تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):راست ترين سخن و رساترين پند و بهترين داستان، كتاب خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805535050




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«رقابت و رويارويي در قفقاز: ريشه‌ها، ابعاد و پيامدها» گفته‌هاي قائم مقام وزير امورخارجه درهمايش بين‌المللي آسياي مركزي و قفقاز


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: «رقابت و رويارويي در قفقاز: ريشه‌ها، ابعاد و پيامدها» گفته‌هاي قائم مقام وزير امورخارجه درهمايش بين‌المللي آسياي مركزي و قفقاز
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

قائم مقام وزير امور خارجه در شانزدهيمن همايش بين‌المللي آسياي مركزي و قفقاز با عنوان «رقابت و رويارويي در قفقاز: ريشه‌ها، ابعاد و پيامدها» سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ايسنا، شيخ الاسلام اظهار كرد: جمهوري اسلامي ايران، تلاش مشترك كشورهاي منطقه براي كاهش زمينه‌ها، ابعاد و پيامدهاي رقابت و تقابل در اين منطقه حساس را ضرورتي اجتناب‌ناپذير دانسته و تاكيد مي‌كند، حضور و نفوذ جريانات فرامنطقه‌اي، نه تنها به حل و فصل مسايل و مشكلات در منطقه كمك نكرده است بلكه بر پيچيدگي اوضاع در منطقه مي‌افزايد.

وي ادامه داد: در ساعات پاياني شانزدهمين همايش بين‌المللي آسياي مركزي و قفقاز كه به يكي از مهم‌ترين موضوعات روز يعني رقابت و رويارويي در يكي از مهم‌ترين مناطق استراتژيك جهان يعني قفقاز اختصاص داشت؛ مايلم خرسندي خود را از حضور و شركت در جمع انديشمندان و صاحب‌نظران مسائل منطقه ابراز كرده و ضمن قدرداني از زحمات برگزار كنندگان همايش، از جهت‌گيري صحيح و نتايج پرثمر آن ابراز خوشنودي كنم.

وي اضافه كرد: همان گونه كه شاهد بوديم؛ اين همايش با هدف بررسي و آسيب‌شناسي بحران‌هاي قفقاز با تاكيد بر مناقشه اخير روسيه و گرجستان و ارزيابي ريشه‌ها، ابعاد و پيامدهاي آن تشكيل و در هفت نشست تخصصي به تحقيق و تحليل ريشه‌ها و ابعاد رويارويي در قفقاز، اهداف و سياست‌هاي بازيگران اصلي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي در قفقاز، ضرورت و دورنماي ترتيبات امنيتي در قفقاز، ژئوپلتيك و سيستم بين‌المللي پس از بحران قفقاز، امنيت انرژي و سياست خطوط لوله، همگرايي منطقه‌اي و چشم‌انداز صلح و ثبات در قفقاز و بالاخره ارزيابي چالش‌ها و فرصت‌هاي موجود براي جمهوري اسلامي ايران در منطقه قفقاز پرداخته شد. اطمينان دارم همايش در بررسي مباحث فوق موفق بوده و افق‌هاي جديدي براي توسعه مطالعات و بررسي‌هاي كارشناسانه در اين خصوص گشوده است به طور طبيعي با توجه به تعداد قابل توجه شركت كنندگان و تنوع مباحث ارائه شده، ارائه يك جمع‌بندي جامع و مانع اگر غيرممكن نباشد، بسيار دشوار است.

وي گفت: در خلال مباحث همايش شاهد بوديم؛ نظرات مختلف و بعضا متضادي در تحليل ريشه‌هاي واقعي بحران ارائه شد؛ نظرات كارشناسان عمدتا حول اين محور قرار داشت كه مهم‌ترين ريشه‌هاي معضلات امنيتي در قفقاز، پيچيدگي‌هاي قومي و نژادي، مناقشات بر جاي مانده از دوران شوروي و منافع متضاد و دخالت‌هاي قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي در مسائل منطقه است. در عين حال، مباحث همايش، ضرورت اهتمام و تلاش فزآينده براي تحكيم صلح و ثبات و امنيت در اين منطقه حساس و مهم را آشكار ساخته است.

وي گفت: نكته مورد اتفاق آن است كه وجود بحران‌هاي مختلف در اين منطقه نبايستي محملي براي توسعه رقابت‌ها و اقدامات تنش‌زا در جهت گسترش بحران باشد؛ زيرا تشديد اين رقابت‌ها در كنار ساير مسائل و مشكلات منطقه مي‌تواند پيامدهاي جدي براي صلح و امنيت منطقه‌اي و حتي بين‌المللي داشته باشد. مطمئنا شما با اينجانب هم عقيده هستيد كه با رويكرد همكاري و در چارچوب روش‌هاي مسالمت‌آميز مبتني بر گفتگو و تفاهم مي‌توان ابعاد و پيامد بحران‌ها را كنترل نمود و مانع از پيدايش درگيري‌هاي نظامي باشد.

وي در بحث امنيت انرژي و سياست خطوط لوله در منطقه قفقاز، گفت: اين نكته غيرقابل انكار است كه ثبات سياسي قفقاز با ثبات اقتصادي، توسعه و رفاه اجتماعي آن ارتباط تنگاتنگ دارد به گونه‌اي كه هرگونه بحران و بي‌ثباتي در اين منطقه مانع از بهره‌گيري موثر از منابع و ظرفيت‌هاي متنوع آن خواهد شد. انتقال انرژي از منطقه نيازمند محيطي آرام و دور از تنش است بحران اخير نشان داد كه عدم توجه به واقعيت‌هاي ژنوپلتيكي و تلاش براي سياسي كردن پديده‌هاي اقتصادي نمي‌تواند مشكلات سياسي را حل كند.

قائم مقام وزير امور خارجه افزود: از سوي ديگر، بهره‌گيري از ديگر ظرفيت‌هاي منطقه‌اي در انتقال انرژي به ويژه مسير امن و مقرون به صرفه ايران نكته‌اي بود كه مورد اشاره و تاكيد سخنرانان محترم قرار گرفت. غفلت از اين ظرفيت و ناديده گرفتن آن تنها مي‌تواند توسعه اقتصادي منطقه را با تاخير مواجه كند.

شيخ الاسلام اضافه كرد: در بحث ارائه شده در خصوص پيامدهاي بحران قفقاز بر سيستم بين‌الملل، گرچه به اعتقاد غالب سخنرانان محترم، احتمال وقوع يك جنگ سرد جديد را با واقعيت‌هاي موجود همخواني ندارد لكن تشديد مناقشات و افزايش قطب‌بندي سياسي – امنيتي در منطقه به ويژه تلاش كشورها و سازمان‌هاي امنيتي فرامنطقه‌اي براي بهره‌گيري از شرايط مي‌تواند به ناآرامي‌ و بي‌ثباتي هر چه بيشتر در صحنه بين‌الملل بينجامد. چنين شرايطي بدون ترديد مي‌تواند آثار و پيامدهاي ناگواري بر روند تحولات منطقه‌اي و جهاني داشته باشد.

وي خطاب به حاضران گفت: به اعتقاد ما، نيازمندي‌هاي منطقه قفقاز به ويژه تامين امنيت و ثبات و توسعه پايدار، مستلزم اهتمام كشورهاي اين منطقه و ديگر بازيگران منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي به اصول اعتماد متقابل و ضرورت تعادل در جهت‌گيري سياست خارجي آنان است. بايستي رويكرد همكاري به جاي رقابت و تنش در مناسبات كشورها و بازيگران حاكم شود.

شيخ‌الاسلام ادامه داد: گرچه تاكنون تلاش‌ها و اقدامات مختلف به استقرار ترتيبات امنيتي مشخصي در منطقه قفقاز منجر نشده ليكن اين مساله به معناي عدم نياز و يا عدم توجه به اين نياز از سوي كشورها و بازيگران مختلف نيست. در اين خصوص جمهوري اسلامي ايران در چارچوب سياست‌ها و مواضع متعادل خود در ارتباط با تحولات اين منطقه، همواره آمادگي خود را براي همكاري و كمك به استقرار ساز و كارهاي مناسب به منظور كاهش و حل بحرانهاي منطقه اعلام كرده است.

وي ابراز عقيده كرد: بر اين اساس فرصت‌ها، تهديدات، ضرورت‌ها و الزامات متعدد موجود ايجاب مي‌نمايد كه كشورهاي منطقه، سازوكار مشتركي را براي تفاهم و همكاري بر اساس منافع و امنيت دسته جمعي پيش‌بيني و با هدف رفع تهديدات مشترك و بهره‌برداري موثر و جمعي از امكانات و ظرفيت‌هاي موجود در منطقه تلاش كنند.

قائم مقام وزير امور خارجه در شانزدهيمن همايش بين‌المللي آسياي مركزي و قفقاز در پايان گفت: با اغتنام از فرصت، براي تمامي دست‌اندركاران و مهمانان و مدعوين محترم در اين همايش آرزوي موفقيت كرده و اميدوارم نتايج اين همايش به تقويت گفتمان صلح و امنيت و آرامش در منطقه قفقاز كمك كند.

انتهاي پيام
 پنجشنبه 9 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن