تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806987823




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديرعامل يك تعاوني توليدي در ايسنا خواستار شد: * به‌روزرساني مديريت در تعاوني‌ها * حركت تعاوني‌ها به سمت ايجاد كميته‌هاي صادراتي و تشكل‌هاي منسجم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مديرعامل يك تعاوني توليدي در ايسنا خواستار شد: * به‌روزرساني مديريت در تعاوني‌ها * حركت تعاوني‌ها به سمت ايجاد كميته‌هاي صادراتي و تشكل‌هاي منسجم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بازرگاني

افزايش چندمرحله‌اي قيمت مواد اوليه در طول يك‌سال و تغيير متعدد قيمت‌ها، از جمله چالش‌هاي پيش روي صادركنندگان است؛ ‌به نحوي كه قيمت مواد اوليه در هفت ماه گذشته 65 درصد افزايش داشته است.

فضل الله نصيري ـ‌ مديرعامل تعاوني توليد‌كنندگان ملامين و فرآورده‌هاي وابسته ـ با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره مشكلات پيش روي صادركنندگان، سهم تعاوني‌ها در عرصه صادرات،‌ علل ضعف صادرات در سال‌هاي گذشته و راهكارهاي توسعه صادرات سخن گفت.

وي اظهار كرد: در حال حاضر با توجه به حجم كم صادرات ايران نمي‌توان گفت كه ميزان صادرات درصد قابل توجهي داشته است ولي پتانسيل‌هاي آن را داريم؛ بنابراين بايد ريشه‌يابي كرد و زير ساخت‌هاي مورد نياز را با ترويج فرهنگ تعاون و ايجاد تشكل‌هاي صادراتي در بخش تعاوني ‌به وجود آورد.

* تعاوني‌ها، كميته‌هاي صادراتي تشكيل بدهند

نصيري اضافه كرد: حتي يك تعاوني كوچك هم مي‌تواند دو نفر از اعضاي خود را كه اطلاعاتي در زمينه صادرات دارند، به عنوان كارگروه انتخاب كند يا چند تعاوني مشابه كه توليداتي در يك رده دارند، تحت عنوان يك كميته صادراتي متشكل از بازارياب، كارشناس اقتصادي و امور بازاريابي تشكيل و وارد بازارهاي رقابت خارجي شوند.

وي استمرار معرفي كالاهاي صادراتي تعاوني‌ها را خواستار شد و گفت: مشكلي كه هم اكنون داريم بحث LC است و به دليل تحريم‌هاي خارجي اين مساله دست ما را مي‌بندد، چون مشخص نيست كه كالاها و محصولات را با چه تضمين و امنيتي بايد صادر كرد.

* عرضه كالاهاي صادراتي نقدينگي سنگيني مي‌خواهد

مديرعامل تعاوني توليد‌كنندگان ملامين و فرآورده‌هاي وابسته با بيان اينكه عرضه كالاهاي صادراتي نقدينگي سنگيني مي‌خواهد، گفت: متاسفانه توليد‌كننده اين نقدينگي را در اختيار ندارد و هميشه با كمبود نقدينگي روبه روست. طبعا هزينه‌هاي در گردش بايد بالا باشد، چون بازگشت اين پول زمان‌بر است و موجب مي‌شود كه توليد‌كننده هميشه با كمبود نقدينگي مواجه شود؛ لذا اين روند اصلاح نمي‌شود، مگر آنكه سازمان‌ها و موسسات مالي به كمك بيايند.

نصيري با اشاره به برپايي نمايشگاه‌هاي اختصاصي اتاق تعاون ايران در كشورهاي هدف افزود: نمايشگاه‌هايي كه اتاق تعاون ايران برگزار مي‌كند، چون از يارانه سازمان توسعه تجارت استفاده مي‌شود، هزينه تعرفه‌ها را براي بخش تعاون50 درصد حساب مي‌كنند. اخيرا نيز در اسفندماه سال گذشته، نمايشگاهي از سوي اتاق تعاون مركزي در كشور ساحل عاج برگزار شد كه مسوول اجراي آن بودم و 52 شركت ما در اين نمايشگاه شركت كردند كه 42 شركت در بخش عرضه كالا و مابقي ضمن عرضه، فروش كالاهم داشتند.

* سود پيمان‌هاي ارزي عايد برگزار كنندگان نمايشگاه مي‌شود!

مديرعامل تعاوني توليد‌كنندگان ملامين و فرآورده‌هاي وابسته ادامه داد: مركز توسعه صادرات كه امروز به سازمان توسعه تجارت تغيير نام يافته بايد تعاوني‌ها را حمايت كند. ما سال‌هاي سال بدون حمايت و كمك دولتي فعاليت كرده‌ايم حتي براي حضور در نمايشگاه‌ها كه بحث پيمان ارزي مطرح بود، سود آن عايد كساني شد كه از پيمان‌ها استفاده مي‌كردند. شركت‌ها با هزينه‌هاي سنگيني كه غرفه‌ها داشت به ندرت در نمايشگاه‌ها حاضر مي‌شدند. آن زمان بيشتر غرفه‌ها را با همكاري مركز توسعه صادرات در اختيار مي‌گرفتيم ولي عوايد آن هيچگاه شامل حال كساني كه به عنوان غرفه‌دار شركت مي‌كردند، نمي‌شد و به برگزار كننده مي‌رسيد.

نصيري متذكر شد: تامين بخشي از هزينه‌هاي برگزاري نمايشگاه‌ها از سوي سازمان توسعه تجارت، به اين نحو بوده كه مبلغي را به شكل يارانه اختصاص و در اختيار اتاق تعاون مركزي قرار مي‌دادند. اتاق تعاون نيز هزينه‌ها را با قيمت پايين‌تري محاسبه مي‌كرد و براي بخش تعاون 50 درصد تخفيف قائل مي‌شد.

* قابليت تعاوني‌ها در زمينه صادرات بايد شناسايي شود

مديرعامل تعاوني توليد‌كنندگان ملامين و فرآورده‌هاي وابسته در بخش ديگري از سخنان خود علل ضعف صادرات ايران در سال‌هاي گذشته را مورد ارزيابي قرار داد و گفت: مشكلي كه از سي سال قبل در حوزه صادرات بوده اين است كه در بحث صادرات بيشتر وارد كننده بوده‌ايم تا صادركننده و عمده صادرات ما نيز حول محور نفت و عرضه آن به كشورهاي ديگر بوده است؛‌ در حالي كه از قابليت‌ها و پتانسيل‌هاي موجود در بخش هاي خصوصي و تعاوني مي توان درعرصه صادرات به نحو مطلوبي استفاده كرد.

وي تصريح كرد: يكي از چالش‌هاي موجود براي صادركنندگان، افزايش چندمرحله‌اي قيمت مواد اوليه در يك سال و تغيير متعدد قيمت‌هاست؛ ‌درحالي كه پتانسيل صادرات را داريم ولي بازدهي ما 10 درصد هم نيست.

مديرعامل تعاوني توليد‌كنندگان ملامين و فرآورده‌هاي وابسته با اشاره به افزايش 65 درصدي قيمت مواد اوليه طي هفت ماه گذشته گفت: بالا بودن قيمت مواد اوليه، قدرت رقابت درصحنه‌هاي بين‌المللي را گرفته بخصوص كه رقيب قدرتمندي مثل چين وارد بازار شده است.

* تنها با 10 درصد توان و پتانسيل خود كار مي كنيم

او مدعي شد: اگرچه به عنوان يك تعاوني فعال و مطرح مشغول به كارهستيم و بازارهاي خارج را به خوبي مي‌شناسيم، اما با وجود پتانسيل بالا، تنها با10 درصد توان و پتانسيل خود كار مي‌كنيم.

نصيري درعين حال بهبود روند اعطاي تسهيلات را خواستار شد و گفت: در چنين شرايطي بايد زمينه اعطاي تسهيلات را فراهم كنند تا حضور در بازارهاي خارجي تسهيل شود؛ به گونه‌اي كه وزارت تعاون به عنوان متولي اصلي و اتاق تعاون به عنوان نهاد غير دولتي بخش تعاوني، بخشي از منابع و امكانات خود را در اختيار تعاوني‌هاي صادراتي بگذارند.

وي با اشاره به راه‌اندازي بانك توسعه تعاون اضافه كرد: اين بانك بايد تسهيلات را در اختيار تعاوني‌ها به ويژه تعاوني‌هاي صادراتي قرار دهد و صندوق ضمانت سرمايه‌گذاري نيز تضمين امنيت صادرات براي تعاوني‌ها را فراهم كند.

* با ايجاد تعاوني هاي فراگير، كارهاي بزرگي انجام مي‌دهيم

مديرعامل تعاوني توليد‌كنندگان ملامين و فرآورده‌هاي وابسته با تاكيد بر حركت تعاوني‌ها به سمت ايجاد تشكل‌هاي منسجم اظهار كرد: تعاوني‌هاي كوچك با سرمايه‌هاي خرد خود و ايجاد يك تشكل واحد و منسجم، حرف بسياري براي گفتن دارند. بي ترديد با ايجاد تعاوني‌هاي فراگير ملي و تشكيل شركت‌هاي تعاوني هلدينگ، مي‌توان كارهاي بزرگي انجام داد و سرمايه، دانش و نيروي انساني را تجميع كرد؛ بنابراين تشكل‌هاي صادراتي براي تعاوني‌هايي كه در اين زمينه فعاليت دارند و اطلاعاتشان اندك است، موثر خواهد بود.

نصيري تقويت و به روزرساني مديريت تعاوني‌ها را مورد اشاره قرار داد و اظهار كرد: مديريت تعاوني‌ها از ابتدا حالت سنتي داشته است و كمتر به علم روز و شيوه‌هاي نوين اداره واحدهاي كوچك آشنايي دارند. اگر دانش روز در كنار تجربه سنتي قرار گيرد، مديريت و بهره‌وري در تعاوني‌ها ارتقا مي يابد. وقتي مديران تعاوني به دانش روز تجهيز شوند و شيوه‌هاي نوين را در كنار تجربه ساليانه به كار بگيرند، در حوزه توليد و صادرات موفق خواهند بود.

* استفاده از تجارب كارشناسان تعاون در برنامه‌ريزي‌ها ضروري است

وي بر اهميت مقوله آموزش در تعاوني‌ها تاكيد كرد و گفت: اگر وزارت تعاون يا اتاق تعاون به تنهايي تصميم‌گيرنده و طراح برنامه باشند، نمي‌توانند در اين زمينه نقش‌آفريني كنند. بايد با هماهنگي بخش دولتي تعاون از تجربه‌هاي كارشناسان بخش غير دولتي تعاون مثل مديران و پژوهشگران تعاوني در زمينه برنامه‌ريزي، طراحي و آموزش استفاده كرد. در غير اين صورت صرف وجود معاونت آموزش و تحقيقات به عنوان يك رويكرد دولتي، كافي نيست.

نصيري متذكر شد: پتانسيل‌هاي ناشناخته و نهفته در تعاوني‌ها بايد شناسايي شود و در كنار آن تخصص و تجربه مديران بخش‌هاي غير دولتي تعاون نيز مورد استفاده قرار گيرد كه اتاق تعاون مركزي به عنوان نهاد غير دولتي بخش تعاون مي‌تواند اين وظيفه را به عهده بگيرد.

به گزارش ايسنا مديرعامل تعاوني توليد‌كنندگان ملامين و فرآورده‌هاي وابسته در ادامه گفت‌وگو به عملكرد اين تعاوني دربخش صادرات اشاره و اظهار كرد: طي بيست سال گذشته در نمايشگاه‌هاي بسياري شركت كرده و در بيش از 50 كشور از خاورميانه، جنوب شرقي آسيا و آسياي ميانه حضور مستمر و فعالي داشته‌ايم.

وي افزود: از بدو برگزاري نمايشگاه‌هاي ايران در خارج از كشور كه با برگزاري نمايشگاهي از سوي وزارت بازرگاني درحوزه خليج فارس آغاز شد،‌ مشغول به كار شديم و در همان مدت كوتاه حرف بسياري در منطقه داشتيم. آن زمان امكانات بسياري در اختيارمان بود و تسهيلات ارزي براي واردات اوليه، در نظر گرفته شده و زمينه استفاده از ارزهاي دولتي اعم از شناور، رقابتي و صادراتي را فراهم كرده بودند.

* تعاوني ها با ارائه تسهيلات ارزي، حضور موثري در بازارها دارند

او گفت: تسهيلات ارزي در اختيار تعاوني ها قرار گرفت تا به اين وسيله حضور موثري در بازارهاي هدف داشته باشند و محصولات خود را ارتقاي كيفي دهند.

مديرعامل تعاوني توليد‌كنندگان ملامين و فرآورده‌هاي وابسته ادامه داد: تا سال‌هاي 72 و73،‌ ‌ارزي كه به تعاوني‌ها مي‌دادند، قطع شد و با مشكلات بسياري مواجه شديم. مواد اوليه‌اي هم كه در اختيار تعاوني‌ها قرار مي‌گرفت بسياراندك بود و در اين شرايط ناچار با ارز آزاد اقدام به واردات مواد اوليه كرديم، اما به دليل كيفيت بالاي محصولات، رقباي خود را حتي در منطقه كنار زديم.

* از ارز آزاد براي واردات مواد اوليه استفاده مي‌كنيم

نصيري اضافه كرد: در سال 75 مقداري ارز تزريق شد ولي از ارز رقابتي و دولتي هيچ خبري نبود،‌ تنها ارز صادراتي داده مي‌شد كه آن هم بعد از مدتي قطع شد و اكنون از ارز آزاد براي واردات استفاده مي‌كنيم.

مديرعامل تعاوني توليد‌كنندگان ملامين و فرآورده‌هاي وابسته تصريح كرد: بعد از فروپاشي اتحاد شوروي سابق در بازارهاي آسياي ميانه و سپس در بازارهاي خاورميانه از جمله لبنان، حضور موثر و فعالي از خود نشان داديم و كالاهاي خود را با برند خودمان عرضه مي كرديم.

او متذكر شد: در راستاي شناسايي بازارهاي جديد،‌ به سمت كشورهاي آفريقايي حركت كرديم و با حضور در بازارهاي آفريقا، گستره كار خود را به سمت آمريكاي لاتين توسعه داديم. در بازارهاي امريكاي جنوبي و مركزي فعال شديم واكنون در چند كشور آفريقايي و آمريكاي جنوبي، خط توليد راه‌اندازي كرده‌ايم.

* كيفيت ملامين ايران برتر است

نصيري عمده كشورهاي توليدكننده ملامين را مصر، تايلند و تركيه نام برد و گفت: اين كشورها رقيبان اصلي ايران به شمار مي‌آيند ولي با اين حال كيفيت ملامين ايران برتر است.

مديرعامل تعاوني توليد‌كنندگان ملامين و فرآورده‌هاي وابسته عرضه محصولات صادراتي تعاوني را به كشورهاي آفريقايي، آمريكاي لاتين، كلمبيا، پرو، اكوادور، هندوراس، نيكاراگوئه و برزيل ذكر كرد و گفت: در حوزه خاورميانه همچنان با كشور لبنان كار مي‌كنيم ولي با كشورهاي آسياي ميانه، عراق و افغانستان به دليل آنكه پيله‌وري مرزي دارند، تعامل صادراتي نداريم.

وي در عين حال به علل حذف ملامين از سفره‌هاي ايراني اشاره كرد و گفت: مقاوم بودن و نشكن بودن ملامين همواره يكي از دلايل استقبال مردم از ملامين بوده است و به همين دليل ملامين جزو تبليغات اوليه به شمار مي‌رفت، اما متاسفانه به دليل در اختيار نگذاشتن امكانات و مواد اوليه، بخشي از توليد ملامين از دوام و مقاومت كافي برخوردار نبود و به تدريج از سفره‌هاي مردم حذف شد.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: ندا خسروشاهي

انتهاي پيام
 جمعه 24 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 198]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن