تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819847718




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مناظره تازه سينماگران و مسئولان؛ فيلم بهتر است يا سالن؟


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مناظره تازه سينماگران و مسئولان؛ فيلم بهتر است يا سالن؟
سينماي‌ايران- گروه ادب و هنر:
مراسم افتتاح سالن شماره 3 سينما جوان، با سخنان معاون مراكز تفريحي بنياد مستضعفان و جانبازان و اعتراض سينماگران، به مناظره‌ سينماگران و مسئولان تبديل شد

تا مناظره‌هاي سينمايي كشور همچنان ادامه يابد. در اين مراسم كه شامگاه چهارشنبه برگزار شد، احد محمدي به‌عنوان متولي ساخت سالن، ابتدا درباره اقدامات بنياد شهيد در ساخت سالن‌هاي سينمايي توضيحاتي ارائه كرد و سپس با انتقاد از فيلم‌هاي امروز ايران گفت: «ساخت سالن خوب بخشي از هنر است اما اينكه فيلم خوب بسازيم تا سرمايه‌گذاري جواب بدهد مهم است.

ما در اين مجموعه سالانه ميزبان 8 تا 10 ميليون مخاطب هستيم و به‌دنبال سودي نمي‌گرديم بلكه خواهان سود معنوي هستيم تا ساعتي از مخاطبان را به‌صورت مفيد پر كنيم.»

معاون مراكز تفريحي بنياد مستضعفان كه مالك اصلي سينماجوان محسوب مي‌شود، ادامه داد: «اگر بتوانيم فيلم خوب ارائه كنيم ديگر لازم نيست اعتراض كنيم كه چرا سينما ساخته نمي‌شود يا تغيير كاربري مي‌دهد.

من معتقدم يك فيلم مي‌تواند تاثير زيادي روي جامعه داشته باشد و آن را جهت بدهد، اما متأسفانه امروز همه فيلم‌ها كليشه‌اي شده است و اميدوارم همت كرده تا فرهنگ ملي را به مردم معرفي كنيم.»

اين سخنان كه در حضور چند نفر از سينماگران شناخته شده كشور گفته مي‌شد، همان طور كه انتظار مي‌رفت، واكنش اهالي سينما را برانگيخت، اما پيش از آنكه نوبت به چهره‌هاي حاضر در سالن برسد، مديرعامل خانه سينما نخستين پاسخ را به‌طور ضمني ارائه كرد: «مجموعه سازمان‌هايي كه لفظ فرهنگي به آنها اطلاق مي‌شود در سال‌هاي گذشته كمتر به هنر توجه كرده‌اند، بنابراين وقتي نهادهايي كه كمي نسبت به سينما مشكوك هستند، دست به چنين ابتكاري مي‌زنند، بايد قدر آنها را بدانيم و اميدوار باشيم كه اين روند ادامه پيدا كند.»

محمدمهدي عسگرپور سپس به‌طور مستقيم به سخنان محمدي اشاره كرد و ادامه داد: «ساخت فيلم خوب به همين سادگي نيست و كمي پروسه‌ آن پيچيده‌تر است. فيلم و سالن خوب و آنچه در شأن ملت بزرگوار ايران است مستلزم مسائلي است كه بايد نسبت آنها با سينما تعريف شود.

ما بايد يك بار مرور كنيم بعد از انقلاب اسلامي به اين سينما چه داده شده است و بايد توجه داشت، خيلي‌ها در دنيا ما را با سينماي خودمان مي‌شناسند.»

عسگرپور كه خود در سال گذشته فيلم «اقليما» را بر پرده داشت، تلاش مي‌كرد لحن يك مسئول را حفظ كند و جلوي بروز احساساتش را به‌عنوان يك كارگردان بگيرد.

بنابراين جلوتر نرفت و تنها گفت: «به‌نظر من بنياد مستضعفان هم در كنار كارهاي فرهنگي ديگر ازجمله ساخت سالن بولينگ، بايد تلاش كند فيلم‌هايي هم درباره‌ جانبازان كه به آنها مربوط مي‌شود، بسازد.

اميدوارم همه از هم راضي باشيم و تنها متوقع نباشيم. ساخت سالن و فيلم خوب لازم است و نبايد اين دو معطل هم باشند.»

اما اين مقدار پاسخ به جملات معاون بنياد مستضعفان، سينماگران حاضر در مراسم را راضي نكرد. عزت‌الله انتظامي و احمدرضا درويش منتظر ماندند تا صحبت‌هاي كلي و آمار و ارقام معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز تمام شود و ميكروفون بي‌سيم به ميهمانان تعارف شود.

ابتدا نوبت عزت‌الله انتظامي بود كه تلاش كرد بااعتدال سخن بگويد: «بايد ديد چرا سينما اينگونه شده است، كوشش براين است كه فيلم‌هاي خوب ساخته شود كه اگر ساخته نمي‌شود بايد علت را پرسيد.

بايد فيلم‌هايي بسازيم كه مردم مي‌خواهند. سينما در بعد از انقلاب اسلامي درخشش و قدرت زيادي داشته است و بايد يك فكر اساسي براي آن كرد. سينما زماني مي‌تواند نجات پيدا كند كه از دست دولت بيرون بيايد و به بخش خصوصي سپرده شود ما اين مشكلات را در تئاتر هم داريم و روز به روز بيشتر مي‌شود.

بايد پيدا كرد كه چرا سينماي ما بعضي اوقات اينگونه مي‌شود. اگر فيلم خوب باشد مردم حتي آن را در سالن بد هم مي‌بينند.»

شايد اگر انتظامي كمي پرشورتر از جايگاه سينماگران دفاع مي‌كرد، احمدرضا درويش نيز با دل خنك‌تري ميكروفون را مي‌گرفت و برخي از جملات را دست كم جور ديگري مي‌گفت.

درويش كه نزديك به 40 سال از انتظامي كوچك‌تر است، البته بيان صريح‌تر و جوانانه‌تري را انتخاب كرد: «سؤال‌هاي زيادي برايم ايجاد شده است، از جمله اينكه چرا در اين مراسم صندلي‌هاي زيادي خالي است؟ احساس مي‌كنم ما به نوعي زينت بخش اين مجلس شده‌ايم و به‌عنوان يك ميهمان از ما پذيرايي نشد.»

آن طور كه ايسنا نوشته، اين تنها مقدمه درد دل‌هاي درويش به حساب مي‌آيد، چرا كه پس از اين، او هرچه كه لازم مي‌دانست گفت: «من به ارادت مردم خرمشهر اينجا آمده‌ام، چون فروزنده، رئيس بنياد، اهل آنجاست و يادگاري است كه عطر جهان‌آرا را دارد.

او سينما را دوست دارد و فيلم‌هاي ما را مي‌بيند و از اهتمام ايشان به توسعه‌ سينماي كشور _در حد مقدورات_ تشكر مي‌كنم، اما احساس مي‌كنم منتي بر ما گذاشته مي‌شود.»

وي خطاب به اميدوار رضايي، نماينده مجلس كه در جمع حضار بود، عنوان كرد: «مگر اصل 44 به كم شدن تصدي‌گري دولت حكم نمي‌دهد؟ اما سؤال من اين است داشتن سينما توسط يك سازمان غيرخصوصي يعني چه كه حالا صحبت از 4سالنه شدن سينما آفريقا مي‌شود؟ در واقع اينها بايد به بخش خصوصي واگذار شود.»

اشاره درويش به بخشي از صحبت‌هاي محمدي بود كه گفت: «علاوه بر 3 سالن در اين مجموعه، سينما آفريقا و 2 سينما نيز در شهرستان‌هاي خرمشهر و اهواز داريم كه قصد توسعه‌ آنها را داريم. طرح‌ بعدي ما سينما آفريقاست كه قصد داريم اگر سازه‌ آن جواب دهد آن را به 4 سالن 250نفره تبديل كنيم كه اميدوارم با حمايت‌هاي معاونت سينمايي از اوايل سال آينده كار آن را شروع كنيم.»

درويش ادامه داد: «از اين به بعد در افتتاح هيچ سينمايي شركت نمي‌كنم، مگر اينكه به بخش خصوصي تعلق داشته باشد. اگر در مراسمي شركت كنيم و بگويند گناه نكنيم و تحكم كنند و منت بگذارند، شركت نكنيم بهتر است.

سينما قدرتي درون خودش دارد كه نبايد آن را رها كرد و خواهش مي‌كنم طوري برخورد نشود كه اهل سينما و فرهنگ گمان كنند رعيت‌هايي هستند كه فقط بايد شاهد مسائلي باشند و چيزي نگويند.»

سخنان درويش كه معلوم بود دلش از بحث‌ها و اظهار نظرهاي ديگري نيز پر است، آرام آرام به لايه‌هاي ديگري از مسائل سينماي ايران رسيد، وقتي كه گفت: «يكي از همكاران ما كه به رئيس‌جمهوري هم مشاوره مي‌دهد، سال گذشته حرفي زد كه تيتر همه‌ روزنامه‌ها شد و گفت بوي تعفن لاشه‌ سينما به مشام مي‌رسد و حالا نظر مي‌دهد پاسخگوي اعمال مديران سينما نيستيم و خود را از همه جدا مي‌دانند.

متأسفانه ما دچار اين وضعيت هستيم و حالا هم كه اينجا مي‌آييم به ما مي‌گويند اين سالن را درست كرده‌ايم و حالا بچه‌هاي خوبي باشيد و فيلم‌هاي خوبي بسازيد، به‌نظرم اين ادبيات درست نيست.»

درويش سخنانش را اين طور پايان داد: «پولي كه براي ساخت سينما خرج شده، متعلق به ملت ايران بوده و ما هم اگر فيلم مي‌سازيم وظيفه‌ ملي خود را انجام مي‌دهيم.

در سينما گوهرهاي فراوان داريم و بايد در مديريت هم گوهرهاي فراوان داشته باشيم، اميدوارم شاهد فيلم‌هايي باشيم كه تجلي سينماي ملي ايران باشد.»

اندكي بعد، مناظره دوم

چند ساعت بعد از اين مراسم، مشاور رئيس‌جمهوري روبه‌روي مديرعامل خانه سينما نشست تا بخش دوم مناظره‌اش را درباره نگاه راهبردي دولت به سينما ادامه دهد.

اين مناظره كه با حضور رسول صدرعاملي در برنامه دو قدم مانده به صبح برگزار شد، بخش دوم مناظره‌اي بود كه بخش سومش امشب برگزار مي‌شود، چرا كه باز هم‌زمان كم آمد.
 جمعه 17 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن