تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيبايى مرد به شيوايى زبان اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820105825




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران‌شهر - خطوط ويژه به كلانشهرها مي‌رود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ايران‌شهر - خطوط ويژه به كلانشهرها مي‌رود


ايران‌شهر - خطوط ويژه به كلانشهرها مي‌رود

با وجود تمام مخالفت‌هايي كه براي شروع به كار اتوبوس‌هاي خط ويژه بود خطوط BRT در تهران آغاز به كار كرد و مورد استقبال شهروندان تهراني قرار گرفت. با اثبات كاركردهاي مثبت و كارآمدي اين سامانه حمل و نقل عمومي اكنون احداث اين خطوط در دستور كار شهرداري‌هاي كلانشهرهاي كشور قرار گرفته است. دومين كلانشهري كه براي رفع ترافيك شهري و حمل و نقل مسافران درون‌شهري از اتوبوس‌هاي BRT كمك گرفت تبريز بود. خطوط سريع‌السير اتوبوسراني (BRT) در خيابان امام خميني (ره)، به عنوان اصلي‌ترين خيابان شهر به طول 18 كيلومتر به بهره‌برداري رسيد كه در تبريز هم مخالفت‌هايي با اين طرح شد اما رئيس كميسيون بودجه شوراي اسلامي تبريز اعلام كرد 70 درصد مردم راضي هستند، با گذر زمان مشكلات طرح را برطرف مي‌كنند و به خاطر منافع چند نفر اين طرح را تعطيل نمي‌كنند. مهندس وحيدكيا معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تبريز در اين مورد اظهار كرد: نخستين خط اتوبوس‌هاي تندرو در تبريز احداث شده است كه به مرور اين خط تجهيز و تكميل خواهد شد و مطالعه براي احداث ساير خطوط نيز در حال اجراست. در حال حاضر 100 دستگاه اتوبوس در اين خط به شهروندان تبريز خدمات‌رساني مي‌كنند و روزانه حدود 180 هزار نفر به وسيله اتوبوس‌هاي تندرو جابه جا مي‌شوند. مهندس وحيدكيا خاطرنشان كرد: با احداث اين خط سرعت متوسط اتوبوس‌ها از 16 كيلومتر در ساعت به حدود 35 كيلومتر رسيده و همچنين زمان انتظار مسافر هم از 15 دقيقه به حدود 3 دقيقه كاهش يافته است. حالا احداث خطوط BRT در كلانشهر‌هايي مانند اصفهان، شيراز، مشهد و قم نيز در دستور كار قرار گرفته است.

احداث نخستين خط BRT شيراز تا پايان سال
مهندس بزنجاني معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري شيراز نيز در مورد احداث خطوط اتوبوسراني تندرو به مهر گفت: مطالعات خطوط تندروي شهر شيراز صورت گرفته است و ما علاقه‌منديم كه نخستين خط BRT هرچه سريع‌تر و پيش از پايان سال احداث شود. وي با بيان اينكه طرح احداث خطوط اتوبوسراني تندرو براي تصويب به شوراي عالي ترافيك استان ارسال شده است، گفت: در مرحله نخست، خطوط ويژه اتوبوس كه قابل ارتقا به خطوط ويژه باشد در شيراز احداث مي‌شود و به مرور اين خطوط را مجهز به سيستم و امكانات خطوط تندرو خواهيم كرد.
50كيلومتر خط اتوبوس تندرو در اصفهان
مصطفي نوريان معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان نيز در اين باره گفت: در مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان احداث 50 كيلومتر خط BRT در قالب چهار خط پيش‌بيني شده و احداث نخستين خط اتوبوسراني تندرو در سياستگذاري طرح‌ها مصوب شده است. وي خاطرنشان كرد: نخستين خط تندرو از شمال غربي تا جنوب غربي شهر اصفهان امتداد خواهد داشت و طول آن حدود 10 كيلومتر است. معاون شهردار اصفهان ادامه داد: در مرحله نخست به دنبال ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي احداث خطوط تندرو هستيم و پس از احداث به مرور تجهيزات و امكانات در اين خطوط تكميل خواهد شد.
احداث 2 خط تندرو در شهر قم
معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري قم نيز از احداث دو خط اتوبوس تندرو در اين شهر خبر داد و گفت: بر اساس طرح جامع حمل ونقل و ترافيك شهر قم احداث دو خط اتوبوسراني تندرو به تصويب رسيده كه طول يكي از آنها 13 كيلومتر و طول ديگري 10 كيلومتر است. خطوط اتوبوسراني تندرو مكمل خطوط قطارشهري قم خواهند بود و در اولويت پروژه‌هاي حمل و نقلي اين شهر قرار دارند. محسن صابري‌مقدم تصريح كرد: خط يك BRT اين شهر از ميدان صفايي تا شهرك پرديس به طول 13 كيلومتر و خط 2 آن نيز در حدفاصل ميدان مطهري تا ميدان معصوميه به‌طول 10كيلومتر احداث خواهد شد.
وي با بيان اينكه پيش‌بيني شده ايستگاه‌هاي اين خط به سيستم‌هايي مانند دوربين‌هاي نظارت تصويري و كارتخوان مجهز شوند، افزود: به دليل شرايط ويژه و مسير اين خطوط امكان احداث ايستگاه‌ها در وسط وجود ندارد و با نظر مشاوران ايستگاه‌هاي دو خط تندرو قم در طرفين احداث خواهد شد.
خط تندرو در مشهد
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري مشهد نيز با بيان اينكه خطوط اتوبوسراني تندرو يكي از بهترين سيستم‌هاي حمل و نقلي هستند گفت: نخستين خط BRT در خيابان امام رضا (ع) در شهر مشهد با طول حدود 3 كيلومتر احداث شده و به زودي دومين خط اين سامانه در مشهد در خيابان دانشگاه احداث خواهد شد. مهندس هوشنگ خندان دل تصريح كرد: طرح مطالعاتي احداث خطوط تندرو در مشهد توسط دانشگاه شريف صورت گرفته است و در مرحله نخست اين خطوط به صورت خطوط ويژه احداث مي‌شوند تا به مرور با ايجاد تجهيزات و امكانات كاملا به خطوط BRT تبديل شوند. خطوط BRT در اكثر كشورهاي دنيا به عنوان سامانه‌اي كه داراي ويژگي‌هاي متعددي نظير سرعت بالا و توان جابه جايي تعداد زيادي مسافر است مطرح بوده و يكي از اصلي‌ترين سيستم‌هاي حمل و نقل عمومي به شمار مي‌آيد. شهر تهران نيز به عنوان نخستين شهر كشور توانسته است با راه‌اندازي خط يك BRT و تلاش براي توسعه و تكميل شبكه BRT شهر ضمن معرفي قابليت‌هاي اين مكانيزم حمل و نقلي، به عنوان نمونه‌اي عيني براي ساير كلانشهرهاي كشور تلقي شود.
 دوشنبه 13 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 553]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن