تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820424569




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با انتقاد از ديپلماسي زور در برابر ايران واشنگتن تايمز:


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: با انتقاد از ديپلماسي زور در برابر ايران واشنگتن تايمز:
روزنامه واشنگتن تايمز در گزارشي تحليلي درباره روابط ايران و آمريكا با تأكيد بر اينكه گره كور ديپلماسي تهران و واشنگتن با زور دندان باز نمي شود تصريح كرد كه رئيس جمهور بعدي آمريكا بايد از فرصت عالي عادي سازي روابط با تهران استفاده كند.
روزنامه واشنگتن تايمز در گزارش تحليلي خود نوشت: رئيس جمهور بعدي آمريكا فرصتي عالي براي بهبود اوضاع با ايران و تحقق چيزي را دارد كه پنج رئيس جمهور قبلي آمريكا نتوانستند به آن دست يابند، يعني عادي سازي روابط با تهران.
گزارشات حاكي از تمايل دولت جرج بوش، رئيس جمهور آمريكا براي ايجاد يك دفتر ديپلماتيك در ايران گامي بسيار كوچك در اين مسير است و اگر اين ايده به مرحله اجرا گذاشته شود فضايي مثبت براي جانشين بوش ايجاد مي كند تا گام هاي لازم بعدي را كه بايد از بين گزينه هاي سياسي در قبال ايران انتخاب شود، در نظر بگيرد.
در اين گزارش تحليلي آمده است: ايران، كشوري با جمعيت 70 ميليون نفري كه بين دو مركز انرژي خليج فارس و درياي خزر قرار دارد، توجه و علاقه خاصي به ثبات منطقه اي دارد، چيزي كه براي پيشرفت اقتصادي در ايران و همسايگانش يك شرط لازم و ضروري محسوب مي شود. منطقه پرآشوبي كه ايران در آن قرار دارد پر از تروريسم، كشورهاي ناآرام، قاچاق مواد مخدر و تنش هاي داخلي و بين كشوري است. اما پس از حملات يازده سپتامبر يك محدوده بي سابقه از منافع مشترك و يكسان بين ايران و آمريكا به وجود آمد كه تعامل آنها با يكديگر در زمينه افغانستان، عراق و نيز مسائلي هم چون امنيت انرژي، مواد مخدر و تهديدات طالبان و تروريسم كه پاكستان را تهديد مي كند، امكان پذير كرد. متأسفانه دولت بوش به جاي اين كه از اين منافع مشترك بهره ببرد با مجموعه اي از گام هاي اشتباه از قراردادن ايران در محور شرارت گرفته تا ناديده گرفتن حمايت سازنده تهران از رژيم جديد بغداد و كابل، تهران را از خود بيزار كرد. با اين حال با توجه به وخامت مسائل امنيتي كنوني، رئيس جمهور بعدي آمريكا نمي تواند اشتباهات بوش را تكرار كند يا بدون تغيير سياست بوش تنها آن را به ارث ببرد.
اين روزنامه در ادامه نوشت: حقيقت اين است كه ايران امروزه براي يك مذاكره جامع با آمريكا آماده است و بسياري از مقامات عالي رتبه ايراني از جمله سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي و مذاكره كننده هسته اي ايران و علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي ايران با صراحت خواستار يك «چارچوب جديد» مذاكرات براي حل همه مسائل شده اند، چرا كه همان طور كه جليلي گفت مسئله هسته اي تنها مسئله موجود نيست. تمايل تهران به چانه زني بزرگ با آمريكا به طور تلويحي در بسته پيشنهادات ارائه شده ايران براي حل مسائل منطقه اي كه سال گذشته به گروه 1+5 تحويل داده شد، آشكار است. بررسي جدي و هرچه زودتر بسته ايران (كه به وسيله بوش ناديده گرفته شد) توسط رئيس جمهور بعدي آمريكا مي تواند يخ روابط ايران و آمريكا را از اوايل سال ميلادي آينده به نحو چشم گيري آب كند.
در ادامه اين گزارش تحليلي تصريح شده است: آنچه ايران خواستار آن است احترام است و اين كه واشنگتن نقش و جايگاه مهم ايران در خاورميانه را درك كند، علاوه بر آن به يك زبان جديد در ديپلماسي آمريكا در قبال ايران كه سرشار از اصطلاحات مخرب تهديد و زورگويي همراه نباشد نياز است. چرا كه ديپلماسي زور در برابر ايران تأثيرگذار نيست.
اين روزنامه در ادامه اين گزارش تحليلي آورده است: چنين رويكرد جديد سالمي كه متأسفانه تاكنون اتخاذ نشده است مي تواند نتايج مثبتي به دنبال داشته باشد، براي مثال شكاف هاي ادراكي امنيتي بين آمريكا و ايران براي يك توافقنامه «حادثه دريا» (كه با هدف جلوگيري از جنگ تصادفي بين نيروهاي دريايي ايران و آمريكا در كانال هاي خليج فارس انجام مي گيرد) را كوتاه كند. چنين گام هايي اگر پشت سر هم دامنه گسترده مسائل سياسي ايران و آمريكا اتخاذ شود مي تواند تأثيرات مثبتي بر مسائل حل نشده باقي مانده بين دو كشور از جمله مسئله هسته اي داشته باشد.
اين گزارش افزوده است: اين در حالي است كه با توجه به مواضع اعلام شده جان مك كين (كانديداي جمهوري خواه انتخابات رياست جمهوري آمريكا) و باراك اوباما، رقيب دموكرات وي براي تشديد تحريم ها عليه ايران در آينده، به نظر مي رسد اين خطر وجود داشته باشد كه سياست آمريكا از هم اكنون به وسيله گام هايي تعريف مي شود كه بر مبناي يك چارچوب استراتژيك قرار ندارد و بدتر از آن سياست گذشته را دنبال مي كند. در حالي كه فاصله گرفتن از مفاد، روش و جهت گيري رويكرد فعلي آمريكا در قبال ايران بايد بر رويكردهاي ديگر تفوق و برتري داشته باشد. يك سياست موفق آمريكا در قبال ايران بايد نگراني ها و ترجيحات ايران را درك كند، نه اين كه نسبت به آنها بي اعتنايي نشان دهد.
اين روزنامه در ادامه نوشت: برخلاف آن چه مقامات واشنگتن تصور مي كنند جاده واشنگتن- تهران از تل آويو رد نمي شود. سياستمداران اسرائيل و آمريكا بايد درك كنند كه هرگونه بهبود قابل توجه در روابط ايران و آمريكا بر موضع تهران در زمينه مسائل صلح خاورميانه تأثير خواهد گذاشت و بنابراين اين يك اشتباه سياسي است كه انتظار داشته باشيم ايران رفتار خود را تغيير دهد، آن هم در حالي كه چنين تغيير رفتاري در صورت تغيير رفتار آمريكا راحت تر اتفاق خواهد افتاد. گره كور ديپلماسي ايران و آمريكا تنها با دستان ديپلماسي متقاعدكننده مي تواند باز شود، نه با دندان ديپلماسي زور.
در پايان اين گزارش تحليلي آمده است: زمان بندي نيز بسيار مهم است و دولت بعدي آمريكا نبايد اشتباه دولت قبلي را تكرار كرده و در لحظات آخر تازه اقداماتي را اتخاذ كند كه براي اتخاذ آنها خيلي دير شده است.
گفت وگو با ايران
تنها راه ممكن
در همين ارتباط، دنيس راس، مشاور باراك اوباما سياست هاي جرج بوش رئيس جمهور فعلي آمريكا در قبال ايران را شكست خورده دانست و بر گفت وگو با ايران تأكيد كرد.
«دنيس راس» روز شنبه در مصاحبه با روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» درباره ديدگاه باراك اوباما نامزد دموكرات ها براي تصدي پست رياست جمهوري آتي آمريكا گفت: «از ديدگاه اوباما، در حال حاضر بزرگترين مشكل سياست خارجي ايالات متحده مسئله ايران است كه از نظر وي رسيدگي به آن جنبه فوريت دارد زيرا، سياست دولت بوش در قبال جمهوري اسلامي ايران با شكست روبرو شده است.»
وي افزود: ما مي دانيم كه آمريكا با خودداري از گفت وگو با تهران موجب بهبودي اوضاع نشد. امروزه ايران يك قدرت هسته اي است، اين كشور هنوز سلاح هسته اي ندارد، اما در سال 2001 هنوز قادر به توليد اورانيوم يا گاز اورانيوم نبود و حتي يك سانتريفيوژ هم نداشت، اما امروزه در حال ذخيره اورانيوم است، بنابراين رويكرد فعلي عدم گفت وگو با ايران تأثيرگذار نبوده است. تضميني وجود ندارد كه گفت وگو با آنها موفقيت آميز باشد، اما اگر گفت وگو نكنيم شكست مي خوريم.
از سوي ديگر، سايت آنتي وار نيز طي گزارشي نوشت: جرج بوش رئيس جمهور آمريكا پس از برگزاري انتخابات ماه نوامبر قصد خود را براي ايجاد دفتر حافظ منافع در ايران اعلام خواهد كرد.
 دوشنبه 6 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن