واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک:
كارشناسان و ناشران بر ضرورت پرداخت يارانه چاپ و انتشار اين گونه كتابها تاكيد دارند چاپ كتابهاي هنري در ايران وضعيت خوبي ندارد. نه اين كه چاپ نميشود، ميشود اما با قيمت بالايي كه كمتر هنردوست كتابخواني ميتواند آن را بخرد؛ از سوي ديگر كمتر ناشري هم جرات پيدا ميكند كه خطر خريده نشدن كتاب هنرياش را به جان بخرد. سالهاست كه وضعيت نشر آثار هنري در ايران آشفته است. اين در حالي است كه جامعه علمي و دانشگاهي كشورمان در تمام اين سالها از فقدان مباني مكتوب تصويري در حوزه هنر شرق رنج برده و ميبرد. در چنين شرايطي، حركت مسوولان فرهنگي كشور در برداشتن يارانه چاپ كتابهاي نفيس هنري بر نگرانيهاي هنردوستان، هنرمندان و البته ناشران هنري افزوده است. نظريههاي غربي، زمينهساز هنر وارداتي سهراب هادي به عنوان گرافيست و البته ناشر هنري به اين موضوع به ديدي ديگر نگاه ميكند. او معتقد است كه فقدان مباني مكتوب نظري در حوزه هنر و بويژه هنرهاي تجسمي در سالهاي اخير باعث شده است تا ضربه سختي به دانستههاي دانشآموختگان هنر وارد شود. هادي ميگويد گراني كتابهاي هنري به هر علت كه باشد، اين روزها باعث شده است تا تنها منابع مكتوب خارجي در اختيار دانشجويان قرار گيرد كه اين امر به هيچوجه پذيرفتني نيست. به گفته اين هنرمند، تاثيرپذيري بسياري از هنرمندان معاصر كشورمان از هنرهاي غيربومي، ريشه در منابع نظري غربي دارد كه اكنون به دغدغهاي مهم براي متوليان فرهنگي و هنري تبديل شده است. او سوالي را در اين زمينه مطرح ميكند و ميپرسد: به راستي آيا اين اتفاق نميتواند بهعلت نبود منابع مكتوب تصويري از هنر شرقي و بخصوص هنرهاي ايراني باشد؟ اين ناشر كتابهاي هنري معتقد است كه چاپ كتابهاي نفيس به علت گراني مصالح انتشار آنها با چالشهاي بيشماري روبهروست. چاپ چند رنگ و استفاده از كاغذ مرغوب تنها بخشي از اين مصالح است كه او به آن اشاره ميكند و ميافزايد: همه اين موارد محصولاتي وارداتي هستند كه به ارزش دلاري محاسبه ميشوند، براي همين ناشران كتابهاي نفيس هنري نميتوانند آثارشان را با قيمت كمتري عرضه كنند. يارانه بدهيد، مشكل حل ميشود محمد خزايي، استاديار دانشگاه تربيت معلم قبل از اين كه يك استاد نقاشي باشد، يك گرافيست است كه هر سال چنداثر تاليفي را براي چاپ به دست ناشران هنري ميسپارد. او كه امسال به نمايشگاه بيست و چهارم كتاب تهران سري زده و البته از قيمت بالاي كتابهاي عرضه شده هنري در بخش ريالي اين نمايشگاه به ستوه آمده است در اين زمينه حرفهاي شنيدني زيادي دارد. خزايي ميگويد: ناشران هنري در ايران به تعداد انگشتهاي دست نميرسند و اين براي كشوري كه داعيهدار پرچمداري هنر معاصر منطقه و حتي آسياست اصلا برازنده نيست. اين استاد هنر ادامه ميدهد: دليل حساسيت بصري در حوزه هنرهاي تجسمي بايد آثار مكتوب در اين زمينه به طور حتم با كيفيت بالا به چاپ برسند كه اين امر باعث ميشود هزينه تمام شده يك كتاب بالا برود و هر ناشري راضي نشود كه در اين زمينه به كار بپردازد. او نيز اعتقاد دارد راهحل اين است كه دولت يارانهاي خاص در اين زمينه در نظر بگيرد تا هم قيمت كتابهاي هنري ارزان شود و هم كيفيت آنها افت پيد نكند. انگيزه خريد را بالا ببريم ساعد مشكي، گرافيستي است كه در انتشارات هم دستي بر آتش دارد و البته از وضعيت چاپ كتابهاي هنري چندان راضي به نظر نميرسد. به گفته اين هنرمند يارانهها بايد به تمام مراحل توليد كتاب هنري اختصاص پيدا كند و نه فقط به كاغذ مرغوب؛ زيرا تنها در اين صورت ميتوان اميدوار بود كه بهاي تمام شده يك كتاب هنري به حداقل قيمت خود برسد. او ميگويد: اين يك واقعيت است كه اكنون كتابهاي درجه يك هنري كه آثار برترين نقاش كشورمان را نيز در برگرفته، فروش چنداني ندارد، اما وجود چنين كتابهايي، نيازي است كه بايد جامعه نشر به آن توجه كند. به عقيده اين ناشر، پروسه چاپ كتابهاي هنري از آغاز تا پايان آنقدر پيچيده و سنگين است كه كمتر ناشري به سمت توليد و نشر كتابهاي هنري ميرود. با همه اين نگرانيها اما مشكي، همچنان معتقد است كه قيمت كتاب چه در حوزه آثار هنري چه در حوزههاي ديگر در ايران نسبت به كشورهاي ديگر پايينتر است و براي همين بايد انگيزه خريد اين آثار را در ذهن مخاطبان بالا برد تا بتوان مشكلات را برطرف كرد. مهدي نورعليشاهي / گروه فرهنگ و هنر
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]