تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820314996




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هيچ درخت كهنسالي نبايد قطع شود


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: هيچ درخت كهنسالي نبايد قطع شود
منابع‌طبيعي- گروه محيط‌زيست - اسد افلاكي:
گرچه گفت‌وگوي مديركل اوقاف و امور خيريه استان گيلان با باشگاه خبرنگاران جوان كه طي آن از صدور حكم قطع 40 اصله درخت كهنسال به‌دليل مبارزه با خرافه پرستي، سبب شد

تا دوستداران محيط‌زيست و طبيعت آخر هفته پر اضطرابي را پشت سر بگذارند؛ اما رئيس شوراي‌عالي جنگل، مرتع و آبخيزداري كشور در گفت‌وگو با همشهري از متوقف شدن اين روند خبر داد.

مهندس ابوالقاسم بهرامي، در اين باره گفت: درختان كهنسال از جمله منابع غني و ارزشمند كشور تلقي مي‌شوند كه علاوه بر اهميتي كه از نظر تاريخي دارند از جنبه زيست‌محيطي نيز بسيار مورد توجه‌ هستند.

تا آنجا كه امروزه در بسياري از مراكز تحقيقاتي، درختان كهنسال به‌عنوان يكي از طرح‌هاي تحقيقاتي در دست بررسي است، همچنان كه يونسكو توجه خاصي به اين درختان دارد.وي افزود: دركشورما نيز با توجه به غناي درختان كهنسال، برخي استادان با همكاري ساير متخصصان جهان به‌طور مشترك مشغول بررسي درختان كهنسال كشور هستند.

علاوه براين، در داخل كشور هم، طرحي تحت عنوان درختان كهنسال تعريف شده و در قالب اين طرح شناسايي و بررسي تمامي درختان كهنسال كشور به‌عنوان ذخاير ارزشمند در دست بررسي است.

رئيس شوراي‌عالي جنگل، مرتع و آبخيزداري كشور با انتقاد از قطع درختان كهنسال گيلان با توجيه مبارزه با خرافه‌پرستي افزود: قرار گرفتن اين درختان در مناطق مختلف از جمله، امامزاده‌ها يا برخي قبرستان‌ها سبب شده تا مردم به به‌دليل موقعيت استقرار اين درختان به ديده تكريم به آنها نگاه كنند.

بديهي است كه در طول تاريخ، برداشت‌هاي نادرستي هم در اين زمينه ايجاد شود؛ اما ما نبايد به بهانه مبارزه با اين برداشت‌هاي ناصحيح ، صورت مسئله را پاك كنيم بلكه بايد با آن برداشت نادرست برخورد شود؛

چراكه از هر زاويه و با هر بينشي كه به اين قضيه نگاه كنيم قطع درخت مردود است به‌خصوص در كشور ما كه بنا به آموزه‌هاي ديني و تصريح پيامبر گرامي اسلام بر حفظ و نگهداشت درخت تاكيد شده است، همچنان‌كه رهبر معظم انقلاب هم تا آن اندازه براي حفظ منابع طبيعي و عرصه‌هاي ملي و جنگلي ارزش قائلند كه تاكيد كرده‌اند فرهنگ منابع طبيعي بايد به معارف عمومي تبديل شود. براين اساس چنين رويكردي با هيچ معياري قابل‌قبول نيست.

بهرامي، همچنين از اعزام گروهي متخصص براي بررسي وضعيت درختان كهنسال گيلان خبر داد و گفت: اين گروه ضمن بازديد از تك‌تك درختان كهنسال موجود در استان، شيوه‌هاي حفظ و صيانت بهتر و پايدار آنها را بررسي مي‌كنند.

در عين حال مدير روابط عمومي اداره كل منابع طبيعي استان گيلان در باره قطع درختان كهنسال به خبرنگار ما گفت: اداره كل حج و اوقاف استان، درخواستي مبني بر قطع درختان به منابع طبيعي ارسال كرده بود و در پي آن، 2 اصله درخت در محدوده بقاع متبركه در رضوانشهر قطع شد؛

اما منابع طبيعي استان هيچ درخواستي براي قطع 40 درخت دريافت نكرده است.

گفتني است، مديركل اوقاف و امور خيريه استان گيلان روز چهارشنبه گذشته در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان از قطع درختان كهنسال به‌منظور مبارزه با خرافه‌پرستي خبر داده و گفته بود: مقدس شمردن و كرامت قائل شدن به درختان هيچ جايگاهي در فرهنگ ديني مسلمانان ندارد و بايد اينگونه افكار و خرافه‌پرستي‌ها و دخيل بستن و نذر و نياز با درختاني كه به‌اصطلاح غلط، نظر كرده‌اند مبارزه كرد.

وي همچنين از شناسايي 40 اصله درخت كهنسال «مقدس‌نما» خبر داده بود كه در آينده قطع خواهند شد و چوب آنها در امور خيريه صرف خواهد شد
 شنبه 18 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن