تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):درباره ما غلو نکنید، ما را بندگان پرورش یافته (حق تعالی) بدانید آنگاه در فضلیت ما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819792597




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست فراكسيون صادرات مجلس و مديران وزارت بازرگاني براي حمايت از صادرات


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: نشست فراكسيون صادرات مجلس و مديران وزارت بازرگاني براي حمايت از صادرات
با تدوين استراتژي توسعه صادرات هرگونه سياستي كه تغيير كند، موجب تغيير قوانين صادراتي نخواهد شد، در شرايط امروز جهان، استراتژي گرفتن بازارهاي هدف بهتر از حمله كردن به كشورها و گرفتن يك متر از خاك آن هاست، چرا كه نظام سلطه نيز در شرايط حاضر به دنبال تصاحب بازارهاست. اين ها بخشي از اظهارات پيمان فروزش، رئيس فراكسيون صادرات مجلس در نخستين نشست رسمي اين فراكسيون با مديران وزارت بازرگاني بود.نمايندگان مجلس و مديران وزارت بازرگاني در اين نشست برلزوم دستيابي به مديريت يك پارچه و رفع موانع مقرراتي براي توسعه صادرات تاكيد كردند.به گزارش ايسنا، فروزش- رئيس فراكسيون صادرات مجلس- در اين نشست عنوان كرد: آن چه نمايندگان را برآن داشت كه در مجلس هشتم فراكسيون توسعه صادرات را تشكيل دهند اين بود كه براي دستيابي به رشد اقتصادي كشور راهي جز توسعه صادرات به عنوان محور توسعه نيست.

هدف اصلي فراكسيون ايجاد قوانين براي تسهيل در صادرات كشور است
وي با بيان اين كه افزايش سهم صادرات در توليد ناخالص داخلي به رفع موانع و ايجاد تسهيلات در كنار وضع قوانين، نياز دارد عنوان كرد: هدف اصلي فراكسيون صادرات اين است كه در زمينه قوانين مورد نياز براي ايجاد تسهيل در صادرات كشور تلاش كند و در بودجه سنواتي مواردي را براي حمايت و صادرات اختصاص دهد و رونق صادراتي را پي گيري كند.او همچنين نظارت را بر اجراي قوانين و مقررات مربوط به صادرات از ديگر اقدامات برشمرد و گفت: باتوجه به اجراي سياست هاي اصل ٤٤ اين فراكسيون در هماهنگي رشد صادرات با اجراي اين سياست ها گام برمي دارد و باتوجه به اين كه در شرف تدوين برنامه پنجم توسعه نيز مي باشيم اصلاحات و قوانيني را در زمينه صادرات در برنامه پنجم پيش بيني خواهيم كرد.رئيس فراكسيون صادرات در ادامه بر لزوم توسعه صادرات غيرنفتي تاكيد كرد و گفت: فراكسيون با همكاري نمايندگان مجلس، كارشناسان داخل و خارج وزارت خانه ها و دانشگاه ها، استراتژي توسعه صادرات را تدوين خواهد كرد.فروزش در ادامه تاكيد كرد: بايد تلاش كنيم تا در تعاملات و برنامه هاي بين المللي نگاه به صادرات در اولويت قرار بگيريم و از طريق سفارت خانه ها براي دستيابي به ديپلماسي اقتصادي اقدام كنيم.در ادامه اين نشست مهدي غضنفري- رئيس سازمان توسعه تجارت و معاون وزير بازرگاني- نيز در سخناني با اشاره به تاثير بحران مالي جهان و نيز طرح تحول در صادرات غيرنفتي عنوان كرد: علاوه بر موارد مذكور نوسانات قيمت نفت نيز در تجارت كشور اثرگذار است و بحران مالي نيز بسياري از قيمت ها را كاهش داده كه در صادرات تاثيرگذار است.

رويكرد توليد صادرات محور
وي با اشاره به تدوين برنامه پنجم توسعه تاكيد كرد كه توسعه صادرات غيرنفتي و روابط تجاري خارجي كه به سازمان توسعه تجارت واگذار شده است، بايد با رويكرد توليد صادرات محور باشد و از همين امروز زمينه هاي آن فراهم شود.غضنفري با اشاره به اصل ٤٤ و اجراي سياست هاي آن خاطرنشان كرد كه اجراي اين سياست ها و حضور فعال بخش خصوصي در آن مي تواند در صادرات غيرنفتي نيز موثر باشد البته در كنار آن موضوع ماليات برارزش افزوده نيز نوعي هزينه در تجارت كشور به دنبال دارد كه در نهايت از سوي صادركننده باز پس گرفته مي شود.

صادرات مي تواند منبع اصلي تامين كننده ارز براي كشور باشد
وي همچنين بر اهميت توجه به مشوق هايي كه براي صادرات اختصاص مي يابد در برنامه هاي توسعه و نيز طرح تحول تاكيد كرد و افزود: با توجه به بحران هاي اخير و كاهش قيمت نفت صادرات غير نفتي بيش از گذشته اهميت يافته و قطعا اگر با افزايش قيمت نفت مواجه نباشيم اولويت اصلي برنامه ها بايد صادرات باشد چرا كه صادرات مي تواند منبع اصلي تامين كننده ارز براي كشور باشد.

نبود هماهنگي بين دستگاه هاي مختلف
وي همچنين يكي از عمده ترين چالش هاي صادرات غير نفتي را نبود هماهنگي بين دستگاه هاي مختلف عنوان كرد و گفت: صادرات امري چند وجهي است و هماهنگي بين اعضا نيازمند نگاه چند جانبه به آن است كه قطعا فراكسيون صادرات مي تواند در تعامل با ساير كميسيون ها و نيز تدوين مجمع قوانين هماهنگ با هدف هدايت آن ها به سمت مديريت يك پارچه نقش موثري ايفا كند.

قيمت نفت هميشه ما را فريب داده است
همچنين نماينده ديگري عنوان كرد كه قيمت نفت هميشه ما را فريب داده است. لذا پيشنهاد اين است كه از همين حالا پيش بيني هاي لازم براي تسهيلات دهي به صادرات آغاز شود.سليمي ديگر نماينده مجلس شوراي اسلامي همچنين لزوم اصلاح قوانين و مقررات مربوط به صادرات را به ويژه امور گمركي و نيز نظام مند شدن نظارت بر عملكرد صادراتي سازمان هاي دولتي يادآور شد و گفت: بهتر بود حساب ذخيره ارزي را صندوق حمايت از توليد مي ناميديم.

پيشنهاد تشكيل كميته هاي تخصصي
خسته بند- نماينده عضو فراكسيون صادرات- نيز تاكيد كرد كه نمايندگان عضو اين فراكسيون قصد دارند دستگير سازمان توسعه باشند، نه دستبند آن! نمايندگان مي خواهند موضوعات صادرات را عملياتي كنند و از كلي گويي بپرهيزند بنابراين بهتر است در بخش هاي مورد نياز صادرات از جمله حمل و نقل و بانك ها، كميته هاي تخصصي تشكيل شود. وي پيشنهاد كرد: حضور توليدات و محصولات كشورمان در نمايشگاه هاي خارج از كشور بيشتر و سمينار مشتركي بين تجار خارجي، رايزنان و نيز محصولات و تجار خارجي برگزار شود. مصطفي سرمدي- سرپرست معاونت بين الملل وزارت بازرگاني- نيز در اين نشست با اشاره به ويژگي هاي مورد تاكيد در سند چشم انداز ٢٠ ساله عنوان كرد: تعامل سازنده با اقتصاد جهاني يكي از مواردي است كه در اين سند مورد تاكيد قرار گرفته و معتقدم تعامل با اقتصاد جهاني ابزار رسيدن به جايگاه اول منطقه محسوب مي شود.

بدون تعامل با استراتژي جهاني تنظيم استراتژي داخلي ممكن نيست
وي با اشاره به اين كه روسيه و ايران مهم ترين كشورهاي اقتصادي اند كه به عضويت سازمان توسعه تجارت در نيامده اند عنوان كرد: روسيه ١٣ سال است كه مراحل مذاكرات را طي مي كند و ايران نيز هنوز فرآيند الحاق را آغاز نكرده است بنابراين بايد تاكيد كرد كه بدون تعامل با استراتژي جهاني، تنظيم استراتژي داخلي ممكن نيست. كرمانشاهي- معاون سازمان توسعه تجارت- نيز در سخناني از نمايندگان عضو فراكسيون خواست تا با برنامه هاي توسعه اي صادرات همراهي كنند و قوانين و مقررات مربوط به آن را در اصل ٤٤، سند چشم انداز، برنامه پنجم و شوراي عالي صادرات پي گيري كنند. وي نيز بر لزوم يك پارچه سازي مديريت تجارت خارجي به ويژه صادرات تاكيد كرد و گفت: نمايندگان بايد به پروژه پنجره واحد كه همه اطلاعات تجاري را به صورت متمركز ارائه مي كند كمك كنند.

١٣٠ نماينده مجلس عضو فراكسيون صادرات اند
در اين مراسم فروزش- رئيس فراكسيون صادرات مجلس- در جمع خبرنگاران عنوان كرد كه اين فراكسيون موضوع صادرات را به صورت ويژه در دست بررسي دارد و در حال حاضر بيش از ١٣٠ نماينده مجلس عضو آن مي باشند كه اولين جلسه رسمي آن در سازمان توسعه تجارت برگزار شد.
 چهارشنبه 22 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 240]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن