تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هيچ باطلى نيست كه در برابر حق بايستد مگر آن كه حق بر باطل چيره مى شود و اين سخن خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820645584




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روايت لاريجاني از استيضاح -2/وظيفه مجلس تعامل موثر با قواست / مراقبت شود تا كابينه نيازمند راي اعتماد مجدد نشود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: روايت لاريجاني از استيضاح -2/وظيفه مجلس تعامل موثر با قواست / مراقبت شود تا كابينه نيازمند راي اعتماد مجدد نشود
رئيس مجلس با بيان اينكه مجلس هشتم پيگيري مسائل اصلي كشور و خواسته هاي ملي را از طرق آرامش بخش مبناي كار خود مي داند گفت: تاكيد بر تعامل با قوا و حفظ آرامش نبايد باعث شود خواسته هاي ملي را فراموش كنيم.

به گزارش خبرنگار پارلماني مهر، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در نشست خبري خود با خبرنگاران كه پس از استيضاح وزير كشور برگزار شد درپاسخ به سئوال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا استيضاح كردان را تقابل دولت ومجلس اصولگرا مي دانيد گفت: از آغاز مجلس هشتم تاكيد كرديم كه استراتژي اين مجلس تعامل موثر و مثبت با دولت و قوه قضائيه است و روي اين حرف ايستادگي كرديم.

وي افزود: تعامل موثر به معناي اين است كه مجلس هشتم منفعل نيست. جايي كه به مصلحت ملت و حقوق ملي كشور باشد آنجا حتما از ديگر قوا حمايت خواهيم كرد اما اگر جايي كژي ببينيم ملاحظه هم نمي كنيم.

رئيس مجلس در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه از تعامل يكسويه مجلس با دولت جويا شد و با اشاره به سفيران مجلس در تعامل با دولت براي حل مسئله كردان پرسيد آيا فكر نمي كنيد تعامل بيشتر از جانب مجلس است، تصريح كرد: ما حق مي دهيم كه وزرا يا دولت مطابق قدرت تشخيص خود عمل كنند .نمي خواهيم بگوييم چون بنا بر تعامل داريم پس از حقوق خود صرف نظر كنند.

وي افزود : ما آنچه را ناصحانه مي دانستيم كه درست است در مراحل مختلف گفتيم . آقاي كردان حق داشت نظر خود را بگويد همانطور كه توضيح دادند و گفتند تشخيص من اين بوده است. ما از اين جهت گلايه اي نداريم آنچه ما وظيفه مان بود انجام داديم . اين نكته اي است كه فكر مي كنيم لازم است روشن شود ديگران هم با منطق خود مي توانند عمل كنند.

لاريجاني در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه گفت اين طور به نظرمي رسد كه مجلس نظر دولت را نمي پذيرد و اين در راي مجلس به لوايح دولت مشخص است، تصريح كرد: حتما شما توجه داريد كه در مقام كار كارشناسي دولت و مجلس مي توانند نظرات متفاوتي داشته باشند، داشتن روحيه تعامل مثبت وموثر به معناي اين نيست كه ما نظر كارشناسي خود را فداي اين موضوع كنيم . ممكن است در موضوعاتي نظرات متفاوتي داشته باشيم و اين نظرات متفاوت ممكن است در كانال گفتگوي سازنده قرار بگيرد و حل شود.

وي تاكيد كرد: من تضادي نمي بينم اما ممكن است اختلاف راي وجود داشته باشد. ازجمله آن اختلاف نظر در طرح تحول اقتصادي است .

رئيس مجلس يادآورشد: ما در زمينه طرح تحول اقتصادي و اينكه آيا ممكن است اين طرح قيمتها را متحول كند تفاوت نظر داريم و هنوز به مكانيسم واحدي نرسيده ايم. اعضاي كميسيون ويژه هم هنوز بيان واضحي پيدا نكرده اند كه ميزان رشد قيمتها چقدر خواهد بود. اما اينكه ساختار اقتصادي كشور بايد دچار تحول شود را قبول داريم.

خبرنگاري با اشاره به اين گفته بيژن نوباوه نماينده مردم تهران كه گفت " استيضاح وزير كشور به معناي اعاده حيثيت از مجلس است" از لاريجاني پرسيد آيا شما هم چنين فكر مي كنيد رئيس مجلس گفت: اينكه در سطوحي در كشور حرف خلاف واقع زده شود درست نيست .

خبرنگاري خطاب به لاريجاني گفت: زماني كه مجلس ششم گزارش تحقيق و تفحص صدا و سيما را ارائه كرد شما آن را يك گزارش كشكي از مجلس توصيف كرديد آيا وقت آن نرسيده كه گرد و غبار از اين گزارش كشكي مجلس كه فسادهاي مالي كه در معاونت مالي صدا وسيما بر آن قيد شده بود كنار زده شود و اين گزارش كه كردان يكي از افراد مورد اشاره آن بود مورد بررسي قرار بگيرد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: كسي مانع رسيدگي به آن بحث نشد آن موضوع به قوه قضائيه داده شد تا رسيدگي كند اشكالي كه آن زمان مطرح شد اين بود كه با نگاه سياسي موضوع پيگيري مي شد .

وي افزود: آن زمان مي دانيد چه صف كشيهايي وجود داشت افرادي بودند كه تحصن كردند و مي خواستند كشور را به يك حالت فلج كردن برسانند. آن روشها را ما قبول نداريم، روش حكمراني نيكويي نيست. حكمراني خوب آن است كه از طريق ديالوگ و گفتگوي سازنده مسائل حل شود، نه اينكه با رفتارهاي خشونت آميز.

لاريجاني افزود: ما آن شرايط را سپري كرديم اما كسي مانع آن نبوده شما تفسيرهاي مختلفي از اين موضوع مي توانيد داشته باشيد آنچه من مي توانم در مورد اين مسئله بگويم همين بود كه توضيح دادم.

رئيس مجلس درپاسخ به سئوال خبرنگار ديگري كه از وي پرسيد كه آيا عدم حضور احمدي نژاد در جلسه امروز استيضاح نوعي بي احترامي به مجلس محسوب نمي شود و آيا اينكه قرار گرفتن كابينه بر لب مرز باعث نمي شود مجلس دستش براي استيضاح هاي بعدي بسته شود اظهار داشت: قانون اساسي اين را مشخص كرده كه در هنگام استيضاح وزير يا رئيس جمهور مي توانند شركت كنند يا اينكه حضور نداشته باشند ما اين را هم در بي اعتنايي نمي دانيم. چون آقاي رئيس جمهور هم نظرشان را گفتند ما مناسبات قانوني در اين قضيه داريم بناي ما بر اين نيست كه به كارهاي شكلي اهميت دهيم.

وي در پاسخ به بخش دوم اين سئوال گفت: يك وزير تا كنون استيضاح شده و باقي وزرا با نظر خود رئيس جمهور بركنار شده اند و هم اكنون كابينه لب مرز است و اگر يك وزير ديگر بركنار شود كل كابينه بايد راي مجدد بگيرد كه هم دولت و هم مجلس بايد ملاحظه كنند زيرا كه الان شرايط كشور اقتضا مي كند كه بيشتر وقت دو قوه صرف امور مهم شود البته در اين بحث نه دست دولت بسته است نه دست مجلس .اما با توجه به اينكه چند ماه ازعمراين دولت باقي است به نظرمي رسد هم نمايندگان بايد ملاحظه بيشتري داشته باشند هم آقاي رئيس جمهور بايد مراقبت كنند مسئله جديدي پيش نيايد.

لاريجاني در پاسخ به اين سئوال كه آيا استيضاح امروز مجلس انتخابات رياست جمهوري دوره دهم و آرايش اصولگرايان را تحت تاثير قرار خواهد داد گفت: من خيلي تاثير مستقيمي از اين موضوع مشاهده نمي كنم اما اينكه در طيف هاي مختلف اصولگرايان و اصلاح طلبان در مورد انتخاب آراي متنوعي هم اكنون وجود دارد قابل مشاهده است و موضوع امروز تاثير مستقيمي در انتخابات ندارد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه آيا مجلس قصد دارد مدارك مديران موجود را كه برخي از آنها با مسئله وزير كشور تشابه دارد مورد بررسي قرار بدهد گفت: در افكارعمومي برخي از اين موارد نقل شده و من نمي خواهم قضاوتي در اين مسئله داشته باشم ،‌ممكن است برخي از اين مسائل كه در گذشته توسط چند دانشگاه كه معلوم نيست از كجا در كشور ما ثبت شده اند كه مبناي علمي درستي هم نداشتند وجود داشته باشد و برخي افراد مداركي از اين موسسات گرفته باشند اما كلا اين براي جمهوري اسلامي خوب نيست كه مدارك كم خاصيت و بي وجهي كه وزن علمي ندارد بروز پيدا كند .

وي ادامه داد :‌ دقت بيشتر در مجلس و دولت كمك مي كند كه اين مسائل پيش نيايد. اين وهن دانشگاهها و اساتيد هيئت علمي است كه افراد با رفتارهاي پشت صحنه بتوانند مداركي پيدا كنند كه حيثيت درجه دكترا يا درجه فوق ليسانس را لطمه بزند من نمي گويم مدارك علمي اول و آخر هر تصميم گيري است اما حتما اعتبار دانشگاههاي ما به همين مداركي است كه صادر مي شود و اين به هيچ وجه سطح نازلي ندارد و نبايد تشبيه به چيزي شود. مدارك علمي دانشگاههاي ما حتما از اعتبار برخوردار است افراد بايد تلاش كنند مسير را طي كنند اگر در اين زمينه راههايي باشد كه جلوي اين موارد گرفته شود همه قوا بايد تلاش كنند .

خبرنگاري خطاب به لاريجاني گفـت: مجلس هفتم بازگرداندن آرامش به جامعه را يكي از افتخارات خود مي دانست در مجلس هشتم اتفاقاتي افتاد و تصميماتي گرفته شد كه منجر به بازگشت نمايندگان از راي اوليه خود شد و اين موضوع در راي اعتماد به وزير كشور و برخي از مصوبات ديده مي شود. فكر مي كنيد مجلس هشتم هم مي تواند مدعي ايجاد آرامش در جامعه باشد .

لاريجاني گفت : آنچه مهم است اين است كه مجلس هشتم بتواند به مسائل اساسي كشور بپردازد و سياستش اين باشد كه با آرامش اين مسير را طي كند اما اين نبايد باعث شود خواسته هاي ملي را فراموش كنيم.

وي افزود: اينكه مجلس هشتم با سرعت لايحه مربوط به خشكسالي را بررسي و تصويب كرد علتش اين بود كه اين مسئله مهم در كشور بود و بايد مورد بررسي قرار مي گرفت.

لاريجاني افزود: در مورد طرح تحول اقتصادي هم اين چنين است . لازم است در يك فضاي كارشناسي مورد توجه بيشتر قرار بگيرد . در مورد وزرا نيز وقتي اشكالي به وجود آمد كه به اعتماد عمومي لطمه زد مجلس وقت گذاشت از راههايي استفاده كرد كه مسئله به استيضاح منتهي نشود .اما خوب وقتي نشد ،‌ نمي توانست وظيفه خود را زير پا بگذارد.

وي درپاسخ به سئوال خبرنگاري كه پرسيد برخي معتقدند اقدامات مجلس ودولت ازجمله دربخش اقتصاد و هسته اي نوعي موازي كاري است ، نظر شما در اين مورد چيست ، گفت: مجلس در مسائل اقتصادي حتما صاحب راي است و بدنه مجلس پر است از افرادي كه در رشته هاي مختلف از جمله صنعت و اقتصاد تخصص دارند و تجربيات خوبي دارند ما نمي توانيم به نمايندگان مجلس بگوييم كه شما نظرات كارشناسي خود را ارائه ندهيد مجلس بالاترين جايي است كه نتيجه كارهاي كارشناسي دولت وارد آن مي شود و مورد بررسي قرار مي گيرد.

به گزارش مهر رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه از وي پرسيد آيا شما در جلسه استيضاح كردان براي لحظه اي خود را جاي وي قرار داديد ، اظهار داشت: من لازم نيست در اينجا احساسات خودم را بيان كنم ولي مجلس يك مسير قانوني دارد و من رقت قلب شما را تقديرمي كنم . اشكالي هم ندارد اما بدانيد آنچه كه مهم است اين است كه همه ما به الزامات قانوني منضبط شويم و همه به آن پايبند باشيم.

وي افزود: همانطور كه عرض كردم من آنچه را كه براي كشور لازم مي دانم قانونگرايي و فرهنگ قانون است همه بايد پايبند به قانون باشيم. ممكن است شما انسان خوبي باشيد اما وقتي پليس راهنمايي و رانندگي شما را به عنوان كسي كه وارد ورود ممنوع شده جريمه مي كند، شما باز هم آدم خوبي هستيد اما كارتان خلاف بوده است و ممكن است در آن حالت يك انكسار قلبي هم براي شما پيش بيايد ،‌اما شخصيت شما سرجايش محفوظ است.
 سه شنبه 14 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن