واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: تأكيد حوزه و دانشگاه بر توليد علوم انساني بومي خبرگزاري فارس: هشتمين همانديشي «وحدت حوزه و دانشگاه» با موضوع «نقش علم ديني در تحول علوم انساني» در حالي برگزار شد كه چهرههاي مطرح حوزوي و دانشگاهي شركت كننده در اين همانديشي بر توليد علوم انساني بومي تأكيد كردند. [عکاس: موحد ، كلانتري - مورخ: 89/09/30 هشتمين هم انديشي وحدت حوزه و دانشگاه] ● گزارش تصويري مرتبط ------------------------------- به گزارش خبرگزاري فارس، هشتمين همانديشي وحدت حوزه و دانشگاه با موضوع نقش علم ديني در تحول علوم انساني، شب گذشته در سالن همايشهاي مؤسسه امام خميني(ره) برگزار شد و طي آن چهرههاي مطرح حوزه و دانشگاه از جمله آيتالله مصباح يزدي، غلامعلي حدادعادل و جمعي از اساتيد و فضلاي دانشگاه و حوزه به بيان آراي خود پرداختند. * مصباح يزدي: بنا نهادن افكار دانشگاهي بر پايههاي استوار مانع از غربگرايي ميشود آيتالله محمدتقي مصباح يزدي با بيان اينكه پس از 32 سالي كه از پيروزي انقلاب اسلامي ميگذرد و مطرح شدن بحث وحدت حوزه و دانشگاه هنوز ابهاماتي دارد، اظهار كرد: اين ابهامات نه تنها براي كساني كه به تازگي وارد عرصه علم شدهاند؛ بلكه براي كساني كه سوابقي در علم دارند نيز وجود دارد. وي ادامه داد: تصور بسياري از افراد اين است كه علم ديني در مقابل علم دانشگاهي قرار دارد و اين تصورات حاكي از آن است كه علوم ديني را علومي قديمي و تمام شده ميدانند و ميگويند امروز جاي علوم جديد كه پايهاش بر اساس تجربه بوده و بشر را به سمت پيشرفت و ترقي هدايت ميكند، است. رئيس مؤسسه علمي و پژوهشي امام خميني (ره) با بيان اينكه علم فقط مساوي با علوم تجربي نيست، تصريح كرد: علم يعني هر شناختي كه انسان را با حقيقت آشنا كند و كشف واقعيت را ميتوان علم دانست، علم براي مسائل جدي زندگي است و اينگونه نيست كه دين فقط رابطهاي بين انسان و خدا باشد بلكه طبق عقيده ما دين بهترين مسئله در زندگي انسان است. وي با بيان اينكه علم اگر نسبت مختصري با دين داشته باشد، كافي است بگوييم علم ديني است، يادآور شد: نزديكترين نسبتي كه ميشود در نظر گرفت تا علمي را ديني تصور كرد اين است كه مطالباتش از متن اختصاصي دين گرفته شده باشد. آيتالله مصباح تصريح كرد: بايد تعريف درستي از دين ارائه كرد كه دين چيست و به چه معناست و آيا هرچه در قرآن و روايات آمده دين است و يا ابزارهايي است كه پيشوايان دين براي فهماندن مطالب از آن استفاده ميكردند. وي بيان كرد: دين چيزي است كه راه سعادت و شقاوت را به انسان نشان ميدهد و فرقش با علوم ديگر اين است كه آنها اين منابع را ندارند. وي با بيان اينكه بعد از رنسانس يك تحول اساسي در آموزش و پرورش و تحقيقات شكل گرفت و منجر شد مسائلي كه قرنها معتبر بودند، اعتبار خود را از دست بدهند، اظهار داشت: در سايه اين تحول آنچه در دانشگاههاي غرب معتبر بود و مسائل خود را با تورات و انجيل ميسنجيدند، اعتبار خود را از دست داد و نتيجه آن اين بود كه تقابل بين علوم جديد و علوم قديم شكل گرفت و اين امر يكي از عوامل رواج شكگرايي بود. استاد حوزه علميه قم ادامه داد: يكي از اصولي كه موجب ميشود ما از غربگرايي در امان بمانيم اين است كه ما افكار دانشگاهي خود را بر پايه استواري بنا كنيم، اگر بخواهيم تحولي بنيادين صورت گيرد بايد منابع فكري خود را بر پايههايي برقرار كنيم كه قابل تزلزل نباشد. وي با بيان اينكه ما امروز سوار يك مجموعه تجربههايي هستيم كه به ويژه در نيم قرن اخير آغاز شده است كه رشد قابل تحسيني در حوزههاي علميه به همراه داشته است، يادآور شد: اگر بخواهيم كشور ما جايگاه خود را در علوم انساني پيدا كند، شرط اول آن اين است كه پايههاي كار را محكم بنا كنيم. رئيس موسسه علمي و پژوهشي امام خميني (ره) گفت: بسياري از انحرافاتي كه گروههاي الحادي پيدا كردهاند و به دين ضربه زدهاند از سهلانگاريهايي بوده كه صورت گرفته است، ما منابع بسيار غني در علوم انساني داريم و بايد بتوانيم از آنها به درستي استفاده كنيم. * حداد عادل: طرفداران جدايي دين از سياست مخالف وحدت حوزه و دانشگاه هستند غلامعلي حداد عادل با بيان اينكه وحدت حوزه و دانشگاه يكي از بركات پيروزي انقلاب اسلامي است، اظهار كرد: وحدت حوزه و دانشگاه از لوازم ارتباط دين و سياست است و كساني كه طالب جدايي دين از سياست هستند با اين وحدت مخالفت ميكنند. وي ادامه داد: ما در كشور خود بسيار كساني را ديدهايم كه در پي جدايي دين از سياست بودهاند و طرفدار وحدت بين حوزه و دانشگاه نيستند، جدايي حوزه و دانشگاه الگويي برگرفته شده از دنياي غرب است چراكه در غرب مسيحيت در دانشگاهها حضور پيدا نميكند و روحانيون مسيحي در سياست دخالت نميكنند. رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه وحدت حوزه و دانشگاه بايد در همه دانشگاهها و حوزههاي علميه جديگرفته شود، بيان كرد: البته سزاروارتر از همه حوزهها حوزه علميه قم است كه مركز حوزههاي علميه سراسر كشور است يعني شعار وحدت حوزه و دانشگاه به تمام معنا بايد در قم محقق شود، اين بذر بايد در خاك حوزه علميه به تمام معنا شكوفا شود. وي با بيان اينكه رابطه علم ديني و علوم انساني از نتايج مرتبط با وحدت حوزه و دانشگاه است، تصريح كرد: تحول در علوم انساني از مطالبات جدي مقام معظم رهبري نيز بوده است و حتي در سفر اخير خود به قم نيز بارها بر اين موضوع تاكيد كردهاند. حداد عادل ادامه داد: مسير فعلي ما در انقلاب رسيدن به تمدن اسلامي است و كمتر از اين جفا به انقلاب و اسلام است، ما روزي بايد قانع شويم كه تمدن اسلامي در جهان امروز به عنوان يك تمدن مستقل و نيرومند در كنار ديگر تمدنها جلوه گر و كارساز باشد. وي با بيان اينكه براي رسيدن به تمدن اسلامي بايد فرهنگ اسلامي را احيا كرد، خاطرنشان كرد: رابطه تمدن اسلامي و فرهنگ اسلامي رابطه سختافزار و نرمافزار است، بخش مهمي از فرهنگ علوم انساني است و علوم انساني غربي ما را به تمدن اسلامي نميرساند. نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه حركتي كه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي براي تحول در علوم انساني آغاز شده با مخالفاني همراه بوده است، اظهار كرد: آنها اعلام ميكنند كه مراد ما از اسلامي كردن علوم انساني اين است كه اين علوم را صد درصد بر پايه منقولات بنا كنيم، مخالفان سكولار اين انديشه را آنطور بيان ميكنند كه علوم انساني يا عقلي است كه ميشود غربي و يا نقلي كه جمهوري اسلامي ايران به دنبال آن است و اين در حاليست كه ما هر دو جايگاه نقل و عقل را محترم ميشماريم. وي اضافه كرد: ايجاد تحول در علوم انساني در انقلاب اسلامي كاري بسيار سنگين و پيچيده و نيازمند برنامهريزي دراز مدت است و در عين حال كه يك روز نبايد سهلانگاري شود ولي در عمل نيز بايد از شتابزدگي جلوگيري كنيم. حداد عادل گفت: پس از توصيههاي مكرر رهبر معظم انقلاب در ديدارهاي مختلف خود، شوراي عالي انقلاب فرهنگي بر اساس آييننامهاي شوراي خاصي براي بررسي اين موضوع مركب از اساتيد حوزوي و دانشگاهي تشكيل داده است و از ميان رشتههاي مختلف علوم انساني 12 رشته را در اولويت كاري قرار داده است. وي با بيان اينكه كار اين شورا بيشتر نظارتي است، خاطرنشان كرد: ما در هر رشتهاي هسته مركزي متشكل از فضلا و دانشمندان همان رشته را جمعآوري كرده و اولويتها را براي آنها بازگو كردهايم و اين هسته مركزي در اين زمينه فعاليت ميكنند. * عباسي: حوزه و دانشگاه بايستي علوم انساني جديد را عرضه كنند حجتالاسلام علي عباسي، معاون آموزشي مركز مديريت حوزههاي علميه، دوشنبه شب در هشتمين همانديشي وحدت حوزه و دانشگاه با موضوع نقش علم ديني در تحول علوم انساني كه در سالن همايشهاي موسسه امام خميني(ره) برگزار شد، در سخناني اظهار كرد: در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه در اين دهههاي اخير اقدامات بسيار خوبي صورت گرفته و فعاليتهاي فراواني از قبيل تشكيل مؤسسات علمي مانند موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) انجام شده است. وي با بيان اينكه علوم انساني به عنوان علوم تمدنساز مورد توجه همه تمدنهايي است كه داعيه رهبري بر مردم را دارد، خاطرنشان كرد: امروز فرهنگ غرب انديشههاي خود را در غالب علوم انساني بر جهانيان عرضه ميكند و انقلاب اسلامي نيز كه داعيه يك الگو و راه تازه براي بشريت را دارد بايد در عرصه علوم انساني بتواند علوم جديدي را عرضه كند و اين موضوع از وظايف حوزه و دانشگاه محسوب ميشود. معاون آموزشي مركز مديريت حوزههاي علميه ادامه داد: اين موضوع آرماني است كه امروز بسيار به آن نزديك شدهايم و اعتماد به نفسي كه براي ساختن چنين الگويي از دانش وجود دارد قابل تحسين است و اين در حالي است كه در گذشته به مفهوم علم ديني به اين زمينهها نگاه نشده است. وي با بيان اينكه توليد علم ديني يكي از راهكارهاي تحول در علوم انساني است، يادآور شد: در رابطه با مفهوم علم ديني در سه دهه اخير بحثهاي فراواني صورت گرفته و يكي از معاني اين است كه علوم ديني، علومي است كه ناظر بر متون ديني باشد. عباسي با بيان اينكه علمي ديني است كه در خدمت اهداف دين باشد، تصريح كرد: سهلانگاري كه در اين عرصه بوده و خطرات بسياري به همراه خواهد داشت اين است كه بدون شناخت روش اجتهادي كساني به اين عرصه قدم بگذارند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 362]