تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رسول اكرم صلى الله عليه و آله گروهى را كه كشت و كار نمى كردند، ديدند و فرمودند: شم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805679188




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاهش آلودگي هواي پايتخت همچنان روي هوا


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: كاهش آلودگي هواي پايتخت همچنان روي هوا
گروه اجتماعي- شبنم موسوي خصال: آلودگي هواي تهر ان به راستي يك معضل ملي است. گره كور ترافيك، كمبود فضاي سبز، پيگيري نشدن معاينه هاي فني خودروها، پيشرفت كند شبكه مترو و... تنها نمونه هايي هستند كه در صورت مديريت درست مي توانند به كاهش آلودگي هواي تهران كمك كنند.
اما روند فزاينده آلودگي هوا در تهران وافزايش شرايط اضطراري در اين شهر نشان دهنده ناكارآمدي تدابير مسئولا ن در مهار آلودگي هوا و كاهش اثرات منفي آن مي باشد. ظاهرا مردم شهر تهران چاره اي جز اين ندارند كه در انتظار با دو برف و باران بمانند تا شايد بدين صورت از آلودگي هوا شهرشان كاسته شود.

نبود متولي
جهت كاهش آلودگي هواي پايتخت

مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست خواستار مشخص شدن متولي كاهش آلودگي هواي پايتخت شد.
محمدهادي حيدرزاده با اشاره به نامشخص بودن مسئوليت كاهش آلودگي هواي تهران به خبرنگار مهر گفت: آنچه مسلم است اينكه مديريت شهري از تمام ظرفيت و توان خود براي كاهش آلودگي هوا استفاده مي كند.
وي با تاكيد بر اينكه 70 تا 75 درصد فعاليتهاي شهرداري جنبه زيست محيطي دارد، تصريح كرد: برنامه هاي شهرداري تهران با هدف تامين سلامت شهروندان اجرا مي شود.
مشاور شهردار تهران با عنوان اين مطلب كه مديريت شهري در جهت تامين سلامت شهروندان و كاهش آلودگي هاي زيست محيطي نيازمند همكاري و حمايت دستگاه ها مربوطه در اين حوزه است، افزود: با اقداماتي كه شهرداري صورت داده تمامي پروژه هايي كه از امسال به بعد كليد مي خورد، توجيه زيست محيطي خواهند داشت.
حيدرزاده از آلودگي هواي تهران به عنوان مهم ترين بحران پايتخت نام برد و گفت: براي كاستن از آلودگي هوا بايد هرچه زودتر متولي و مسووليت كاهش آلودگي هواي تهران مشخص شود.

پاي مدعي العموم به ماجراي آلودگي هواي تهران كشيده شد

اين روزها كه با رسيدن فصل سرما هر لحظه نگراني اين وجود دارد كه خبر وارونگي هوا و وضعيت «هشدار» براي هواي تهران اعلام شود، هنوز رياست جديد كميته اجرايي كاهش آلودگي هواي تهران تثبيت نشده و اين بي برنامگي ها به جايي رسيده كه دادستاني كل كشور به عنوان مدعي العموم در اين امر وارد شده است.
به گزارش فارس، آلودگي هواي تهران كه همواره در اين شهر بزرگ و صنعتي وجود دارد و مسئولان براي كم و زياد اين آلودگي معيارهايي را تعيين كرده اند كه مقياس «پاك»، «سالم»، «هشدار» و «اضطرار» براي هر كدام از دستگاه هاي مرتبط متفاوت است، اواخر پاييز و اوايل زمستان به دليل سردشدن هوا و به وجود آمدن پديده وارونگي، تشديد مي شود.
گسترش فزاينده تعداد خودروها در تهران و استفاده بي رويه از خودروهاي شخصي كه با آغاز دوره سرما به اوج خود مي رسد و تشديد آلودگي هوا در اين شهر، مديران شهري و ديگر مسئولان را در سازمان هاي متولي چون سازمان حفاظت محيط زيست دچار سردرگمي مي كند و به نظر مي رسد آن ها ابزارهاي كافي براي مقابله با اين معضل را در اختيار ندارند و اين امر نيز موجبات نارضايتي شهروندان را به دنبال دارد.
قريب يك سال از تشكيل كميته اجرايي كاهش آلودگي هواي تهران به عنوان اصلي ترين تشكل مسئولاني كه در امر كاهش آلودگي هواي تهران موثر هستند، خبري نبود تا اينكه در نهايت دو هفته پيش با رياست فاطمه واعظ جوادي; معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست اين جلسه برگزار و تصميم گيري شد رياست اين كميته اجرايي تغيير كند و به توافق اعضا استاندار تهران به عنوان رئيس كميته به هيئت دولت پيشنهاد شود.
در حالي كه فوريت تعيين تكليف كميته اجرايي كاهش آلودگي هواي تهران بر تمام مردم و مسوولان مبرهن است، قرار است واعظ جوادي در سفر استاني رئيس جهوري به تهران اين موضوع را در جلسه هيئت دولت پيشنهاد كند.
اعضاي كميته اجرايي كاهش آلودگي هواي تهران در حال حاضر به رياست سازمان حفاظت محيط زيست شامل معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست، مديركل حفاظت محيط زيست استان تهران، يك نفر نماينده از اعضاي شوراي عالي حفاظت محيط زيست، نماينده وزارت نفت، نماينده وزارت صنايع، نماينده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، نماينده نيروي انتظامي (پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي)، نماينده شهرداري تهران، نماينده صدا و سيماي جمهوري اسلامي، نماينده وزارت كشور، نماينده استانداري تهران، نماينده وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، نماينده معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري، نماينده مجمع تشخيص مصلحت نظام و نماينده كميسيون زيربنايي و صنعت هيئت دولت است.
پيشنهاد رياست كميته كاهش آلودگي هواي تهران با استانداري نيز در حالي مطرح شده است كه دغدغه هاي متعددي از سوي كارشناسان از جمله اينكه آيا استانداري، دغدغه هاي سازمان حفاظت محيط زيست را در اين زمينه دارد يا خير، يا اينكه استانداري با حجم زياد مسئوليت هاي متعدد و متنوع آيا زمان و توان رسيدگي به موضوع كاهش آلودگي هواي تهران را دارد و موارد ديگر وجود دارد.
كارشناسان و بازرسان سازمان بازرسي كل كشور در آخرين گزارش خود از وضعيت آلودگي هوا در تهران در دو سال گذشته، آلودگي هوا را به عنوان يك معضل ملي و تهديدي جدي عليه سلامت انسان ها و محيط زيست خواندند كه تحت تاثير عواملي همچون آلايندگي بيش از حد مجاز مراكز صنعتي و ميليون ها دستگاه خودرو، عدم جديت دستگاه هاي ذي ربط در اجراي وظايف محوله، پراكندگي مديريت شهري و معضل ترافيك، فقدان ساختار اجرايي مناسب جهت نظارت و كنترل بر روند رو به تزايد اين پديده مخاطره آميز، موجب شده تا شهر تهران در رديف يكي از آلوده ترين شهرهاي دنيا شود.
طبق آمار بانك جهاني دولت ايران در سال 2006 متحمل پرداخت 8 ميليارد دلار خسارت بابت آلودگي هوا شده است.
اين آلودگي هوا در كشور تنها مختص تهران نيست به طوري كه محيط زيست ايران در بين 146 كشور جهان در رديف 132 قرار دارد و ميزان اين آلاينده ها 8/2 برابر استاندارد جهاني است.
به اعتقاد كارشناسان سازمان بازرسي كل كشور دستگاه هاي مرتبط با آلودگي هواي تهران در مبارزه با آلودگي هوا وظايفي دارند كه در اين راستا يكي از مهمترين وظايف قانوني سازمان حفاظت محيط زيست اندازه گيري مستمر آلاينده هاي هوا است كه به دليل عملكرد ضعيف آن سازمان طي سال هاي متمادي و عدم وجود ضمانت اجرايي لازم تصميمات متخذه، كنترل جدي توسط آن سازمان بر احداث صنايع بزرگ و نيز ارزيابي اثرات زيست محيطي اين صنايع به نحو مناسب صورت نگرفته است.
بررسي هاي سازمان بازرسي نشان مي دهد عدم جديت دستگاه هاي ذي ربط و عملكرد ضعيف آنان در انجام وظايف قانوني در خصوص پيشگيري و مقابله با عوامل آلايندگي هوا، روند رو به تزايد اين پديده مخاطره آميز را تشديد كرده است.
در همين راستا دادستاني كل كشور به منظور بررسي و پيگيري اقدامات و تصميمات دستگاه هاي مسئول در امر پيشگيري و كنترل ترافيك و آلودگي هواي پايتخت، مسئولان شهرداري، متوليان حمل و نقل عمومي، استانداري، سازمان حفاظت محيط زيست، خودروسازان و شماري از قضات و كارشناسان امر را فراخوانده و در جلسه اي كه با حضور آيت الله دري نجف آبادي; دادستان كل كشور يكشنبه هفته آينده (5 آبان 87)برگزار مي شود نسبت به صيانت از اين حق عمومي شهروندان تهراني پيگيري هاي لازم را انجام خواهد داد.
در نامه اي كه دادستاني كل كشور خطاب به مسئولان مرتبط با موضوع ترافيك و آلودگي هواي تهران ارسال شده، آمده است: «دادستاني كل در مقام مدعي العموم و در راستاي ايفاي نقش نظارت بر حسن جريان امور و به منظور صيانت از حقوق شهروندي، احيا و اقامه حقوق عامه، پيشگيري از ايراد صدمات و لطمات جبران ناپذير به مردم و جلوگيري از تضييع حق مسلم شهروندان پايتخت در برخورداري از زندگي مطلوب و هواي پاك و محيط سالم و با نشاط، موضوع آلودگي هواي پايتخت و ترافيك فرساينده و روند فزاينده آن را طي جلسه اي در مورخ 87/8/5 مورد بررسي قرار خواهد داد.»
در اين نامه از دستگاه ها خواسته شده است ضمن ارائه گزارش جامع از اقدامات و تدوين پيشنهادات و ارائه راهكارهاي عملياتي و اجرايي، در جهت تسريع در حل مشكلات و كاستي هاي مديريت پايتخت، با برنامه و استراتژي راهگشا و شفاف در جلسه حضور يابند.
بايد يادآور شد بي توجهي به معضل آلودگي هوا كه علاوه بر تهديد سلامت روحي و جسمي افراد جامعه ، هزينه هاي گزافي را به كشور تحميل مي كند، از سوي هر نهاد و دستگاهي صورت بگيرد، عملكرد آن را در نزد مردم زير سوال خواهد برد.
مردم مي خواهند نهادهاي قانوني براي رفع تهديد آلودگي هوا، جنبش و تحرك بيش از پيشي را از خود نشان دهند و سلامت نسل هاي امروز و فردا را كه ضامن توسعه و بالندگي حقيقي جامعه است، كم اهميت تلقي نكنند.
 دوشنبه 29 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن