تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820049542




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

20 توصيه بهداشتي براي مصون ماندن از ريزگرد عربي


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: مفاهیم: ریز گرد چیست؟



نگاه- همشهری آنلاین:

ریزگرد (haze) پدیدهای است که از ترکیب ذرات ریز گرد و غبار با آلايندههاي شهري به وجود میآید
و این ترکیب براي بيماران تنفسي بسيار مضر است. اما این پدیده که در کشورمان شایع شده است داستان دیگری دارد.[تاختوتاز ماسهها در طبيعت]

در ایران منشاء اصلی این پدیده کویرها و باتلاقهای در حال خشکشدن عراق است.

سه كشور ايران، عراق و عربستان بهصورت مشترك هزينههاي مالچپاشي اين اراضي را تأمين و تمام اراضي در فصل خاصي از سال مالچپاشي ميشد.[چگونه مهار بيابانزايي ميتواند به تضمين آينده مشترك من و تو بينجامد؟]

مالچ ماده چسبنده گرفته شده از مواد نفتي است كه براي تثبیت شنهاي روان در اراضي بياباني استفاده میشود.

بهعلت بروز برخي مشكلات و تغيير رويه دولتها در اين ارتباط، اين اقدام صورت نگرفت و پديده ريزگرد بهصورت گسترده بخشهايي از كشور را مورد هجوم قرار داده است.


20 توصيه بهداشتي براي مصون ماندن از ريزگرد عربي


بيماری- حميد ضياييپرور:

كارشناسان و متخصصان علوم پزشكي براي سالم ماندن شهروندان در برابر بحران ريزگرد عربي كه بخش عمدهاي از كشور را فرا گرفته توصيههايي ضروري ارائه دادهاند.

به گزارش همشهري خلاصهاي از اين توصيهها به اين شرح است:


1- براي پيشگيري از بروز عوارض نامطلوب آلودگي هوا نبايد در معرض هواي آلوده قرار بگيريم .

2-آثار آلودگي هوا بر 2 نوع كوتاه و دراز مدت قابل تقسيم است، آثار سريع و كوتاه مدت آلودگي هوا بهصورت اختلال در ضربان قلب (آريتمي) و حملات قلبي (براي افرادي با بيماري زمينهاي قلب) و درنهايت مرگ بروز ميكند. بنابراين بيماران قلبي نبايد در معرض اين نوع آلودگي قرار گيرند.[مفاهیم: ریز گرد چیست؟]

3- به ياد داشته باشيد استنشاق هواي آلوده به ذرات معلق و گرد و غبار سبب نفوذ ذرات ريز به كيسههاي هوايي ميشود، بدينترتيب اكسيژنرساني به قلب محدود ميشود و آثار سوء اين ذرات بهصورت بينظمي در ضربان قلب (آريتمي) و ايجاد حملات قلبي براي افرادي با بيماريهاي زمينهاي قلب بروز ميكند. درصورت مشاهده چنين علائمي فورا به مراكز درماني مراجعه كنيد.

4- در درازمدت، ذرات ريز چند ميكروني گرد و غبار كه وارد دستگاه تنفسي و خون شده، در جدار عروق رسوب كرده و با ايجاد التهاب، شرايط را براي بروز آترواسكلروز (تصلب شرايين) و تنگي عروق فراهم ميكند. بنابراين اگر بيمار قلبي اجبارا در معرض چنين آلودگي قرار گرفت بعدا حتما به پزشك خود مراجعه كند تا آزمايشهاي لازم روي وي صورت گيرد.

5- شهروندان بايد در فضاهاي آلوده از تنفسهاي عميق خودداري كنند.

6- پيش از بهبود شرايط آلودگي هوا حتيالامكان در منازل بمانند و از سفرهاي غيرضرور خودداري كنند.

7- ريه سالمندان بر اثر كاركرد طولاني و تغييراتي در ساختار حبابهاي ريوي، جدار قفسه صدري و عضلات و غضروفها (اعضاي كمكي در تنفس) به فرسودگي دچار شدهاند، از اينرو حتي اگر سالمند به بيماري خاص ريوي مبتلا نباشد در برابر آلودگيها آسيب پذير است.

8- در مبتلايان به بيماريهاي مزمن ريوي، برونشيت مزمن، آسم ريوي و بيماريهاي انسدادي مجاري ريوي با جنبه مزمن سطح حبابهاي ريوي و متعاقب آن ظرفيت حياتي تنفس سالمند كاهش مييابد و حتي اگر سالمند سالم باشد در آلودگي هوا با مشكل دچار خواهد شد.

9- به سالمندان توصيه ميشود از منازل خارج نشوند؛ چون ميزان آلودگي در محيطهاي سربسته بهطور نسبي كمتر از آلودگيهاي خارج منازل است.

10 - تنگي نفس، احساس خفگي و عوارض ثانويه چون تهوع و سردرد از علائم مشكلات تنفسي سالمندان در شرايط آلودگي هواست.

11- در چنين شرايطي استراحت و پرهيز از تحرك، استفاده از پوشش آزاد و درصورت امكان استفاده از اكسيژن به سالمندان توصيه ميشود.

12- تمامي بيماران قلبي و تنفسي، سالمندان، خردسالان و بزرگسالان بهدليل وجود گرد و غبار در مناطق تهران از تردد در هواي آزاد خودداري كنند.

13- همه افراد از انجام فعاليتهاي ورزشي خودداري كنند؛چون فعاليت ورزشي باعث افزايش ضربان قلب و افزايش فعاليت دستگاه تنفسي و متعاقب آن افزايش ورود هواي آلوده به ريهها ميشود.

14- از شهروندان تقاضا ميشود از تردد با خودروي شخصي در سطح شهر جدا خودداري كنند.

15- درصورت مجبور بودن به حضور در سطح شهر از ماسكهاي توصيه شده استفاده كنند.

16- ماسك تنها براي استفاده در يكي دوساعت مفيد است نه اينكه تمامي روز از آن استفاده شود. ماسكهاي كاغذي نيز بهخودي خود مانع تنفس ريزگرد نيست. بهترين نوع ماسك مخصوص (ان90) است.

17 - در محيط منزل در و پنجرهها را ببنديد و از كولر يا پنكه استفاده كنيد. حتي تحمل گرما ضرر كمتري از باز بودن پنجرهها دارد.

18- در داخل خودرو نيز شيشهها را بالا بكشيد و از كولر و تهويه استفاده كنيد.

19- موقتا ورزش و بهخصوص كوهنوردي را كنار بگذاريد.

20 – سفر به مناطق خوش آبوهوا در اين ايام توصيه ميشود. دور بودن از محيط آلوده بهترين پيشگيري ومناسبترين درمان است.

__________________






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن