تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820662948




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير امور خارجه كره جنوبي: بازرسان آژانس بايد از نيروگاه‌هاي هسته‌يي پيونگ‌يانگ نمونه برداري كنند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: وزير امور خارجه كره جنوبي: بازرسان آژانس بايد از نيروگاه‌هاي هسته‌يي پيونگ‌يانگ نمونه برداري كنند
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

كره جنوبي اعلام كرد كه به رغم مخالفت‌هاي كره شمالي بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بايد اجازه پيدا كنند از نيروگاه‌هاي هسته‌يي پيونگ‌يانگ نمونه برداري كنند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مناقشات درباره راه‌هاي راستي‌آزمايي اظهاريه هسته‌يي كره شمالي يكي از موانع تازه‌اي است كه در روند مذاركات شش‌جانبه درباره خلع‌ سلاح هسته‌يي پيونگ‌ يانگ به وجود آمده است.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، يو ميونگ هوان، وزير امور خارجه كره جنوبي گفت كه سئول در گذشته نيز به نكات مبهمي كه در زمينه روش‌هاي راستي آزمايي در توافق بين واشنگتن و پيونگ‌يانگ در اويل ماه اكتبر وجود داشته اشاره كرده است.

وي گفت: واشنگتن خود اذعان داشت كه ابهامات بسياري وجود دارد. ما با گذشت زمان از نيات كره شمالي سر در مي‌آوريم. از طريق مشورت با ساير كشورها(ي دخيل در مذاكرات شش‌جانبه) اطمينان حاصل مي‌كنيم نمونه‌برداري بخشي ضروري از روند راستي‌آزمايي باشد.

وزارت امور خارجه كره شمالي روز چهارشنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد كه هرگز با نمونه‌برداري موافقت نكرده بوده است كه اين امر با اظهارات ماه گذشته‌ آمريكا كه به دنبال توافقش با كره شمالي بيان شد تضاد دارد.

مقامات آمريكايي ماه گذشته گفته بودند كه كره شمالي به بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي اجازه خواهد داد كه در همه تاسيسات هسته‌يي اعلام شده‌اش نمونه برداري انجام دهد.

وزارت امور خارجه كره شمالي گفت كه ماه گذشته موافقت كرد به بازرسان اجازه دهد از مجموعه هسته‌يي اصلي آن بازديد كرده و اسناد مربوطه را بررسي كنند و با دانشمندان گفت‌وگو كنند و نمونه برداري هرگز بخشي از توافقاتشان نبود.

پيونگ‌ يانگ علاوه بر آن گفت كه مجموعه هسته‌يي يونگ بيون در معرض راستي‌آزمايي قرار خواهد گرفت و بازرسي‌ها تنها مي‌توانند پس از آن انجام گيرند كه كره شمالي همه كمك‌هاي وعده داده شده را از چين، ژاپن، كره جنوبي، آمريكا و روسيه دريافت كند.

وزير امور خارجه كره جنوبي تاكيد كرد كه كره شمالي قصد ترك روند شش‌جانبه را ندارد.

يو گفت كه كيم سوك، نماينده كره جنوبي در مذاكرات شش‌جانبه و كريستوفر هيل، همتاي آمريكايي وي نيز در گفت‌وگويي تلفني با يكديگر درباره موضع كره شمالي گفت‌وگو كردند.

وي گفت: آمريكا براي درك بهتر نيات كره شمالي با اين كشور مذاكرات بيشتري خواهد داشت.

گزارشات حاكي از اين است كه پاك يي چون، وزير امور خارجه‌ي كره‌ي شمالي در تاريخ 15 اكتبر نيز در ديدار با سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه‌ي روسيه تاكيد كرد كه پيونگ يانگ اجازه‌ي نمونه‌برداري از سايت‌هاي هسته‌يي‌اش را به عنوان بخشي از پروتكل راستي‌آزمايي اظهاريه‌ي هسته‌يي‌اش نخواهد داد.

تلاش‌هاي بين‌المللي براي خلع سلاح هسته‌يي كره شمالي ماه گذشته پس از آن كه اين كشور اقدامات خود در اين راستا را متوقف كرده و بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را از مجموعه هسته‌يي يونگ‌ بيون خارج كرد، در آستانه فروپاشي قرار گرفت، اما به دنبال مذاكرات كريستوفر هيل،‌ نماينده آمريكا در مذاكرات شش جانبه با مقامات كره‌ي شمالي و انجام مصالحه‌اي بين دو كشور، پيونگ يانگ سرانجام موافقت كرد پس از حذف شدن نامش از فهرست گروه‌هاي حامي تروريسم آمريكا، روند خلع سلاح هسته‌يي‌اش را از سر بگيرد.

مقامات آمريكايي گفتند كه توافق انجام شده بين كره شمالي و آمريكا به بازرسان اجازه مي‌دهد هم از سايت‌هاي اعلام شده و هم از سايت‌هاي اعلام نشده كره‌شمالي بازديد كنند، به مطالعه اسناد مربوطه بپردازند و با پرسنل نيروگاه‌هاي اين كشور صحبت كنند. با اين وجود بازديد از آن دسته‌ از سايت‌هاي هسته‌يي كره شمالي كه در اظهاريه هسته‌يي‌اش ذكر نشده است نيازمند "رضايت دوجانبه" است.

تحت اين توافق كره شمالي در ازاي از كار انداختن نيروگاه‌هاي توليد پلوتونيم خود يك ميليون تن نفت يا به همان اندازه كمك در زمينه انرژي از پنج كشور ديگر دريافت مي‌كند.

منتقدان توافقي كه واشنگتن با پيونگ يانگ انجام داده است بر اين عقيده‌اند كه بوش براي اين كه بتواند پيش از پايان دوره رياست‌جمهوري‌اش به نتيجه برسد در تصميم‌گيري خود عجله كرده است و اميد داشته پس از شكست‌هاي پياپي خود در حل بحران عراق و افغانستان و برنامه هسته‌يي ايران حداقل به يك پيروزي ديپلماتيك در پايان كار خود دست يافته باشد.

برخي مقامات آمريكايي كه خواستند نام‌شان فاش نشود تاكيد كردند كه حذف پيونگ يانگ از فهرست تروريستي آمريكا موقتي خواهد بود و در صورتي كه كره شمالي در زمينه بازرسي‌ها از تاسيسات هسته‌يي‌اش همكاري نكند به فهرست تروريستي آمريكا بازخواهد گشت.

ژاپن كه مساله‌ي ربوده شدن شهروندانش توسط كره‌شمالي هنوز حل نشده است از آمريكا خواسته بود كه تا زمان حل شدن اين مساله پيونگ يانگ را در فهرست گروه‌هاي حامي تروريسم‌اش نگاه دارد.

به دنبال تصميم آمريكا براي حذف پيونگ يانگ از فهرست‌ سياه‌اش ژاپن خود را از روند تامين انرژي براي كره‌شمالي كنار كشيد و اعلام كرد كه تا زماني كه مساله‌ي ژاپني‌هاي ربوده شده حل نشود از ارائه‌ي كمك به پيونگ يانگ خودداري خواهد كرد.

به دنبال اين اقدام ژاپن آمريكا تلاش‌هايي براي جايگزين كردن توكيو در روند ارائه‌ي كمك به كره‌شمالي آغاز كرد.

گزارشات حاكي از اين است كه استراليا و اتحاديه‌ي اروپا از جمله كشورهايي هستند كه واشنگتن پيشنهاد جايگزيني ژاپن را به آن‌ها داده است.

انتهاي پيام
 جمعه 24 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن