تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803910584




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخبار هفتگي اديان جهان/بحران اقتصادي جهان ؛ محور نيايشهاي جوامع ديني


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اخبار هفتگي اديان جهان/بحران اقتصادي جهان ؛ محور نيايشهاي جوامع ديني
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: بحران اقتصادي به وجود آمده در ايالات متحده و بخشهاي مختلفي از جهان بسياري از شخصيتهاي ديني و مؤمنان را به تعمق در رابطه با علل و ريشه‌هاي آن واداشته است، در اين ميان پاپ با اشاره به قطع بودجه برخي نهادهاي تحقيقاتي وسوسه محققان را در مقابل پولهاي بادآورده مورد انتقاد قرار داد و براي اين اطلاعات ضعيف خود به شدت از سوي دانشمندان ايتاليايي مورد انتقاد قرار گرفت.

بحران اقتصادي از بي‌توجهي به ابعاد انساني ناشي مي‌شود

پاترياكهاي كليساهاي ارتدكس نشست ماه اكتبر را در شهر تركيه برگزار كرده و نگراني خود را نسبت به بحران اقتصاد جهاني، تلاش براي خارج كردن دين از زندگي اجتماعي و بسياري مسائل ديگر مورد تأكيد قرار داده و اظهار داشتند كه علت بحران اقتصادي امروز عدم توجه به ابعاد انساني و فعاليتهاي سودمدار سرمايه گذاران است.

در بيانه اين همايش كه روز يكشنبه در اين نشست قرائت شد آمده است: تمايل كلي در بسياري از كشورهاي مدرن تلاش براي بيرون كردن دين از زندگي اجتماعي است. اصول سكولار هر كشوري ممكن است باقي بماند اما غيرقابل قبول است كه اين اصول را به عنوان ممنوعيت حضور دين در فضاي زندگي تمام شهروندان بدانيم.

شركت كنندگان يادآور شدند: در جهاني كه ميزان از خود بيگانگيها، جداييها و كشمكشها درحال رشد است و سرچشمه اين شرايط بيگانگي و غرابت مردم از خداوند است، تحول هيچكدام از ساختارها و قوانين اجتماعي نمي تواند اين وضعيت را اصلاح كند. شكاف ميان فقير و غني در نتيجه بحران اقتصادي به وجود آمده است، بحراني كه علت آن فعاليت نادرستي است كه از فقدان ابعاد بشري رنج مي برد و همچنين سودي كه سرمايه گذاران و وام دهندگان دنبال مي كنند.

شركت كنندگان تأكيد كردند كه تنها اقتصادي پايدار و قابل دوام است كه بهره وري را با عدالت اجتماعي تركيب كند.

اين سند كه در پايگاه اينترنتي پاترياك مسكو منتشر شده تصريح كرده است: ما به شدت از تمام فعاليتهاي صلح آميز با هدف ارائه راه حل منصفانه درباره مناقشات استقبال مي كنيم، ما از جايگاه كليساي گرجستان و روسيه در طول جنگ اخير و همكاري برادرانه آنها حمايت مي كنيم. از اين رو هر دو كليسا به وظيفه خود براي خدمت در راستاي تسامح انجام داده اند.

شخصيتهاي ديني كليساي ارتدكس روسيه ابراز اميدواري كردند كه تلاشهاي مشترك كليساها به غلبه بر تبعات فاجعه آميز جنگ كمك كرده و سريع ترين راه رسيدن به مصالحه را فراهم كند.

شركت كنندگان در اين بيانيه مطرح شدن موضوع محيط زيست طبيعي در موعظه هاي خود و فعاليتهاي ديني را مورد تأكيد قرار دادند.اين سند از سوي اسقفهاي اعظم در كشورهاي روسيه، قسطنطنيه، اسكندريه، انطاكيه، قدس، قبرس، يونان، آلباني، چك، اسلواكي، گرجستان، صربستان، بلغالستان و لهستان امضا شده است.

مسيحيان خواستار تعيين روزملي نيايش و روزه‌داري شدند

مسيحيان سراسر ايالات متحده قستي از وقت خود را به نيايش يراي يافتن راه حل بحران اقتصاد امريكا اختصاص داده‌اند و از مقامات اين كشور خواسته‌اند تا روزي را به عنوان روز ملي نيايش و روزه‌داري در پاسخ به بحران وخيم اقتصادي اختصاص دهند.

اين نخستين بار در تاريخ كاخ سفيد است كه يك صليب به مدت يك هفته تمام در مقابل ساختمان آن قرار گرفته است.

كشيش پاتريك جي ماهوني مدير ائتلاف دفاع مسيحي اظهار داشت: امريكا با وخيم‌ترين بحران اقتصاد از زمان ركود بزرگ مواجه شده است. مردم در زمان بحرانهاي و چالشهاي بزرگ همواره به خداوند روي آورده تا مورد هدايت و حمايت قرار گيرند.

از اين رو ما از رئيس جمهور مي‌خواهيم درست همانند آبراهام لينكلن كه روز ملي نيايش را در آوريل سال 1863 در زمان جنگ داخلي اعلام كرد، يك روز را به عنوان روز ملي را به نيايش و روزه‌داري تعيين كند.

وي تأكيد كرد: اين امر حائز اهميت تلقي مي‌شود كه مردم خود را به قدري متواضع نشان دهند كه در زمان بحران بزرگ كه رهبران سياسي هم راهي براي حل آن ندارند به خداوند روي آورده‌اند.

كشيش راب شنك رئيس سازمان ايمان و عمل افزود: امريكايي‌ها به دنبال اين بحران فاجعه‌آميز اقتصادي در وحشت و آشفتگي به سر مي‌برند. بسياري از آنها شاهد از بين رفتن سرمايه‌ها و بودجه صندوقهاي بازنشستگي خود مقابل چشمانشان هستند. ما در پاسخ به اين عدم قطعيت بزرگ خواستار تصويب روز ملي نيايش هستيم.

دانشمندان ايتاليايي از اطلاعات علمي ضعيف پاپ انتقاد كردند

اشاره نادرست پاپ به همزماني قطع بودجه دانشگاهها و مؤسسات تحقيقاتي و وسوسه دانشمندان با پولهاي بادآورده، روز 26 مهر ماه انتقاد شديد دانشمندان ايتاليايي را در پي داشت.

مارگاريتا هك متخصص فيزيك نجومي در گفتگو با روزنامه ايتاليايي كوريره دلاسرا گفت: صحبت كردن درباره پول بادآورده آن هم زماني كه دانشمندان جوان ايتاليايي در معرض از دست دادن حرفه خود هستند بدين معناست كه پاپ به طور كل در جريان قضيه نيست.

پاپ روز پنجشنبه 25 مهر در گفتگو با هئيتي از دانشمندان كاتوليك در ايتاليا اظهار داشت كه گاهي علم هدف خود را كه برعهده گيري سهمي در پيشرفت بشريت است فراموش مي كند.

پاپ با اشاره به اينكه علم نمي تواند به اصول اخلاقي شكل دهد گفت: پول بادآورده يا حتي بدتر از آن تكبر در مقابل خالق گاهي در برخي تصميم گيري ها نقش دارد.

اين انتقاد همگام با هشدارهاي مكرر پاپ نسبت به مخاطرات پيشرفتهاي علمي با تظاهرات خياباني همراه شده كه به دنبال قطع بودجه توسط دولت راست گراي برلوسكوني صورت گرفته است.

كارلو برنارديني از فيزيكدانهاي ايتاليايي با اشاره به دستمزدهاي ناچيز و عدم امنيت شغلي ميان قشر محقق و دانشمند طي يك مقاله نوشت: پاپ اطلاعات اندكي در اين مورد دارد. پول بادآورده را همه جا مي توان يافت.

اين درحالي است كه برونو دالاپيكولا پاپ را براي تعيين حدود تحقيقات مورد تجليل قرار داد و طي مقاله اي در روزنامه استامپا نوشت: دانشمند داراي حاشيه قابل توجهي از آزادي است اما در مواجهه با مسائل بنيادين چون توليد مثل غير جنسي، احترام به زندگي انساني و منافع اقصادي اين آزادي بايد كنترل شود.

اما پيرجيورجيو اوديفردي از رياضيدانهاي ايتاليايي روز جمعه نوشت: دانشمندان نمي خواهند مسائل مربوط به خداوند را به بازي بگيرند، اين همواره ادعاي كليسا بوده كه از جايگاه متافيزيك صحبت كرده است.

اوايل سال جاري ميلادي به دنبال اعتراضهاي اساتيد و دانشجويان به حضور رهبركاتوليكها در يك دانشگاه سكولار، بنديكت سخنراني از پيش برنامه ريزي خود را در دانشگاه اسپينزا لغو كرد. علت اين اعتراضها حمايت كاردينال يوزف راتزينگر(پاپ كنوني) در سال 1990 از محاكمه گاليه با عباراتي چون منصفانه و معقول بود.

رهبران اديان مختلف براي فعاليتهاي داوطلبان زيست‌محيطي متحد مي‌شوند

برنده جايزه صلح نوبل سال 2007 از روز پنجشنبه 25 مهر ماه بيش از 130 نفر از رهبران و شخصيتهاي ديني ايالات متحده امريكا را در شهر نشويل گردهم جمع كرده تا از كمكهاي داوطلبانه آنها براي مبارزه با تغييرات جوي استفاده كند.

ال گور معاون اسبق رئيس جمهوري امريكا در دوره بيل كلينتون، برنده جايزه صلح نوبل 2007 و فعال محيط زيست طي بيانيه‌اي اعلام كرد كه داوطلبان ديني كه به نشويل سفر كرده و در اين گردهمايي حضور يافته به سخنراني وي در رابطه با اين اقدامات گوش فراخواهند داد و حضور بسيار ارزشمند خود را با تلاشهاي كنوني براي مبارزه با افزايش دماي زمين و تأثير آن بر كل سياره ثابت مي‌كنند.

گردهمايي رهبران اديان مختلف براي مبارزه با ايدز و فقر در استانبول

حدود 75 نفر از رهبران ديني و نمايندگان اديان اسلام، مسيحيت، يهوديت، بوديست، هندو و سيك و سازمانهاي ديني امروز دوشنبه 28 مهر ماه در استانبول گردهم جمع مي‌شوند تا با مرگ مادران، ايدز و فقر مبارزه كنند.

صندوق جمعيت سازمان ملل متحد از دهه 1970 همكاري با 400 سازمان ديني در 100 كشور جهان را آغاز كرده است.

تورايا احمد عبيد مدير اجراي صندوق جمعيت سازمان ملل متحد گفت: تمركز ما در سال 2008، تحكيم شبكه‌هاي بين اديان براي جمعيت و توسعه است. ما قصد داريم همكاري سازمانهاي جهاني ديني مورد حمايت صندوق جمعيت سازمان ملل در استانبول را ارتقاء دهيم. علاوه براين توسعه اين رويكرد حساس فرهنگي و حمايت ازترويج حقوق بشر در اين گردهمايي مورد توجه هستند.

اين همايش صبح دوشنبه در هتل هيلتون استانبول آغاز شده و تا روز سه‌شنبه 30 مهر ماه ادامه دارد. مقامات صندوق جمعيت سازمان ملل متحد اعلام كردند اين گردهمايي كه با حمايت بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد برگزار مي‌شود، نخستين گردهمايي در نوع خود محسوب مي‌شود.

صندوق جمعيت سازمان ملل متحد يك سازمان توسعه بين‌المللي است كه از نظر اطلاعات جميعتي، سياستي و برنامه‌ريزي كشورها را در راستاي كاهش فقر و اطمينان حاصل كردن از بارداري هدفمند، تولد سالم كودك، عدم ابتلاء جوانان به اچ آي وي/ ايدز و حفظ احترام و كرامت دختران و زنان ياري مي‌كند.

شوراي عمومي كليساي كاتوليك بر گفتگوي اديان و فرهنگها تأكيد كرد

اسقفهاي واتيكان كه تا روز 25 اكتبر(4 آبان) در شوراي عمومي كليساي كاتوليك روم به سر مي‌برند بر اهميت گفتگو با ساير اديان و فرهنگها تأكيد كرده و نسبت به سو‌ء تفاهمهاي بين‌ اديان هشدار دادند.

اين شوراي عمومي كليسايي كه با محوريت " كلام خدا در زندگي و رسالت كليسا" از روز 5 اكتبر آغاز شده و تا روز 25 اكتبر ادامه مي يابد ابراز اميدواري كردند مسيحيان در تمام زندگي عمومي حضور داشته باشند تا انجيل نيز در فرهنگ مدرن حاضر باشد.

آنها نسبت به سقوط فرهنگ ديني به واسطه عدم حضور در تصور عمومي جامعه ابراز تأسف كردند.

اين درحالي است كه گزارش اين شوراي عمومي نسبت به پرهيز از اعتقاد به تلفيق و يكساني ديني هشدار داده است، نگراني كه اغلب توسط پاپ بنديكت شانزدهم مورد تأكيد قرار مي گيرد. پاپ اعتقاد دارد اين تلفيق عقايد ديني مختلف زماني رخ مي دهد كه اديان مختلف به واسطه همكاري در جايگاه مساوي قرار گرفته يا در اديان و مذاهب مختلف در كنار هم دعا مي كنند.

اين درحالي است كه واتيكان ژوئيه سال 2007 تأكيد كرد كليساي حقيقي كليساي كاتوليك روم است.

اسقفهاي كاتوليك در رابطه با گفتگو با اسلام نيز به مشتركات ميان دو دين اشاره كرده و مقاومت آنها درمقابل سكولاريسم، ليبراليسم و حمايت از حقوق افراد و تصديق اهميت اجتماعي دين را مورد تأكيد قرار دادند.

اين شورا خواستار گشايش گفتگوي حقيقي بين اديان شد كه با مقررات و قوانين ثمربخش شكل گيرد.

اسقفها روابط خود با ساير مذاهب مسيحي به ويژه پروتستانتيسم را مورد بحث قرار داده و به افزايش افراط گرايي و تكثر سرطان مانند فرقه هاي آنها اشاره كردند.

پيروان تمام اديان جهان براي مقابله با افراط‌گرايي ديني متحد شوند

ساموئل كوبيا كه در هندوستان به سر مي‌برد به دنبال خشونتهاي شكل گرفته در هندوستان اظهار داشت كه يكي از بزرگترين مشكلات دنياي امروز افراط‌گرايي ديني است كه پيروان تمام اديان بايد براي مقابله با آن متحد شوند.

دكتر ساموئل كوبيا دبيركل شوراي جهاني كليساها در ديدار از دفتر مركزي سازمان " امداد كليسا براي اقدام اجتماعي" مستقر در دهلي نو نسبت به گسترش خشونت عليه مسيحيان شرق هندوستان در ايالت اوريسا ابراز نگراني كرد.

ديدار دكتر كوبيا با اعضاي سازمان " امداد كليسا براي اقدام اجتماعي" نخستين فعاليت وي در طول سفر 16 تا 23 اكتبر خود به هندوستان و سريلانكا محسوب مي‌شود.

اين مجموعه سازماني خيريه متشكل از24 كليساي پروتستان و ارتدكس هندوستان است.

خشونت عليه مسيحيان اوريسا به دنبال قتل رهبر هندوها سوامي لاكشماناناندا ساراسواتي در روز 23 آگوست شكل گرفت و به رغم آنكه رهبر مائوئيستهاي جدايي طلب مسئوليت اين قتل را برعهده گرفته است گروههاي هندو اظهار مي‌دارند كه قتل رهبر آنها توطئه مسيحيان بوده است. از آغاز اين خشونتها تاكنون 54 مسيحي كشته شده و بيش از 5 هزار خانه و كليسا و موسسات مسيحي تخريب شده‌اند.

دبير كل شوراي جهاني كليساها گفت: هندوستان همواره الگوي همزيستي و هماهنگي اديان مختلف بوده است اما اين تصوير از هندوستان به‌واسطه اقدامات افراط‌گرايانه در اوريسا خدشه‌دار شده است.

نخست‌وزير هندوستان خواستار همزيستي مسالمت آميز در كشور شد

نخست وزير هندوستان روز دوشنبه 22 مهر ماه هشدار داد كه موج اخير تعداد زيادي كشته در هندوستان به جاگذاشته و ستونهاي بنيادين كشور را تهديد مي‌كند از رو از رهبران ديني خواست براي بحران به وجود آمده راه حلي بيابند كه پيروان اديان مختلف در جامعه متكثر هندوستان همزيستي مسالمت‌آميزي كنار هم داشته باشند.

نخست وزير هندوستان احزاب سياسي تندگرا براي ايجاد فضاي نفرت و خشونت كه به حملات تروريستي، شورشهاي ديني و تنشهاي قومي منتهي شده را تقبيح كرد.

در ماههاي اخير تقريبا در هر گوشه از هندوستان موجي از خشونت مشاهده شده است. هندوها مسيحيان در شرق كشور را كشته، برخي شبه نظاميان به نام دين مقدس اسلام در چهار شهر بزرگ عمليات انفجاري انجام داده، تظاهرات كنندگان مسلمان در منطقه هماليايي كشمير با پليس درگير شده و يك گروه جدايي طلب شهروندان شمال شرق هندوستان را مورد هدف قرار داده است.

اين حملات از تنشهاي ديني آغاز شد و به تدريج در سراسر هندوستان گسترش يافت ، درحالي هشدار دهنده است كه هندوستان به دنبال گسترش اقتصاد، به ثابت كردن جاي پاي خود به عنوان يك قدرت جهاني است.

آمار تلفات اخير در اين درگيريها صدها نفر است، با نزديك شدن انتخابات محلي، احزاب سياسي مخالف دولت مانموهان سينگ نخست وزير كشور را به پرداختن به امور بيهوده متهم كرده اند، آن هم درست درشرايطي كه وضعيت كشور چون سوختن در آتش به نظر مي رسد.

سينگ در سخنراني روز دوشنبه هفته گذشته خود خونريزيهاي اخير را محكوم كرد و رهبران ديني و سياسي را براي گسترش اين خط نادرست ميان جمعيت متكثر ديني و قومي هندوستان مورد انتقاد قرار داد.

بسياري ممكن است اين اظهارات را اشاره اي سرپوشيده به گروه افراط گراي هندوها " باجرانگ دال" تعبير كنند، اين گروه حملاتي را عليه مسيحيان آغاز كرده و از ماه آگوست تاكنون 32 كشته برجاي گذاشتند. بسياري از سياستمداران، از جمله اعضاي حزب سينگ خواستار ممنوعيت اين گروه شده اند اما اين اقدام مي تواند رأي دهندگان تندروي هندو را در انتخابات منزوي كند، ازاين رو سينگ اين پيشنهاد را به رسميت نشمرد.
 دوشنبه 29 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 292]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن