تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ واعـظـى مـؤثرتر از نصيحت نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812803962




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سه اصل هميشه درست براي سرمايه گذاري موفق


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سه اصل هميشه درست براي سرمايه گذاري موفق
سرمايه ، محمدعلي آذري نيا: در بورس اوراق بهادار افراد موفق بسيار زيادي وجود دارند. وارن بافت يكي از همين افراد است اما اگر از او بپرسيد به عقيده وي چه كسي موفق ترين سرمايه گذار است، بافت به استادش بنجامين گراهام اشاره مي كند. گراهام يك سرمايه گذار و نظريه پرداز سرمايه گذاري است كه همگان او را پدر تحليل اوراق بهادار و سرمايه گذاري پرسود محسوب مي كنند. ايده ها و روش هاي او در باب سرمايه گذاري به خوبي در كتاب هايش تحت عنوان «تحليل اوراق بهادار (1934)» و «سرمايه گذار هوشمند (1949)» كه جزء مشهورترين نوشته ها درباره سرمايه گذاري است منعكس شده است. كارشناسان معتقدند هر سرمايه گذار قبل از ورود به بازارهاي مالي بايد اين دو كتاب را مطالعه كند اما خواندن اين كتاب ها كار هر كسي نيست. به همين دليل در مقاله حاضر مهم ترين اصول سرمايه گذاري از ديد بنجامين گراهام را به شكلي ساده مطرح مي كنيم تا درك بهتري از نگاه وي نسبت به فلسفه موفقيت ايجاد شود.

اصل نخست: همواره با يك حاشيه امن سرمايه گذاري كنيد

حفظ حاشيه امن به معناي خريد اوراق بهادار با قيمت به اندازه كافي پايين تر از ارزش واقعي آن اوراق بهادار است. بدين ترتيب نه تنها سود بالايي از اين سرمايه گذاري حاصل مي شود بلكه ريسك اين سرمايه گذاري بسيار پايين خواهد بود. به طور ساده گراهام معتقد است سهامي به قيمت واقعي يك دلار را بايد نيم دلار خريد. او شخصاً در اين كار بسيار استاد بود. از ديد گراهام اين دارايي ها هم به خاطر سود باثبات و هميشگي شان و هم سود نقدي و قابليت نقد شدن شان بسيار ارزشمند هستند. لازم به ذكر نيست كه براي تشخيص اينكه سهام مورد نظر چنين ويژگي مثبتي دارند يعني قيمت آن در بازار بسيار پايين تر از قيمت واقعي اش است سرمايه گذاران بايد از مشاهده مالي استفاده كنند و خود نيز به بررسي ويژگي هاي بنيادين سهام ياد شده بپردازند.
اگر چه گراهام استراتژي هاي متعددي براي سرمايه گذاري داشت اصل نخست مهم ترين آنها بود.
خريد سهامي كه قيمت اش بسيار پايين تر از قيمت واقعي آن است مفهومي بسيار مهم براي سرمايه گذاران است زيرا رعايت آن سودي سرشار به همراه خواهد داشت. بازار در نهايت قيمت سهام مورد نظر را تصحيح خواهد كرد و آن را به شدت افزايش خواهد داد. از سوي ديگر گاه قيمت سهام به هر دليلي كاهش پيدا مي كند. اگر سهام را به قيمت واقعي آن خريداري كرده باشيد با كاهش قيمت بازار دچار ضرر خواهيد شد. استراتژي گراهام در اينجا نيز از ضررها جلوگيري خواهد كرد. گراهام با تحقيق درباره بازار به اين نتيجه رسيده بود كه در بسياري از مواقع قيمت سهام در بازار پايين تر از ارزش واقعي آنهاست. به كار گرفتن اصل نخست هرگز به لطمه ديدن سرمايه گذاران منجر نشده است.

اصل دوم: انتظار افت و خيز را داشته باشيد و از آ ن استفاده كنيد

سرمايه گذاري در سهام به معناي پذيرش افت و خيز و بي ثباتي بازار است. سرمايه گذاران هوشمند به جاي آنكه در دوران افول بازار به خروج از آن اقدام كنند از اين پديده به عنوان فرصتي براي سرمايه گذاري هاي بسيار پرسود استقبال مي كنند. بنجامين گراهام براي توصيف اين وضعيت شريك تجاري خيالي به نام «آقاي بازار» را معرفي مي كند كه شريك همه و تك تك سرمايه گذار هاست. آقاي بازار هر روز قيمتي را براي سهام به سرمايه گذار ها پيشنهاد مي كند و حاضر است با آن قيمت سهام آنها را بخرد يا سهام خود را به آنها بفروشد. گاهي اوقات او از چشم انداز پرسود سهام هيجان زده مي شود و قيمت بالايي را پيشنهاد مي كند و گاه به سبب بدبيني نسبت به آينده سهام قيمت پايين تري را پيشنهاد مي دهد.
از آنجا كه بازار سهام دقيقاً همين احساس ها را دارد پندي كه در اينجا مي گيريم اين است كه نبايد اجازه دهيد ديدگاه هاي آقاي بازار احساسات شما را تحت تاثير قرار دهد يا بدتر اينكه به شما ديكته كند چه تصميمي اتخاذ كنيد.
شما بايد خودتان بر مبناي استدلال هاي مستحكم و واقعيت ها تصميم بگيريد كه چه اقداماتي بايد انجام دهيد. در نهايت مسوول موفقيت و شكست شما در بازار سرمايه شخص خودتان هستيد بنابراين بايد درباره ارزشي بودن سهام شركت ها به نتيجه برسيد. از طرف ديگر تنها هنگامي بايد سهامي را خريداري كنيد كه قيمت پيشنهاد شده معقول باشد و تنها هنگامي سهام را بفروشيد كه قيمت آن به اندازه كافي افزايش يافته يا به عبارت ديگر بيش از حد بالا رفته باشد طوري كه احتمال افزايش بيشتر آن نباشد. كارشناسان مي گويند بازار افت و خيز دارد و گاه اين بي ثباتي بسيار شديد است اما سرمايه گذار به جاي هراسناك شدن از اين روند بايد از آن به نفع خود استفاده كند. خريد يا فروش شتابزده يا از روي ترس هر دو در اغلب موارد اشتباه است.
گاراهام پيشنهاد مي كند سرمايه گذارها سبد دارايي هاي خود را به طور مساوي بين سهام و اوراق قرضه تقسيم كنند. با اين كار در دوره هاي افول بازار و قيمت سهام سبد دارايي ها به كلي ارزش خود را از دست نمي دهد زيرا نيمي از آن اوراق قرضه با سود ثابت است. همچنين اگر بازار رونق پيدا كند سرمايه گذار سود متناسبي كسب خواهد كرد زيرا سهام نيمي از سبد دارايي هاي او را تشكيل مي دهد. به ياد داشته باشيد كه فلسفه گراهام در وهله نخست حفظ سرمايه از ريسك كاهش ارزش و سپس تلاش در جهت افزايش آن است. توصيه او اين است كه بين 25 تا 75 درصد از سبد دارايي هاي خود را به اوراق قرضه اختصاص دهيد و هر چند وقت يك بار درصد اوراق قرضه را در اين سبد بر مبناي شرايط بازار تعيين كنيد. اين استراتژي از ضرر هاي بزرگ و استفاده نكردن از رونق هاي بازار جلوگيري مي كند و همزمان باعث مي شود حوصله سرمايه گذار سر نرود كه وي مجبور شود براي تنوع وارد معاملات غير سودده شود.

اصل سوم: بدانيد چه نوع سرمايه گذاري هستيد

گراهام توصيه مي كند سرمايه گذارها ابتدا شخصيت خود را در زمينه سرمايه گذاري كشف كنند. او براي كمك به انجام اين كار تمايزي روشن بين گروه هاي مختلف سرمايه گذاري حاضر در بورس سهام قائل مي شود.
منفعل و فعال: از ديد بنجامين گراهام سرمايه گذاران تنها دو گزينه پيش رو دارند. آنها يا بايد افرادي فعال و پايبند به اختصاص وقت و انرژي براي تبديل شدن به سرمايه گذاري خوب باشند يا رفتاري منفعلانه داشته باشند. گروهي كه گزينه نخست را انتخاب مي كنند مسلماً بازده بيشتري از سرمايه گذاري خود كسب خواهند كرد. همواره به ياد داشته باشيد ميزان ريسك مورد پذيرش با سود سرمايه گذاري رابطه مستقيم دارد و نيز هرچه وقت و انرژي بيشتري صرف كنيد بازده بيشتري نصيب تان مي شود. اگر شما از آن دسته سرمايه گذارها هستيد كه نه وقت و نه انرژي لازم براي تحقيق شخصي درباره سهام گوناگون نداريد بهتر است از نظرات مشاوران مالي بهره ببريد. اگر چنين شيوه اي را انتخاب كرده ايد مطمئن شويد مشاور شما از تخصص و حسن نيت كافي برخوردار است. راه ديگر سرمايه گذاري به ميزان مساوي در سهام 10 يا 20 شركت برتر بورس است. با انتخاب اين راه حل مطمئن باشيد سود متوسط بازار را كسب خواهيد كرد. ترتيبي دهيد كه در سبد دارايي هاي خود هم سهام و هم اوراق قرضه داشته باشيد. آمارها نشان مي دهد سرمايه گذاران غيرفعال يعني كساني كه وقت و انرژي تحقيق شخصي درباره سهام را ندارند از همين الگوي سرمايه گذاري استفاده مي كنند.
اصول سه گانه اي كه در اين مقاله بيان شد همواره صادق هستند و هر سرمايه گذاري كه مايل است در بلندمدت به موفقيت دست يابد بايد آنها را رعايت كند. گراهام معتقد است بايد بر مبناي ارزش ذاتي سهام و شركت منتشر كننده آن درباره خريد يا عدم خريد آن تصميم گرفت. گراهام هنگامي كه تمام سرمايه گذارها فعاليت در بورس را نوعي فعاليت غيرقاعده مند مي دانستند، چارچوب عملي براي توصيف تحولات بورس تدوين كرد و نخستين معلم رشته سرمايه گذاري محسوب مي شود. او معتقد است هر تصميم در بازار سرمايه بايد مبتني بر حفظ سرمايه و خريد بر مبناي ارزش واقعي ابزار سرمايه گذاري باشد. تسليم جو حاكم بر بازار شدن مقدمه شكست حتمي است.
منبع: www.investopedia.com
 يکشنبه 28 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4404]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن