تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر گاه يكى از شما وضو بگيرد و بسم اللّه الرحمن الرحيم نگويد. شيطان در آن شريك است...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816843460




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«آیت‌الله بهجت» آسمانی خاک‌نشین


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: «آیت‌الله بهجت» آسمانی خاک‌نشین

خبرگزاری فارس: آیت‌الله بهجت به خاطر شهرت‌گریزی در منزل شخصی‌اش تدریس می‌کرد، با وجود این افراد بسیاری از محضر آن عالم وارسته استفاده می‌کردند که برخی از آنان خود صاحب رساله و فتوا هستند.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، رهبر معظم انقلاب در سفر اخیر خود به قم و در دیدار با ده‌ها هزار تن از طلاب، اساتید و فضلای حوزه علمیه قم که در جوار حرم حضرت معصومه (س) انجام شد، تعدادی از اساتید حوزه علمیه قم در سال‌های گذشته را با عنوان قله‌های تهذیب نام بردند.
اهمیت این موضوع و اینکه طلاب و روحانیون باید کدام‌یک از این اساتید را به عنوان الگوهای اخلاقی خود انتخاب کنند، باعث شد تا در سلسله مطالبی به معرفی اجمالی این بزرگان علم و دین و قله‌های تهذیب بپردازیم؛ هر چند مقام علمی و جایگاه فقهی این مجاهدان عرصه علم و عمل را نمی‌توان در چند سطر بیان کرد و بدن شک نیازمند نگارش چندین جلد کتاب است.

* مرحوم محمدتقی بهجت فومنی
آیت‌الله حاج شیخ محمدتقى بهجت در سال ۱۲۹۴ شمسی در شهر فومن واقع در استان گیلان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایى را در مکتب‌خانه فومن به پایان رساند و پس از تحصیلات ادبیات عرب در سال ۱۳۰۸ شمسی هنگامى که در حدود ۱۴ سال داشت، براى تکمیل دروس حوزوى عازم عراق شد.
وی حدود ۴ سال در کربلا اقامت کرد و علاوه بر تحصیل علوم رسمى از محضر استادان بزرگ آن دوره، از جمله مرحوم حاج شیخ ابوالقاسم خویى بهره برد و پس از آن براى ادامه تحصیل به نجف اشرف مهاجرت کرد و سطح عالى علوم و حوزه را در محضر آیات عظام از جمله حاج شیخ مرتضى طالقانى به پایان رساند و پس از درک محضر آیات عظام حاج آقاى ضیاءعراقى و میرزاى‌نائینى در حوزه درسى آیت‌الله حاج شیخ محمد حسین غروى اصفهانى شرکت کرد.
همچنین از محضر آیات عظام حاج سید ابوالحسن اصفهانى و حاج شیخ محمد کاظم شیرازى و سید حسین بادکوبه‏اى کس معرفت کرد و در زمان تلمذ به تدریس سطوح عالى پرداخت و در تألیف کتاب سفینة‏البحار با محدث کبیر حاج شیخ عباس قمى همکارى داشت.

* تهذیب نفس و تدریس
در زمینه تهذیب نفس از کودکى و در فومن در محضر عالم بزرگوار سعیدى و درکربلا از برخى علماى دیگر بهره برد، تا اینکه در نجف اشرف در سن ۱۸ سالگى با علامه قاضى آشنا شد و در سلک شاگردان اخلاقى ـ عرفانى وی درآمد. سرانجام در سال ۱۳۲۴ به زادگاهش بازگشت و تشکیل خانواده داد و در حالى که آماده بازگشت به نجف اشرف بود، هنگام عبور موقت در قم در زمانى که هنوز چندین ماه از مهاجرت آیت‌الله بروجردى به قم نگذشته بود، به صورت موقت مقیم این شهر شد. خبر رحلت اساتید بزرگ حوزه علمیه نجف یکى پس از دیگرى به قم می‌رسید و به همین دلیل درشهر مقدس قم ماندگار شد تا از وجود اساتید بزرگ حوزه علمیه قم بهره ببرد.
در قم و در محضر آیات عظام کوه‌کمره‏اى و بروجردى به عنوان چهره‌ای شاخص نمایان شد و در کنار آن پس از ورود به قم به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت و به ترتیب شاگردانى بسیار پرداخت. محل تدریس درس خارج ایشان ابتدا در حجرات مدارس و بعد در منزل شخصى خود و پس از آن در مسجد فاطمیه واقع در گذرخان تشکیل می‌شد و محل اقامه نماز جماعت و مراجعات عمومى ایشان نیز همین مسجد بود.

* تألیفات
آیت‌الله بهجت دارای تألیفات متعددی در فقه و اصول است که به خاطر برخی اعتقادات، برای چاپ اکثر آنها اقدام نکرد و حتی به کسانی که می‌خواستند این کتاب‌ها را حتی با وجوه غیرشرعیه چاپ کنند، اجازه نمی‌داد و می‌گفت: «هنوز بسیاری از کتاب‌های علمای بزرگ سال‌هاست که به گونه خطی مانده ‌است، آنها را چاپ کنید نوبت اینها دیر نشده است.»
با این حال می‌توان به برخی از تألیفات آیت‌الله بهجت که تعدادی از آنها چاپ شده و بعضی دیگر هنوز منتشر نشده‌اند اشاره کرد.
رساله توضیح المسائل (فارسی و عربی)، مناسک حج، وسیله النجاة، جامع المسائل، جلد اول از کتاب صلوة، جلد اول از دوره اصول، تعلیقه بر مناسک شیخ انصاری، بقیه مجلدات دوره اصول، حاشیه بر مکاسب شیخ انصاری، دوره طهارت، بقیه مجلدات دوره کتاب الصلوة از جمله این آثار هستند.
همچنین وی در تألیف «سفینة البحار» با مرحوم حاج شیخ عباس قمی همکاری داشته و قسمت زیادی از سفینة البحار خطی، به خط آیت‌الله بهجت نوشته شده است.

* شاگردان
آیت‌الله بهجت به خاطر شهرت‌گریزی در منزل شخصی‌اش تدریس می‌کرد، با وجود این افراد بسیاری از محضر آن عالم وارسته استفاده می‌کردند که برخی از آنان خود صاحب رساله و فتوی هستند. از جمله می‌توان به حضرات آیات و حجج اسلام محمد تقی مصباح یزدی، عبدالمجید رشیدپور، سید مهدی روحانی، محمود امجد، محمدحسن احمدی فقیه یزدی، محمدحسین احمدی فقیه یزدی، سیدرضا خسروشاهی، حسن لاهوتی و بسیاری دیگر نام برد.

* ویژگی‌ها
تقوا و خود سازی، زهد و ساده‌زیستی، عبادت، زیارت و توسل، تواضع و فروتنی، سیر و سلوک و مقام معنوی، اطلاع از غیب و ظهور کرامات، اهتمام ویژه به رعایت شرعیات، الگوی رفتاری مجسم، تلاش برای سیر معنوی و تکامل دیگران، نظم و برنامه‌ریزی در کارها، دائم‌الذکر بودن، اندیشیدن پیش از سخن گفتن، کتوم بودن و تربیت غیرمستقیم را از ویژگی‌های بارز علمی و عملی آیت‌الله بهجت عنوان کرده‌اند.

* نبوغ علمی
آیت‌الله بهجت در جوانی روزی در درس کفایه یکی از شاگردان آخوند خراسانی به نحوه تقریر مطالب آخوند خراسانی توسط آن استاد اعتراض می‌کند. به دلیل اینکه از همه طلاب شرکت کننده در درس کم سن و سال‌تر بود در جلسه بعدی پیش از حضور استاد مورد اعتراض و انتقاد شدید شاگردان دیگر قرار می‌گیرد. در همین حین استاد وارد می‌شود و متوجه اعتراض شاگردان به وی می‌شود. سپس خطاب به آنان می‌گوید: «با آقای بهجت کاری نداشته باشید.» همه ساکت می‌شوند و بعد ادامه می‌دهد: «دیشب که تقریرات درس مرحوم آخوند را مطالعه می‌کردم؛ متوجه شدم که حق با ایشان است» و پس از این سخن، از جدیت و نبوغ بهجت تمجید می‌کند.

* در محضر آیت‌الله
آیت‌الله بهجت درباره تشرف به حضور حضرت قائم (عج) و تلاش برای رؤیت امام عصر (عج) می‌گوید: لازم نیست که انسان در پى این باشد که به خدمت حضرت ولى عصر (ع) تشرف حاصل کند؛ بلکه شاید خواندن دو رکعت نماز سپس توسل به ائمه (ع) براى او بهتر از تشرف باشد؛ زیرا آن حضرت مى‌بیند و مى‌شنود و عبادت در زمان غیبت افضل از عبادت در زمان حضور است و زیارت هر کدام از ائمه اطهار (ع) مانند زیارت حضرت حجت (ع) است.

سرانجام حضرت آیت‌الله محمدتقی بهجت فومنی، ساعت ۱۰:۱۵ دقیقه یکشنبه ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۸۸ به علت ایست قلبی به بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) قم منتقل شد که متأسفانه تلاش پزشکان برای احیای ایشان مؤثر واقع نشد و حوزه علمیه قم و مکتب تشیع یکی دیگر از پاسداران فقه جعفری را از دست داد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 345]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن