تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806953017




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محسن آرمين:آزادي يك فرآيند اجتماعي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: محسن آرمين:آزادي يك فرآيند اجتماعي است


تهران- خبرگزاري كار ايران
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب گفت: اگر بخواهيم آزادي را به يك واژه محدود كنيم راه خطا رفته‌‏ايم،آزادي يك مفهوم و معناي جديد است بنابراين نبايد خود را محدود به بحث واژه شناسي كنيم.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، محسن آرمين كه به مناسبت روز آزادي بيان در انجمن اسلامي دانشجويان پرديس دانشكده‌‏هاي فني با موضوع نسبت "اسلام و آزادي" از نظر قرآن سخن مي‌‏گفت، اظهار داشت:‌ در گذشته مفهوم آزادي به مفهوم جامع شناختي امروز آن نبود. اين واژه در زبان فارسي و عربي عمدتاً به دو معنا كاربرد داشت كه يكي از آن معاني آزادي در برابر بردگي بود.
وي با بيان اينكه از منظر مباحث هستي شناسي به آزادي تاكيد بسيار شده است است، تصريح كرد: بحث جبر و اختيار و اينكه انسان آزاد يا مجبور است به بحث هستي‌‏شناسي برمي‌‏گردد و متاسفانه مباحث مربوط به آزادي تنها محدود به موضوعات فلسفي شده و به موضوعات اجتماعي وارد نشده است.
آرمين در عين حال ريشه بحث مربوط به جبر و اختيار را با مباحث سياسي مرتبط دانست و گفت: مي‌‏توان رد پاي آزادي به معنا و مفهوم جديد آن را در تاريخ جست‌‏وجو كنيم. جبر و اختيار ريشه‌‏هاي سياسي و اجتماعي دارند زيرا براي اولين بار اين مساله در زمان حكومت بني‌‏اميه مطرح شد. چرا كه خلفاي بني اميه مي‌‏كوشيدند ايدئولوژي جبر را در جامعه براي توجيه ديكتاتوري‌‏شان ترويج كنند. يعني آنان از انديشه‌‏هاي ديني براي تقويت جبرگرايي سوء استفاده مي‌‏كردند.
وي افزود: ادامه يافتن حكومت و ديكتاتوري بني‌‏اميه باعث شد كه بحث آزادي به جنبه‌‏هاي سياسي و اجتماعي وارد نشود.
اين استاد دانشگاه با اشاره به مدينه فاضله فلاسفه شرقي گفت: فارابي چند نظام اجتماعي را برمي‌‏شمارد كه يكي از آن نظام‌‏ها "مدينه فاضله" است كه يك نظام مطلوب نهايي محسوب مي‌‏شود. نظام‌‏هاي ديگر از نظر او مطلوب نهايي نيست. اين نظام دوم مي‌‏تواند زمينه نظام اجتماعي مدينه فاضله را مهيا كند. كه نام آن "مدينه الاحرار است". مردم در اين نظام آزاد هستند و هيچ كس بر ديگري سلطه ندارد و همچنين حاكم اين مدينه خدمتگذار مردم محسوب مي‌‏شود و وظيفه گسترش و تامين آزادي مردم را بر عهده دارد.
آرمين با بيان اينكه اگر بخواهيم آزادي را به يك واژه محدود كنيم راه خطا رفته‌‏ايم، اظهار داشت: آزادي يك مفهوم و معناي جديد است بنابراين نبايد خود را محدود به بحث واژه شناسي كنيم. بايد ديد كه آزادي با تعاليم يك دين همخواني دارد يا خير. آزادي فرآيندي اجتماعي و تاريخي جديد است و اگر بخواهيم در متون ديني به دنبال اين بحث باشيم راه خطا رفته‌‏ايم.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب در ادامه با بيان اينكه مي‌‏توان از دموكراسي در يك جامعه ديني استفاده كرد، توضيح داد:‌ بايد به سراغ قرآن رفت زيرا بهترين راه حل گزارشي است كه قرآن درباره تعامل پيامبران با كفار و مسلمين بيان مي‌‏كند. آيا همه پيامبران ملزم بودند همه را به پذيرش پيام وحي خود وادار كنند؟ اگر اين گونه باشد و مردم مجبور به پذيرش رسالت پيامبران مي‌‏شدند مي‌‏توان گفت اين قضيه با آزادي فكر متمايز است.
آرمين با اشاره به اينكه پيامبران در دعوت خود اجازه تحميل عقيده نداشتند، ادامه داد: ‌‏قرآن مي‌‏گويد انسان مختار است كه دعوت پيامبران را بپذيرد يا نپذيرد. البته مسوليت اين انتخاب با خود اوست.
وي با اشاره به آيه‌‏اي از قرآن مبني بر اينكه هيچ اكراهي در دين نيست ،گفت: همه مفسران گفته‌‏اند كه خداوند انسان‌‏ها را در انتخاب ايمان آزاد گذاشته است.
وي در خصوص بحث ارتداد نيز گفت : برخي مي‌‏گويند كه با اين حكم(ارتداد)، فلسفه هدايت گري دين زير سوال مي‌‏رود مگر اينكه بگوييم دين با معيارهاي دو گانه عمل مي‌‏كند و بر اين اساس اصل مبنايي و طلايي اخلاق زير سوال مي‌‏رود.
وي با اشاره به آياتي در مورد ارتداد توضيح داد: مجازت ارتداد كاملاً سياسي است يعني در گذشته و در دوران صدر اسلام كه برخي مسلمين بعد از جدا شدن از صفوف اسلام به صف مقابل يعني مشركان مي‌‏پيوستند به معناي دشمني و مخاصمت آنان محسوب مي‌‏شد بنابراين آنان بر عليه اسلام توطئه مي‌‏كردند و حكمشان مرگ بود.
پايان پيام

كد خبر: 456667
 يکشنبه 19 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن