما در سايپا وضع به گونه يي ديگر است. سايپا تنها در خودرو پرايد صاحب شمارگان چند ده هزار دستگاهي است تا به بركت توليد آن 88 درصد ظرفيت توليد خودرو در سايپا و پارس خودرو به توليد اين خودرو اختصاص يابد. در گروه سايپا پس از پرايد، ريو با توليد 16 هزار دستگاه در سال عنوان دومين خودرو توليدي اين شركت را به خود اختصاص داده تا زانتيا با 12 هزار دستگاه توليد در سال سومين خودروي اين شركت به شمار آيد. شايد به دليل چنين وضعيت توليدي باشد كه احمدي نژاد به رغم ارتباط نزديكش با مديرعامل سايپا، پروژه هاي مهم خودروسازي را از ايران خودرو درخواست مي كند.

تحقق يك دهم برنامه تندر 90

در حالي كه قرار بود شمارگان توليد تندر90 تا سال جاري به حدود 300 هزار دستگاه در سال برسد بررسي آمار توليد اين خودرو نشان مي دهد دو شركت ايران خودرو و سايپا تاكنون حدود 38 هزار دستگاه از اين نوع خودرو را به توليد رسانده اند تا يك دهم برنامه از پيش تعيين شده براي توليد اين خودرو محقق شود. توليد تندر 90 امروز به مرحله يي رسيده كه خودروسازان اعلام مي كنند تاب و توان شان براي توليد اين خودرو به پايان رسيده و به سبب بالا رفتن قيمت تمام شده نسبت به قيمت فروش، ادامه توليد اين خودرو برايشان صرفه يي ندارد مگر اينكه دولت با افزايش قيمت دو تا سه ميليون توماني هر دستگاه تندر 90 موافقت كند.

جدول كيفيت توليد خودرو كشور

در كنار آمار توليد هفت ماهه، جدولي نيز منتشر شده تا آخرين وضعيت كيفي خودروها را در كشور مشخص كند. در اين جدول 25 نوع خودرو سواري مورد بررسي قرار گرفته كه در ميان آنها سه نوع پرايد (132 ، 141 و صندوقدار) با كسب نمرات منفي 322 ، 293 و 290 به عنوان كم كيفيت ترين خودروها در آخرين رده هاي اين جدول قرار گرفته اند.

پس از اين خودروها، پژو روآ با امتياز منفي 280 و پژو 405 با نمره منفي 194 در رده كم كيفيت ترين خودروهاي ساخت داخل قرار دارند.

در صدر اين جدول دو خودرو بنز E280 و E200 قرار گرفته اند تا با 50 امتياز منفي باكيفيت ترين خودروهاي ساخت داخل معرفي شوند. پس از اين دو خودرو، گراند ويتارا، مزدا3، زانتيا و 206 به ترتيب با كسب 5/77 ، 2/84 ، 89 و 91 نمره منفي در رده هاي سوم تا ششم باكيفيت ترين خودروهاي ساخت داخل قرار گرفته اند. حال پرسش اينجاست با اين سطح توليد و كيفيت آيا مي توان به اجراي دستورات رئيس جمهوري اميدوار بود؟
 يکشنبه 26 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن