واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: «آيتالله بهجت» آسماني خاكنشين خبرگزاري فارس: آيتالله بهجت به خاطر شهرتگريزي در منزل شخصياش تدريس ميكرد، با وجود اين افراد بسياري از محضر آن عالم وارسته استفاده ميكردند كه برخي از آنان خود صاحب رساله و فتوا هستند. به گزارش خبرنگار آيين و انديشه فارس، رهبر معظم انقلاب در سفر اخير خود به قم و در ديدار با دهها هزار تن از طلاب، اساتيد و فضلاي حوزه علميه قم كه در جوار حرم حضرت معصومه (س) انجام شد، تعدادي از اساتيد حوزه علميه قم در سالهاي گذشته را با عنوان قلههاي تهذيب نام بردند. اهميت اين موضوع و اينكه طلاب و روحانيون بايد كداميك از اين اساتيد را به عنوان الگوهاي اخلاقي خود انتخاب كنند، باعث شد تا در سلسله مطالبي به معرفي اجمالي اين بزرگان علم و دين و قلههاي تهذيب بپردازيم؛ هر چند مقام علمي و جايگاه فقهي اين مجاهدان عرصه علم و عمل را نميتوان در چند سطر بيان كرد و بدن شك نيازمند نگارش چندين جلد كتاب است. * مرحوم محمدتقي بهجت فومني آيتالله حاج شيخ محمدتقى بهجت در سال 1294 شمسي در شهر فومن واقع در استان گيلان به دنيا آمد. تحصيلات ابتدايى را در مكتبخانه فومن به پايان رساند و پس از تحصيلات ادبيات عرب در سال 1308 شمسي هنگامى كه در حدود 14 سال داشت، براى تكميل دروس حوزوى عازم عراق شد. وي حدود 4 سال در كربلا اقامت كرد و علاوه بر تحصيل علوم رسمى از محضر استادان بزرگ آن دوره، از جمله مرحوم حاج شيخ ابوالقاسم خويى بهره برد و پس از آن براى ادامه تحصيل به نجف اشرف مهاجرت كرد و سطح عالى علوم و حوزه را در محضر آيات عظام از جمله حاج شيخ مرتضى طالقانى به پايان رساند و پس از درك محضر آيات عظام حاج آقاى ضياءعراقى و ميرزاىنائينى در حوزه درسى آيتالله حاج شيخ محمد حسين غروى اصفهانى شركت كرد. همچنين از محضر آيات عظام حاج سيد ابوالحسن اصفهانى و حاج شيخ محمد كاظم شيرازى و سيد حسين بادكوبهاى كس معرفت كرد و در زمان تلمذ به تدريس سطوح عالى پرداخت و در تأليف كتاب سفينةالبحار با محدث كبير حاج شيخ عباس قمى همكارى داشت. * تهذيب نفس و تدريس در زمينه تهذيب نفس از كودكى و در فومن در محضر عالم بزرگوار سعيدى و دركربلا از برخى علماى ديگر بهره برد، تا اينكه در نجف اشرف در سن 18 سالگى با علامه قاضى آشنا شد و در سلك شاگردان اخلاقى ـ عرفانى وي درآمد. سرانجام در سال 1324 به زادگاهش بازگشت و تشكيل خانواده داد و در حالى كه آماده بازگشت به نجف اشرف بود، هنگام عبور موقت در قم در زمانى كه هنوز چندين ماه از مهاجرت آيتالله بروجردى به قم نگذشته بود، به صورت موقت مقيم اين شهر شد. خبر رحلت اساتيد بزرگ حوزه علميه نجف يكى پس از ديگرى به قم ميرسيد و به همين دليل درشهر مقدس قم ماندگار شد تا از وجود اساتيد بزرگ حوزه علميه قم بهره ببرد. در قم و در محضر آيات عظام كوهكمرهاى و بروجردى به عنوان چهرهاي شاخص نمايان شد و در كنار آن پس از ورود به قم به تدريس خارج فقه و اصول پرداخت و به ترتيب شاگردانى بسيار پرداخت. محل تدريس درس خارج ايشان ابتدا در حجرات مدارس و بعد در منزل شخصى خود و پس از آن در مسجد فاطميه واقع در گذرخان تشكيل ميشد و محل اقامه نماز جماعت و مراجعات عمومى ايشان نيز همين مسجد بود. * تأليفات آيتالله بهجت داراي تأليفات متعددي در فقه و اصول است كه به خاطر برخي اعتقادات، براي چاپ اكثر آنها اقدام نكرد و حتي به كساني كه ميخواستند اين كتابها را حتي با وجوه غيرشرعيه چاپ كنند، اجازه نميداد و ميگفت: «هنوز بسياري از كتابهاي علماي بزرگ سالهاست كه به گونه خطي مانده است، آنها را چاپ كنيد نوبت اينها دير نشده است.» با اين حال ميتوان به برخي از تأليفات آيتالله بهجت كه تعدادي از آنها چاپ شده و بعضي ديگر هنوز منتشر نشدهاند اشاره كرد. رساله توضيح المسائل (فارسي و عربي)، مناسك حج، وسيله النجاة، جامع المسائل، جلد اول از كتاب صلوة، جلد اول از دوره اصول، تعليقه بر مناسك شيخ انصاري، بقيه مجلدات دوره اصول، حاشيه بر مكاسب شيخ انصاري، دوره طهارت، بقيه مجلدات دوره كتاب الصلوة از جمله اين آثار هستند. همچنين وي در تأليف «سفينة البحار» با مرحوم حاج شيخ عباس قمي همكاري داشته و قسمت زيادي از سفينة البحار خطي، به خط آيتالله بهجت نوشته شده است. * شاگردان آيتالله بهجت به خاطر شهرتگريزي در منزل شخصياش تدريس ميكرد، با وجود اين افراد بسياري از محضر آن عالم وارسته استفاده ميكردند كه برخي از آنان خود صاحب رساله و فتوي هستند. از جمله ميتوان به حضرات آيات و حجج اسلام محمد تقي مصباح يزدي، عبدالمجيد رشيدپور، سيد مهدي روحاني، محمود امجد، محمدحسن احمدي فقيه يزدي، محمدحسين احمدي فقيه يزدي، سيدرضا خسروشاهي، حسن لاهوتي و بسياري ديگر نام برد. * ويژگيها تقوا و خود سازي، زهد و سادهزيستي، عبادت، زيارت و توسل، تواضع و فروتني، سير و سلوك و مقام معنوي، اطلاع از غيب و ظهور كرامات، اهتمام ويژه به رعايت شرعيات، الگوي رفتاري مجسم، تلاش براي سير معنوي و تكامل ديگران، نظم و برنامهريزي در كارها، دائمالذكر بودن، انديشيدن پيش از سخن گفتن، كتوم بودن و تربيت غيرمستقيم را از ويژگيهاي بارز علمي و عملي آيتالله بهجت عنوان كردهاند. * نبوغ علمي آيتالله بهجت در جواني روزي در درس كفايه يكي از شاگردان آخوند خراساني به نحوه تقرير مطالب آخوند خراساني توسط آن استاد اعتراض ميكند. به دليل اينكه از همه طلاب شركت كننده در درس كم سن و سالتر بود در جلسه بعدي پيش از حضور استاد مورد اعتراض و انتقاد شديد شاگردان ديگر قرار ميگيرد. در همين حين استاد وارد ميشود و متوجه اعتراض شاگردان به وي ميشود. سپس خطاب به آنان ميگويد: «با آقاي بهجت كاري نداشته باشيد.» همه ساكت ميشوند و بعد ادامه ميدهد: «ديشب كه تقريرات درس مرحوم آخوند را مطالعه ميكردم؛ متوجه شدم كه حق با ايشان است» و پس از اين سخن، از جديت و نبوغ بهجت تمجيد ميكند. * در محضر آيتالله آيتالله بهجت درباره تشرف به حضور حضرت قائم (عج) و تلاش براي رؤيت امام عصر (عج) ميگويد: لازم نيست كه انسان در پى اين باشد كه به خدمت حضرت ولى عصر (ع) تشرف حاصل كند؛ بلكه شايد خواندن دو ركعت نماز سپس توسل به ائمه (ع) براى او بهتر از تشرف باشد؛ زيرا آن حضرت مىبيند و مىشنود و عبادت در زمان غيبت افضل از عبادت در زمان حضور است و زيارت هر كدام از ائمه اطهار (ع) مانند زيارت حضرت حجت (ع) است. سرانجام حضرت آيتالله محمدتقي بهجت فومني، ساعت 10:15 دقيقه يكشنبه 27 ارديبهشت سال 1388 به علت ايست قلبي به بيمارستان حضرت ولي عصر (عج) قم منتقل شد كه متأسفانه تلاش پزشكان براي احياي ايشان مؤثر واقع نشد و حوزه علميه قم و مكتب تشيع يكي ديگر از پاسداران فقه جعفري را از دست داد. انتهاي پيام/ك/3
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 337]