تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803913675




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نظرسنجي اينترنتي، آسان اما نامطمئن


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: نظرسنجي اينترنتي، آسان اما نامطمئن


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگها

اينترنت و وب بستري ايده‌آل براي نظرسنجي است. برخلاف شيوه‌هاي سنتي نظرسنجي كه نيازمند نيروي انساني و زمان زيادي جهت گردآوري و پردازش نظرات بود، نظرسنجي اينترنتي تقريبا هيچ هزينه خاصي نه براي افرادي كه به دنبال سنجش نظرات هستند و نه براي كساني كه در نظرسنجي شركت مي‌كنند ندارد. اينگونه است كه سايت‌هاي خبري مي‌توانند به راحتي نظرات خوانندگان خود درباره هر خبر را به راحتي بسنجند يا سايت‌هاي ارائه‌كننده مقالات نظر خوانندگانشان را در مورد كيفيت مقالات بدانند.

به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عليرضا شيرازي، مدير بلاگفا در وبلاگ خود به نشاني http://shirazi.blogfa.com در ادامه نوشته است: نظرسنجي‌هاي اينترنتي تقريبا بخشي ثابت در بسياري از سايت‌ها شده‌اند و در شكلي جديدتر كه در سايت‌هايي به اشتراك‌گذاري لينك و خبر مشاهده مي‌شود، نظرات مثبت و منفي كاربران معياري براي اهميت خبر يا لينك و انتشار عمومي‌تر آنها است. اما در كنار تمام مزاياي نظرسنجي‌هاي اينترنتي مشكلاتي در بررسي صحت نظرات و نتايج نظرسنجي وجود دارد.

سايت‌هايي نظرسنجي عموما از يكي روش‌هاي زير يا تركيبي از آنها استفاده مي‌كنند كه هر كدام مزايا و معايبي دارد.

*بررسي يكتايي نظردهنده با استفاده از كوكي؛ كوكي‌ها شامل اطلاعاتي با اندازه بسيار محدود هستند كه توسط مرورگر در كامپيوتر كاربر ثبت مي‌شود. كوكي‌ها كاربرد بسيار زيادي دارد و تقريبا در اكثر سايت‌هاي دنيا مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

مشخصه كوكي‌ها اين است كه هر سايتي كوكي‌هاي مخصوص خود دارد و صرفا نيز به آنها دسترسي دارد. (جز در مواردي كه كوكي عمومي‌تر باشد).

بنابراين نوشتن و ارسال كوكي مي‌تواند ابزاري براي بررسي يكتايي كاربر باشد. بسياري از سايت‌هاي نظرخواهي امروزي از كوكي براي بررسي يكتايي نظردهندگان استفاده مي‌كنند. مشكل بزرگ شيوه فوق اين است كه به راحتي و حتي توسط كاربران غيرحرفه‌اي امكان حذف كوكي وجود دارد و در واقع كاربران مي‌توانند با حذف كوكي هربار خود را كاربر جديدي معرفي كنند و امكان ارسال نظر جديدي را داشته باشند كه اين مشكل مي‌تواند در تغيير نتايج نظرسنجي موثر و آن را نامعتبر سازد.

*بررسي يكتايي نظردهنده با استفاده از آي پي؛ آي پي مجموعه از چند رقم است كه به نوعي مشخصه كاربران در اينترنت است و پس از اتصال هر كاميپوتر به اينترنت به آن اختصاص داده مي‌شود. هر شركت سرويس‌دهنده اينترنت مجموعه‌اي از آي پي‌ها را دارد كه به كاربران خود تخصيص مي‌دهد. بررسي آي پي با فهرست آي پي‌هاي اختصاص داده شده به شركت‌هاي سرويس‌دهنده اينترنت و كشورها مي‌تواند منتج به اطلاعاتي از كشور يا شهر كاربر شود.

همچنين در بسياري از مراكز آموزشي يا ادارات، آي پي نهايي و ثبت شده كاربراني كه از شبكه آن مركز استفاده مي‌كنند مي‌تواند يكي باشد كه چنين مساله‌اي يا امكان شركت در نظرسنجي را از آنها سلب مي‌كند يا اصولا نظرات آنها تاثيري در نتايج نخواهد داشت.

* بررسي يكتايي نظردهنده با استفاده از ايميل؛ شايد چنين شيوه‌اي را تجربه كرده باشيد كه براي ثبت در يك سايت يا نظرسنجي مجبور به ورود ايميل و در نهايت ورود كد يا لينك تاييد ارسال شده به ايميل شما جهت نهايي كردن ثبت‌نام باشيد.

استفاده از ايميل اگرچه مي‌تواند تا حدود زيادي از ارسال نظر توسط روبات‌ها جلوگيري كند يا به دليل صرف زمان بيشتر امكان تقلب را محدود كند، اما در نهايت آنچنان هم قابل اعتماد نيست، چراكه همه ما مي‌دانيم كه به راحتي مي‌توان ده‌ها يا صدها ايميل ساخت يا از ايميل‌هاي موقت كه توسط برخي سايت‌ها ارائه مي‌شود استفاده كرد.

باتوجه به شرايط بالا مي‌تواند نتيجه گرفت كه هيچ راهكار كاملا مطمئني براي صحت تعداد افراد شركت‌كننده در نظرسنجي وجود ندارد و دقيق‌ترين نظرسنجي‌هاي اينترنتي نيز حداكثر تلاش مي‌كنند با تركيبي از شيوه‌هاي فوق تا حدودي نتايج نظرسنجي خود را معتبر سازند.

در عين حال شايد يك اشكال ديگر نظرسنجي‌هاي اينترنتي اين است برخلاف شيوه‌هاي سنتي، نظرسنجي مخاطب خود را از گروه‌هاي مختلف انتخاب نمي‌كنند و مثلا يك نظرسنجي در مورد يك محصول نرم‌افزاري خاص در سايت طرفداران آن محصول نرم‌افزاري نتيجه متفاوت با همان نظرسنجي در سايت منتقدان آن محصول دارد و اين قضيه در موارد سياسي نيز مشهود است و بنابراين شايد نتوان به نظرسنجي‌هاي صورت گرفته با سايت‌هايي با بيننده كم و مخاطبان خاص چندان اعتماد كرد.

در نهايت با وجودي كه همچنان شيوه مطمئني براي بررسي صحت نظرسنجي‌هاي اينترنتي وجود ندارد، اما حقيقت اين است كه در بسياري مواقع كاربران نياز يا علاقه‌اي براي تقلب و تغيير مصنوعي نتايج نظرسنجي ندارند و اين قضيه مي‌تواند باعث شود كه نظرسنجي‌هاي كم هزينه اينترنتي در بسياري مواقع حداقل برداشتي كلي از نظرات كاربران را در پي داشته باشند.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 8 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 296]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن