تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رحم نكند به او رحم نشود، هر كس نبخشد بخشيده نشود و هر كس پوزش را نپذيرد، خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820084744




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توسعه 13 فاز گازي پارس جنوبي در دستور كار


واضح آرشیو وب فارسی:سازمان خبری اقتصاد ایران: توسعه 13 فاز گازي پارس جنوبي در دستور كار
مدير عامل پارس جنوبي تاكيد كرد:تهران - خبرگزاري اقتصادي ايراناكونيوز:مدير عامل شركت نفت و گاز پارس با بيان اينكه فاز 10 ميدان گازي پارس جنوبي به زودي به بهره برداري مي رسد، گفت: در حال حاضر توسعه 13 فاز گازي اين ميدان در دستور كار قرار دارد.


به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران،" علي وكيلي"اظهار داشت: از چند روز پيش فاز 9 پارس جنوبي در مدار توليد قرار گرفته و فاز 10 نيز به زودي به مدار توليد مي رسد.

وي اولويت سرمايه گذاري صنعت نفت كشور را مخزن مشترك پارس جنوبي اعلام و تصريح كرد: بايد اين مخزن را در فرصت اندكي به مرحله بهره برداري برسانيم و اين امر اولويت اول كشور و وزارت نفت است.

مدير عامل شركت نفت و گاز پارس سرمايه گذاري در مخزن مشترك پارس جنوبي را فرصتي براي سرمايه گذاران خارجي عنوان كرد و افزود: همچنين گاز طبيعي در دنيا در حال دستيابي به جايگاه واقعي خود است كه ايران نيز بايد به اين مهم توجه كند

وي با تاكيد بر جذب سرمايه هاي خارجي در كشور بيان كرد: چشم انداز مصرف انرژي در دنيا رو به افزايش است اين درحالي است كه سرمايه گذاري در اين بخش در ركود به سر مي برد.

وكيلي ميزان ذخيره اثبات شده نفت جهان در منطقه خاورميانه را 9/ 61 درصد ذخيره عنوان كرد و گفت: عربستان با 264 ميليارد بشكه ذخاير اول دردنيا را دارا است كه البته به نظر مي رسد اين رقم درشت نمايي شده است.

وكيلي اضافه كرد: ذخيره 5/137 ميليارد بشكه نفت ايران نيز به اثبات رسيده اما ذخاير ايران بيش از رقم است كه بايد آن را به اوپك اثبات كنيم.

مدير عامل شركت نفت و گاز پارس با اشاره به اينكه 55 درصد ذخاير نفت خام دنيا در اختيار 5 كشور جهان است كه بيشترين آن در منطقه خاورميانه قرار دارد، افزود: بيشترين ذخاير در خاورميانه متعلق به ايران و قطر و در اروپا متعلق به روسيه است.

بنابراين اگر كشورهاي دنيا خواهان سرمايه گذاري در بخش گاز براي آينده هستند بايد سرمايه گذاري خود را در اين سه كشور متمركز نمايند.

وي چشم انداز تقاضاي جهاني گاز دنيا را رو به رشد اعلام كرد و گفت: 16 درصد گاز دنيا در ايران و 84 درصد آن مطلق به ساير كشورها است.

به گفته وكيلي تنها مخزني كه مي تواند با سرمايه گذاري ، بخش كليدي گاز دنيا را بر عهده بگيرد ، مخزن طبيعي گاز پارس جنوبي ايران است.

مدير عامل شركت نفت و گاز پارس در خصوص آخرين وضعيت اجرايي بلوك فازي گازي پارس جنوبي گفت: هم اكنون فازهاي9 و 10 در حال راه اندازي است ، فازهاي 6 و 7و 8 در مرحله افتتاح ، 7 فاز در مرحله اجرا ، 5 فاز در مرحله بهره برداري ، 6 فاز در مرحله نهايي انتخاب پيمانكار و 5 فاز در مرحله مناقصه است.

وي خاطرنشان كرد تا پايان امسال 13 فاز گازي اين ميدان اجرايي مي شود كه در طول تاريخ كشور بي سابقه است.

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس ميزان سهم شركتهاي ايراني در اجراي طرحهاي پارس جنوبي در فازهاي 2 و 3 را 2 درصد ، فازهاي 4 و 5 را 42 درصد و فازهاي 6 و 7و 8 را 56 درصد عنوان كرد.

وكيلي حجم عمليات فراساحلي پيش بيني شده در فازهاي جديد پارس جنوبي و شمالي طي 7 سال آينده را حفاري 270 حلقه چاه ، ساخت و نصب 22 پايه سكو ، ساخت و نصب 22 سكوي دريايي و مشعل ، اجراي 22 خط لوله انتقال گاز زيربنايي و حفاري ، همزمان تا 10 دكل حفاري ذكر كرد.

مدير عامل شركت نفت و گاز پارس از عدم سرمايه گذاري مناسب شركتهاي ايراني در بخش دريايي انتقاد كرد و گفت: شركتهاي ايراني با توجه به سرمايه گذاري ضعيف در اين خصوص بايد به اين بخش توجه نمايند .

وي با اشاره به رشد سرمايه گذاري در شركت نفت و گاز پارس گفت: در سال 78 حدود 517 ميليون دلار سرمايه گذاري صورت گرفته، اين در حالي است كه اين رقم تا پايان سال به 5 ميليارد دلار خواهد رسيد.

وي به كليد چالشهاي موجود در راه سرمايه گذاري در بخش انرژي اشاره كرد و گفت: ظرفيتهاي مديريتي ، ظرفيت هيا پيمانكاري ، عدم تامين به موقع منابع مالي از مهمترين چالش ها است.

به گفته وكيلي متاسفانه برخورد سازمانهاي نظارتي و مالي با پروژه هاي بزرگ همانند پروژه هاي كوچك است، اين در حالي است كه بايد سازمانهاي مالي خود را تجهيز كنند وبانكها و شركت هاي سازنده تجهيزات نفت را نيز ياري نمايند.

مدير عامل شركت نفت و گاز پارس گفت: متاسفانه حتي با مشاركت مالي همه بانكهاي ايران حتي يكي از پروژه هاي پارس جنوبي نيز پوشش فاينانس نداده نمي شود.

وكيلي افزود: پيش بيني مي شود ميزان سرمايه گذاري در طرحهاي شركت نفت و گاز پارس در 10 سال آينده به حدود 50 ميليارد دلار برسد و بستر لازم براي حضور شركتهاي پيمانكاري عمومي و پيمانكاران خارجي فراهم شود.

مدير عامل شركت نفت و گاز پارس تامين انرژي مطمئن ، يكپارچگي زنجيره توليد از مخزن تا مصرف ، دسترسي آسان به بازارهاي هدف از طريق خط لوله ، وجود پتانسيل هاي صادرات گاز و قيمت متعادل گاز طبيعي در مقايسه با قيمت هاي جهاني را از فرصتهاي سرمايه گذاري در بخش انرژي ايران عنوان كرد .

همچنين ابوالحسن سرشار معاون اقتصادي و سرمايه گذاري سازمان منطقه آزاد كيش بر لزوم توجه به توسعه فرصت هاي سرمايه گذاري نفت و انرژي در منطقه آزاد كيش تاكيد كرد و افزود: اين منطقه علاوه بر پتانسيل هاي جغرافيايي در حوزه انرژي، داراي پتانسيل هاي پشتيباني و عملياتي ، معافيت مالياتي و گمركي ، زير ساخت هاي مناسب بانكي است.

وي خاطرنشان كرد: منطقه آزاد كيش از يك سال پيش بحث راه اندازي بورس نفت را پيگيري كرده است كه با راه اندازي اين بورس قطعا اين منطقه اولويت سرمايه گذاري در عرصه نفت را به خود اختصاص مي دهد.

انتهاي پيام//
 سه شنبه 21 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سازمان خبری اقتصاد ایران]
[مشاهده در: www.econews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن