تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820645403




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صفارهرندي برضرورت طراحي و تدوين اطلس فرهنگي كشورتاكيد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: صفارهرندي برضرورت طراحي و تدوين اطلس فرهنگي كشورتاكيد كرد
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد كه براي ترويج و تقويت فرهنگ عمومي ضروري است تا اطلس فرهنگي كشور با توجه به ويژگي ها و آداب و عادات مناطق مختلف طراحي و تدوين شود.


به گزارش ايرنا، " محمد حسين صفارهرندي " كه در معيت رييس جمهوري و هيات دولت به استان گيلان سفر كرده است، چهارشنبه شب در ارتباط مستقيم تلفني دربرنامه زنده گفت وگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما شركت كرد و در پاسخ به اين پرسش كه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي چه برنامه اي براي خارج كردن فرهنگ عمومي از مظلوميت دارد؟ ، افزود:
تاكيد مي كنم اگر بنا باشد درخصوص فرهنگ عمومي حق مطلب را ادا كنيم بايد اطلس فرهنگي كشور را با تاكيد بر مناطق مختلف طراحي و تدوين كنيم.
وي تصريح كرد: بايد شناسايي كنيم چرا به يك منطقه در كشور دارالمومنين ، يا دارالعباده و يا شهرحماسه گفته مي شود كه البته اين عناوين متاثر از يك پيشينه و تاريخ مفصل و اتفاق هاي گذشته آن مناطق است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه " بخش قابل توجهي از آداب و عادات مردم به دنبال همين نامگذاري ها شكل مي گيرد" ، خاطرنشان كرد: در مناطقي از كشور مردم سرشب به خانه هايشان مي روند اما در مناطق ديگري خيابان ها تا پاسي از شب شلوغ است. شناسايي دلايل بوجود آمدن اين خصوصيات به ما در شكل دهي فرهنگ عمومي كمك مي كند.

** نقش وزارت ارشاد در فرهنگ عمومي جدي و برجسته است

صفار هرندي در پاسخ به اين پرسش، ‌نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در زمينه ترويج و تقويت فرهنگ عمومي در كشور چيست؟، گفت كه نقش اين وزارتخانه درموضوع فرهنگ عمومي به اعتبار مسئوليت وزير آن در شوراي فرهنگ عمومي، برجسته و جدي است.
وي با بيان اينكه" در استان ها و شهرستان ها مسئوليت شوراي فرهنگي عمومي به عهده ائمه محترم جمعه است "، افزود:
البته حضور مسئولان استان ها و شهرستان ها مكمل اين حضور معنوي و هدايت گر است و در مجموع شوراي فرهنگ عمومي برآيند حضور همه دست اندركاران اجرايي و معنوي شهرها و استان هاست.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بخش عمده مسئوليت اين وزارتخانه را ارتقاي سطح فضايل اخلاقي و رشد فرهنگ عمومي و در كنار آن كاستن از رذايل اخلاقي و عادات و آداب ناپسند و مذموم دانست و اظهار داشت : بحمدالله در ميان مردم ما آداب و عادات ناپسند در حداقل ممكن قرار دارد اما نمي خواهم بگويم كه مطلقا وجود ندارد تا اسباب رشد خودمان را محدود نكنيم.
صفار هرندي تاكيد كرد:توفيقات خودمان را بايد در نقطه اي نشان بدهيم كه فرهنگ عمومي در آنجا نسبت به گذشته رشد و ارتقا پيدا كرده باشد وبنابراين لازم است شاخص هايي معرفي شود تا بر مبناي آنها وضعيت شهرها و روستاها را اندازه گيري كنيم.
وي خاطرنشان كرد:شايد يكي از راه هاي مقايسه ميان استان ها و شهرهاي مختلف ، شناسايي وجه تمايز آنها باشد مثلا مشخص كنيم كه چرا مردم شهرها به خصوصياتي مانند سلحشوري، دينداري، ميهمان نوازي ، وفاي به عهد و روح فتوت و جوانمردي معروف هستند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: اين خصوصيات در حقيقت خصوصيات فرهنگي عمومي آن منطقه و شهر و بخش كشور است. پس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و هر دستگاه ديگر فرهنگي بايد در شناسايي پيشينه فرهنگي هر قسمت از كشور و عوامل شكل دهنده عادات و آداب خوب آن منطقه و يا عوامل كم رنگ شدن اين عادات و آداب خوب كمك كنند و براي غبار روبي و كاستن از غفلت عمومي نسبت به آنها اقدامات لازم را انجام دهند كه اين مي تواند در طرح مباحث علمي و پژوهشي و بعد از آن در چارچوب اقدامات توضيحي، تبييني و هنري باشد.
صفارهرندي افزود: در حقيقت فرهنگ عمومي ما بشدت متاثر از فرهنگ و هنرماست و مي تواند تاثير پذير از رسانه ها و فرهنگ مكتوب ماهم باشد و همه اينها را سازنده عنصري به عنوان فرهنگ عمومي مي دانيم.

** ارتباط تنگاتنگي ميان عناصر فرهنگي كشور وجود دارد

وي تاكيد كرد:خوشبختانه ارتباط تنگانگي ميان عناصر فرهنگي كشور و از جمله ميان همكاران و دوستان ما و هنرمندان و اهالي فرهنگ با متصديان امر توسعه فرهنگ ديني بويژه روحانيت معزز و ائمه محترم جمعه وجود دارد و اين نزديكي به تقويت بنيادهاي فرهنگ عمومي در جامعه ما كمك مي كند.

**درخواست صفارهرندي از ائمه جمعه براي ترويج فرهنگ مطالعه و معرفي فيلم هاي خوب در خطبه ها

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به اين پرسش كه آيا ارتقاي فرهنگ عمومي سخت است و اين وزارتخانه براي هماهنگي با ائمه جمعه چه برنامه خاصي به منظور ارتقاي فرهنگ عمومي در كشور دارد؟، گفت: كار ما و ائمه محترم جمعه مشابه و مشترك است. همه ما در يك سمت و به سوي مقصدي روشن در حركت هستيم بنابر اين بايد نسبت به يكديگر كارمان هم افزايي داشته باشد نه كاهندگي .
صفارهرندي تصريح كرد:مثلا اگر قرار است در جامعه عادت خوب مطالعه و كتابخواني را ما به عنوان متصدي رسمي امر فرهنگ كه مورد تاكيد مكرر رهبر معظم انقلاب است، جا بيندازيم و ترويج كنيم حتما به تنهايي نمي توانيم انجام دهيم. تريبون هاي مختلف بايد در خدمت چنين امري باشد و يكي از اين تريبون ها كه بسيار هم تاثيرگذار است تريبون منبر و نماز جمعه است.
وي اظهار داشت: چند روز ديگر هفته كتاب مطرح مي شود چقدر زيباست كه ائمه محترم جمعه در خطبه هايشان در كنار بيان مباحث سياسي داخل و خارج، فرهنگ كتابخواني را ترويج كنند، حتي معتقدم در خلال مباحث جمعه اقدامات زيباي حوزه هنر از جمله نمايش و فيلم نيز بيان شود.همين الان چند فيلم خوب و موثر بر فرهنگ عمومي در اكران است و مجسم كلي از فضايلي است كه مي خواهيم از طريق فرهنگ عمومي به جامعه منتقل كنيم .
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: انتظار مي رود كه ائمه جمعه و روحانيت ، مردم را به مطالعه كتاب و ديدن اينگونه فيلم ها دعوت و ترغيب كنند. به گمان من علاوه بر متصديان رسمي همه بايد براي تحقق يك امر خوب در كشور بسيج شوند و بيشتر از اينكه تاكيد ما بر گفتار و قول باشد بايد تكيه ما بر رفتار و عمل باشد تا دعوت ها پذيرفته شود.
صفارهرندي افزود: يك تصوير بسيار زيبا و گويا از رهبر معظم انقلاب داريم . ايشان در لباسي راحت در حال مطالعه هستند . ايشان كه يك كتابخوان حرفه اي هستند و نگاهشان به حوزه فرهنگ عميق است با عمل نشان داده اند. اين آموزه بسيار ارزشمندي براي تقويت فرهنگ عمومي در حوزه مطالعه است.

** در پيوستگي شديد رابطه ميان حوزه هاي مختلف فرهنگي نمي شود ترديد كرد

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به اين مطلب كه آيا بهتر نيست يك تقسيم بندي در زمينه فرهنگي عمومي صورت گيرد تا هرسازماني كه با فرهنگ سروكار دارد درخصوص وظيفه اش پاسخگو باشد، گفت:اساسا تشكيل شوراي فرهنگي عمومي با حضور دستگاه ها و شخصيت هاي مختلف به همين منظور است.
صفار هرندي در عين حال تاكيد كرد :البته در پيوستگي شديد رابطه ميان حوزه هاي مختلف فرهنگي نمي شود ترديد كرد. اينطور نيست كه هركس سهم جداگانه بگيرد و كارخودش را بكند.
وي خاطرنشان كرد:همان كاري كه ما مي كنيم ائمه جمعه و صداوسيما و حتي معلمان و اساتيد دانشگاه ها هم انجام مي دهند اما هريك متناسب با تكنيك ها، مقدورات، امكانات و فنون خود ؛ مقصد و حرف يكي است.
1324
 پنجشنبه 25 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن