تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805497743




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفر سولانا به سه كشور همسايه ايران


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سفر سولانا به سه كشور همسايه ايران
سرمايه : مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا پس از آنكه بار ديگر مذاكرات هسته اي ايران با غرب به بن بست خورد با هدف انتقال دغدغه ها از طريق طرف هاي ثالث به تهران، سفر به خاورميانه را در دستور كار قرار داده و قرار است در ديدار با سران كشورهاي منطقه پرونده هسته اي ايران را در غياب طرف اصلي بررسي كند.

براساس بيانيه رسمي اتحاديه اروپا، خاوير سولانا در نظر دارد در سفر به كشورهاي خاورميانه، تحولات منطقه از جمله پرونده هسته اي ايران، مسائل بين الملل و روند صلح در خاورميانه را مورد بررسي قرار دهد. به گزارش روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، در اين بيانيه آمده است: «رئيس سياست خارجه اتحاديه اروپا 19 تا 23 اكتبر (28 مهر تادوم آبان) به كشورهاي امارات، عربستان، قطر و سوريه سفر خواهد كرد.»
در اين بيانيه آمده است: «سولانا يكشنبه و دوشنبه 19 و 20 اكتبر با رئيس دولت و وزير امور خارجه امارات، دوشنبه و سه شنبه با پادشاه و وزير امور خارجه عربستان، سه شنبه و چهارشنبه با امير و وزير امور خارجه قطر و چهارشنبه و پنجشنبه با رئيس جمهوري و وزير امور خارجه سوريه ملاقات وگفت وگو خواهد داشت.» اين بيانيه در ادامه افزود: «رئيس سياست خارجه اتحاديه اروپا درصدد است در جريان سفر به كشورهاي خاورميانه روابط كشورهاي حوزه خليج(فارس) با اتحاديه اروپا، تحولات منطقه از جمله روند صلح در خاورميانه، پرونده هسته اي ايران و مسائل بين المللي را مورد بررسي قرار دهد.» سولانا همچنين قصد دارد در جريان ديدار با مسوولان سوريه، تحولات اين كشور، روابط سوريه و اروپا، مسائل منطقه اي به ويژه روند صلح در خاورميانه و روابط با لبنان و ايران را بررسي كند.
اين سفرها با دستور كار بررسي پرونده هسته اي ايران در حالي صورت مي گيرد كه با بي پاسخ ماندن بسته پيشنهادي گروه 1+5 به ايران و صدور چهارمين قطعنامه بين المللي در چارچوب شوراي امنيت سازمان ملل متحد به درخواست ميانجيان بين المللي حل و فصل برنامه هسته اي، عملاً روند مذاكرات تهران با غرب با بن بست تازه مواجه شد.ميانجيان بين المللي حل و فصل پرونده هسته اي ايران متشكل از پنج عضو دائم شوراي امينت سازمان ملل يعني آمريكا، بريتانيا، فرانسه، روسيه و چين به همراه آلمان اواخر خرداد ماه سال جاري با هدف گشايش مسيري تازه در مذاكرات هسته اي ايران بسته اي از مشوق هاي سياسي، امنيتي، اقتصادي و انرژي در ازاي تعليق غني سازي اورانيوم به تهران ارائه كردند و خواستار آن شدند كه در مدت زمان يك ماه و پيش از صدور چهارمين قطعنامه بين المللي ايران پاسخ را به آن به اطلاع برساند. اين در حالي است كه بسته پيشنهادي گروه 1+5 به دليل دارابودن پيش شرط تعليق انتظار مي رفت كه مورد استقبال تهران قرار نگيرد و پاسخ روشني درباره آن ارائه نشود. با اين حال مقامات ايراني بدون آنكه رسماً اعلام كنند بسته پيشنهادي را رد كرده اند اما در مقابل خواستار مذاكره در خصوص
«non paper» ارائه شده به همراه بسته پيشنهادي شدند. در حالي كه با گذشت حدود سه ماه از ارائه بسته پيشنهادي برخي كشورهاي غربي كه تهران را به وقت كشي براي دستيابي به اهداف تسليحاتي اش متهم مي كردند، پيشنهاد صدور چهارمين قطعنامه بين المللي براي مهار برنامه هسته اي ايران را مطرح كردند.
بر اين اساس در شرايطي كه تهران در انتظار ارائه پاسخ به برخي ابهامات
«non paper» ارائه شده يا همان «تعليق در برابر تعليق» از سوي گروه 1+5 بود با قطعنامه چهارم مواجه شد. از اين روي تازه ترين راهكار براي بازگشايي بابي تازه در مذاكره هسته اي ايران بدون نتيجه باقي ماند و گفت وگوي هاي سولانا و جليلي مذاكره كنندگان ارشد هسته اي ايران و اروپا با بن بست تازه روبه رو شد.
برهمين اساس سولانا براي آنكه يكبار ديگر دغدغه هاي غرب را نسبت به پرونده هسته اي ايران به مقامات ايراني منتقل كند سفر به كشورهاي نزديك ايران به خصوص سوريه را در دستور كار خود قرار داده است.گفت وگوي سولانا با مقامات سوري درباره پرونده هسته اي ايران در حالي صورت مي گيرد كه چندي پيش نيكلا ساركوزي رئيس جمهوري فرانسه به دليل رابطه خوب دمشق با تهران خواستار ايفاي نقش ميانجي از سوي اين كشور در پرونده هسته اي ايران شده بود. بشار اسد رئيس جمهوري سوريه نيز ابتدا با استقبال از ايده وارد ميدان پرونده هسته اي ايران شد و براي ايفاي نقش ميانجي اعلام آمادگي كرد. با اين حال اسد با سفر به تهران و گفت وگو و مذاكره با محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران و اطلاع از پيچيدگي هاي موجود در اين مناقشه بين المللي از ايفاي نقش ميانجي اعلام انصراف كرد. با اين حال سولانا با درك مناسبات موجود ميان تهران و دمشق با وجود اطلاع از پاسخ اسد، بار ديگر به اين كشور سفر خواهد كرد تا سوريه را به ايفاي اين نقش متقاعد كند، ماموريتي كه غرب پيش از اين به تركيه هم محول كرده بود.
در پي بي ثمر ماندن مذاكرات تهران و غرب بر سر پرونده هسته اي ايران و تشديد كشمكش هاي دو طرف، تركيه از نقش ميانجيگري اش در اين موضوع خبر داد. در همين راستا، علي باباجان وزير امور خارجه تركيه اعلام كرد آنكارا براي حل مساله هسته اي ايران ازطريق ديپلماسي در مذاكرات شركت مي كند. باباجان با اشاره به حساسيت ايران و كشورهاي غربي درباره برنامه هسته اي اين كشور گفت: «به همين دليل قدرت هاي غربي شركت آنكارا در مذاكرات هسته اي ايران براي حل اين مساله و ارائه راه حل هاي ديپلماتيك را خواستار شده اند.»وزير امور خارجه تركيه در گفت وگو با خبرگزاري رويترز درباره برنامه هسته اي ايران گفت: «تركيه درباره فعاليت هسته اي ايران حساسيت هاي اين كشور و كشورهاي غربي را درك مي كند به همين دليل هر دو طرف خواستار مداخله تركيه در مذاكرات هسته اي هستند.» وي ادامه داد: «تركيه براي حل اين مساله، نقش كليدي برعهده گرفته است و كشورهاي غربي براي حل اين موضوع از طريق ديپلماتيك از تركيه خواهان شركت در مذاكرات هستند.»همچنين باباجان، جمعه گذشته به همراه باكي ايلكين، نماينده دائم تركيه در سازمان ملل با عضويت اين كشور در شوراي امنيت كه ايفاي نقش آن در پرونده هسته اي ايران در اين پيروزي خيلي موثر بود، درباره مساله هسته اي ايران گفت: «هنگام مطرح شدن موضوع هسته اي ايران، تركيه اين مساله را به طور عميق و با تمام جزئيات بررسي مي كند.
آنكارا مواضع اش را بسيار روشن و صريح در اين باره بيان كرده است.» پس از عضويت تركيه در شوراي امنيت سازمان ملل متحد، روزنامه «وطن» چاپ تركيه گزارش داد بسياري از كارشناسان اين كشور معتقدند حضور سياسي تركيه در مسائل منطقه به خصوص در موضوع هسته اي ايران از عوامل مهم اخذ عضويت در شوراي امنيت است. پايگاه اينترنتي «سامان يلي هابر» تركيه نيز در همين راستا به نقل از يك كارشناس تركي نوشت: «اخذ عضويت در شوراي امنيت، در مسائلي كه تركيه بر آنها حساسيت خاصي دارد مي تواند هم به نفع و هم به ضرر اين كشور باشد كه در همين زمينه مي توان مساله هسته اي ايران را نام برد.» اين كارشناس تركي ادامه داد: «در گذشته تركيه درباره مساله هسته اي ايران اعلام كرد كه اگر چه آنكارا در رديف اروپا و كشورهاي غربي به سر مي برد و با اين كشورها رابطه خوبي دارد اما ايران كشور همسايه اش است و به همين دليل نمي تواند همچون كشورهاي غربي مواضع تندي عليه اين كشور داشته باشد اما اكنون آنكارا با عضويت در شوراي امنيت مي تواند در اين مساله صاحب امتياز باشد و مواضع خود را راحت تر بيان كند.»
 يکشنبه 28 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن