تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820220819




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

"کميک استريپ" در ايران


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: اين کارتون که شخصيت اصلي آن همان پسر بچه--ي کچل بود، با چنان استقبالي روبرو شد که در مدت کوتاهي تيراژ روزنامه را از 20 هزار به يکصد هزار افزايش داد. موضوع اين مجموعه کارتوني که در روزهاي يکشنبه منتشر مي--شد؛ شوخي و انتقاد به آداب و رسوم طبقه--ي مرفه جامعه امريکايي بود که در قالب کارها و سخنان کنايه آميز اين پسر بچه خياباني - سخناني که روي لباس يکسره و گشاد او نوشته شده بود - بازگو مي--شد.
شايد تماشاي نقاشي--هايي از يک پسر بچه--ي خياباني کچل و زشت با گوشهاي بزرگ و لباس خواب گشاد براي خواننده--ي امروزي چندان جذاب نباشد. حتي نوشته--هاي طنزآميزي که بر روي لباس زرد پسرک نوشته شده نيز ممکن است اکنون لوس به نظر برسند.



کمي بعد، چاپگران روزنامه «ورلد» ــ که آن روزها براي نخستين بار چاپ رنگي را تجربه مي--کردند ــ رنگ زرد را براي لباس اين پسر انتخاب کردند، و اين کارتون به «پسر زرد» شهرت يافت. عبارت «روزنامه نگاري زرد» نيز با توجه به نقش محوري «پسر زرد» در اين ماجرا بر سر زبان--ها افتاد.
يکشنبه--ي اين هفته، گردهمايي "کميک استريپ" به کوشش مرکز مطالعات و تحقيقات انيميشن حوزه هنري برگزار شد.
به گزارش واحد خبر حوزه هنري، در اين گردهمايي محمدرضا زائري، مدير مسوول مجله "جديد"، کميک استريپ را پايه هنرهاي سينما، انيميشن و بازي--هاي رايانه--اي ناميد و با اشاره به بازده اقتصادي آن، گفت: "ما از اينکه حوزه کميک استريپ فعال شود استقبال مي--کنيم چرا که عقيده داريم پتانسيل آن هنوز کشف نشده و اگر راه بيفتد براي همه حوزه--ها مفيد خواهد بود."
در ادامه--ي اين نشست، حميد شريفي گرافيست و هنرمند مرکز هنرهاي تجسمي حوزه هنري گردهمايي هنرمندان کميک استريپ را نشانه--ي قوام يافتن اين هنر در آينده--اي نزديک توصيف کرد و با اشاره به حرف--هاي بسياري که ايران در اين عرصه براي گفتن دارد، افزود: "خاستگاه کميک استريپ در جوامع غربي است و در سينما نقش به سزايي داشته اما در جامعه--ي ما هنوز با مخالفت--هاي جدي روبه روست و گسترش آن مستلزم حوصله زياد و کار بسيار است."

کميک استريپ "300"
سعيد رزاقي در ادامه اين گردهمايي و درباره موانع گسترش اين هنر در ايران اظهار کرد: "کميک استريپ هنري است که 30 سال مورد بي توجهي قرار گرفته است و به گمان من کساني که به اين عرصه وارد مي--شوند بايد روياپرداز باشند و کار را جدي بگيرند."

اگرچه کميک استريپ امروزه در اقصي نقاط دنيا به اشکال و سبک--هاي مختلف توليد مي--شود و طرفداران زيادي دارد، ولي در هيچ--جاي دنيا به اندازه--ي زادگاهش، در اعماق فرهنگ عمومي مردم جا خوش نکرده است.





بزرگمهر حسين--پور نيز در اين باره گفت: "هر چند که مسوولان در اين مورد مقصر هستند؛ اما من عادت دارم تقصيرها را به گردن خودم بيندازم. ما هيچ وقت آدم--هاي جاه--طلب و بلندپروازي نبوده--ايم. به چيزهاي کوچک راضي بوديم و نخواستيم با ستاره--هاي جهان رقابت کنيم که نتيجه اين شده است."
اين انيماتور گفت: "ما در ايران استادي که با دنيا رقابت کند نداريم و آنها هم که حرفه--اي هستند در ايران زندگي نمي--کنند، بنابراين از چه کساني بايد انرژي بگيريم؟ شايد به خاطر اين نتوانستيم در کنار بزرگان دنيا قد علم کنيم چون نخواسته--ايم از آنها چيزي ياد بگيريم. سعي من اين است که از کار هر بزرگي چيزي بياموزم و آن قدر کار کنم که به بهترين برسم."
پرويز اقبالي، خالق کميک استريپ عاشورا (البته بهتر است در اين مورد از عنوان داستان مصور عاشورا استفاده شود) به عنوان ديگر هنرمند حاضر در اين گردهمايي، بحران مديريت فرهنگي، بحران درک مسايل اقتصادي اين حرفه، تربيت نيرو و ناآشنايي با قواعد و چند و چون کميک استريپ را از جمله موانع گسترش اين هنر قلمداد کرد و گفت: "معمولا مديران فرهنگي کشور با زبان اين هنر آشنايي ندارند؛ در حالي که اين از ضروريات است و علاوه بر اينکه از تربيت نيرو که از وظايف اصلي آنهاست غافل هستند، از ثمرات اقتصادي اين حرفه نيز بي خبرند و توجه ندارند که اگر کميک استريپ بازده اقتصادي نداشت،-- تا اين ميزان در اروپا و آمريکا مورد توجه نبود."

به گزارش کتاب--نيوز؛ بالاترين دستمزدها در دنياي کاريکاتور و کارتون، مربوط به طراحان کميک استريپ است؛ به عنوان مثال دستمزد يک هنرمند کميک استريپ عضو سنديکاي ايالات متحده سالانه 1/4 ميليون دلار است.

در آمريکا ، حدود 17000روزنامه منتشر مي--شود که تنها 80 روزنامه کاريکاتوريست تمام وقت دارند. امروزه، کارتونيستها و کاريکاتوريستها در عين حال بهترين و بدترين دوران خود را تجربه مي--کنند! در حالي که کميک استريپي--ها بيشتر از بيش مورد توجه عموم و رسانه--ها قرار گرفته--اند و فيلم--هايي که بر مبناي اين داستانها توليد مي--شوند جزو رکورداران فروش سينمايي است؛ ولي کاريکاتور بدان صورت بازار خود را به دست نگرفته است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن