تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس سنت نيكويى را بنا نهد، اجرى برابر اجر همه عمل‏كنندگان به آن عمل تا روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820650592




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشروح سخنان حداد عادل:بهشتي معتقد به تربيت نيروي انساني بود/درقانونگذاري ونظارت موفق نيستيم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مشروح سخنان حداد عادل:بهشتي معتقد به تربيت نيروي انساني بود/درقانونگذاري ونظارت موفق نيستيم
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به آينده نگري و انديشه شهيد بهشتي گفت: يكي از اصولي كه شهيد بهشتي همواره به آن معتقد بود تربيت نيروي انساني بود .ايشان هر هدفي در نظر مي گرفت در تربيت افراد سرمايه گذاري مي كرد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامعلي حداد عادل نماينده تهران در مراسم اولين همايش جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي كه صبح امروز برگزار شد، در خصوص ضرورت تحزب در انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي سخن گفت.

وي با اشاره به مزايا و معايب فعاليت حزبي اظهار داشت: كساني هستند كه به كلي معتقدند حزب براي انقلاب اسلامي آفت است. بنابراين تشكيل حزب و عضويت در آن از نظر برخي دوستان ما كه نيت بدي هم ندارند يك ضد ارزش محسوب مي شود اما عده اي ديگر نقطه مقابل اين تفكر هستند عده اي هم هستند كه ترديد دارند و شك دارند كه بالاخره تكليف چيست.

وي خاطر نشان كرد: اين موضوع صرفنظر از تشكيل جمعيتها و گروه ها موضوع مهمي است كه بايد تكليف خود را با اين سئوال كه آيا ما در كشور نيازمند حزب هستيم يا نه روشن كنيم ، اگر نيازمند هستيم اين حزب چگونه بايد عمل كند اين مسئله مهمي است.

حداد عادل با تاكيد بر اينكه آنچه در خصوص احزاب مي گويم مبتني بر تجربه بي واسطه خودم از حضور در مجلس است، گفت: مي خواهم آنچه را لمس كرده ام و احساس كرده ام در خدمت شما ارائه دهم.

وي افزود: مسلما اداره كشور يك كار گروهي است كشور را يك نفر نمي تواند اداره كند و هيچ وقت اينچنين نبوده و‌ امروز ناممكن تر ازهميشه است . براي اداره كشور از لحاظ سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و روابط بين الملل نيازهاي مختلفي مطرح است كه همه فعاليت هايي كه در اين رابطه انجام مي شود بايد يك هويت داشته باشد، اين مجموعه اقدامات يك كار گروهي است. بنابراين اين گروه بايد وجود داشته باشد و بداند براي نيل به اهداف چه برنامه ريزي و مديريتي داشته باشد.

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس خاطر نشان كرد: انديشه ها نبايد صرفا يك كتاب باشد ،‌ بلكه بايد براي انجام اين انديشه ها در عمل تلاش شود. چنين كاري مستلزم وجود تشكل است ،‌حال اسم آن هرچه باشد. بدون چنين فرضي نمي شود كار سياسي كرد و كشور را اداره كرد.

نماينده تهران در خانه ملت، تصريح كرد: در اين رابطه هم نيازمند كار تئوري هستيم و هم به كار عملي نيازمنديم.

حدادعادل در ادامه به آينده نگري و انديشه شهيد بهشتي اشاره و خاطر نشان كرد: يكي از اصولي كه شهيد بهشتي همواره به آن معتقد بود تربيت نيروي انساني بود. ايشان هر هدفي در نظر مي گرفت در تربيت افراد سرمايه گذاري مي كرد.

وي اظهار داشت : ديده ايم برخي افراد كه حزب و حزب بازي را محكوم مي كنند و با الفاظي آن را به استهزاء مي گيرند اما در عمل همان افراد بدترين شكل حزب بازي را خود عمل مي كنند، اين ديده شده است. اين داستانها بايد يك روز تمام شود اينكه مشخص شود حزب مي خواهيم يا نه، اگر مي خواهيم به چه صورت مي خواهيم باشد.

رئيس مجلس هفتم، با طرح اين سئوال كه اگر حزب نداشته باشيم تصور كنيد انتخابات چگونه برگزار خواهد شد گفت: فرض اين است كه همه مي خواهيم به انقلاب خدمت كنيم و در اصول اختلاف نظر نداريم همه پيرو رهبري و امام راحل هستيم و انقلاب را مي خواهيم آنچنان كه امام بنيانگذاري كرده و رهبري به پيش مي برد به پيش ببريم ، اما حزب نداريم.

حداد عادل افزود: آنگاه زمان انتخابات مجلس فرا مي رسد به هر شهري مي رويم تا ببينيم فردي خوبي است هر كس احتمال داديم كه خوب است و مردم موافق آن هستند از او بپرسيم ، شما موافق هستيد اسمتان در ليست باشد. اين كار انجام مي شود و فردي كه خوب است راي مي آورد اين نوع اقدامات يك عيب بزرگ دارد و آن اين است كه كلمه آدم خوب خيلي كلي است ،‌ ممكن است فرد خوب براي كار سياسي خوب نباشد. ممكن است فردي در شهر خود انسان پاك،مومن و انقلابي باشد و حتي در همه راهپيمايي ها حضور داشته باشند. در جبهه كمك كرده باشد اما به درد مجلس نخورد يعني تفكر قانونگذاري نداشته باشد مردم هم به او راي مي دهند، اما اينها شرط لازم است و كافي نيست.

وي تصريح كرد : اتفاقي كه در اين 30 سال افتاده همين بوده است، اگر تجربه 30 سال گذشته را بررسي كنيم به دليل فقدان احزاب سازمان يافته قدرتمند همواره با چنين مشكلي روبرو بوده ايم ، در نتيجه مجلسي تشكيل مي شود كه مركب از افراد خوب است اما اين افراد خوب با هم پيوند فكري، برنامه اي و مرامي ندارند و هماهنگ با هم عمل نمي كنند من اين واقعيت را در اداره مجلس هفتم لمس كردم.

نماينده تهران خاطر نشان كرد : براي اينكه ما در قانونگذاري منفعل نباشيم و فعال عمل كنيم بايد آينده نگر باشيم و براي صرف وقت مجلس برنامه داشته باشيم و مانند كوهنورداني كه مي خواهند به يك قله برسند با هم حركت كنيم نيازمند هستيم در بيرون از جلسات علني مجلس و كميسيون ها يك مركز مديريت انديشه و عمل وجود داشته باشد كه نه فقط ما را درباره مسائل موردي در سياست داخلي و خارجي هماهنگ كند بلكه ما را براي آينده نگري نيز مجهز كند.

حداد عادل گفت : صريحا عرض مي كنم چنين چيزي در حال حاضر به معني درست و جامع كلمه وجود ندارد ، در نتيجه يك نهاد بزرگ و موثر مانند مجلس وقتش به صورت روزمره صرف مي شود ، ما در مسير قانون برنامه حركت نمي كنيم ما حتي در مسير اعتلاي قانون بودجه اي كه خودمان در مجلس تصويب مي كنيم حركت نمي كنيم و قانون بودجه ما ارتباط منطقي با قانون برنامه ندارد.

وي تصريح كرد : نه در قانونگذاري و نه در نظارت موفق نيستيم عده اي از راه مي رسند و دور هم مي نشينند كه مي شود مجلس، اما اين مجلس نمي شود، اينكه هر كس از راه برسد از او بخواهيم وزير فلان وزارتخانه شود درست نيست، نمي شود اينطور كشور را اداره كرد.

نماينده تهران با بيان اينكه نمي خواهم وارد مصاديق شوم چون براي عقده گشايي و انتقاد از اين و آن نيامده ام، يادآور شد: اما بالاخره اين تجربه ها فايده اش بايد اين باشد كه اين اتفاقات تكرار نشود. آيا باز هم مي خواهيم ادامه دهيم نه اين است كه مومن از يك سوراخ دوبار گزيده نمي شود ما ده بار گزيده شده ايم و باز هم مي گوييم مومن هستيم بايد فكر جدي در اين امور كرد.

رئيس مجلس هفتم در بخش ديگري از سخنان خود به معايب و خطرات در كمين فعاليت هاي حزبي اشاره و خاطر نشان كرد: به نظر بنده خطر بزرگ حزب در جامعه ما اين است كه حزب براي ما بت شود و حزب جاي دين را براي ما بگيرد به طوري كه هر كس عضو ما نباشد از ما نيست هر حزبي كه اسمي غير از اسم ما داشته باشد او از ما نيست رد كردن اين خبر در عالم نظر خيلي آسان است.

وي گفت: انسان ممكن است قبل از انقلاب مبارزه كرده باشد، پس از انقلاب به جبهه رفته باشد، پر تلاش باشد، اوصاف خوب زياد داشته باشد، ولي دانسته و نادانسته اسير تعصب حزبي شود من اگر چنين چيزي را تجربه نكرده بودم باور نمي كردم.

حداد عادل ادامه داد: آدم هايي را مي شناسم كه پست سر آنها با خيال راحت نماز مي خوانم شما هم همينطور اما وقتي سراغش مي رويم يا خودش يا دوستانش يك ذره بين دست گرفته اند و به آدم ها نگاه مي كنند و مي گويند چرا فلان شخص را در دفتر خود آورده ايد، هر چه مي گويم اين انسان انسان عاقل و سلامتي است، سلامت نفس دارد و حق را مي گويد شما چرا اينگونه فكر مي كنيد فايده ندارد. ريشه يابي كه مي كنم متوجه مي شوم علت اين است كه اين شخص عضو فلان جمعيت نيست و حدس مي زنند عضو بهمان جمعيت است ،‌اين حيرت آور است! و مخصوص ديگران نيست من و شما هم اگر عضو حزبي باشيم شايد به اين مرحله برسيم.

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس تاكيد كرد: اين بيماري اگر شدت يابد ، مي شود همين وضعي كه ما الان داريم. بايد كاري كنيم كه اين درد علاج شود و ايجاد حزب به معناي نفي كسان ديگري كه كار مي كنند نباشد، بطوريكه بغض ديگران را در دل نداشته باشيم و براي سازماندهي و تربيت نيرو وانديشه حزب ايجاد كنيم.

وي گفت: نبايد دليل تشكيل حزب اين باشد كه در پي آن باند تشكيل داده و افرادي كه عضو حزب ما هستند در زماني كه مسئوليتي داريم استفاده كنيم و به آنها مقام دهيم و بگوييم ديروز تو براي انتخابات من تلاش كردي و من تو را فراموش نكردم يا فلان آقا در انتخابات من پول خرج كرده فردا كه سر كار مي روم حزب ما وامدار او باشد ، اينها خطر است و به نوعي بت شدن حزب است و همين موارد باعث عدم توفيق حزب در 30 سال گذشته شده است.

حداد عادل ياد آور شد: امروز كم اتفاق مي افتد كه افراد در چهره پردازي سياسي كشور نقش تعيين كننده داشته باشند، احزاب بخش بسيار كوچكي از مردم هستند و سئوال اين است اين فاصله را چگونه مي توان برداشت.

نماينده مردم تهران خاطر نشان كرد: نبايد وقتي تشكيلات حزبي ايجاد مي كنيم احساس تنگي جا كنيم و از احزاب ديگر وحشت كنيم و بگوييم چون ما هستيم آنها نبايد باشند، اين خيلي بد است.

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس يكي ديگر از خطرهاي در كمين تشكلات و احزاب را وابستگي مالي آنها دانست و گفت: يكي از خطرهاي ديگر وابستگي مالي است به طوريكه احزاب از جاهايي تامين مالي شوند كه آزادي را از آنها بگيرد يا از بيت المال ارتزاق كنند ،‌اگر در اين مسير مراقبت نشود ممكن است سراز جاهايي در آورد كه اوضاع ما به قبل از انقلاب اسلامي برگردد.

وي ادامه داد: اينكه به نماينده پول داده شود كه به فلان كس راي بده يا به فلان كس راي نده يا به فلان قانون راي بده و به فلان قانون راي نده ، اين خطري است كه در انقلاب اسلامي از آن بايد به خدا پناه برد . اين خطر بيخ گوش ماست اگر تا كنون توي گوش ما نزده باشد ممكن است يك حزب طعمه اين خطر شده باشد.

حداد عادل افزود: حزب درختي نيست كه امروز شما بكاريد و فردا منتظر ميوه باشيد ايجاد يك حزب واقعي صبر و تحمل مي خواهد شتابزدگي با كار حزبي سازگار نيست.

وي به حزب هاي خلق الساعه در زمان انتخابات اشاره و خاطر نشان كرد: فرداي بعد از انتخابات در مجلس در به در افرادي مي گرديم كه در مورد يك طرح يا لايحه با هم هماهنگ باشند و فكر كرده باشند اما نمي يابيم اين ناشي از همين سطحي نگري ها در مورد تاسيس حزب است.

نماينده تهران تاكيد كرد: تاسيس حزب واقعي ايمان مي خواهد ايمان است كه صبر و اميد ايجاد مي كند تلاش واقعي مي خواهد پاكي و تقوا مي طلبد اينكه بخواهيد ظرف يكي دو سال ايران در قبضه شما باشد ،‌ معنايش اين است كه معناي حزب را نمي دانيد. آجر و خشت مي خواهد تا بنايي بنا شود و زلزله هاي اختلاف آن را ويران نكند.

رئيس مجلس هفتم خطاب به اعضاي جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي گفت: براي شما كه با نيت خدمت به انقلاب اسلامي و با نيت متجلي ساختن انتظار ظهور قدم در عرصه فعاليت اجتماعي - سياسي، با نيت پاسداري از نيت امام در ايجاد انقلاب و اعتلاي ايران اسلامي گذاشته ايد و همت كرده ايد و تولد يك جمعيت را اعلام مي كنيد آرزوي موفقيت مي كنم.

حداد عادل در پايان ابراز اميدواري كرد، اين جمعيت بتواند يك نمونه شايسته از حزبي باشد كه انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي به آن احتياج دارد.
 جمعه 10 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن