تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسا روزه‏دارى كه از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏اى ندارد و چه بسا شب زنده‏دارى كه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820567173




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سوءتفاهم رماتيسم ستون فقرات


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سوءتفاهم رماتيسم ستون فقرات
[ليلا دليخون]

(AS) مخفف بيمارى است كه در اصل به معناى التهاب بين مهره هاى ستون فقرات و مفصل هاى لگن است. اين بيمارى كه با نام رماتيسم ستون فقرات هنوز ناشناخته است، به تدريج خود را نشان مى دهد و معمولاً با انواع درد كمر مانند ديسك اشتباه گرفته مى شود درد به علت اين بيمارى با استراحت بيشتر شده و با فعاليت كاهش مى يابد به مرور بيمار شب ها از خواب با درد بيدار مى شود و به راحتى نمى تواند حركت كند. اگرچه عوامل مستعد كننده اين بيمارى هنوز ناشناخته است، اما راه هايى براى درمان و پيشگيرى از وسعت بيمارى وجود دارد.
مسعود يكى از هزاران بيمار ورزشكارى است كه سالهاست از بيمارى رماتيسم ستون فقرات (AS) رنج مى برد. او اكنون ۴۰ سال دارد و از ۲۵ سالگى به اين بيمارى مبتلا شده است و رنج و درد بيمارى را با خود يدك مى كشد. او مى گويد: «از زندگى چيزى نفهميدم. فقط درد كشيدم. مجبورم روزانه ۱۹ قرص بخورم. اين درد انسان را ذره ذره مى كشد. آدم زنده زنده مى ميرد.‎/.»
وى مى گويد: «پس از اينكه ۱۴ بار پزشك معالج خود را تغيير دادم، با وجود مراجعه به فوق تخصص روماتولوژى و حتى كلينيك روماتولوژى، بالاخره يك پزشك داخلى بيمارى من را تشخيص داد، آن هم وقتى كه سالها درمان بيمارى رگ سياتيك يا عصبى بودن و غيره را انجام دادم.»
وى علائم بيمارى خود را اينگونه توصيف مى كند: «در ابتداى بيمارى، كمرم خشك شد، بعد درد به ستون مهره ها و گردنم رسيد. بيمارى آهسته آهسته پيشرفت مى كرد تا اينكه يك روز صبح ديگر نتوانستم از جاى خودم بلند شوم، كاملاً فلج شده بودم. عمل جراحى كردم و بدون حمايت بيمه يك ميليون تومان هزينه پرداختم. وزنم به مرور كاهش يافت و به ۵۰ كيلوگرم رسيدم. به تدريج بيمارى هاى قلب، معده، روده، تارى چشم، سنگ كليه، تنگى نفس و در نهايت درد لگن بدنم را رو به تحليل برد.»
پزشكان چه مى گويند
دكتر سيدمجتبى حكيم، فوق تخصص روماتولوژى و عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى شهيد بهشتى در گفت وگو با خبرنگار «ايران» در اين باره مى گويد: بيمارى روماتيسم ستون فقرات يا AS معمولاً افراد را از سنين جوانى يعنى ۱۸ تا ۲۰سالگى و بيشتر مردان را گرفتار مى كند.
وى با بيان اينكه اين بيمارى معمولاً با علائم كمر درد، لگن درد، درد در هنگام شب و استراحت و درد پس از بيدارى آغاز مى شود، مى افزايد: روماتيسم ستون فقرات، برخلاف ساير دردهاى كمر همانند ديسك يا گرفتارى ماهيچه كه با استراحت بهبود مى يابند، با كم تحركى، استراحت و بى ثباتى تشديد مى شود.وى با تأكيد بر اين كه هر اندازه بيماران مبتلا فعال تر باشند، درد نيز به همان نسبت بهبود مى يابد، خاطرنشان مى كند: با توجه به آغاز درد روماتيسم فقرات در سنين پائين و نوع درد كمر كه با استراحت افزايش مى يابد، پزشك به سمت تشخيص بيمارى AS هدايت مى شود.اين عضو هيأت علمى دانشگاه با اشاره به ديگر علائم اين بيمارى، مى گويد: درد كمر، لگن درد، درد پشت، مهره هاى پشتى، پشت ناحيه ريه، تارى ديد، قرمزى و التهاب چشم، دردهاى مفصلى و زانو در ۱۰درصد موارد، درد مچ و آرنج متورم و دردناك از علائم شايع اين بيمارى است و در برخى موارد هم بيمارى هاى قلبى- عروقى و نارسايى دريچه آئورت مشاهده مى شود.وى درباره علت درگيرى چشم ها در اين بيمارى مى گويد: در بدن يك بافت همبند وجود دارد كه اين در استخوان ها، چشم ها، مفاصل و غضروف ها نيز موجود است و به هنگام ابتلاى بافت همبند در اين بيمارى، چشم ها نيز آسيب مى بينند.
وى با اعلام اينكه نسبت ابتلاى مردان به زنان حدود ۹ به يك است، توصيه مى كند: افراد به محض مشاهده اين علائم بويژه داشتن درد در هنگام استراحت بايد به پزشك مراجعه كنند. در اين زمينه MRI كمك زيادى به تشخيص اين بيمارى نمى كند، بلكه انجام آزمايش هاى خون و سى تى اسكن لگن كمك زيادى به تشخيص اين بيمارى مى كند.
دكتر حكيم مى گويد: پس از تشخيص بيمارى، بهترين راه هاى درمان شامل ترك سيگار، استفاده از داروهاى التهابى، فعاليت هاى مكرر ورزشى و مصرف داروهاى بيولوژيك جديد است.اين داروها از حدود هفت سال پيش براى كاهش درد، آهسته كردن سير بيمارى و پيش آگهى بيمارى استفاده مى شوند كه نتيجه درمان را نيز بهبود مى بخشند. گرانى تنها مشكل اصلى اين داروها است.
عضو هيأت علمى دانشگاه علوم پزشكى شهيد بهشتى با بيان اين كه داروهاى بيولوژيك تزريقى هستند، مى افزايد: برخى از اين داروها براى درمان بيمارى به صورت هفتگى تزريق مى شوند. در برخى ديگر تزريق به شكل سرم است كه در روز اول و چهاردهم سپس هر دو ماه يكبار تزريق مى شود.
اين فوق تخصص روماتولوژى با بيان اين كه آمار دقيقى از تعداد اين بيماران در كشور وجود ندارد، مى گويد: شيوع اين بيمارى در كل دنيا حدود هشت دهم درصد است. اين تعداد از مردم در دنيا داراى ژن HLA-B27 مثبت بوده و از سويى حدود ۹۵ درصد بيماران مبتلا به روماتيسم ستون فقرات داراى اين ژن هستند.وى نقش اطلاع رسانى را در تشخيص به موقع و كنترل اين بيمارى بسيار مؤثر دانست و از رسانه هاى جمعى خواست تا در اين باره اطلاع رسانى لازم را انجام دهند.
فرزانه فتاحى، رئيس انجمن روماتيسم ستون فقرات نيز در اين باره با بيان اين كه اين بيمارى بيشتر در مردان جوان مشاهده مى شود، مى گويد: بيمار هنگام ابتلا به اين بيمارى دچار سرگردانى مى شود و به علت ناشناخته بودن بيمارى به پزشكان غيرمتخصص اين بيمارى (ارتوپد، جراحان مغز و اعصاب) مراجعه مى كند.به گفته وى، تشخيص نامناسب، ديرهنگام و شباهت اين بيمارى با ديسك كمر با انواع كمردرد از سوى پزشكان و تجويز استراحت مطلق، اين بيمارى را تشديد مى كند، چرا كه بيمار با استراحت هاى پياپى خود موجب عود و شدت بيمارى مى شود.در اين بيمارى «تحرك» شرط اول بهبودى است و بهترين راه مبارزه با بيمارى، تحرك، حركت، نرمش و ورزش است و سكون براى اين بيماران بسيار خطرناك است.رئيس هيأت مديره انجمن روماتيسم ستون فقرات اظهار مى كند: اين بيمارى نياز به جراحى ندارد و بيمار با مصرف داروهاى ضدالتهاب از پيشرفت بيمارى و بروز معلوليت جلوگيرى مى كند.متأسفانه اين دسته از بيماران به علت شرايط جسمانى خيلى سريع روحيه خود را از دست داده به افسردگى و حتى اعتياد مبتلا مى شوند.
وى مى افزايد: هنوز در هيچ جاى دنيا، علت اين بيمارى مشخص نشده است، اما مى توان وراثت را يكى از علل بروز آن دانست و در صورت مثبت بودن ژن B27-HLA درصد گرفتارى فرزندان آن، به اين بيمارى بيشتر خواهد بود.
پيشگيرى با كنترل و جلوگيرى از پيشرفت بيمارى است، چرا كه اين بيمارى، هميشه و تا آخر عمر همراه با بيمار است.
وى مى گويد: اين بيمارى با خشكى دهان در هنگام صبح همراه است و بيشتر درد به هنگام استراحت سراغ شخص مى رود و بيمار مجبور به بيدار شدن از خواب مى شود.
فتاحى با اشاره به اين كه داروى اصلى بيماران داروهاى ضدالتهاب است، درمان هاى غيردارويى از قبيل ورزش، نرمش و آب درمانى را مفيد مى داند و مى گويد: هزينه درمان يك دوره (يك سال) تزريق داروهاى جديد اين بيمارى بين ۱۵ تا ۲۰ ميليون تومان است كه بيشتر بيماران از پرداخت آن ناتوان هستند.
وى بى توجهى مسئولان وزارت بهداشت در زمينه اطلاع رسانى و آموزش به خانواده ها در زمينه پيشگيرى از اين بيمارى را ازجمله مشكلات عنوان مى كند و مى گويد: كمبود بودجه از مشكلات انجمن است و سازمان بهزيستى در گذشته كمك هايى مى كرد، اما متأسفانه هم اكنون اين حمايت ها هم قطع شده است.
انجمن در اين زمينه تاكنون با خيرين نيز ارتباط برقرار كرده است، اما هنوز به نتيجه اى نرسيده است.
فتاحى در پايان از وزارت بهداشت، خيرين، رسانه هاى جمعى و راديو و تلويزيون خواست به منظور اطلاع رسانى و رفع مشكلات اين بيماران گام بردارند.
 يکشنبه 28 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8924]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن