تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خدا قسم سه چيز حق است: هيچ ثروتى بر اثر پرداخت صدقه و زكات كم نشد، در حق هيچ كس ستم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812768177




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخبار هفتگي جهان اسلام/اصول اسلامي؛ راهكار مبارزه با بحران مالي جهان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اخبار هفتگي جهان اسلام/اصول اسلامي؛ راهكار مبارزه با بحران مالي جهان
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: تأكيد كارشناسان بر اقتصاد اسلامي به عنوان راهكار مبارزه با بحران مالي كنوني جهان و ناميدن سال 2009 به سال نوآوري در كشورهاي اسلامي از مهمترين عناوين خبري هفته گذشته بودند.

كارشناسان اقتصادي در همايش مجمع سرمايه‌گذاري اسلامي در تركيه، پناه بردن به شيوه اقتصاد اسلامي را راهكار مبارزه با وضعيت سخت بحران مالي كنوني در جهان عنوان كرده و گفتند: اين همايش فرصتي براي ارائه اصول و مباني اقتصاد اسلامي و جايگزيني عالي براي مبارزه با بحران كنوني است.

اصول اقتصاد اسلامي راهكار مبارزه با بحران مالي جهان است

كارشناسان اين همايش را فرصتي براي ارائه اصول و مباني اقتصاد اسلامي خوانده و اظهار داشتند: به منظور مبارزه با بحران جهاني بايد از شيوه اقتصاد اسلامي بهره مند شد. شيوه اي كه در اسلام با مضاربه مبارزه مي كند.

سواتي تانيجا مدير اين همايش نيز سرمايه گذاري بر اساس قوانين اسلامي را نيازمند دستيابي به اخلاق مشترك و اعتماد خواند و افزود: استفاده از سرمايه گذاري اسلامي جايگزيني عالي براي مبارزه با بحران كنوني است.

نشست مجمع سرمايه گذاري اسلامي از دوشنبه 22 مهرماه به مدت 5 روز در استانبول برگزار شد و طي آن همبستگي در سرمايه گذاري اسلامي، معيارهاي حسابرسي در اسلام، راهكارهاي رفع بحرانهاي مالي جهاني، توازن و سود واقعي به جاي مصاربه هاي مالي مورد بررسي قرار گرفت.

وحدت امت اسلامي در همه ابعاد زندگي

عثمان تويجري در دومين گردهمايي منجمان كشورهاي اسلامي در مراكش وحدت امت اسلامي را در همه ابعاد زندگي مورد تأكيد قرار داد و گفت: وحدت تقويم اسلامي مانع از تفرقه و اختلاف ميان مسلمانان مي‌شود.

عبدالعزيز بن عثمان تويجري مديركل سازمان تربيت، علوم و فرهنگ اسلامي ( آيسيسكو) چهارشنبه 15 اكتبر(24 مهرماه) در دومين گردهمايي كارشناسان و منجمان كشورهاي اسلامي در رباط پايتخت مراكش و در مقر سازمان اهميت وحدت امت اسلام را در همه ابعاد زندگي به‌ويژه آموزه‌ها و شعائر ديني مورد تأكيد قرار داد و گفت: در عصري زندگي مي‌كنيم كه مسلمانان با تعرضات بسيار زيادي رو به رو هستند و وحدت كلمه و حفظ اين وحدت با اهميت بوده و از نشانه‌هاي ديني به شمار مي‌رود.

وي با بيان اينكه درايت و تدبير علماي مسلمان در اين ميان نقش به‌سزايي دارد، تصريح كرد: كارشناسان بسياري مطالعات و تحقيقات خود را در اين زمينه ارائه كرده و موضوع آغاز ماههاي قمري را از منظر فقهي، نجومي و جغرافيايي بررسي كرده‌اند. اين كار دستاوري اسلامي است كه امت اسلام را متحد مي‌كند و مانع از تفرقه و اختلاف ميان آنها مي‌شود. اين كار مهم بر عهده كارشناسان است كه بايد از همه تواناييهاي خود بهره‌‌مند شوند.

اين گردهمايي در چارچوب برنامه‌هاي همكاري ميان سازمان آيسيسكو و شوراي جهاني دعوي اسلامي و همكاري مجمع فقه اسلامي وابسته به سازمان كنفرانس اسلامي برگزار شد و شركت‌كنندگان جوانب شرعي و فقهي ماههاي قمري را بررسي كرده و تجارب و پيشنهادات خود را در اين زمينه ارائه كردند.

مجامع بين‌المللي تعرضات صهيونيستها در مسجدالاقصي را متوقف كنند

عمرو موسي دبيركل اتحاديه عرب شنبه 27 مهرماه از مجامع بين‌المللي خواست جهت مقابله با تعرضات خصمانه رژيم اشغالگر اسرائيل، فعاليتهاي آنها را متوقف كنند.

وي با اشاره به اينكه رژيم اشغالگر اسرائيل با شيوه هاي مختلف به شهر مقدس قدس تعرض مي كند، يادآور شد: صهيونيستها با هدف از بين بردن و محو آثار اسلامي به اين كار اقدام مي كنند. اين تعرضات خصمانه شكست مي خورد و حق قدس و مسجدالاقصي اثبات مي شود. اما اينك حدود 24 سازمان افراطي با صهيونيستها در تخريب خانه هاي قدس، ترويج قوانين نژادپرستي و از بين بردن ماهيت قدس مشاركت مي كنند.

روزانه 30 گروه يهودي افراطي به مسجدالاقصي يورش مي‌برند

شيخ تيسير تميمي قاضي القضات فلسطين گفت: روزانه 30 گروه يهودي افراطي به مسجدالاقصي يورش مي‌برند و با كارهاي غيراخلاقي قداست مسجدالاقصي را خدشه‌دار مي‌كنند. ادامه اين تعرضات روزانه به مسجدالاقصي منجر به افزايش درگيريهاي ديني ميان مسلمانان و يهوديان جهان خواهد شد كه صلح و امنيت بين المللي را تهديد مي كند.

وي تصريح كرد: اين در حالي است كه رژيم اشغالگر اسرائيل مانع مي شود مسلمانان وارد مسجدالاقصي شوند و در آن نماز بخوانند، اما يهوديان افراطي با حمايت پليس صهيونيست به راحتي وارد شده و به كارهاي غيراخلاقي مي پردازند و قداست اين مكان مقدس را خدشه دار مي كنند.

شيخ تيسير تميمي با بيان اينكه حفاريهاي اشغالگران در بخش زيرين پايه هاي مسجدالاقصي و اطراف همچنان ادامه دارد، يادآور شد: اين كار با هدف تخريب و فروپاشي پايه هاي مسجدالاقصي انجام مي گيرد تا هيكل موهوم را در آن قرار دهند. به طوري كه اخيرا در چند متري مسجدالاقصي در زمين وقفي مسلمانان كنيسه اي ساخته و افتتاح كرده اند.

سال 2009 سال نوآوري و ابتكار در كشورهاي اسلامي نام گرفت

در اختتاميه نشست وزيران آموزش عالي و مطالعات علمي سازمان كنفرانس اسلامي در باكو پايتخت آذربايجان، شركت‌كنندگان سال 2009 را "سال نوآوري و ابتكار در كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي" ناميدند.

چهارمين نشست وزيران آموزش عالي و مطالعات علمي سازمان كنفرانس اسلامي به دعوت سازمان تربيت، علوم و فرهنگ اسلامي ( آيسيسكو) از 15 تا 17 مهرماه در باكو پايتخت آذربايجان برگزار شد. آيسيسكو خواستار اجراي تعدادي برنامه و طرح به‌ويژه مسابقه و المپياد جوانان در كشورهاي اسلامي در زمينه علوم، تكنولوژي و ابتكار شد.

شركت‌كنندگان اين همايش از آيسيسكو خواستند تا گزارشي از تلاشهاي سازمان در زمينه آموزش عالي، مطالعات علمي و تكنولوژي آماده كند و در همايش آينده كه در سال 2010 در كوالالامپور مالزي برگزار مي‌شود، ارائه دهد.

همچنين شركت‌كنندگان از سازمان كنفرانس اسلامي خواستند اجراي طرح " اطلس ابتكار در جهان اسلام" را با هدف تأكيد بر علم، تكنولوژي و ابتكار در كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي آغاز و همچنين ارتباط ميان علوم، تكنولوژي و ابتكار با ارزشهاي ديني و فرهنگي و سياسي را مورد بررسي قرار دهد.

ضرورت آموزش صحيح ذبح اسلامي مورد تأكيد قرار گرفت

شركت كنندگان در همايش "ذبح حيوانات بر اساس اصول اسلامي" در مصر، خواستار تأسيس شوراهايي براي آموزش ذبح كنندگان به منظور ذبح صحيح حيوانات بر اساس آموزه‌هاي اسلام و معيارهاي بين‌المللي شدند تا با تصويب قوانيني اصول مهرباني با حيوانات مورد تأكيد قرار گيرد.

در اين همايش ارائه ضوابط و قوانيني براي انتقال حيوانات از مسافتهاي دور مورد تأكيد قرار گرفت تا حيوان از خطري كه زندگي اش را تهديد مي كند، آگاه نشود. ضرورت همكاري ميان شوراهاي محلي و سازمانهاي بين المللي به منظور ارائه كمكهاي لازم به دولت براي افزايش تعداد قصابها و بهبود شرايط آنها مورد تأكيد قرار گرفت.

شركت كنندگان در اين همايش خواستار تأسيس شوراهاي محلي براي آموزش قصابها براي ذبح صحيح حيوانات بر اساس آموزه هاي ديني اسلام و معيارهاي بين المللي شدند و همچنين اين شوراها قوانيني لازم اتخاذ كند تا حيوان در تنگنا قرار نگيرد.

انجمن دوستي حيوانات در مصر نخستين همايش اسلامي "ذبح حيوانات بر اساس اصول اسلامي" را 18 و 19 اكتبر ( 27 و 28 مهر) با مشاركت 20 كشور از خاورميانه، آفريقا، آسيا، اروپا، كارشناسان و علماي الازهر با هدف تبيين اصول اسلام و ارتباط آن با دوستي با حيوانات و عدم مخالفت با معيارهاي بين المللي سازمان جهاني بهداشت حيوانات برگزار كرد.

گزارشي از وضعيت "حقوق بشر" در عربستان ارائه مي‌شود

طي امضاي قوانين بين‌المللي حقوق بشر از سوي عربستان، نخستين گزارش از وضعيت"حقوق بشر" اين كشور در ماه فوريه به كميته بين‌المللي حقوق بشر ارائه مي‌شود.

زيد حسين معاون رئيس شوراي حقوق بشر عربستان با بيان اينكه اين گزارش در نوع خود نخستين گزارش درباره حقوق بشر به شمار مي رود، اظهار داشت: همچنين در اين راستا قرار است عربستان قانوني را تصويب كند كه طي آن تجارت انسان را جرم بداند.

زيد حسين با اشاره به اينكه اين گزارش در پي امضاي قوانين و مقررات بين المللي حقوق بشر از سوي عربستان در اهتمام به حقوق انسانها ارائه مي شود، يادآور شد: اين گزارشهاي رسمي در خصوص بررسي وضعيت حقوق بشر در عربستان است كه براي نخستين بار در فوريه به كميته جهاني حقوق بشر ارائه مي شود.

وي بيشتر رسانه هاي گروهي را كه از تاريخ، نظام قانوني و حقوقي اين كشور آگاه نيستند، محكوم كرد و گفت: بسياري از آنها از وضعيت حقوق بشر و هتك حرمت حقوق انسان در اين كشور انتقاد كرده‌اند كه وضعيت آموزش و كار زنان از جمله آنها است.

گروههايي براي پيگيري حجاج غيرقانوني در عربستان تشكيل مي‌شوند

عربستان سعودي به منظور ممانعت از مفروش كردن مكه و مشاعر مقدس توسط زائران غيرقانوني در موسم حج، به تشكيل گروههاي امنيتي جهت پيگيري حجاج متخلف اقدام كرده است تا مانع از ادامه فعاليت آنها شده و موسم حج امسال با سهولت و بدون حادثه انجام شود.

عربستان سعودي به منظور ممانعت از پديده مفروش كردن خيابانها در مكه و مشاعر مقدس توسط برخي از زائران غيرقانوني در موسم حج برنامه‌هايي را در نظر گرفته است. از برجسته‌ترين اين اقدامات تشكيل گروههاي امنيتي براي پيگيري حجاج متخلف در داخل مشاعر مقدس و همچنين تبليغات و اطلاع رساني از طريق رسانه‌هاي گروهي مختلف است.

خالد فيصل امير منطقه مكه مكرمه و رئيس كميته مركزي حج اظهار داشت: در موسم حج امسال گروههاي امنيتي ميداني به منظور پيگيري فعاليتهاي زائران متخلف در داخل مشاعر مقدس تشكيل مي‌شوند. اين گروه مانع از ورود حجاج غيرقانوني به مكه مكرمه و مشاعر مقدس مي‌شوند؛ زيران آنها خيابانهاي اصلي و راههاي منتهي به مشاعر مقدس را مفروش مي‌كنند و با ايجاد اختلال در حركت و رفت و آمد زائران، حوادث ناگواري را مرتكب مي‌شوند.

وي افزود: كساني كه زائران را غيرقانوني به مشاعر مقدس و مكه وارد مي‌كنند نيز جريمه مالي مي‌شوند. از اين رو اداره گذرنامه عربستان در شهرهاي مختلف حجاج قانوني را معرفي مي‌كند تا از افرادي كه غيرقانوني به اين كشور وارد و به مكه و مشاعر مقدس آمده‌اند، شناسايي شوند. حجاج غيرقانوني ممكن است شهروند عربستاني يا غيرعربستاني باشند كه نامه رسمي براي اداي فريضه حج دريافت نكرده‌اند. اين افراد به مفروش كردن زمين مشاعر مقدس اقدام مي‌كنند و سبب ازدحام و شلوغي بيش از حد در مني و عرفات شده و مانع از خدمت‌رساني به زائران خانه خدا مي‌شوند.

تكه‌اي از پوشش خانه خدا بيش از 5 هزار دلار فروخته شد

با وجود هشدارهاي مكرر از سوي مقامات عربستان مبني بر عدم فروش پوشش خانه خدا، پرده كعبه از سوي يكي از شهروندان اين كشور 5 هزار و 300 دلار فروخته شد.

شيخ عبدالحسين عبيكان مشاور قضايي دادگستري عربستان، تبرك پوشش خانه خدا را بدعت دانست و آن را حرام اعلام كرد.
زياد محيي الدين خوجه مديركل كارخانه ساخت پوشش كعبه در مكه مكرمه اظهار داشت: امكان ارائه پوشش خانه خدا براي فروش وجود ندارد و به فروش نمي‌رسد و نسبت به فروش آن هشدار داده است.

اخيراً در رسانه‌هاي عربستان اعلام شده است كه يكي از شهروندان اين كشور، تكه از پوشش خانه خدا به طول 95 سانتيمتر و عرض 45 سانتيمتر را 20 هزار ريال ( حدود 5 هزار و 300 دلار) فروخته است.

مسجد جامع بيروت افتتاح شد

شيخ الازهر و مفتي مصر به منظور مشاركت در افتتاح مسجد "محمد امين" در بيروت و تأكيد بر فرهنگ تسامح و همزيستي مسالمت آميز جمعه 25 مهرماه به لبنان سفر ‌كردند.

محمد سيد طنطاوي شيخ الازهر و دكتر علي جمعه مفتي مصر به منظور مشاركت در افتتاح مسجد "محمد امين " در ميدان شهداي بيروت به لبنان سفر كردند و با فعالان ديني و رهبران سياسي و ديني نيز گفتگو كردند. شيخ الازهر روز جمعه سفر كوتاه يك روزه‌اي به لبنان داشت و فرهنگ تسامح و همزيستي مشترك را مورد تأكيد قرار داد.

طي اين سفر يك روزه شيخ الازهر با شيخ رشيد قباني مفتي لبنان، علامه محمد حسين فضل الله از مراجع تقليد شيعيان لبنان، عبدالامير قبلان رئيس شوراي عالي شيعيان ديدار و گفتگو كرد.

نخستين نماز جمعه مسجد محمد امين اقامه شد

نخستين نماز جمعه در مسجد جامع "محمد امين" به عنوان بزرگترين مسجد لبنان همزمان با افتتاح مسجد با حضور گسترده رهبران سياسي و ديني كشورهاي مختلف جمعه 26 مهرماه اقامه شد. خطبه نماز جمعه از سوي دكتر علي جمعه مفتي مصر با تأكيد بر اهميت مسجد در اسلام برگزار شد.

وي اظهار داشت: مسجد زيربناي يك جامعه اسلامي به شمار مي رود كه به معناي بندگي خداوند است. مسجد اساس تقواي خداوند است كه بايد مكاني زيبا باشد تا عبادت و بندگي خداوند زيبايي و جلوه اي خاص داشته باشد.

شيخ محمد رشيد قباني مفتي لبنان نيز در سخناني در مراسم افتتاح اين مسجد تصريح كرد: اين مسجد به نام حضرت محمد (ص) به منظور وحدت ميان مسلمانان نامگذاري شده تا بتوان از آن حمايت كرد.

مسجد محمد امين پس از 6 سال كه سنگ بناي آن را رفيق حريري رئيس جمهور سابق لبنان گذاشت، افتتاح شد. اين مسجد به عنوان بزرگترين مسجد لبنان داراي حدود 5 هزار متر مكعب مساحت و گنجايش حدود 7 هزار نمازگزار است. اين مسجد شباهت زيادي به مسجد تاريخي محمدعلي پاشا در قاهره مصر دارد كه از شيوه مهندسي اسلامي در عصر عثماني بهره گرفته كه در نوع خود در بيروت بي‌همتا است.

همايش "فلسفه در انديشه اسلامي" در اردن برگزار مي‌شود

حسن حنفي انديشمند مصري در همايش علمي "فلسفه در انديشه اسلامي" كه 29 و 30 اكتبر (8 و 9 آبان) در اردن برگزار مي‌شود، درباره "فلسفه اسلامي از نقل تا ابداع" سخنراني مي‌كند.

روز اول همايش "فلسفه در انديشه اسلامي" در دانشگاه اردن و روز دوم هماش در مركز فرهنگي پادشاهي اردن برگزار مي‌شود كه سخنرانان افتتاحيه آن وزير فرهنگ اردن، رئيس دانشگاه اردن، مدير منطقه‌اي آموزشگاه جهاني انديشه اسلامي خواهند بود.

در جلسه اول دكتر حسن حنفي انديشند مصري با عنوان "فلسفه اسلامي از نقل تا ابداع" و سپس دكتر عزمي طه با موضوع "وظيفه فلسفه در انديشه اسلامي" سخنراني مي‌كنند."رشد و توسعه فلسفه اسلامي مانند توسعه علم كلام"، "ساختار فلسفه براي علم كلام"، "رشد انديشه اسلامي و ويژگيهاي علوم اسلامي" در جلسه دوم روز اول بررسي مي‌شوند. در جلسه سوم به رياست دكتر حسن حنفي موضوعاتي چون "برهان عقل عربي از ميان فقه زبان" و "استقلال فلسفي" بررسي مي‌شوند.

در جلسه اول روز دوم زكي ميلاد از انديشمندان عربستان درباره "فلسفه ذاتي در انديشه اسلامي معاصر" سخنراني مي‌كند و "12 نمونه از حكمت صوفيه" و "فلسفه وحدت وجود" نيز بررسي مي‌شوند. موضوعاتي چون: "نقد فلسفه پس از تجدد در انديشه معاصر غربي"، "انديشه اصلاحي عربي"، "ابداع در فلسفه عربي"، "اداره و توجيه بيداري معاصر بر اساس فلسفه اسلامي"، "مفهوم فطرت در انديشه فلسفي اسلامي" و "فلسفه علم در ميراث اسلامي" طي جلسات بعدي مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

آموزشگاه جهاني انديشه اسلامي با همكاري دانشگاه اردن و وزات فرهنگ طي دو روز 29 و 30 اكتبر ( 8 و 9 آبان ماه) همايش علمي "فلسفه در انديشه اسلامي" را با مشاركت كشورهاي اسلامي و عربي برگزار مي‌كنند.

هشدار دادگاه مصر در مورد برخي اسماءالحسني ساختگي

دادگاه قضايي مصر در اقدامي بي‌سابقه نسبت به برخي از اسماءالحسني كه در بزرگترين مساجد اين كشور منقش شده اند، هشدار داد و آنها را جعلي و ساختگي خواند. با وجود اينكه اين نامها در شبكه هاي راديويي و تلويزيوني، در الازهر، آموزش و پرورش و دانشگاههاي اين كشور مطرح مي شوند، اما جعلي و تحريف شده هستند.

اين دادگاه قضايي با اشاره به اينكه تحقيقات موثقي درباره اين نامها انجام شده است، افزود: اين 21 اسم هيچ وجه تسميه اي با خداوند متعال ندارند.

دادگاه قضايي مصر اخطاريه اي را به محمد سيد طنطاوي شيخ الازهر، وزيران آموزش و پرورش، آموزش عالي، اوقاف، ارتباطات و رئيس اتحاديه راديو و تلويزيون مصر ابلاغ كرد و از آنها خواست اين نامها را كنار گذاشته و از آنها استفاده نكنند.

اين نامها از سوي 50 مبلغ مسلمان و استاد دانشگاه و محقق فقه و عقيده بررسي و جعلي بودن آنها اعلام شد. اين گروه بيش از 50 هزار كتاب را بررسي و تمامي نامهاي خداوند كه در قرآن و احاديث نبوي آورده شد را مطرح و اعلام كردند: برخي از آنها مستند نيستند، اما در مساجد وزارت اوقاف مصر، كتابهاي جيبي و مطبوعات شوراهاي اسلامي مورد استفاده قرار گرفته اند. به طوريكه آموزش و پرورش، رسانه هاي شنيداري و ديداري مانند امواج مختلف راديو به ويژه راديو قرآن و شبكه هاي تلويزيوني، از اين نامها استفاده مي كنند.

كميته عالي حفاظت از مساجد تاريخي مصر تشكيل شد

كميته عالي حفاظت از مساجد باستاني و تاريخي مصر از سوي وزارت اوقاف اين كشور تشكيل شد.

اين كميته بر مساجد تاريخي و باستاني وابسته به وزارت در همه استانها نظارت مي كند و ضوابط و قوانين لازم براي حمايت از اين مساجد و حفظ دستاوردهاي تاريخي و باستاني موجود در آنها تعيين مي كند. اين كميته از مساجد همه استانها، متعلقات داخل و خارج آن به صورت دقيق و اصولي نگهداري مي كند تا از خروج دستاوردهاي تاريخي مصر و آثار باستاني آن به كشورهاي ديگر جلوگيري شود.

اين كميته قرار است به منظور نگهداري بهتر آثار تاريخي مساجد با شوراي عالي آثار باستاني و مديران فرهنگي تعامل داشته باشد تا ضوابط قانوني در حمايت مساجد در راستاي اهتمام به ميراث مسلمانان وضع كنند.

نماز باران در عربستان اقامه مي‌شود

در پي تأخير در نزول باران، مردم عربستان روز چهارشنبه اول آبان ماه نماز باران را در سراسر اين كشور اقامه مي‌كنند.

در بيانيه اي كه به اين منظور صادر شده آمده است: همه بايد با استغفار، توبه، عبادت، صدقه، صلوات و دعا از خداوند طلب بخشش كرده تا خداوند باران را نازل كند.

اين نماز كه از سنتهاي حسنه حضرت محمد (ص) است زماني اقامه مي شود كه در نزول باران تأخير افتد. در اين روز همه مسلمانان جمع مي شوند و ضمن توبه و استغفار، صدقه مي دهند و با احسان و نيكوكاري، فرستادن صلوات و خواندن دعا از خداوند متعال نزول باران را خواستار مي شوند و بر اين مسئله بسيار پافشاري مي كنند.

روابط و همكاري ميان جهان اسلام و اروپا بررسي مي‌شود

گردهمايي "روزهاي اسلامي-اروپايي؛ به خاطر تفاهم بيشتر" به منظور تثبيت و تحكيم همكاري ميان جهان اسلام و اروپا 27 اكتبر ( 6 آبان ماه) در تونس برگزار مي‌شود. طي اين گردهمايي موضوعاتي چون بازنگري كتابهاي درسي در تاريخ و آموزش زبانهاي بيگانه، بهبود چهره ديگري در رسانه هاي گروهي، تأثير و تأثر فرهنگها بررسي مي شوند.

تثبيت روابط و همكاري ميان جهان اسلام و اروپا در زمينه هاي آموزشي، فرهنگي، رسانه هاي گروهي و شراكت دائمي ميان آنها از اهداف اين گردهمايي محسوب مي شوند. سازمان آموزشي، فرهنگي و علمي عربي ( الكسو) با مشاركت شوراي اروپا گردهمايي "روزهاي اسلامي - اروپايي؛ به خاطر تفاهم بيشتر" را با مشاركت بيش از 80 كارشناس تاريخ، زبان و رسانه 27 اكتبر (6 آبان) در تونس برگزار مي كند.

تحولات ديني و فرهنگي 5 هزار ساله دمشق بررسي ‌شدند

به مناسبت انتخاب دمشق به عنوان پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2008، همايش بين‌المللي "تحولات ديني و فرهنگي 5 هزار ساله دمشق" دوشنبه 29 مهر ماه در سوريه برگزار ‌شد.

طي اين همايش يكروزه معماري سوريه به ويژه در دمشق طي دورانهاي تاريخي مورد بررسي قرار گرفت. نخستين دوره معماري دمشق در هزاره چهارم پيش از ميلاد تا زماني كه به منطقه اي اسلامي تبديل شد نيز در اين نشست بررسي شد. دمشق از روستا تا شهر، انقلاب معماري، شهر آراميها تا شهر آشوريها، شهر بيزانسها، شهر اسلامي دمشق طي اين همايش بررسي شد.

همايش"آزادي بيان؛ كليد دموكراسي و گفتگو" برگزار مي‌شود

همايش "آزادي بيان؛ كليد توسعه، دموكراسي و گفتگو" با حضور كوئيچيرو ماتسورا 29 اكتبر ( 8 آبان ماه) در لبنان افتتاح خواهد شد.

به مناسبت شصتمين سال اعلاميه جهاني حقوق بشر كه ماده 19 آن بر آزادي بيان تأكيد دارد كه حقي غير قابل تصرف در حقوق بشر به شمار مي رود، همايش " آزادي بيان؛ كليد توسعه، دموكراسي و گفتگو" در ساختمان سازمان تربيتي، علمي و فرهنگي ملل متحد يونسكو در بيروت برگزار مي شود.

طي اين همايش آزادي مطبوعات، توسعه، دموكراسي و گفتگو مورد بررسي قرار خواهد گرفت. اين همايش 29 اكتبر ( 8 آبان ماه) از سوي كوئيچيرو ماتسورا دبيركل سازمان يونسكو افتتاح مي شود.به همين مناسبت نمايشگاه عكسي از روزنامه نگاران با مشاركت مؤسسه رويترز تامسون، سردبير رويترز و رئيس افتخاري كميته جهاني آزادي مطبوعات برگزار مي شود.

در اين همايش 400 نفر از مسئولان دولتي و سياستمداران، برندگان جايزه جهاني آزادي مطبوعات و نمايندگان سازمانهاي غير دولتي و رسانه ها مشاركت مي كنند. دسامبر سال 2008 شصتمين سالگرد امضاي اعلاميه جهاني حقوق بشر توسط اعضاي سازمان ملل متحد است.

همايش "آموزش بر اساس تفاهم فرهنگي و گفتگو" برگزار مي‌شود

همايش بين‌المللي "آموزش بر اساس تفاهم فرهنگي و گفتگو" با مشاركت سازمان تربيت، علوم و فرهنگ اسلامي (آيسيسكو) 21 و 22 اكتبر ( 30 مهر و 1 آبان) در دانمارك برگزار مي‌شود. تشويق به گفتگوي فرهنگها، همكاري ميان مؤسسات آموزش عالي و تبادل دانشجو، ارتباط ميان دين و تنوعات فرهنگي طي اين همايش مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

كارشناسان در اين همايش به منظور تثبيت و تحكيم آموزش بر اساس تفاهم فرهنگي و گفتگو پيشنهادهايي را نيز ارائه مي‌كنند.
سازمان آيسيسكو نيز در زمينه تنوع فرهنگي تحقيقي تخصصي ارائه خواهد كرد. در اين همايش مديركل يونسكو، رئيس جمهور سابق پرتغال و نماينده عالي ائتلاف تمدنها، دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي، مديركل آموزش و فرهنگ و ميراث در مجلس اروپا، وزير امور خارجه دانمارك، مديركل الكسو، رئيس مؤسسه گفتگوي تمدنهاي آناليند مشاركت مي‌كنند.
 چهارشنبه 1 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 759]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن