تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820481529




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحريم بنزين تهديد توخالي


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: تحريم بنزين تهديد توخالي
جام جم آنلاين: با اين كه در روزهاي پاياني هفته گذشته مجالس قانونگذاري آمريكا طرحهاي جديدي را براي تحريم فروش بنزين به ايران و سرمايهگذاري در بخش انرژي تصويب كردند، اما كارشناسان اقتصادي اين طرحها را غيراجرايي، غيرعملي و در نتيجه بيهوده ارزيابي ميكنند.



به گزارش خبرنگار ما، در تازهترين اقدام مجلس سناي آمريكا به عنوان يكي از دو مجلس قانونگذاري آمريكا روز پنجشنبه هفته گذشته (23 مهرماه) طرحي را تصويب كرد كه صادركنندگان سوخت به ايران را از معامله با دولت آمريكا منع ميكند. براساس اين مصوبه، هر شركتي كه بيشتر از يك ميليون دلار سوخت به ايران بفروشد، از معامله با وزارت انرژي آمريكا منع خواهد شد. اين مصوبه بخشي از قانون بودجه وزارت انرژي آمريكا از سال 2010 ميلادي خواهد بود.

پيش از اين مجلس نمايندگان آمريكا نيز چهارشنبه 22 مهرماه طرح مشابهي را به تصويب رسانده بود كه براساس آن شركتها و صندوقهاي مالي آمريكا ميبايست سرمايه خود را از شركتها و موسسههايي كه بيشتر از 20 ميليون دلار در بخش انرژي ايران سرمايهگذاري كردهاند، خارج كنند.

ظاهرا قرار است اين دو طرح با يكديگر تلفيق و براي امضا روي ميز باراك اوباما رئيسجمهور آمريكا قرار گيرد، چرا كه مصوبات اين دو مجلس صرفا با امضاي رئيسجمهور آمريكا قابليت تبديل به قانون دارد و لذا تا اعلام تصميم وي نميتوان با قاطعيت از احتمال تشديد تحريمهاي ايران سخن گفت. با اين حال كارشناسان اقتصادي معتقدند حتي اگر اين تحريمهاي جديد نيز اجرايي شود، اثري در اقتصاد انرژي ايران چه در بحث تامين بنزين و چه در بحث احتمال كاهش سرمايهگذاري در مورد انرژي نخواهد داشت؛ چراكه هم شرايط اقتصادي جهان اجازه چنين كاري را نميدهد و هم گزينههاي پيشروي ايران براي تامين نيازهاي سوختي خود بويژه بنزين متعدد است.
بعلاوه تمهيداتي كه ايران از قبل با پيشبيني احتمال بروز تحريمها انجام داده، تحركات جديد آنها را قبل از اجرايي شدن بياثر كرده است.
دكتر نرسي قربان، كارشناس ارشد انرژي در اين باره به خبرنگار ما ميگويد: وضعيت عمومي اقتصاد جهاني اجازه تحرك چندان زيادي را به آمريكاييها براي فشار بيشتر به شركتهايشان نخواهد داد. آنها نميتوانند به شركتهايشان براي چشمپوشي از معاملات اقتصادي پرسود با ايران زياد فشار بياورند. همان گونه كه در زمان رئيسجمهوري بوش پسر، شركت هاليبرتون كه متعلق به ديك چني، معاون تندروي بوش بويژه درباره ايران بود، نتوانست از ورود به حوزه نفت و گاز ايران چشمپوشي كند.
وي افزود: تازه آن زمان بحران جهاني اقتصاد نبود؛ اما الان با برطرف شدن نسبي بحران، شركتها در پي جبران زيانها و توليد سود با به دست آوردن پروژههاي تضمينشدهاي چون پروژههاي نفت و گاز ايران هستند و شركت هاي آمريكايي نيز كه اتفاقا شايد بيشتر از ديگران ضرر ديدهاند، از اين قاعده مستثنا نيستند. از اينرو فكر نميكنم تحريمهاي جديد درباره سرمايهگذاري در صنايع نفت و گاز ايران با توجه به واقعيات اقتصادي جهان اصولا اجرايي باشد.
دكتر ابراهيم رزاقي كارشناسارشد اقتصادي نيز به خبرنگار ما، ميگويد: به عقيده من تحريمهاي احتمالي تازه در بحث سوخت اثر چنداني ندارد؛ چراكه گزينههاي جديد فروش بنزين از جمله ونزوئلا يا روماني و چين روبهروي ايران قرار دارد. بعلاوه بنزين كالايي نيست كه نتوان آن را خريد يا توليد كرد.كافي است يك سال زمان بگذرد و در اين مدت با اجراي چند طرح ضربتي و با وارد كردن فناوري، توليد بنزين در كشور را افزايش داد، بنابراين مصوبه مجالس آمريكا نوعي تهديد توخالي محسوب ميشود.
وي افزود: پس از بحران جهاني اقتصاد، صحنه اقتصاد جهاني با قبل بسيار تفاوت كرده است، چراكه حاشيه سود شركتهاي بزرگ آنقدر كم شده كه امكان مانور سياسي چنداني براي آنان باقي نميماند و آنها نميتوانند به خاطر خواست سياسي يك كشور از سود چشم بپوشند.
اين استاد دانشگاه ميافزايد: اين حربه شايد در قبل نسبتا كارآمد بود، اما اكنون اصلا كارآمدي ندارد، چراكه شركتها به دنبال سود بيشتر به هر قيمت و از هر كجا هستند و اين واقعيتي است كه بعيد ميدانم خود آمريكاييها به آن توجه نداشته باشند.
در همين حال، رئيس كميسيون انرژي مجلس گفت: تمهيدات مناسب و لازم براي تامين بنزين مورد نياز كشور و مقابله با اعمال تحريم جديد آمريكا انديشيده شده و مجلس آماده همكاري با دولت براي اتخاذ تدابير بيشتر است.
حميدرضا كاتوزيان در گفتگو با فارس، با اشاره به تصويب تحريم بنزين از سوي سناي آمريكا اظهار كرد: به نظر نميرسد اقدام آمريكا، درخصوص تحريم بنزين كشور را دچار چالش كند، آمريكا با اين كار ميخواهد ايران را در تصميمات بينالمللي در تنگنا قرار دهد ولي راه به جايي نخواهد برد.
كاتوزيان با اشاره به اقدامات ايران در اين زمينه تصريح كرد: بعضي از پالايشگاهها محصولات متنوعي را توليد ميكنند كه اكنون با تمهيداتي كه انديشيده شده است، قرار بر اين است كه درصد توليد بنزين را افزايش داده و به جاي آن درصد توليد فرآوردههاي نفتي ديگر را كاهش دهد.
وي گفت: با تغيير سيستم فني بعضي از پالايشگاهها، امكان تغيير توليد فرآوردهها وجود دارد. فعاليتهايي در اين زمينه صورت گرفته است و تنها يك بخش باقيمانده كه در آينده نزديك آن هم به نتيجه خواهد رسيد. كاتوزيان تصريح كرد: يكي ديگر از اقداماتي كه انجام شده بهينهسازي پالايشگاههاي موجود است كه اين كار ميتواند در جهت افزايش توليد بنزين بسيار موثر باشد.
وي درباره اقدامات بلندمدتي كه بايد صورت پذيرد، نيز افزود: دولت سعي دارد در بلندمدت پالايشگاههاي جديدي احداث كند كه در نهايت بتوان بنزيني با اكتان بالا توليد كرد.
رئيس كميسيون انرژي با اشاره به خريد بنزين از ديگر كشورها حتي در شرايط تحريم نيز خاطرنشان كرد: اين تحريمها بياثر است، آمريكا نميتواند با اين روشها جلوي عرضه بنزين را از سوي ديگر كشورها بگيرد، زيرا اگر كشورهاي ديگر نخواهند بنزين را عرضه كنند، يقينا خود با مشكل مواجه خواهند شد.
وي گفت: اكثر كشورهايي كه ايران از آنها بنزين خريداري ميكند براي اين تحريم ارزشي قائل نيستند، زيرا آن كشورها نميتوانند بنزين توليدي خود را انبار كنند و به ديگران نفروشند.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران هم با تاكيد بر اين كه هيچگونه نگراني از تحريم بنزيني ايران از سوي آمريكا نداريم، گفت: با تمهيدات پيشبيني شده امكان تامين بنزين مورد نياز مردم طي چند ماه پياپي بدون نياز به واردات وجود دارد.
فريد عامري در گفتگو با مهر در ارتباط با تصويب طرح ممنوعيت فروش سوخت به ايران در سناي آمريكا، گفت: هماكنون تمهيدات لازم براي مقابله با هرگونه محدوديت در فروش بنزين به ايران انجام شده است و هيچگونه نگراني در اين رابطه نداريم.
وي با اشاره به افزايش 50 درصدي ميزان موجودي ذخاير استراتژيك بنزين كشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تصريح كرد: اين ميزان ذخيرهسازي بنزين طي 15 سال گذشته بيسابقه است.
اين مقام مسوول با تاكيد بر اين كه حتي در صورت تحريم، با احتساب توليدات پالايشگاههاي داخلي و ذخيرهسازيهاي صورت گرفته، امكان تامين سوخت موردنياز مردم در چند ماه پياپي بدون نياز به واردات وجود دارد، اظهار كرد: هيچگونه نگراني از بابت تحريم صادرات بنزين به ايران نداريم.
اين مقام مسوول در ارتباط با مهمترين اقدامات صورت گرفته براي مقابله با تحريم صادرات بنزين به ايران، تصريح كرد: با اعمال برخي تغييرات در تاسيسات صنعت نفت، امكان تامين بنزين با كيفيت موردنياز كشور در ظرف مدت كمتر از 48 ساعت وجود دارد.وي با اشاره به وجود ركود در اقتصاد جهاني و قرار گرفتن برخي شركتها در آستانه ورشكستگي گفت: بسياري از شركتهاي پالايشي در سالهاي گذشته، سرمايهگذاريهاي كلاني براي افزايش ظرفيت پالايش نفت خود انجام دادهاند.
عامري با بيان اين كه در حال حاضر زمان بازگشت سرمايه و بازپرداخت وامهاي پروژههاي اجرا شده در سالهاي قبل است، تصريح كرد: از اينرو، هماكنون اين شركتها بشدت به دنبال جذب مشتري و فروش محصولات خود هستند.
به گفته عامري، در شرايط فعلي اقتصاد جهاني امكان اعمال تحريم صادرات بنزين به ايران در بازارهاي جهاني وجود ندارد.
امكان توليد ضربتي روزانه 7 ميليون ليتر بنزين با اجراي طرح ضربتي توليد بنزين، ظرف 24 ساعت 7 ميليون ليتر به ظرفيت توليد بنزين كشور افزوده و به همين ميزان از واردات اين فرآورده كاسته ميشود.
مديرعامل شركت صنايع پالايش نفت ايران در گفتگو با شانا ضمن اعلام اين خبر تصريح كرد: اين طرح با هدف افزايش توان توليد بنزين در كشور در شرايط اضطراري اجرا ميشود و با اجراي آن، ظرف مدت 24 ساعت با انجام تغييرات فني و نرمافزاري، بدون نياز به واردات يا برداشت از ذخاير استراتژيك، بنزين با عدد اكتان بالا در كشور توليد ميشود.منوچهر آقانژاد از تشكيل كميتهاي در شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي براي خودكفايي از واردات بنزين در شرايط خاص خبر داد و درباره روند اجراي طرح ضربتي توليد بنزين در كشور، گفت: يكي از راهكارهاي پيشبيني شده براي افزايش ظرفيت توليد بنزين با عدد اكتان بالا در كشور، استفاده از برخي مواد افزودني مجاز است كه در اين روش، حدود يك تا 2 درصد حجمي ماده افزودني مانند «ام.ام.تي» به هر ليتر بنزين افزوده ميشود.
به گفته وي، استفاده از اين ماده علاوه بر افزايش حجم بنزين، عدد اكتان بنزين توليد شده در پالايشگاههاي داخلي را نيز به ميزان قابل توجهي افزايش ميدهد.
آقانژاد تصريح كرد: هماكنون طرح تحقيقاتي از سوي اين كميته خودكفايي از واردات بنزين در شرايط خاص در شهر اهواز براي توليد ماده افزايشدهنده عدد اكتان بنزين با استفاده از «اتانول» و «متانول» در حال انجام است.وي افزود: در صورتي كه اين ماده به پالايشگاهها برسد، در مدت 24 ساعت حدود 7 تا 5/7 ميليون ليتر بنزين با كيفيت بالا در كشور توليد ميشود.مديرعامل شركت صنايع پالايش نفت ايران تصريح كرد: هماكنون در بيشتر پالايشگاههاي دنيا از مواد افزودني براي افزايش ميزان و كيفيت توليد بنزين استفاده ميشود و استفاده از اين مواد، توجيه اقتصادي دارد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن