واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: محسن آرمين:آزادي يك فرآيند اجتماعي است
تهران- خبرگزاري كار ايران
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب گفت: اگر بخواهيم آزادي را به يك واژه محدود كنيم راه خطا رفتهايم،آزادي يك مفهوم و معناي جديد است بنابراين نبايد خود را محدود به بحث واژه شناسي كنيم.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، محسن آرمين كه به مناسبت روز آزادي بيان در انجمن اسلامي دانشجويان پرديس دانشكدههاي فني با موضوع نسبت "اسلام و آزادي" از نظر قرآن سخن ميگفت، اظهار داشت: در گذشته مفهوم آزادي به مفهوم جامع شناختي امروز آن نبود. اين واژه در زبان فارسي و عربي عمدتاً به دو معنا كاربرد داشت كه يكي از آن معاني آزادي در برابر بردگي بود.
وي با بيان اينكه از منظر مباحث هستي شناسي به آزادي تاكيد بسيار شده است است، تصريح كرد: بحث جبر و اختيار و اينكه انسان آزاد يا مجبور است به بحث هستيشناسي برميگردد و متاسفانه مباحث مربوط به آزادي تنها محدود به موضوعات فلسفي شده و به موضوعات اجتماعي وارد نشده است.
آرمين در عين حال ريشه بحث مربوط به جبر و اختيار را با مباحث سياسي مرتبط دانست و گفت: ميتوان رد پاي آزادي به معنا و مفهوم جديد آن را در تاريخ جستوجو كنيم. جبر و اختيار ريشههاي سياسي و اجتماعي دارند زيرا براي اولين بار اين مساله در زمان حكومت بنياميه مطرح شد. چرا كه خلفاي بني اميه ميكوشيدند ايدئولوژي جبر را در جامعه براي توجيه ديكتاتوريشان ترويج كنند. يعني آنان از انديشههاي ديني براي تقويت جبرگرايي سوء استفاده ميكردند.
وي افزود: ادامه يافتن حكومت و ديكتاتوري بنياميه باعث شد كه بحث آزادي به جنبههاي سياسي و اجتماعي وارد نشود.
اين استاد دانشگاه با اشاره به مدينه فاضله فلاسفه شرقي گفت: فارابي چند نظام اجتماعي را برميشمارد كه يكي از آن نظامها "مدينه فاضله" است كه يك نظام مطلوب نهايي محسوب ميشود. نظامهاي ديگر از نظر او مطلوب نهايي نيست. اين نظام دوم ميتواند زمينه نظام اجتماعي مدينه فاضله را مهيا كند. كه نام آن "مدينه الاحرار است". مردم در اين نظام آزاد هستند و هيچ كس بر ديگري سلطه ندارد و همچنين حاكم اين مدينه خدمتگذار مردم محسوب ميشود و وظيفه گسترش و تامين آزادي مردم را بر عهده دارد.
آرمين با بيان اينكه اگر بخواهيم آزادي را به يك واژه محدود كنيم راه خطا رفتهايم، اظهار داشت: آزادي يك مفهوم و معناي جديد است بنابراين نبايد خود را محدود به بحث واژه شناسي كنيم. بايد ديد كه آزادي با تعاليم يك دين همخواني دارد يا خير. آزادي فرآيندي اجتماعي و تاريخي جديد است و اگر بخواهيم در متون ديني به دنبال اين بحث باشيم راه خطا رفتهايم.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب در ادامه با بيان اينكه ميتوان از دموكراسي در يك جامعه ديني استفاده كرد، توضيح داد: بايد به سراغ قرآن رفت زيرا بهترين راه حل گزارشي است كه قرآن درباره تعامل پيامبران با كفار و مسلمين بيان ميكند. آيا همه پيامبران ملزم بودند همه را به پذيرش پيام وحي خود وادار كنند؟ اگر اين گونه باشد و مردم مجبور به پذيرش رسالت پيامبران ميشدند ميتوان گفت اين قضيه با آزادي فكر متمايز است.
آرمين با اشاره به اينكه پيامبران در دعوت خود اجازه تحميل عقيده نداشتند، ادامه داد: قرآن ميگويد انسان مختار است كه دعوت پيامبران را بپذيرد يا نپذيرد. البته مسوليت اين انتخاب با خود اوست.
وي با اشاره به آيهاي از قرآن مبني بر اينكه هيچ اكراهي در دين نيست ،گفت: همه مفسران گفتهاند كه خداوند انسانها را در انتخاب ايمان آزاد گذاشته است.
وي در خصوص بحث ارتداد نيز گفت : برخي ميگويند كه با اين حكم(ارتداد)، فلسفه هدايت گري دين زير سوال ميرود مگر اينكه بگوييم دين با معيارهاي دو گانه عمل ميكند و بر اين اساس اصل مبنايي و طلايي اخلاق زير سوال ميرود.
وي با اشاره به آياتي در مورد ارتداد توضيح داد: مجازت ارتداد كاملاً سياسي است يعني در گذشته و در دوران صدر اسلام كه برخي مسلمين بعد از جدا شدن از صفوف اسلام به صف مقابل يعني مشركان ميپيوستند به معناي دشمني و مخاصمت آنان محسوب ميشد بنابراين آنان بر عليه اسلام توطئه ميكردند و حكمشان مرگ بود.
پايان پيام
كد خبر: 456667
يکشنبه 19 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]