واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ديناني: فارابي فيلسوفي سخنور است خبرگزاري فارس: استاد فلسفه دانشگاه تهران در آيين گشايش همايش «فارابي و تأسيس فلسفه اسلامي» با اشاره به كتاب «الحروف» فارابي گفت: در اسلام، فارابي بيش از هر فيلسوف ديگري به سخن و ساحت آن پرداخته است. [عکاس: مهدي مريزاد - مورخ: 89/11/06 همايش فارابي و تأسيس فلسفه اسلامي] ● گزارش تصويري مرتبط ------------------------------- به گزارش خبرنگار آيين و انديشه فارس، همايش ملي دو روزه «فارابي و تأسيس فلسفه اسلامي» صبح امروز و از ساعت 9:30 در سالن صدرالمتألهين بنياد حكمت اسلامي صدرا آغاز شد. پس از سخنراني آيتالله سيد محمد خامنهاي و حجتالاسلام سيد مصطفي محقق داماد، سومين سخنران آيين گشايش همايش دو روزه «فارابي و تأسيس فلسفه اسلامي» غلامحسين ابراهيمي دنيايي، استاد فلسفه دانشگاه تهران بود كه با موضوع «فارابي و زبان» سخنان خود را بيان كرد. وي با تأكيد بر اينكه در اسلام، فارابي بيش از هر فيلسوف ديگري به سخن و ساحت آن پرداخته است. اين موضوع نيز از كتاب «الحروف» وي به شدت نمود دارد، اما متأسفانه اين كتاب مهجور مانده است. عضو هيئت علمي مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران با تأكيد بر اينكه فارابي به خوبي با علم نحو آشنا بوده است، گفت: فارابي علم نحو را از ابن سراج آموخت و متقابلاً ابنسرّاج هم فلسفه را از وي آموخت. وي در مورد چگونگي نامگذاري كتاب «الحروف» گفت: اقوال مختلفي در اين باب وجود دارد. برخي ميگويند، «الحروف» شرح كتاب «متافيزيك» ارسطو است. برخي هم آن را شرح «مقولات» ارسطو ميدانند، اما مسلماً اين كتاب شرح مقولات نيست، زيرا به آن ارجاع داده است. ديناني در مورد قول سوم در خصوص كتاب «الحروف» گفت: عدهاي معتقدند كه اصولاً «الحروف» توسط فارابي نگاشته نشده است. نويسنده كتاب «فلسفه و ساحت سخن» در ادامه سخنان خود گفت: عده ديگري نيز معتقدند كتاب «الحروف» دفاع فارابي از ابوبشر است. وي افزود: حقيقت اين است كه «الحروف» ناظر به هر دو كتاب ارسوط يعني «مقولات» و «متافيزيك» است. ديناني با تأكيد بر اينكه 80 درصد مردم به صورت ناآگاهانه «پوزيتيويستي» فكر ميكنند، بيان داشت: پوزيتوليستها بين متافيزيك و مقولات مرزبندي قائل هستند، در صورتي كه اين چنين نيست. زيرا انسان به خودي خود هم فيزيك و هم متافيزيك است. در واقع متافيزيك، محيط به فيزيك است و ماوراي آن نيست. استاد فلسفه دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود گفت: انديشمندان بزرگي مانند «هيوم» و «ابوحامد غزالي» از درك متافيزيك عاجزند. وي با اشاره به كتاب «فلسفه و ساحت سخن» خود گفت: فارابي ميگويد؛ تفكيك الفاظ بر اساس تفكيك ذهن صورت گرفته است. مانند «طويل» و «طول» كه در ذهن و در لفظ با يكديگر تفاوت دارند، اما در خارج، طول بدون طويل نداريم. ديناني با تأكيد بر اينكه «فلسفه» جهانبيني انسان را تغيير ميدهد، گفت: ميدانيد اگر در عالم فلسفه نبود چه اتفاقي ميافتاد؟ ملتي كه فلسفه نداشته باشد در اصطبلستاني بيش زندگي نميكند. هيچ چيزي در عالم هستي مهمتر از «فلسفه» نيست. البته بايد اين جمله را درست فهم كرد.آيا «دين» را نميتوان تفلسف كرد؟ بنا بر اين گزارش، همايش «فارابي و تأسيس فلسفه اسلامي» امروز و فردا با 38 ارائه مقاله خود در قالب هفت نشست تخصصي برگزار ميشود. انتهاي پيام/ك/7
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 258]