تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غذا خوردن نزد مصيبت‏زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاى جاهليت است و سنّت پيامبر صلى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814213173




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنايي با انديشمندان جهان اسلام/ سيدمحمدعلي قاضي طباطباييقدرت علمي آيت‌الله قاضي طباطبايي در مقدمه او بر تفسير طبرسي نمايان است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آشنايي با انديشمندان جهان اسلام/ سيدمحمدعلي قاضي طباطباييقدرت علمي آيت‌الله قاضي طباطبايي در مقدمه او بر تفسير طبرسي نمايان است
گروه انديشه: شهيد آيت‌الله «محمدعلي قاضي طباطبايي» تفسير «جوامع‌الجامع» طبرسي را تصحيح و بر آن مقدمه و شرح نوشته است كه اين امر نشان دهنده قدرت علمي اوست.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، 10 آبان‌ماه، برابر است با سالروز شهادت عالم برجسته، شهيد آيت‌الله «سيدمحمدعلي قاضي طباطبايي»، در سال 1358 هجري شمسي.

شهيد آيت‌الله «سيدمحمدعلي قاضي طباطبايي» در سال 1293 شمسي در تبريز متولد شد. در سال 1316 هنگام قيام مردم تبريز به اتفاق پدرش، به خاطر مبارزه، به تهران تبعيد شد و پس از چند ماه تبعيد در تهران و ري به تبريز بازگشت. در سال 1318 جهت ادامه تحصيل علوم ديني به قم عزيمت كرد و درسال 1328 راهي نجف شد و در اين دو شهر از محضر علما و بزرگان كسب فيض كرد.

شهيد قاضي طباطبايي در سال 41، با شروع نهضت اسلامي، به علت فعاليت عليه رژيم، توسط مأموران دستگير و به زندان «قزل قلعه» منتقل و سپس به شهرهاي بافت، كرمان و زنجان و پس از آن به عراق تبعيد شد، ولي پس از يك‌سال به ايران بازگشت و به هدايت مردم و روشنگري و تبليغ اسلام پرداخت و تا پيروزي انقلاب اسلامي به مبارزات خود و ارشاد مردم ادامه داد.

شهيد قاضي طباطبايي اولين شهيد محراب در دهم آبان 1358 شمسي، مصادف با عيد قربان، نماز عيد را اقامه كرد و در همان شب در راه مراجعت به منزل، توسط منافقين مورد اصابت گلوله قرار مي‌گيرد و به فيض شهادت نائل مي‌شود.

از جمله كتاب‌هاي تحقيقي و عالمانه‌اي كه از ايشان به چاپ رسيده است، مي‌توان به تحقيق روز اربعين، تعليقات بر انوار النعمانيه (4 جلد)، اضافات و تعليقات بر كتاب «انيس الموحدين» ملا محسن نراقي، ذكر حديقه الصالحين در «الذريعه الي تصانيف الشيعه» شيخ آقا بزرگ تهراني، پاورقي بر «فردوس الاعلي» نوشته كاشف الغطاء اشاره كرد.

هم‌چنين او تفسير «جوامع الجامع» طبرسي را تصحيح و بر آن مقدمه و شرح نوشته است. مرحوم شهيد قاضي داراي طبع شعر هم بود، از جمله اشعار ايشان اين دو بيت است: «چهل سال بيش با خرد و هوش زيستم آخر نيافتم به حقيقت كه چيستم / عاقل ز هست گويد و عارف ز نيستي من در ميان آب و گل هست و نيستم».

آن شهيد بزرگوار بدليل تسلطي كه به زبان عربي داشت مقالاتي به زبان عربي براي مجلات كشورهاي عربي نيز مي‌نگاشت. مقالات زيادي از ايشان در مجلات مصر چاپ شده است، مطالعات تبليغاتي ايشان به تصريح دوستان و آشنايان كم‌نظير و اطلاعات ادبي ايشان بسيار وسيع بود.

تقريرات دروس اساتيد نجف، تقريرات فقه و اصول مرحوم آيت‌الله حجت، مراسلات با مرحوم علامه كاشف الغطاء، كتاب «صدقات اميرالمؤمنين(ع) و صديقة طاهرة(س)»، تاريخ قضا در اسلام و حضرت امام حسين(ع) از ديگر آثار اين عالم شعي است.

شهيد آيت‌الله قاضي طباطبايي در رابطه با نماز ظهر حضرت سيدالشهدا(ع) مطالبي را بيان داشته كه اهميت نماز اول وقت را مي‌رساند. در تفسيري كه ايشان از نماز ظهر امام حسين(ع)كرده، آمده است: «سيد مظلومان(ع) در آن موقع كه شمشيرهاي دشمن از هر طرف از غلاف كشيده شده و تيرها مثل قطرات باران او را هدف قرار داده بود، نماز را در اول وقت ترك نفرموده و با جماعت ادا فرمود... .

اگر واقعاً علاقه‌مند به آن حضرت(ع) هستيد و محبت به آن بزرگوار داريد و مي‌خواهيد تبعيت از سيد مظلومان(ع) كنيد و در دين خودتان از روي فهم و عقل قدم بر مي‌داريد، بايد بدانيد كه سيد الشهداء(ع) روز عاشورا، در آن موقع گرماي هوا و تشنه لب و هجوم دشمن كه لشكر كفر و ضلالت براي از بين بردن آن حضرت و ياران با وفايش جمع شده بودند، نماز را فراموش نكرد و بركسي كه عرض كرد:

پيام امام خميني(ره) به مناسبت شهادت آيت‌الله قاضي طباطبائي

يابن رسول الله(ص) وقت نماز است ـ با اين‌كه آن شخصِ تذكر دهنده از شهداي كربلاست ـ فرمودند: نماز را به يادآوردي، خدا تو را از نمازگزاران قرار بدهد. نفرموده خدا تو را از شهدا قرار بدهد. پس مقام نمازگزاران واقعي، مقامي است كه آن حضرت(ع) دعا مي‌كند كه آن شخص را كه از شهداي كربلاست خداوند از نمازگزاران قرار دهد و از فرمايش امام(ع) عظمت و اهميت نماز واضح و نمايان است.»

با كمال تأسف ضايعه ناگوار شهادت عالم مجاهد، حجت‌الاسلام و المسلمين آقاي حاج سيدمحمدعلي قاضي طباطبائي رحمت الله عليه را به عموم مسلمانان متعهد و علماي اعلام مجاهد و مردم غيور مجاهد آذربايجان و بخصوص بازماندگان اين شهيد سعيد تسليت عرض و از خداوند متعال صبر انقلابي براي مجاهدين راه حق و اسلام خواستارم.

ملت عزيز و برومند ايران و آذربايجان غيرتمند عزيز بايد در اين مصيبت‌هاي بزرگ كه نشانه شكست حتمي دشمنان اسلام و كشور و عجز و ناتواني و خودباختگي آنان است هرچه بيشتر مصمم و در راه هدف اعلاي اسلام و قرآن مجيد بر مجاهدت خود افزوده و از پاي ننشينند تا احقاق حق مستضعفين از جباران زمان بنمايد.

عزيزان، در انقلابي كه ابرقدرت‌ها را به عقب رانده و راه چپاولگري آنان را از كشور بزرگ ما بسته است، اين ضايعات و ضايعات بالاتر اجتناب ناپذير است. ما بايد از كنار اين وقايع با تصميم و عزم و خونسردي بگذريم و به راه خود كه راه جهاد في سبيل الله است ادامه دهيم.

شهادت در راه خداوند زندگي افتخار آميز ابدي و چراغ هدايت براي ملت‌هاست. ملت‌هاي مسلمان از فداكاري مجاهدين ما در راه استقلال و آزادي و اهداف اسلام بزرگ الگو بگيرند و با پيوستن به هم سد استعمار و استثمار را بشكنند و به سوي آزادگي و زندگي انساني پيش بروند از خداي متعال عظمت اسلام و مسلمين و رحمت و مغفرت براي شهداي راه حق و شهيد طباطبايي خواستارم.

11 ذيحجة الحرام 99

روح الله الموسوي الخميني

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع: پايگاه اطلاع‌رساني صدا و سيماي جمهور ياسلامي ايران، پايگاه اطلاع‌رساني براده، http://www2.irib.ir/occasions/Ghazi%5CGhazi.HTM http://amir251.parsiblog.com/.
 چهارشنبه 8 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن