تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805615257




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ويژه سفر رييس جمهوري به لرستان/ لرستان را بهتر بشناسيم (3بخش پاياني )


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ويژه سفر رييس جمهوري به لرستان/ لرستان را بهتر بشناسيم (3بخش پاياني )
استان لرستان همچنين با اين همه مواهب الهي كه در آن وجود دارد هنوز جايگاه خود را در جهت جذب گردشگر، سرمايه گذار و نيروي انساني متخصص به دست نياورده است.


كارشناسان معتقدند شرايط خاص جغرافيايي و اقليمي استان لرستان در طول تاريخ موجب پيدايش ذخاير و ظرفيتهاي عظيم معدني در اين استان شده است.
ذخاير معدني بسياري در استان لرستان متمركز شده كه مي تواند تا 200 سال آينده جوابگوي صنايع كشور باشد.
باتوجه به ميزان ذخاير سنگ هاي تزييني در لرستان كه در شمار بي نظيرترين سنگ هاي تزييني جهان به شمار مي رود و با توجه به شمار بيكاران ونيروي جوان موجود دراستان توجه به اين ذخاير و نيروي كار مي تواند موجب تحول در ساختار اقتصادي و اجتماعي استان شود.
در استان لرستان 222 ميليون و 282 هزار تن ذخاير معدني وجود دارد كه سالانه چهار ميليون و985 هزار تن اين ذخاير پس از استخراج در داخل مصرف و يا به خارج از كشور صادر مي شود.
همچنين 15 ماده معدني شناسايي شده شامل سنگ هاي تزييني و نما، سنگ گچ ، سنگ لاشه ، سنگ مرمريت، سنگ چيني، سنگ گرانيت، سنگ فلدسپات، نمك آبي، نمك سنگي، مرمريت قرمز، تالك، سيليس، مخلوط كوهي، مالون و بارتين وجود دارد.
عمده فعاليت معدني استان در زمينه سنگ هاي تزييني و نما به شمار مي رود به طوري كه 90 درصد ذخاير معادن استان را اين سنگ ها تشكيل مي دهند.
لرستان در توليد سنگ هاي تزييني بعد از استان اصفهان رتبه دوم كشور را دارد.
سنگ هاي استخراج شده و توليد شده در استان از كيفيت بسيار بالايي برخوردارند به گونه اي كه سنگ چيني دريژان ازنا بي نظيرترين سنگ تزييني جهان به شمار مي رود.
اين در حاليست كه نبود تكنولوژي مناسب در واحدهاي سنگبري لرستان باعث شده كه سالانه بيش از 300 هزار تن سنگ اين واحدها به ضايعات تبديل شود و اين ميزان ضايعات معادل 30 درصد كل سنگ هايي است كه براي فرآوري به 350 واحد سنگبري لرستان ارسال شده است.
براي صادرات سنگ هاي معدني اين استان به بازارهاي جهاني، بايد علاوه بر آموزش نيروي انساني و تغيير مديريت هاي ناكارآمد، اين واحدها را به تكنولوژي روز مجهز كرد.
هم اكنون يك هزار و 140 واحد صنعتي در استان وجود دارد كه تعداد 25 هزار و 279 نفر نيز در اين واحدها مشغول به فعاليت هستند.
توسعه و تحول بخش كشاورزي استان لرستان درگرو توجه ويژه رياست جمهوري و هيات دولت است.
استان لرستان با آب و هواي متناوب ، خاك حاصلخيز يك استان كشاورزي و دامپروي است كه درصورت توجه ويژه مي تواند به يك قطب كشاورزي و دامپروري كشور تبديل شود.
آب و هواي متنوع در شمال سردسيري و در جنوب نيمه گرمسيري اين استان ، شرايط مناسبي را براي توليد انواع محصولات كشاورزي فراهم كرده است.
لرستان داراي 840 هزار هكتار اراضي كشاورزي است كه به رغم داشتن منابع آبي فراوان تنها 200 هزار هكتار آن آبي است و بقيه اين اراضي به صورت ديم كشت مي شود.
بااينكه در بيشتر نقاط اين استان، كشاورزي به روش سنتي انجام مي شود اما مرغوبيت خاك و شرايط آب و هوا و اقليم مناسب موجب شده سالانه يك ميليون و 900 هزار تن انواع محصولات كشاورزي در اين بخش توليد و به بازار مصرف عرضه شود.
هم اكنون از جمعيت يك ميليون و 750 هزار نفري لرستان 450 هزارنفر به شغل دامپروري و 92 هزارنفر به شغل كشاورزي مشغول هستند.
عمده محصولات زراعي اين استان شامل گندم ، حبوبات، صيفي جات و سبزيجات است و لرستان در سال 83 در توليد حبوبات مقام اول كشور را كسب كرد.
دراستان لرستان 5/6 ميليون راس واحد دامي وجود دارد كه به لحاظ تعداد دام رتبه ششم كشور را به خود اختصاص داده است.
دراين استان سالانه 298 هزار و 700 تن انواع فرآورده هاي دامي توليد مي شود واين در حالي است كه ميزان توليد فرآورده هاي دامي كشور هشت ميليون و 30 هزار تن است و سهم استان لرستان از اين توليدات 7/3 درصد است.
با توجه به وجود منابع غني آب هاي سطحي و زير زميني ، در صورت اجراي پروژه هاي بزرگ و كوچك تامين آب ، مي توان اراضي آبي اين استان را از 200 هزار هكتار به 400 هزار تا 600 هزار هكتار افزايش داد.
سنتي بودن سيستم دامپروري لرستان و كمبود صنايع فرآوري محصولات دامي از جمله كشتارگاه صنعتي باعث شده تا اين استان نتواند جايگاه مناسبي را در اين بخش به دست آورد.
واقع شدن استان لرستان در بين استانهاي اصفهان، مركزي، همدان و خوزستان و منطقه غرب كشور باعث بوجود آمدن زمينه داد و ستدهاي بازرگاني به ويژه توليدات كشاورزي در اين استان شده است.
نزديكي اين استان به كشورهاي حوزه خليج فارس مي تواند نقش ارزنده اي در توسعه همه جانبه استان ايفا كند.
حجم آبهاي سطحي و سفره هاي زير زميني لرستان 5/17 ميليارد مترمكعب مي باشد كه از اين ميزان 5/13 ميليارد متر مكعب بصورت روان آب و بقيه بصورت سفره هاي زير زميني مي باشد.
به دليل اجرا نكردن پروژه هاي سدسازي درلرستان سالانه 5/13 ميليارد متر مكعب آب در اين استان بصورت روان آب بدون هيچ گونه استفاده خارج مي شود.
افزايش ضريب مكانيزاسيون كشاورزي، تبديل اراضي ديم واقع در شيب هاي تند به درختان مثمر و مقاوم، گسترش سيستم هاي آبياري تحت فشار ، توسعه مجتمع هاي دامپروري، احداث وتوسعه شركت هاي گلخانه اي دربلندمدت مي توانداين استان را به توسعه همه جانبه در زمينه كشاورزي و دامپروري برساند.
ك/4 551/640 شماره 414 ساعت 13:19 تمام
 چهارشنبه 8 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن